تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 16 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):درهاى آسمان در اولين شب ماه رمضان گشوده مى‏شود و تا آخرين شب آن بسته نخواهد شد. 
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826381399




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سوررئاليست سوررئال ها


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
سوررئاليست سوررئال ها
سوررئاليست سوررئال ها   نويسنده: محمد حسين توكلي   براي اينكه بدانيم ريشه سوررئاليسم از كجا آمده بايد برگرديم به سال1917؛ زماني كه گيوم آپولينر- شاعر و منتقد فرانسوي- براي اولين بار واژه «سوررئال» را با الهام از يكي از نمايشنامه هاي خودش و يكي از نمايشنامه هاي دياگليف روسي ابداع كرد. البته تعريف آپولينر از واژه سوررئال آن چنان پخته نبود كه بشود رويش حساب كرد؛ به خاطر همين مدتي بعد افرادي مثل پل الوار و آندره برتون تكميلش كردند. اگر بخواهيم از چگونگي رسميت پيدا كردن سوررئاليسم بنويسيم مفصل مي شود؛ فقط اين را بگوييم كه بعد از نفس هاي آخر سبك دادائيسم و پيگيري هاي همه جانبه آندره برتون و كافه نشيني هايش با دوستان و بحث درباره نقاشي غير عقلاني و تصادفي... سوررئاليسم، سوررئاليسم شد. در ميان همه كارهاي سوررئاليستي، كارهاي رنه ماگريت زيادي سوررئال هستند؛ يعني او در ميان جمعي كه رفتارهايشان پر از راز و اتفاقات عجيب و غريب است، تك است. ماگريت و هم قطارانش مثل خوان ميرو، سالوادور دالي و من ري نخستين نسل سوررئاليست ها بودند كه بين جنگ جهاني اول و دوم ظهور كردند. با اينكه دالي با سبيل معروفش و كارهاي عجيبش خيلي بيشتر از ماگريت روي زبان هاست اما ماگريت جور ديگري سوررئال است و اصلا همين مرموز بودن ماگريت هم خودش سوررئال است. ماگريت آن قدر مرموز بود كه در يكي از برنامه هاي تلويزيوني به او لقب پلييس مخفي دادند. مادر رنه وقتي او 14 ساله بود به دليل نامعلومي خودش را در رودخانه سامبر غرق كرد و باعث شد پسرش اولين اتفاق غريب زندگي اش را تجربه كند. رنه در دوران سربازي سه پرتره از افسران محل خدمتش كشيد تا آنجا هم بيكار ننشسته باشد و بعد از آن در سال 1922 با جئورجت برگر در كليساي خوزه ازدواج كرد. ماگريت تجربيات زيادي در زمينه هاي مختلف داشته، از طراحي فرش بگيريد تا تجربياتش در طراحي پوستر و تبليغات. اوايل همين سال هایی كه در دانشكده هنرهاي زيباي بروكسل تحصيل مي كرد بيشتر از كوبيست ها و فوتوريست ها تاثير مي گرفت تا اينكه جرقه زندگي اش با ديدن تابلوي عجيب و غريب «آواي عشق» جيورجيودي كريكو زده شد و كم كم پا گذاشت در مسيري كه يك سوررئاليست واقعي شود. اواخر دهه 20 كه حدودا 30 ساله بود به پاريس رفت و سه سال به همراه جئورجت زندگي كرد. در همان شهر با جشن بيكرانش است كه ماگريت به سوررئاليست هاي فرانسوي پيوست و طرز فكرش درباره سوررئاليسم پخته تر شد و مطمئنا نمي شود تاثير افرادي مثل ماكس ارنست، مارسل دوشان و خود سالوادور دالي را رويش ناديده گرفت. راحت تر بگوييم، داخل جمع سوررئاليست ها الهام و تاثير و برداشت زياد بود و ملاقات ها و نمايشگاه هاي گاه و بيگاه سوررئاليست ها و اين به اصطلاح در تماس بودن باعث شده بود كه نه در ظاهر، بيشتر باطنا وامدار يكديگر باشند. زندگي ماگريت به شدت كارهايش خيلي عجيب نيست و غير از اتفاقات گاه و بيگاه و پيوستن هاي موقت به حزب هاي سياسي و ورود و خروجش به بلژيك آن چنان فراز و فرود زيادي نداشته است اما در مورد ماگريت، زندگي كاري اش و كارهايش حرف هاي زيادي زده شده، نقدهاي فراواني نوشته شده و تفسيرهاي بسياري راجع به كارهايش صورت گرفته است. نقاشي هاي ماگريت پر است از واقع گرايي دقيق و جادويي. ماگريت هميشه از عناصر خاص استفاده نمي كرد، گاهي يك شيء معمولي را با كشيدن جوهره اش بزرگ مي كرد يا اجسامي را كه هر كدامشان به تنهايي خيلي ساده هستند طوري كنار هم قرار مي داد كه بيننده را در لحظه ديدن تابلو ميخكوب مي كرد. يك بعد ديگر كارهاي ماگريت آثار وحشت آور او هستند. تصور كنيد كه روي برش ژامبوني كه روي ميز رستوران شماست يك چشم وجود داشته باشد كه ملتمسانه نگاهتان مي كند يا تكه سنگي ميان زمين و هوا بالاي دريا معلق بوده و رويش زندگي در جريان باشد. صحبت در مورد كارهاي ماگريت و تجزيه و تحليل كارهايش به راحتي صحبت در مورد هر نقاش و هنرمند ديگري نيست و آدمي مانند او و كارهايش تا سال هاي سال كه كلاسيك مي شوند و در كتاب هاي تاريخ هنر آيندگان ما بيشتر از او صحبت مي شود، جاودانه مي ماند و هر بار با ديدن نقاشي ها و بعضا مجسمه هايش، عنصر يا جلوه مفهومي جديدي كشف مي شود. منبع: همشهری جوان شماره 287 /ج  
#فرهنگ و هنر#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 648]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن