تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):علم گنج بزرگی است که با خرج کردن تمام نمی شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820297871




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

خاتمي در ديدار با يوخن هيپلر: *صداي خيرخواهان به گوش مردم نمي‌رسد *افكار عمومي جهان در اختيار خشونت‌ورزان و نفرت‌آفرينان است


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: خاتمي در ديدار با يوخن هيپلر: *صداي خيرخواهان به گوش مردم نمي‌رسد *افكار عمومي جهان در اختيار خشونت‌ورزان و نفرت‌آفرينان است


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: اديان

پروفسور يوخن هيپلر، انديشمند صلح‌دوست آلماني كه روز دوشنبه گذشته به دعوت موسسه بين‌المللي گفت‌وگوي فرهنگ‌ها و تمدن‌ها به ايران آمده است، با حجت‌السلام والمسلمين سيد محمد خاتمي در محل دفتر او ديدار و گفت‌وگو كرد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، پروفسور هيپلر كه از استادان و پژوهشگران بنام در حوزه‌ علوم سياسي و روابط بين‌الملل و نيز مطالعات بين‌فرهنگي در آلمان است، در اين ملاقات ضمن معرفي آثار و كتاب‌هاي منتشر شده خود، از نظريه گفت‌وگوي تمدن‌ها در جهان تمجيد كرد و آثار تلاش‌هاي بشردوستانه خاتمي را برشمرد.

خاتمي نيز در اين ملاقات پژوهش‌هاي پروفسور‌ هيپلر را در حوزه صلح ستود و گفت: «در زمانه ما تلاش براي رفع سوءتفاهم‌ها كار بزرگي است. من معتقدم بخش بزرگي از مشكلات امروز جهان مربوط به همين سوءتفاهم‌هاست كه ابزار سوءاستفاده‌ سياستمداران قدرت طلب مي‌شود. مهم‌ترين هدف گفت‌وگو نيز رفع همين سوءتفاهم‌ها و سوءبرداشت‌ها است؛ البته ميان گفت‌وگو و بحث و مذاكره تفاوت هست. مذاكره همواره برسر كسب منافعي است كه گاه يكسويه است، در حالي كه گفت‌وگو براي رسيدن به حقيقت و شناخت و درك همديگر انجام مي‌شود. »

او در ادامه از تلاش هيپلر در پرداختن به گفت‌وگو از لحاظ عملي و فراتر رفتن از بحث‌هاي صرف نظري ابراز خرسندي كرد.

هيپلر نيز در پاسخ اظهار كرد: «من پس از طرح ايده گفت‌وگوي تمدن‌ها از طرف جنابعالي، در گسترش اين طرح به رييس‌جمهور وقت آلمان كمك مي‌كردم. هم‌چنين خوشحالم كه شما ميان مذاكره و گفت‌وگو تفاوت مي‌گذاريد. البته من معتقدم گفت‌وگو ميان انديشمندان و مذاكرات سياسي بايد به موازات هم پيش رود.»

سيد محمد خاتمي در ادامه گفت: مذاكره را بايد در حوزه سياست ديد كه البته كار دشواري نيز هست، اما دشوارتر اين است كه اين مسائل رنگ ايدئولوژيك به خود بگيرد كه در اين صورت گفت‌وگو هم ممتنع مي‌شود، به ويژه زماني كه افراط‌گرايي هم به اين معجون افزوده شود. من در موقعيت‌هاي مختلف مثالي زده‌ام كه نشان دهنده‌ اين وضع مشكل است. من گفته‌ام كه افراط‌گرايي كه خود مشكل روزگار ماست، منطقي دارد كه در افغانستان طالباني و آمريكاي نومحافظه‌كاران به يكسان تكرار مي‌شود. آن منطق اين است كه هر كه با ما نيست بر ماست و ما حق داريم براي نابودي او هر كاري بكنيم. در چنين وضعي از افراط‌گرايي، مذاكره و گفت‌وگو ناممكن مي‌شود.

رييس‌جمهور پيشين كشورمان ادامه داد: اهل گفت‌وگو اهل فكر و فلسفه و اخلاق هستند، اما قدرت در دست سياستمداران است. چه بايد بكنيم كه گفت‌وگوي ما در واقعيت خارجي موثر باشد؟ به نظر من انتخاب زبان گفت‌وگو مهم است و اين زبان نمي‌تواند زبان تئولوژيك باشد، چرا كه در آن هر طرفي همه حق را به جانب خود مي‌دهد و براي اثبات آن با ديگري بحث مي‌كند. گر چه در تئولوژي هم به‌خصوص در اديان ابراهيمي اشتراك فراوان است اما زبان گفت‌وگو، زبان تئولوژي نيست. امر مهم ديگر موضوع گفت‌وگو است. براي پيشبرد بهتر گفت‌وگو نبايد از اختلافات آغاز كرد، بلكه بايد به اشتراكات و اهداف مشترك پرداخت.

وي با اشاره به ديدارش با پاپ گفت: پاپ فهرستي از مشكلات جهاني را برشمرد و به‌خصوص به مناقشات خاورميانه، تبعيض، بي‌عدالتي، فقر، گسترش سلاح‌هاي كشتار جمعي و توسعه افراط‌گرايي اشاره كرد و گفت كه شما با اعتبار بين‌المللي و پيشنهاد گفت‌وگوي تمدن‌ها براي حل اين مشكلات و صلح جهاني تلاش كنيد. من به ايشان گفتم كه علت همه اين نابساماني‌ها غيبت دو عامل در جهان امروز است: يكي عدالت و ديگري محبت. تبعيض و نابرابري منشاء بروز خشونت است و نبود محبت اين خشونت را تشديد مي‌كند و پرسيدم كه مگر محتواي اسلام و مسيحيت عدالت و محبت نيست و پيشنهاد كردم كه بياييد به طور مشترك روي مفاهيم عدالت و محبت تاكيد كنيم و آن را بسط دهيم.

رييس‌جمهور پيشين كشورمان با بيان اين كه افكار عمومي جهان در اختيار خشونت‌ورزان و نفرت‌آفرينان است، اظهار كرد: در دنياي امروز براي اشغال عراق هم بايد افكار عمومي آمريكا آماده شود، براي مداخلات ديگر هم همين طور.

تروريست‌ها هم بر بخشي از افكار عمومي سوار مي‌شوند كه در ميان برخي گروه‌هاي اجتماعي زمينه دارد. ما بايد بتوانيم بر افكار عمومي اثرگذار باشيم و اندك اندك گرايش‌هاي خشونت‌آميز را منزوي كنيم.

او با اشاره به اين موضوع كه در دنياي امروز در مقابل صداي بلند نفرت‌ها، اسلام‌ترسي‌ها و اسلام‌ستيزي‌ها و غرب‌ستيزي‌ها صداي خيرخواهان به گوش افكار عمومي نمي‌رسد، افزود: اين تلاش‌ها البته تاثير فوري ندارد ولي مي‌توان به تاثير دراز مدت آن اميدوار بود.

پروفسور هيپلر نيز در پاسخ نكاتي را اضافه كرد و گفت: «من از نزديك درد و رنج انسان‌ها را در نقاط مختلف جهان ديده‌ام و كشوري داشته‌ام كه جنگ ويرانگري را تجربه كرده و انبوهي از يهوديان را قتل عام كرده است. همه‌ كساني كه از اين وضع نگران‌اند بايد براي حل مشكلات گفت‌وگو و تلاش كنند. درست است كه مشكل در سوءتفاهم است اما نقش قدرت‌طلبان نيز نبايد ناديده گرفته شود.

او با ابرازعلاقه براي گفت‌وگو با انديشمندان كشورهاي اسلامي گفت: بايد در كشور خود نيز با كساني كه طرفدار جنگ و ستيزند مقابله كنم. اگر مسلمانان در آلمان تحت فشار باشند از من انتظار هواداري دارند، و اگر مسيحيان در تركيه مورد آزار قرار گيرند نيز از من انتظار حمايت دارند. از سوي ديگر در كشورهاي خاورميانه، دوستان من گاه نمي‌پذيرند كه ما نتوانيم در كشور خود براي صلح كاري بكنيم، البته من هم از آن‌ها مي‌پرسم كه چرا خود در كشور متبوعشان قادر به پيشبرد كاري در اين زمينه نيستند. به گمان من كارها با تعقيب و پشتكار به نتيجه مي‌رسد.

اين استاد دانشگاه با بيان اين كه در سال 1945 اروپاييان مردمان آلمان و فرانسه را ذاتا دشمن هم مي‌دانستند، در حالي كه امروز اين دو كشور بهترين دوستان هم هستند، افزود: اين پديده علاوه بر نقش سازمان‌هاي بين‌المللي نتيجه ارتباطات گسترده مردمي بوده است. اين ارتباطات در قالب همكاري‌هاي دانشگاهي و تبادل استاد و دانشجو و آموزش عمومي از طريق رسانه‌ها و نظاير آن بوده است. من از نزديك شاهد بوده‌ام كه در تبادل دانشجو ميان دانشگاه‌هاي ‌آلمان و مصر دانشجويان مصري به اين نتيجه رسيدند كه غربي‌ها همه فاسد نيستند و دانشجويان آلماني درك كردند كه مردم مصر عقب‌مانده نيستند. »

سيد محمد خاتمي در پايان ضمن ابراز اميدواري براي گسترش همكاري‌ها پيشنهاد كرد كه موضوعاتي مانند "نبود امنيت" يا "رنج بشر امروز" به عنوان موضوع كار تعيين و پيگيري شود و گفت:« اصولا رسالت دين كاهش رنج‌هاي بشري است. قرآن در وصف انسان مومن مي‌گويد كه "لا خوف عليهم و لا هم يحزنون" يعني مومن ترس و اندوه ندارد. به اميد روزي كه از ترس‌ها و اندوه‌هاي بشر كاسته شود .»

پروفسور هيپلر در طول مدت اقامت در ايران، سخنراني‌ها و گفت‌وگوهايي در موسسه بين‌المللي گفت‌وگوي فرهنگ‌ها و تمدن‌ها، دانشكده مطالعات جهان دانشگاه تهران، انجمن حكمت و فلسفه، دايره‌المعارف بزرگ اسلامي، دانشنامه اسلام معاصر، دانشگاه مفيد و دانشگاه اصفهان خواهد داشت.

انتهاي پيام
 سه شنبه 7 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 412]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن