تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 7 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):خوبى و بدى در روز جمعه چند برابر (حساب) مى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812858551




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رجب صفروف در گفتگو با مهر:آمريكا درترور ديپلماتهاي ايراني دست دارد/ ثبات عراق خواست هميشگي ايران


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: رجب صفروف در گفتگو با مهر:آمريكا درترور ديپلماتهاي ايراني دست دارد/ ثبات عراق خواست هميشگي ايران
مدير مركز مطالعات ايران معاصر در روسيه بر اين باور است كه اگر اشغالگران مايل باشند، مي توانند امنيت نمايندگي‌هاي ديپلماتيك را در عراق تأمين كنند، ليكن آمريكا و انگليس در تامين امنيت ديپلماتها گزينشي عمل مي كنند و حتي با عوامل ترور ديپلماتها در عراق ارتباط دارند.

"رجب صفروف" كارشناس و مدير مركز مطالعه ايران معاصر در خصوص هرج و مرج اخير درعراق و همچنين اقدام تروريستي عليه 4 ديپلمات ايراني در 26 ارديبهشت در گفتگو با خبرگزاري مهر گفت: تحريكات اخير، حادثه منحصر به فردي نيست. دستگيري ديپلمات‌هاي ايراني در اوايل سال جاري در بغداد نيز از اين نمونه ها بوده كه مشخص شد آنها ديپلمات هستند و با اخلال گران ارتباطي ندارند. طبيعي است كه اين حوادث باعث خشم و غضب كاملاًً صادقانه اقشار وسيع جامعه ايراني نسبت به ايالات متحده و سرويس هاي ويژه آمريكايي مي ‌شود.

صفروف در خصوص واكنش ايران به ترور ديپلماتهايش مي گويد: تهران همانند همه انسان‌هاي سالم‌ انديش جهان، معتقد است كه عراق در واقع اشغال شده است، بنا براين اشغالگران مسئول ثبات عراق هستند كه بايد مسئوليت اوضاعي را كه برعراق تحميل شده است را نيز برعهده بگيرند.

وي در ادامه مي گويد: اگر اشغالگران نمي توانند امنيت نهادها و نمايندگي‌هاي ديپلماتيك كشورهاي ديگر در عراق را تأمين كنند، اين نشانه ناتواني آنها است، اگر آنها تمايل داشته باشند مي توانند امنيت نمايندگي‌هاي ديپلماتيك در عراق را تأمين كنند، ولي عملكرد گزينشي در اين روند مانع از آن مي شود.

وي در ادامه با اشاره به وحشت كاخ سفيد از تداوم روابط تهران و بغداد واشنگتن مي گويد: يكي از اهداف اساسي جنگ قطع مجدد روابط بغداد-تهران بود كه حاصل نشد، چرا كه ايران و ايرانيان از حمايت فزاينده اكثريت قريب به اتفاق مردم عراق برخوردار هستند و كاخ سفيد مي داند كه ايران نفوذ خود را در منطقه تقويت مي‌كند و كشوري است كه مي تواند معادله رويارويي ممالك اسلامي با برنامه‌هاي جهانشمول واشنگتن و متحدانش را در جهات مختلف جابجا كند.

وي در ادامه مي گويد: عمل تحريك ‌آميز سرويس‌هاي ويژه غرب عليه ايران، نشانه عجز كامل ايالات متحده است و براي كشورهاي ديگر روشن مي شود كه آمريكايي‌ها، پنج سال است كه نتوانسته اند نظم را در عراق برپا كنند و تنها هدف آنها، انداختن بار مسئوليت به گردن بي‌گناهان يعني ايران است.

وي با اشاره به نفوذ ايران در عراق و توانايي ايران در تاثير گذاري در اين كشور مي گويد: گرچه ايران از چنين نفوذي برخوردار است اما هرگز نخواسته و نمي خواهد با همسايه تاريخي خود جنگ داشته باشد. ايالات متحده و ايادي آن نمي ‌توانند عليه مقامات رسمي تهران اتهامات مستقيم طرح كنند، چرا كه برگ برنده از دستشان افتاده ولي تهران بر عكس، به تثبيت هرچه سريع‌تر اوضاع و خروج همه نيروهاي اشغالي از عراق علاقه‌مند است چرا كه اين امر مي تواند وضعيت رو به وخامت مردم عراق را بهبود بخشد.

وي با اشاره به نفوذ ايران و ترس آمريكا از آن مي گويد: غرب به هر وسيله اي سعي دارد تا فعاليت نيروهاي ضد ايراني و گروه‌هاي تروريستي را فعال ‌تر كند و اين فعاليتها را به عنوان "دسايس تهران" جلوه دهد. از همين رو است كه براي فعاليت نمايندگي‌هاي ديپلماتيك ايران از جمله در خاك عراق شرايط غير قابل تحمل‌ايجاد مي‌كنند.

اين كارشناس روسي در ادامه مي گويد: تحريكات عليه ديپلماتهاي ايران نشان مي دهند كه غرب در واقع در مسير ارعاب و ترور ايرانيان قرار گرفته و اميدوار است كه تهران بترسد و حضور خود را در عراق كاهش دهد. اين در حالي است كه خود دولت عراق بارها تلاشها و كمك هاي ايران را سازنده توصيف كرده است.

اين تحليلگر مقيم مسكو مي گويد: حركات مفسده‌ جويانه سرويس‌هاي ويژه غرب عليه تهران چه در خاك عراق و چه در خاك ايران، براي جامعه جهاني حكم نمونه بارز و عيان تاريخي دارد. به عبارت ديگر، آمريكايي‌ها هر جا باشند و سعي كنند نظم خود را برقرار كنند و بر خلاف موازين بين المللي رياست كشور را عوض كنند و دموكراسي آمريكايي را تحميل كنند، اين كار نه تنها به موفقيت منجر نمي‌شود بلكه با هرج و مرج، توأم مي‌شود.

"علاء الدين بروجردي در عيادت از ديپلمات ترور شده ايراني"

وي در خصوص هدف و نيت آمريكايي ها در سوء قصد به جان ديپلماتهاي ايراني و اينكه آيا به آن علاقمند بوده است يا خير مي گويد: اين حادثه بدون شك توسط سرويس ‌هاي ويژه طرفدار آمريكا درعراق ترتيب داده شد. سرويس‌هايي كه با سرويس‌هاي ويژه آمريكا ارتباط دارند و از آنها دستور مي‌گيرند. در هر حال، دلايل موثقي وجود دارد كه سرويس‌ هاي ويژه آمريكا، انگليس و اسرائيل اين گونه حملات ضد ايراني را طراحي، تشويق و هماهنگ مي‌كنند. اينها اعمال شبه نظاميان منفرد يا گروه‌هاي تندرو مجزاي مخالفان ضد ايراني نيستند چرا كه تنها سازمان‌هاي داراي اطلاعات كافي مي‌توانند از چگونگي جابجايي ديپلمات‌ها با خبر باشند و چنين عملياتي را سازماندهي كنند. ناظران در ايران و بعضي كشورهاي عربي بعيد نمي دانند كه اين گلوله‌باران‌ها، انفجار خودروها و ساختمان‌ها، كار عناصر افراطي جنبش راديكال اهل تسنن عراق باشد. آنها هم توسط سرويس‌هاي ويژه ايالات متحده، بريتانيا و اسرائيل اداره و كنترل مي‌شوند. تبليغات غرب همينطور مي‌تواند اين كار را به گردن نيروهايي بياندازد كه جزو جنبش‌هاي شيعه محسوب مي‌شوند تا بين بخش شيعه جمعيت عراق و ايران شيعه تفرقه بياندازد.

مدير مركز مطالعات ايران معاصر در خصوص تاثيرات اين اقدامات مي گويد: مسائل نشان مي دهد كه اين گونه تحريكات به بركت عزم راسخ و سياست خارجي معقولانه ايران، به هدف خود نمي‌رسند. هدف پشتيبانان مفسده‌ جويان، فقط انفجار خودروها و ساختمان‌ها و آتش گشودن بر روي ديپلمات‌ها نيست.

همچنين بايد گفت اين تلاشي براي ويران كردن صخره يكپارچه وحدت اسلامي و سوءاستفاده از بعضي اختلافات، ناراحتي‌هاي ديرينه، مسايل سرزميني حل نشده، مسائل موجود در سياست پيچيده نفتي و غيره است. بايد اعتراف كرد كه اين حوادث واقعاً وخامت اوضاع را شدت مي‌بخشند. من با آگاهي به قاطعيت تهران در اين گونه مسائل كه جان ديپلماتهاي آن به مخاطره مي‌افتد، مي توانم به شما اطمينان بدهم كه ايران تحقيقات خود را در اين حادثه فوق العاده انجام خواهد داد. نتايج اين تحقيقات به وسيله رسانه هاي گروهي ايران به طور وسيعي اعلام خواهد شد. تنها جان اشخاصي كه در عراق مأموريت مهم حسن همجواري را اجرا مي‌كنند، در كار نيست. ايران با استفاده از همه امكانات خود ايالات متحده و متحدان آمريكا را به ترك انديشه ‌اي وادار خواهد كرد كه آنها بتوانند از اين طريق روابط ايران با عراق را به زوال بكشانند. در هر حال، اعمال تروريستي ضد ايراني باعث نخواهند شد كه تهران نمايندگي ديپلماتيك خود را فراخوانده و به عراق باز نگرداند.

صفروف در ادامه گفتگوي خود با مهر اضافه كرد كه دشمنان قصد تحريك ايران را دارند تا تهران مقابله به مثل كند تا تمام تبليغات غرب به سركردگي آمريكا بهانه ‌اي به دست بياورند تا عليه ايران تبليغ كنند.

اين محقق روسي و كارشناس ايران پايان گفتگوي خود در پاسخ به اين پرسش كه آيا هدف عاملين ارائه چهره اي كاملاً منفي از ايران است مي گويد: كاملاً درست است. آنها مي خواهند ايران را عامل تمامي نابسامانيها و ادامه حضور آمريكا در عراق معرفي كنند. آنها با تبليغات عليه ايران به ويژه در زمينه برنامه هسته اي سعي دارند تا ايران را توسعه طلب و سلطه جو نشان دهند.

آنها مي خواهند بگويند كه "اين تحول به معني جهاني شدن اسلام، تأمين حضور سلطه‌جويانه اسلام خواهد بود كه اجراي اين راهبرد از عراق شروع شده و سپس به كشورهاي ديگر خاورميانه گسترش خواهد يافت".
 سه شنبه 7 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 409]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن