تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 7 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):حكيم نيست آن كس كه مدارا نكند با كسى كه چاره اى جز مدارا كردن با او نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1834865088




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سياست خارجي جمهوري اسلامي و صدور انقلاب از ديدگاه امام خميني (ره )


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: سياست خارجي جمهوري اسلامي و صدور انقلاب از ديدگاه امام خميني (ره )
سيدجواد مير خليلي بخش نخست با توجه به اين مسئله مهم كه بخش اعظمي از سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران با آرمان هاي اسلامي و مفاهيم مكتبي آميخته شده است امام خميني (ره ) به منزله بنيانگذار و رهبر اين حكومت مباني نظري و اصول خاصي را براي سياست خارجي آن ارايه مي نمايند. از آن جا كه اين مباني و اصول از جايگاه خاصي برخوردارند در اين مقاله تلاش مي شود تا به برخي از مهمترين آموزه ها اصول و اهداف سياست خارجي از ديدگاه امام خميني (ره ) با توجه به گفته ها و نوشته هاي ايشان اشاره شود. همچنين رابطه مباني اصول و اهداف نيز مورد بررسي قرار مي گيرد. مقدمه سياست خارجي همواره و در همه جا از مناقشه انگيزترين حوزه هاي سياست گذاري بوده است ولي متاسفانه در ايران اهميت واقعي و نقش آن در رقم خوردن سرنوشت كشور و ملت و زمينه سازي فراز و نشيب ها و نيز ارزش بي چون و چرايش به منزله يكي از بزرگترين ابزارهاي تامين يكپارچگي ارضي امنيت سرزميني وجهه و اعتبار بين المللي پيشبرد اهداف و برنامه هاي ملي در زمينه هاي سياسي اقتصادي فرهنگي و ... چنان كه بايد و شايد و به شيوه اي علمي بازشناخته نشده است . (1 ) و حتي ديگر كشورهاي مسلمان خاورميانه مانند ديگر دولت هاي در حال توسعه تنها در همين اواخر با خود مفهوم « سياست خارجي » آشنا شده اند . (2 ) علي رغم اين كه مسلمانان در صدر اسلام داراي چنين ميراث بزرگ و گرانبهايي بوده اند. چنان كه پيشينه سياست خارجي مسلمانان به صدر اسلام و زمان پيامبر(ص ) باز مي شود; آن جا كه پيامبر گرامي اسلام با استفاده از سهم مولفه القلوب براي جلب و جذب نظر مساعد جوامع غير مسلمان و يا دست كم كاهش دشمني و زدودن ذهنيت منفي آنان كوشش مي كرد و موجب اين شده بود كه مفهوم مولفه القلوب تبديل به يكي از مفاهيم اساسي سياست خارجي اسلام در زمان ايشان شود . (3 ) در حقيقت ايشان هدف خود را در سياست خارجي انجام رسالت خويش و رساندن پيام الهي به ملل جهان قرار داده بود . (4 ) سياست خارجي تمام كشورها در تعامل با محيط است و سياستمداران و تحليلگران سياسي به اين موضوع توجه دارند. امام خميني به منزله فقيهي كه داراي ديدگاه هاي سياسي مبتني بر اصول و قواعد فقهي است درباره سياست خارجي به طور اعم و سياست خارجي حكومت اسلامي به صورت اخص نظراتي داده اند. ايشان به پويش سياست خارجي با تاكيد بر گفتمان رشد محور اعتقاد داشتند; بدين معنا كه سياست خارجي به معناي سياست بيروني كشور اسلامي در برابر كشورهاي واقع در فراسوي مرزهاي نظام اسلامي است . با توجه به اهميت آرا و انديشه هاي امام خميني در اين نوشتار پس از پرداختن به مفهوم سياست خارجي به اصول و مباني سياست خارجي حكومت اسلامي از ديدگاه ايشان خواهيم پرداخت . مفهوم شناسي سياست خارجي براي ورود به بحث در آغاز بايد به مفهوم سياست خارجي بپردازيم . دانشمندان علوم سياسي و روابط بين الملل در تعريف سياست خارجي گفته اند. جهتي را كه يك دولت برمي گزيند و در آن از خود تحرك نشان مي دهد و نيز شيوه نگرش دولت را نسبت به جامعه بين المللي سياست خارجي مي گويند . (5 ) بر پايه تعريفي ديگر تدوين اجرا و ارزيابي تصميم گيري هايي كه از ديدگاه خاص همان كشور جنبه برون مرزي دارد . (6 ) و نيز درباره مفهوم سياست خارجي گفته اند : راهبرد يا رشته طراحي شده عمل كه به وسيله تصميم گيرندگان يك دولت در مقابل ديگر دولت ها و واحدهاي بين المللي به منظور اهداف مشخص اعمال مي شود . (7 ) به عبارت ديگر سياست خارجي بازتاب اهداف و سياست هاي يك دولت در صحنه روابط بين الملل و در ارتباط با ديگر دولت ها جوامع و سازمان هاي بين المللي نهضت ها افراد بيگانه و حوادث و اتفاقات جهاني است . و شايد بتوان اين تعريف از سياست خارجي را نسبتا روشن و مناسب دانست كه مجموعه خط مشي ها تدابير روش ها و انتخاب مواضعي است كه يك دولت در برخورد با امور و مسائل خارجي در چهارچوبه اهداف كلي حاكم بر نظام سياسي اعمال مي نمايد . (8 ) اساسا هر دولتي داده هاي سياست خارجي خود را در جهتي تنظيم مي نمايد كه سرانجام خواست ها و نيازهاي امنيتي استراتژيك اقتصادي سياسي فرهنگي يا نظامي اش در كوتاه مدت يا بلند مدت تامين شود . (9 ) البته اهداف سياست خارجي بايد به گونه اي هم آهنگ تنظيم شود تا تامين منافع ملي محقق شود. اما با وجود آن كه تصميم گيرندگان نقش اساسي در فرايند سياست گذاري خارجي ايفا مي نمايند با اين وجود در بسياري از موارد اين تصميمات محصول تجربه هاي تاريخي اعتقادات سياسي و ايدئولوژيك و ... است . در حقيقت ارزش هاي جوامع ساخته و پرداخته فرهنگ فرهنگ سياسي تربيت و ... است . ارزش ها باعث هدايت انسان ها به سوي جنبه هاي متعالي انسان ثروت قدرت اعتبار انزوا و غيره مي شود و حتي در مواردي هدف هاي سياست خارجي در چهارچوب يك ايدئولوژي خاص تعريف و تبيين مي شود . (10 ) در پايان بحث مفهوم شناسي سياست خارجي بايد به اين مطلب نيز به صورتي گذرا اشاره كرد كه سياست خارجي حوزه اي از فعاليت علمي و عملي است كه مولفه هاي آن از خصيصه هاي متناقضي برخوردارند. به قول كنت والتز. آنچه در سياست خارجي مورد نياز است صرفا مجموعه اي از خصيصه ها نيست بلكه به جاي آن نيازمند موازنه اي حساس بين واقعگرايي و تحليل انعطاف و پابرجايي صلاحيت و ميانه روي و بالاخره تداوم و تغيير هستيم . (11 ) اكنون به بررسي مراحل سياست خارجي در تاريخ ايران مي پردازيم مراحل سياست خارجي در ايران : در واقع مي توان سه دوره كاملا متمايز را براي بررسي سياست خارجي ايران و يا ديپلماسي در تاريخ ايران در نظر گرفت . 1 ـ دوران كلاسيك ; كه روابط نوين بين المللي و تعامل امروزين ميان كشورها وجود نداشت و هر كشوري بر مبناي مجموعه اي از عوامل داخلي و بر پايه معيارهاي خاص حكومت داري و نسبت هاي فكري و اجتماعي مناسباتي با همسايگان خود و منازعاتي با رقيبان خود داشت و در اين چهارچوب ها گاه كمي فراتر رفته و با همسايه همسايگان نيز ارتباط برقرار مي ساخت . اين دوره تا اواخر قاجاريه تداوم داشت . 2 ـ دوران تضعيف استقلال ; كه مقدمات آن در ميانه عهد قجر و با آگاهي نسبي نخبگان ايراني از اوضاع جهاني خاصه وضع ملل باختر آغاز شد در مشروطيت به اوج خود رسيد و آن مبدا به نقطه عطفي در تحول نگرش سياست هاي كارگزاران حكومتي ايران در موضوع روابط خارجي بدل شد. در اين دوران الزامات و مفاهيم نوين از سوي ايران به ديده گرفته و حقوق متقابل كشورها و منافع مورد منازعه همراه با تبعات حقوقي آن مطرح شد. 3 ـ دوران عزت و استقلال ; كه با توجه به فضاي دو قطبي در هنگامه پيروزي انقلاب اسلامي ايران در سال 1357 آغاز شد . البته ژئوپوليتيك خاص ايران نيز در تكوين سياست خارجي نوين ايران دخيل بود; چنان كه در قبل از آن نيز دخيل بود. در بحبوحه انقلاب اسلامي دو شعار استراتژيك : « استقلال آزادي جمهوري اسلامي » و « نه شرقي نه غربي جمهوري اسلامي » با الهام از انگاره ها و نظريات امام خميني موجب رواج انديشه تازه اي در ملت و نخبگان ايران شد. اين نظريات كه صبغه اي عميقا ديني داشت و برآيند شخصيت مذهبي امام و هدايت هاي مكرر و ساختار عميق ديني در آحاد ملت ايران بود با روشن بيني و درايت حضرت امام موجب خروج ايران از دايره بسته جهان دو قطبي و خيزش به سوي افق هاي تازه بود; افق هايي كه پايه هاي آن بر عزت ملي منافع ملي حقوق انساني و احترام متقابل بر مبناي آموزه هاي اسلامي استوار شده بود . (12 ) در واقع اين روند اهداف سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران را نيز ترسيم مي كند كه به ايجاد يك جامعه اسلامي بر اساس اسلام ناب محمدي تعارض با اسرائيل و غرب به ويژه آمريكا دفاع از مسلمانان و دفاع از نهضت هاي آزادي بخش و ... منجر مي شود . (13 ) پيش از ورود به بحث درباره اصول و مباني و اهداف سياست خارجي از ديدگاه امام (ره ) به تبيين اين مفاهيم پرداخته مي شود. مباني اصول و اهداف درباره مفهوم « مباني » بايد گفت كه نقش عمده و تعيين كننده در تصميم سازي ها به مباني و ساختار فكري و باورهاي دولت مردان و سياستمداران برمي گردد. در حقيقت نوع حكومت ها و مباني مشروعيت آنها اساس و شيوه رفتار سياست خارجي آن را هم چون سياست داخلي اش متفاوت مي سازد . (14 ) همچنين درباره مفهوم « اصل » گفته اند كه اصل به معناي بيخ بن پايه ريشه قاعده قانون و ... آمده است . اصول جمع اصل است كه در هر علم عبارت از قواعد اساسي مي باشد كه آن دانش بر آن استوار بوده و اصل هر چيز آن است كه وجود آن بدان متكي است . البته بايد گفت كه به كارگيري واژه اصل در كشور ما به مفهوم دقيق آن چندان مورد توجه نيست همان گونه كه برخي بر اين باورند : نه تنها در محاوره جاري و روزانه هر كس هر چه را كه مهم مي داند اصل تلقي نموده و تحت عنوان اصول از آن ياد مي كند بلكه صاحب نظرات و متفكران بسياري نيز دست كم در خصوص سياست خارجي به هر معنا و مفهوم ضروري اصل مي گويند در حالي كه هر مفهوم مهمي اصل نيست . (15 ) در مورد مفهوم « هدف » گفته شده كه ورود هر دولتي به عرصه جهاني بر پايه اهداف و انگيزه هاي آن شكل مي گيرد. اهداف برون مرزي حكومت نمودي از نيازها و خاستگاه هاي ذهني و رواني بازيگران سياست خارجي و تصورات برگرفته از واقعيات پيرامون آن است . در اين جا اهداف به منزله مقصد سياست خارجي در نظر گرفته شده است . (16 ) مباني سياست خارجي از ديدگاه امام يكي از ويژگي هاي سياست خارجي دولت اسلامي با ديگر كشورها مورد مباني و چگونگي تكيه بر منابع عقلي و نقلي است . با توجه به اين كه امام خميني رهبري مذهبي و داراي انديشه سياسي مبتني بر اسلام است ; بنابراين با توجه به مباني خاص اسلام از جمله كتاب و سنت به بيان اصولي بر پايه مباني پرداخته است . در حقيقت ساختار سياست خارجي بر مبناي التزام به احكام شرع مقدس صورت مي گيرد. بنابراين ارزش هاي اخلاقي و عقل مباني امام را در مورد سياست خارجي شكل مي دهند. البته در اين جا بايد گفت نمي توان اسلام و دين را تنها منحصر در اخلاق دانست . امام خميني (ره ) با تاكيد بر انساني و اخلاقي بودن محتواي انقلاب مي فرمايد. محتواي اين انقلاب اسلام و اخلاق اسلامي و اخلاق انساني و تربيت انسان ها بر موازين انسانيت بوده است (17 ) و در جاي ديگري مي فرمايند : معنا ندارد كه دولت اسلامي ايران با دولتي كه هيچ اعتقاد به اسلام و به اخلاق بشريت ندارد سر ميز اصلاح بنشيند . (18 ) براي توضيح بيشتر بايد گفت كه براي مثال مبناي اصل دفاع از مستضعفان در سياست خارجي از نگاه امام قرآن كريم است . (19 ) و يا درباره ياري مظلومان به سخن امام علي (ع ) استناد مي كند و مبناي خود را بر آن قرار مي دهد كه : « كونا للظالم خصما و للمظلوم عونا » ; دشمن ستمگر و يار ستمديده باشيد . (20 ) اصول سياست خارجي حكومت اسلامي از ديدگاه امام : اصول سياست خارجي ; مي تواند چهارچوب رفتاري لازم را به كارگزاران نظام اسلامي ارايه دهد و پايبندي به اين اصول وجه تمايز دولت اسلامي از ديگر دولت هاست . در واقع دولت اسلامي بر پايه مباني و با اصول مشخص براي رسيدن به اهداف خاص تلاش مي كند. اصول سياست خارجي را كه امام خميني طراحي نموده است مي توان به منزله يكي از منابع رسمي تصميم گيري در سياست جمهوري اسلامي ايران به شمار آورد. به گونه اي كه حتي رهبر معظم انقلاب بارها بيان داشته اند كه خط كلي در سياست جمهوري اسلامي ايران همان خطي است كه امام خميني (ره ) تبيين و ترسيم نموده اند . (21 ) در حقيقت ويژگي هاي منحصر به فرد حضرت امام خميني (ره ) همچون فقاهت شجاعت سازش ناپذيري قاطعيت خلوص و عرفان به اندازه اي بود كه نقش پر قدرتي را براي ايشان ايجاد كرده و اين نقش رهبري در چگونگي گرفتن تصميمات در ابعاد داخلي و خارجي از اهميت فوق العاده اي برخوردار بود . (22 ) اينك به بررسي اصول سياست خارجي از ديدگاه امام خميني مي پردازيم : 1 ـ اصل صدور انقلاب : صدور انقلاب از موضوعات مورد توجه امام بوده كه به معناي صادر كردن تجربه هاي انقلاب اسلامي به ديگر كشورهاي جهان است . از ديدگاه امام خميني منظور از صدور انقلاب همان گسترش اسلام است . (23 ) امام در اين باره اعتقاد دارد كه : ما با صدور انقلابمان كه در حقيقت صدور اسلام راستين و بيان احكام محمدي (ص ) است به سيطره و سلطه و ظلم جهان خواران خاتمه مي دهيم . (24 ) از نگاه ايشان براي پيروزي بر مشكلات بايد در برابر همه قدرت ها ايستاد و ارزش هاي انساني را از اين جا به ديگر نقاط جهان صادر كرد. در واقع صدور انقلاب در نگاه ايشان صبغه فرهنگي دارد. روح الله رمضاني درباره صدور انقلاب ايران مي گويد : ظهور صدور انقلاب همچون اصلي بنيادي در سياست خارجي همچون خود انقلاب ايران بازتاب پويايي سياسي داخلي ايران است . (25 ) در واقع هدف اصلي سياست خارجي ايران از همان آغاز به كار حكومت جديد تبليغ و گسترش اسلام انقلابي بود; اين هدف در وظيفه اي ريشه داشت كه قرآن براي مسلمانان در راستاي تحقق و تبليغ پيام الهي در سراسر گيتي معين كرده است . روح الله رمضاني در جاي ديگري خواسته امام خميني مبني بر صدور انقلاب را ريشه دار در ايدئولوژي او و فرهنگ سياسي ايران اسلامي مي داند . (26 ) امام درباره صدور انقلاب مي فرمايند : ما بايد با شدت هر چه بيشتر انقلاب خود را به جهان صادر كنيم و اين طرز فكر را كه قادر به صدور انقلاب نيستيم كنار بگذاريم زيرا اسلام بين كشورهاي اسلامي تمايز قايل نيست . ما حامي تمام محرومان هستيم . همه ابر قدرت ها و همه قدرت ها براي از بين بردن ما برخاسته اند . اگر ما در محيط محدودي باقي بمانيم قطعا با شكست رو به رو مي شويم . (27 ) ما انقلابمان را به تمام جهان صادركنيم چرا كه انقلاب ما اسلامي است و تا بانگ « لا اله الا الله و محمد رسول الله » بر تمام جهان طنين نيفكند مبارزه هست و تا مبارزه در هر كجاي جهان عليه مستكبران هست ما هستيم . (28 ) البته ايشان براي جلوگيري از سواستفاده از معناي صدور انقلاب و برداشت هاي منفي از آن يادآور مي شوند كه : اين كه مي گوييم بايد انقلاب ما به همه جا صادر بشود اين معني غلط را از آن برداشت نكنند كه ما مي خواهيم كشورگشايي كنيم . همه كشورها بايد در محل خودشان باشند. ما مي خواهيم اين چيزي كه در ايران واقع شد و خودشان از ابرقدرت ها فاصله گرفتند و « نجات » دادند دست آنها را از مخازن كوتاه كردند اين در همه ملت ها و در همه دولت ها بشود. معني صدور انقلاب اين است كه همه ملت ها و همه دولت ها بيدار شوند و خودشان را از اين گرفتاري كه دارند نجات بدهند . (29 ) با توجه به اين مطالب مي توان به اين نتيجه رسيد كه صدور انقلاب از ديدگاه امام خميني همان صدور اسلام ناب محمدي (ص ) است كه جزو رسالت ها و تعهدات دولت اسلامي به شمار مي رود و در نتيجه حمايت از ملت هاي محروم و مستضعف و حمايت از حكومت جهاني اسلام در اين راستا مفهوم و معنا پيدا مي كند. پي نوشت ها : 1 ـ روح الله رمضاني چهارچوبي تحليلي براي بررسي سياست خارجي جمهوري اسلامي ايرن ترجمه عليرضا طيب (تهران : نشر ني 1380 ) ص 25 2 ـ همان ص 31 3 ـ سيد عبد القيوم سجادي ديپلماسي و رفتار سياسي در اسلام (قم : بوستان كتاب 1383 ) ص 47 ـ46 4 ـ سيد صادق حقيقت مباني اصول و اهداف سياست خارجي دولت اسلامي (قم : پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي 1385 ) ص 202 5 ـ عبدالعلي قوام اصول سياست خارجي و سياست بين الملل (تهران : سازمان مطالعه و تدوين كتب علوم استاني دانشگاه ها (سمت ) 1380 ) ص 102 6 ـ سيد صادق حقيقت مباني اصول و اهداف سياست خارجي دولت اسلامي (قم : پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي 1385 ) ص 20 7 ـ همان ص 20 8 ـ منوچهر محمدي سياست خارجي جمهوري اسلامي (تهران نشر دادگستر 1377 ) ص 18 9 ـ عبد العلي قوام پيشين ص 108 10 ـ همان ص 136 11 ـ سيد حسين سيف زاده اصول روابط بين الملل (الف و ب ) (تهران : ميزان 1380 ) ص 328 12 ـ سياست خارجي و روابط بين الملل از ديدگاه امام خميني (تهران : موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني 1381 ) ص الف و ب 13 ـ محمود سريع القلم سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران : بازبيني نظري و پارادايم ائتلاف (تهران : مركز تحقيقات استراتژيك 1379 ) ص 68 14 ـ سيد صادق حقيقت پيشين ص 27 ـ26 15 ـ همان ص 29 16 ـ همان ص 32 17 ـ امام خميني صحيفه نور ج 14 (1359 11 16 ) ص 45 ـ41 18 ـ همان ج 18 ص 78 ـ75 19 ـ آيه 75 از سوره نسا 20 ـ نهج البلاغه نامه 47 21 ـ بيژن ايزدي درآمدي بر سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران (قم : بوستان كتاب 1371 ) ص 112 ـ111 22 ـ سيد صادق حقيقت مسئوليت هاي فراملي در سياست خارجي دولت اسلامي (تهران : مركز تحقيقات استراتژيك رياست جمهوري 1376 ) ص 520 ـ519 23 ـ محمد ستوده پيشين ص 273 ; صحيفه نور ج 11 ص 28 ـ21 24 ـ در جستجوي راه از كلام امام (دفتر دهم ) (تهران : اميركبير 1362 ) ص 435 25 ـ جان ال اسپوزيتو انقلاب ايران و بازتاب جهاني آن ترجمه دكتر محسن مدير شانه چي مقاله صدور انقلاب ايران : سياست اهداف و وسايل روح الله كارگر رمضاني (تهران : مركز بازشناسي اسلام و ايران 1382 ) ص 56 26 ـ همان مقاله صدور انقلاب ايران : سياست اهداف و وسايل روح الله كارگر رمضاني ص 58 27 ـ همان ص 65 28 ـ پيام امام به مناسبت سالگرد كشتار خونين مكه (67 4 29 ) صحيفه نور ج 20 ص 8 ـ232 29 ـ آيين انقلاب پيشين ص 413 در بحبوحه انقلاب اسلامي دو شعار استراتژيك : « استقلال آزادي جمهوري اسلامي » و « نه شرقي نه غربي جمهوري اسلامي » با الهام از انگاره ها و نظريات امام خميني موجب رواج انديشه تازه اي در ملت و نخبگان ايران شد. اين نظريات كه صبغه اي عميقا ديني داشت و برآيند شخصيت مذهبي امام و هدايت هاي مكرر و ساختار عميق ديني در آحاد ملت ايران بود با روشن بيني و درايت حضرت امام موجب خروج ايران از دايره بسته جهان دو قطبي و خيزش به سوي افق هاي تازه بود; افق هايي كه پايه هاي آن بر عزت ملي منافع ملي حقوق انساني و احترام متقابل بر مبناي آموزه هاي اسلامي استوار شده بود صدور انقلاب از موضوعات مورد توجه امام بوده كه به معناي صادر كردن تجربه هاي انقلاب اسلامي به ديگر كشورهاي جهان است . از ديدگاه امام خميني منظور از صدور انقلاب همان گسترش اسلام است امام درباره صدور انقلاب مي فرمايند : ما بايد با شدت هر چه بيشتر انقلاب خود را به جهان صادر كنيم و اين طرز فكر را كه قادر به صدور انقلاب نيستيم كنار بگذاريم زيرا اسلام بين كشورهاي اسلامي تمايز قايل نيست . ما حامي تمام محرومان هستيم . همه ابر قدرت ها و همه قدرت ها براي از بين بردن ما برخاسته اند. اگر ما در محيط محدودي باقي بمانيم قطعا با شكست رو به رو مي شويم .ما انقلابمان را به تمام جهان صادر مي كنيم چرا كه انقلاب ما اسلامي است و تا بانگ « لا اله الا الله و محمد رسول الله » بر تمام جهان طنين نيفكند مبارزه هست و تا مبارزه در هر كجاي جهان عليه مستكبران هست ما هستيم امام خميني : ما با صدور انقلابمان كه در حقيقت صدور اسلام راستين و بيان احكام محمدي (ص ) است به سيطره و سلطه و ظلم جهان خواران خاتمه مي دهيم امام خميني : اين كه مي گوييم بايد انقلاب ما به همه جا صادر بشود اين معني غلط را از آن برداشت نكنند كه ما مي خواهيم كشورگشايي كنيم . همه كشورها بايد در محل خودشان باشند. ما مي خواهيم اين چيزي كه در ايران واقع شد و خودشان از ابرقدرت فاصله گرفتند و (نجات ) دادند دست آنها را از مخازن كوتاه كردند اين در همه ملت ها و در همه دولت ها بشود. معني صدور انقلاب اين است كه همه ملت ها و همه دولت ها بيدار شوند و خودشان را از اين گرفتاري كه دارند نجات بدهند.
 سه شنبه 7 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 319]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن