تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816885732




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بزرگداشت سيد جعفر شهيدي برگزار شد


واضح آرشیو وب فارسی:برنا نيوز: بزرگداشت سيد جعفر شهيدي برگزار شد
مراسم بزرگداشت مرحوم سيد جعفر شهيدي مدير موسسه دهخدا با حضور اهالي علم و فرهنگ و ادب، عصر ديروز در محل انجمن مفاخر فرهنگي برگزار شد.


به گزارش سرويس فرهنگي برنا، در ابتداي مراسم مهدي محقق؛ رئيس انجمن آثار و مفاخر فرهنگي و عضو شوراي عالي علمي دائرةالمعارف بزرگ اسلامي بعد از خوشامدگويي، گفت: مرحوم شهيدي از چهره هاي شناخته شده در عرصه فرهنگ است كه نه تنها در كشور خودمان بلكه در كشورهاي ديگر به خصوص كشورهاي عربي و اسلامي از ايشان ياد مي كنند.

وي افزود: احاطه به زبان فارسي و عربي، تسلط بر قرآن و حديث و نهج البلاغه او را به دانشمندي ذوالفنون تبديل كرده بود.

محقق با اشاره به آشنايي شصت ساله اش با مرحوم شهيدي، اظهار داشت: شهيدي شاگردانش را تشويق مي كرد، مطالعه فراواني داشت و بدون مطالعه به كلاس درس نمي رفت. اين برخي از عادت هاي نيك اوست. صفات و سجاياي اخلاقي اش بسيار است و نمي توان در يك فرصت ده دقيقه اي آن ها را برشمرد.

در ادامه مصطفي مير سليم؛ رييس هيات امناي بنياد دايره المعارف اسلامي با اشاره به محافظه كاري برخي از اهالي علم و فرهنگ گفت: بسياري از دانشمندان و اديبان زماني كه در جمعي حاضر مي شوند براي خوشامد بزرگان حاضر در آن جمع، پس از اين كه عقيده آن ها را يافتند، شروع به ابراز عقيده مي كنند.

وي افزود: اين رفتاري بود كه من سال ها از آن رنج مي بردم. اما مرحوم شهيدي هيچ گاه نظريه علمي و ادبي خود را قرباني مسائل حاشيه اي كه به جو غالب و سياست بر مي گشت، نمي كرد.

مير سليم در ادامه گفت: يكي از موارد ديگري هم كه من از آن رنج مي بردم، درس تاريخ است. اصولا درس تاريخ يكي از دروسي بود كه به شكل بدي تدريس مي شد. اما آثار تاريخي مرحوم شهيدي نشان از عمق و اشراف وي به موضوع داشت. دانشجويان با مطالعه آثار وي مي توانند به شناخت پرباري نسبت به وقايع صدر اسلام برسند.

علي موسوي گرمارودي؛ شاعر نيز در اين مراسم دو چكامه در سوگ مرحوم سيد جعفر شهيدي خواند.

سخنران بعدي مراسم سيد حسن احمدي گيوي؛ عضو هيئت علمي مؤسسه دهخدا بود. وي شهيدي را از زمره دانشمندان بزرگ ايران دانست و گفت: رفتن شهيدي ايران را تكان داد. اصحاب دانش در كشور ما كم نيستند، حتي در ميان توده مردم هم وجود دارند. اما، بزرگاني كه هم فضل و هم فضيلت را در حد كمال داشته باشند، كم اند. مرحوم شهيدي از اين دسته است.

سپس علي محمد سجادي؛ عضو هيات علمي دانشگاه شهيد بهشتي گفت: از فضل و دانش و اخلاق مرحوم همه صحبت كرده اند. من از حضور مسئولان استفاده مي كنم و چند نكته در خصوص وضعيت دانشگاه ها را بيان مي كنم.

وي در اين باره افزود: دانشگاه هاي ما از حال فارغ التحصيلانشان بي خبرند. هزاران نفر هر ساله از دانشگاه هاي ما فارغ التحصيل مي شوند، هر دانشگاهي بايد يك انجمن براي فارغ التحصيلان داشته باشد كه به وضعيت اشتغال و آينده شان رسيدگي كند.

سجادي در ادامه گفت: بسياري از اساتيد برجسته ما نيز در زمان بازنشستگي به فراموشي سپرده مي شوند. كار سختي نيست اگر مسئولان حتي يك شاخه گل تقديمشان كنند و از حالشان باخبر شوند.

در ادامه سخنراني ها شكوفه شهيدي فرزند مرحوم شهيدي در خصوص كارهاي صورت گرفته در دوره معاونتش در موسسه دهخدا و مركز بين المللي آموزش زبان فارسي توضيحاتي داد.

در پايان مراسم لوح تقديري به وي تقديم شد.

سيد جعفر شهيدي از شاگردان برجسته استاد دهخدا و علامه فروزانفر بود. از وي حدود 15 كتاب و تأليف و 120 مقاله به يادگار مانده‌است. كتاب تاريخ تحليلي اسلام وي در سال 1385 هجري خورشيدي برنده جايزه كتاب سال ايران شد.

برخورد با شادروان محمد معين، باب آشنايي وي را به حضور استاد دهخدا فراهم كرد و بعد از تشكيل سازمان لغت‌نامه دهخدا، معاونت سازمان را به‌عهده گرفت. سپس علامه دهخدا از سيدجعفر شهيدي دعوت به همكاري كرد و در نامه‌اي به دكتر آذر (وزير فرهنگ وقت) نوشت: «او اگر نه در نوع خود بي‌نظير، ولي كم‌نظير است.»

بعد از مرگ مرحوم معين، شهيدي مسؤوليت اداره سازمان لغت نامه دهخدا را بر عهده گرفت. او در زمينه‌هاي ادبيات عرب و فارسي استادي بنام بود.

شهيدي اولين كتابش را در نجف در رد احمد كسروي نوشت. ديگر كتابش، سه جلد «جنايات تاريخ» از سوي ساواك توقيف شد.

از آثار او مي توان به «مهدويت در اسلام»، «جنايات تاريخ»، «چراغ روشن در دنياي تاريك» (يا زندگاني امام سجاد)، «ستايش و سوگ امام هشتم در شعر فارسي»، «علي از زبان علي» (شرح زندگاني امير مؤمنان)، «ترجمه? نهج‌البلاغه»، «پس از پنجاه سال» (پژوهشي تازه پيرامون قيام امام حسين)، «آشنايي با زندگاني امام صادق» و «در راه خانه خدا» اشاره كرد.

دكتر شهيدي 23 دي 1386 در تهران ديده از جهان فروبست.
 سه شنبه 7 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: برنا نيوز]
[مشاهده در: www.bornanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 279]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن