تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):كار خير و صدقه، فقر را مى‏بَرند، بر عمر مى‏افزايند و هفتاد مرگ بد را از صاحب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816365655




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

متون مقدس در داستان و رمان معاصر ايراني/2فيروز زنوزي جلالي:رمان ايراني از متون مقدس برداشت حرفه‌اي نداشته است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: متون مقدس در داستان و رمان معاصر ايراني/2فيروز زنوزي جلالي:رمان ايراني از متون مقدس برداشت حرفه‌اي نداشته است
گروه ادب: به موازات آنچه در ادبيات دنيا مي‌بينيم، استفاده از متون مقدس در رمان و داستان معاصر ايران بسيار كم و غيرحرفه‌اي بوده است.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا) «فيروز زنوزي جلالي» نويسنده و منتقد، با بيان اين مطلب، افزود: يكي از روش‌هاي مورد استفاده افراد براي سود بردن از يك اثر ديگر، مستقيم‌گويي است كه در ادبيات چندان مورد قبول نيست؛ چراكه ادبيات حرفه‌اي يعني غير مستقيم‌گويي.

وي با اشاره به جايگاه مقدس برخي متون گفت: استفاده از متون مقدس در هنرهاي ديگر ساحت ظريف و شكننده‌اي است و بايد به شكلي زياد مراقب بود. نويسنده‌اي كه مي‌خواهد وارد اين عرصه شود نمي‌تواند با دانش عامه خود بنويسد. يكي از ضعف‌هاي نويسندگان ما اين است كه با دانش دم‌دستي وارد اين عرصه مي‌شوند كه نتيجه‌اش به هيچ عنوان اهل فن را رازي نمي‌كند.

زنوزي كه خود در رمان «مخلوق» به قرآن نظر داشته است، نويسنده غير ايراني را در استفاده از متون مقدس در آثار خود موفق‌تر دانست.

وي با اشاره به «گالدوس» نويسنده اسپانيايي اثر او رمان «نازارين» را از آثار موفقي دانست كه توانسته است از متون مقدس براي خلق اثري حرفه‌اي و قابل قبول سود ببرد.

اين منتقد ادبي اظهار كرد: پس از انقلاب، يكي از انواع ادبي ما ادبيات مذهبي شد. اما دوستان ما سينه‌زني و نوحه‌خواني ادبي راه انداختند و شروع به مستقيم‌گويي كردند. اين نوع نگارش كار يك نويسنده حرفه‌اي نيست. آثار آنها بيشتر «روايت» و «اغراق بيش از حد» غير حرفه‌اي است كه با روح رمان و داستان نيز همخواني ندارد.

وي با انتقاد از توليد اين‌گونه آثار سطحي كه در شان متون مقدس نيستند، هشدار داد: اين برداشت‌هاي سطحي و غير حرفه‌اي از متون مقدس كه در بازار كتاب ديده مي‌شود، هيچ گِرِه و جاذبه‌ي هنري براي مخاطبان ندارند. بيشتر تكرار داشته‌هايي است كه خود ما هم مي‌دانيم و نويسنده در ارايه آنها به صورت يك اثر هنري، هيچ كار خاصي انجام نمي‌دهد.

زنوزي از چهره‌هاي نسبتاً موفقي است كه توانسته در حدي قابل قبول از متون مقدس به شكلي هنري سود ببرند به آثار «علي موذني» اشاره كرد و افزود: براي خلق اثري قابل قبول، نويسنده بايد تحقيق جدي كرده باشد. البته اين مسئله به دليل مشكلات مالي موجود در عرصه فعاليت‌هاي ادبي، به‌ويژه نويسندگان، كمي دشوار است.

نويسنده رمان «قاعده بازي» با بيان اين حرف كه گاهي نويسندگان كار را جدي نمي‌گيرند و گاهي نيز از وارد شدن به اين حوزه اضطراب دارند، گفت: نويسنده بايد در هر حوزه‌اي كه وارد مي‌شود مسئله را جدي بگيرد و جدي گرفتن استفاده از متون مقدس بسيار مهم است. برخي نيز نسبت به وارد شدن در اين حوزه اضطراب دارند كه فكر مي‌كنم اين مشكل را مي‌توان با تحقيق خوب و هنر نويسندگي برطرف كرد.

زنوزي ادامه داد: مقوله نقد نيز از ديگر نكاتي است كه مي‌تواند به خلق آثار موفق در اين عرصه كمك كند. ما نياز به نقد منصفانه‌اي داريم كه كاستي‌هاي ما را نشان مي‌دهد. از طرفي نويسنده بايد ظرفيت اين نقد را داشته باشد؛ چراكه ما در بيشتر مواقع ضعف‌هاي خود را نمي‌پذيريم و بدون اطلاع دست به تكرار مي‌زنيم.
 سه شنبه 7 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 371]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن