تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 5 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مهدى طاووس بهشتيان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812663714




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ژاپن و نگاه به آفريقا (2 و پاياني )


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: ژاپن و نگاه به آفريقا (2 و پاياني )
خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا): توكيو- از جمله اين اهداف ،مشاركت فعالانه اين كشور كه هم اينك دومين اقتصاد بزرگ جهان محسوب مي شود ، در عرصه هاي مختلف چون بر عهده گرفتن رهبري جهاني براي مقابله با گرمايش جهاني و تغييرات آب و هوايي است كه امروزه به گفته كارشناسان به يكي از معضلات و مشكلات فراروي بشريت تبديل شده است .


ژاپن امروزه به يكي از بزرگترين كشورها در عرصه فن آوري هاي نوين صرفه جويي و مصرف انرژي ،استفاده از انرژيهاي پاك چون انرژي هسته اي و انرژيهاي جايگزين چون انرژي باد، زمين گرمايي و خورشيدي و مقابله با گازهاي آلاينده گلخانه اي كه از جمله مهمترين آنها، گاز دي اكسيد كربن مي باشد، تبديل شده است .
اين كشور درنظر دارد تا باافزايش ميزان كمكهاي رسمي توسعه اي به كشورهاي مختلف جهان از جمله كشورهاي در حال توسعه و يا آفريقايي اين نقش را فعالتر كند.
در زمينه مقابله با گرمايش جهاني "شينزو آبه " نخست وزير پيشين ژاپن طرحي را ارايه كرد كه بر اساس آن در صورت همكاري كشورهاي جهان به ويژه كشورهاي صنعتي ، ميزان خروج گازهاي گلخانه اي تا سال 2050 ميلادي به نصف سطح كنوني خواهد رسيد.
اين طرح همچنين قراراست درجريان اجلاس سران هشت كشور بزرگ صنعتي عضو گروه هشت متشكل از آمريكا، روسيه ، فرانسه ، انگليس ، كانادا، ژاپن ، ايتاليا و آلمان هفتم تا نهم ماه ژوئيه (17 تا19 تيرماه ) در شهر درياچه اي توياكو در استان هكايدو واقع در شمال ژاپن مورد بررسي و تبادل نظر سران اين كشورها قرار گيرد.
ژاپن علاوه بر اجلاس سران گروه 8 در استان هكايدو، درنظر دارد،در چهارمين كنفرانس توكيو براي توسعه آفريقا (TICAD) نيز مساله ايجاد چارچوب جديدي براي جايگزين كردن پروتكل كيوتو را مطرح و حمايت اين كشورها را نيز در اين زمينه كسب كند.
ژاپن در چارچوب جديد پيشنهادي خود كه قرار است جايگزين پروتكل زيست محيطي كيوتو كه در سال 2012 ميلادي مهلت اجراي آن به پايان مي رسد، خواستار مشاركت كشورهاي بزرگ توليد كننده گازهاي گلخانه اي از جمله آمريكا، چين و هند است .
كشورهاي صنعتي جهان در نشستي در سال 1997 در شهر كيوتوي ژاپن ملزم شدند ميزان انتشار گازهاي گلخانه اي را كه عامل آلودگي محيط زيست است ،كاهش دهند.
براساس مصوبه نهايي ،دولت هاي اروپايي ، آمريكا و ژاپن مي بايستي طي سال هاي 2008 تا 2012 ميزان انتشار شش نوع گاز گلخانه اي در كشورهايشان را به ترتيب به 7،8 و 6 درصد كه مبناي آن سال 1990ميلادي درنظر گرفته شده است ، برسانند.
كارشناسان محيط زيست بر اين باورند كه گازهاي گلخانه اي ، ازجمله دي اكسيد كربن ،نه فقط عامل آلودگي محيط زيست هستند،بلكه موجب افزايش دماي كره زمين نيز مي شوند.
آمريكا هم اكنون بزرگترين كشور منتشر كننده گازهاي گلخانه اي در جهان است و به اين دليل نقش عمده اي را در گلخانه اي شدن و گرم شدن زمين ايفا مي كند.
دولت آمريكا اعلام كرده است به پيمان كيوتو كه در كنفرانس سازمان ملل در 1997 ميلادي در ارتباط با تغييرات آب و هوايي به تصويب رسيده است ، نخواهد پيوست .
ژاپن ابراز اميدواري كرده است كه بتواند ، حمايت از طرح پيشنهادي اين كشور براي كاهش گازهاي گلخانه اي درجريان چهارمين كنفرانس توكيو براي توسعه آفريقا و اجلاس سران گروه 8 را كه زمينه اي براي پيوستن تمامي كشورهابه چارچوب جديد مقابله با گرمايش جهاني است ، فراهم كند.
از جمله اهداف ژاپن كه در تلاش براي كسب آنها است ، زدودن هرچه بيشتر تصوير گذشته اين كشور از افكار عمومي جهان و ارايه نقش فعالي در بخشهاي مختلف سياسي و اقتصادي در جهان است .
ژاپن در جريان جنگ اول و دوم جهاني همواره در نزد افكار عمومي جهان و همچنين كشورهاي همسايه خود به عنوان كشوري متخاصم شناخته مي شد، اما پس از جنگ جهاني دوم ، بمباران اتمي هيروشيما و ناكازاكي توسط نيروهاي آمريكايي و اشغال اين كشور توسط نيروهاي آمريكايي و امضاي معاهده صلح رويكرد، ژاپن تغيير كرد.
امروز ژاپن ديگر به عنوان كشوري متخاصم شناخته نمي شود و اين كشور تمامي تلاش خود را براي حضور فعال در عرصه هاي سياسي ، علمي ، اجتماعي ، فرهنگي و بخصوص اقتصادي بكار گرفته است .
دولت ژاپن در همين راستا هم اينك به دنبال پيوستن به جمع اعضاي دايم شوراي امنيت سازمان ملل است و براين اساس نيز طرح اصلاح ساختار اين سازمان و افزايش ميزان اعضاي دايم و غيردايم شوراي امنيت سازمان ملل را مطرح مي كند.
بااين وجود براي پيوستن به اعضاي دايم اين شورا علاوه بر كسب حمايت كشورهاي عضو سازمان ملل ، نياز به موافقت چين و روسيه كه از جمله اعضاي دايم شوراي امنيت بوده و به ويژه مخالفان پيوستن اين كشور با اين طرح هستند، مي باشد.
مساله اصلاح ساختار سازمان ملل از جمله مواردي است كه مقامات ارشد ژاپني همواره با مقامات كشورهاي مختلف در اين زمينه گفت وگو و تبادل نظر كرده اند و تلاش كرده اند تا با جلب حمايت كشورهاي مختلف زمينه هاي پيوستن اين كشور به عنوان عضو دايم شوراي امنيت سازمان ملل را فراهم كنند.
مقامات ژاپني پيش از اين نيز مساله كاهش كمك هاي ژاپن به سازمان ملل ، را در صورت عدم عضويت دايم اين كشور در شوراي امنيت مطرح كرده بودند كه اين مساله با واكنش منفي "كوفي عنان " دبيركل پيشين سازمان ملل مواجه شده بود.
ژاپن كه در سال 1956 ميلادي به سازمان ملل متحد پيوسته است ، درحال حاضر بعد از آمريكا بزرگترين كمك كننده مالي به اين سازمان شمرده مي شود.
كمك هاي مالي ژاپن به سازمان ملل بيش از346 ميليون دلاراست كه 19/47 درصد از كل بودجه اين سازمان را تشكيل مي دهد.
هم اكنون آمريكا 22 درصد از كل بودجه سازمان ملل را تامين مي كند و مجموع سهم تامين بودجه سازمان ملل متحد از سوي چهار كشور روسيه ، چين ، انگليس و فرانسه كه عضو دايم شوراي امنيت سازمان ملل متحد بوده و حق وتو هم دارند، تنها حدود 15/3 درصد مي باشد.
چين حدود 2/1درصد و روسيه تنها حدود 1/1 درصد از بودجه سازمان ملل متحد را تامين مي كنند.
هم اكنون ، پنج كشور آمريكا، روسيه ، چين ، فرانسه و انگليس اعضاي دايم شوراي امنيت هستند كه داراي حق وتو مي باشند.
ژاپن در كنار تلاش براي پيوستن به جمع اعضاي دايم شوراي امنيت سازمان ملل از تلاشها براي حضور دراين شورا به عنوان عضو غيردايم نيز غافل نشده و قرار است در سال جاري ميلادي از قاره آسيا براي عضويت غيردايم در راي گيري براي اين منظور شركت كند.
مغولستان پيش از اين پذيرفت كه در سال 2008 ميلادي ، ژاپن بجاي اين كشور درانتخابات عضوگيري اعضاي غيردايم شوراي امنيت سازمان ملل متحد نامزد شود.
وزارت امور خارجه ژاپن پيش از اين اعلام كرد: ژاپن درسال هاي 2005 و 2006 ميلادي عضو غيردايم شوراي امنيت بود،اما باتوجه به مسايل مهم كنوني جهان و تمايل توكيو به داشتن نقش بيشتر براي چاره جويي آنها ، دولت ژاپن به دنبال نامزدي هرچه زودتر براي پيوستن دوباره به اين شورا است .
دولت ژاپن بااستفاده از اين اقدام مغولستان ، در انتخابات عضوگيري اعضاي غيردايم پاييز امسال شوراي امنيت سازمان ملل شركت مي كند.
به گزارش رسانه هاي ژاپني ،درسال 2008 ميلادي از منطقه آسيا همراه با ژاپن ، جمهوري اسلامي ايران نيز نامزد پيوستن به اعضاي غيردايم شوراي امنيت سازمان ملل شده است .
شوراي امنيت سازمان ملل علاوه بر پنج عضو دايم ، داراي 10 عضو غيردايم است كه مدت عضويت آنها دو ساله مي باشد.
هرسال نيمي از اعضاي غير دايم شوراي امنيت سازمان ملل متحد تغيير مي كند.
براين اساس حضور سران كشورهاي آفريقايي كه يك چهارم از اعضاي سازمان ملل را تشكيل مي دهند ، فرصت مناسبي براي جلب حمايت اين كشورها در اين زمينه ها محسوب مي شود.
از سوي ديگر دولت ژاپن تلاش مي كند تا با فعالتر كردن سياست خارجي خود ، تاثيرگذاري بر كشورهاي آفريقايي كه داراي منابع غني و سرشار انرژي و معدني و به ويژه فلزات كميابي چون واناديوم و منگنز هستند، را نيز افزايش دهد.
اين تلاش ژاپن اخيرا و به دنبال حضور شتابان چين در كشورهاي آفريقايي ، در زمينه حمايت از توسعه آفريقا از طريق ارايه كمكهاي مالي و نيز سرمايه گذاري در اين كشورها، فعالتر شده است .
به هر سوي هم اينك وضعيت سياسي ژاپن و بن بست سياسي موجود دراين كشور كه به دنبال پيروزي احزاب مخالف در انتخابات مجلس مشاوران از سال گذشته ميلادي (2007) آغاز شده ، به گونه اي است كه براي كسب نتايج مورد نظر توكيو ، در زمينه هاي مورد اشاره نياز به زمان است .
 سه شنبه 7 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 338]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن