تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820762128




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تحليل رويترز در خصوص عدم توجه دولتهاي منطقه به سياستهاي واشنگتن؛ اتفاقات خاورميانه تصويري است از زوال رو به سرعت سياستهاي بوش


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: تحليل رويترز در خصوص عدم توجه دولتهاي منطقه به سياستهاي واشنگتن؛ اتفاقات خاورميانه تصويري است از زوال رو به سرعت سياستهاي بوش
خبرگزاري انتخاب : آنچه در خاورميانه اتفاق مي افتد،تصويري از سقوط و زوال رو به سرعت سياست هاي واشنگتن است كه با حضور بيش از يكصد هزار نيروي نظامي اين كشور در عراق طي پنج سال گذشته،شدت بيشتري گرفته است.


الهام رفيع زاده ؛ دولت هاي خاورميانه از ايران گرفته تا اسرائيل و ديگر كشورها،ديدگاه ها و آرزوهاي كابينۀ بوش را كه تنها هشت ماه تا به پايان رسيدن دورۀ آن باقي مانده را ناديده گرفته و راه خود را در ديپلماسي منطقه طي مي كنند.

به گزارش خبرنگار سرويس بين الملل خبرگزاري انتخاب به نقل از خبرگزاري رويترز از قاهره؛ سخنراني جرج بوش ،رئيس جمهوري امريكا هفتۀ گذشته در شرم الشيخ در رابطه با سياست هاي وي در خاورميانه، بخوبي فاصله و شكاف آنچه بوش خواهان به انجام رساندن آن بوده و آنچه در حال حاضر در خاورميانه درحال وقوع است را نشان مي دهد.

آنچه در خاورميانه اتفاق مي افتد،تصويري از سقوط و زوال رو به سرعت سياست هاي واشنگتن است كه با حضور بيش از يكصد هزار نيروي نظامي اين كشور در عراق طي پنج سال گذشته،شدت بيشتري گرفته است.

بر پايۀ اين گزارش ،فرانسه مذاكراتي را با جنبش مقاومت اسلامي حماس داشته و اسرائيل نيز گفتگوهاي غير مستقيم خود با سوريه را ادامه مي دهد و اين در حالي است كه امريكا در تلاش براي به انزوا كشاندن اين كشور [سوريه] است.

جرج بوش،رئيس جمهوري امريكا در شرم الشيخ تاكيد كرد كه تمام كشورهاي خاورميانه بايد در مقابل جنبش اسلامي حماس كه در تلاش براي بي اثر كردن روند صلح است، ايستاده و با آن مبارزه كنند.

اما مصر كه ميزباني اين نشست را بر عهده داشته و از متحدين ديرينۀ ايالات متحدۀ امريكا به شمار مي آيد،به طور همزمان و با جلب رضايت ايالات متحدۀ امريكا،در تلاش براي ميانجيگري ميان اسرائيل و حماس در نوار غزه است.

به گزارش خبرنگار سرويس بين الملل خبرگزاري انتخاب به نقل از خبرگزاري رويترز از قاهره؛تحليلگران اسرائيلي گفته اند كه ميانجيگري مصر،محدود به مذاكرات غيرمستقيم ميان دولت اسرائيل و جنبش حماس در نوار غزه بوده است.

جنبش اسلامي حماس كه كنترل نوار غزه را در دست دارد ،راه حلي پيش روي اسرائيل قرار داده كه راه را براي رقيب خود ،جنبش فتح،براي دست يابي به توافقنامۀ صلح هموارتر مي كند.

در شرم الشيخ،جرج بوش همچنين با محكوم كردن حزب الله لبنان ،آن رادشمن"لبنان آزاد" خوانده و از آن به عنوان يك گروه تروريستي كه مورد حمايت ايران است ياد كرد.

نقش مركزي حزب الله؛
به گزارش خبرنگار سرويس بين الملل خبرگزاري انتخاب به نقل از خبرگزاري رويترز از قاهره؛سه روز پيش از نشست شرم الشيخ ،حزب الله و ديگر احزاب لبناني در قطر به توافقنامه اي براي پايان بخشيدن به بحران لبنان كه مي توانست اين كشور را تا مرز جنگ هاي داخلي پيش ببرد،دست يافتند.

هنگامي كه متحدين امريكا در دولت لبنان در تلاش بودند تا برخي از امتيازات حزب الله را كه در جنگ 33 روزه با اسرائيل، موجب شكست رژيم صهيونيستي و عقب راندن آنان از لبنان شده بود، را بگيرند،با شكست از سوي حزب الله روبرو شدند.

ترتيب سياسي جديد در لبنان و انتخاب نمادين ميشل سليمان به عنوان رياست جمهوري اين كشور،كفۀ قدرت در اين كشور را به نفع حزب الله سنگين تر كرده و نقش مركزي ان [حزب الله] در سياست گذاري هاي لبنان را برجسته تر مي نمايد.

برپايۀ اين گزارش،بوش بر ديدگاه هاي تنش آميز خود نسبت به سوريه و ايران ادامه داده و اظهار داشته است كه هر يك از كشورهاي منطقه كه خواهان صلح هستند،بايد مانع از اين كشورها در حمايت از تروريسم شوند.

همزمان با دست يابي لبنان به توافقنامه اي براي پايان بخشيدن به بحران سياسي اين كشور،سوريه و اسرائيل اعلام كردند كه مذاكرات غيرمستقيمي با ميانجيگري تركيه به انجام رسانده اند.

به دنبال ترور رفيق حريري،نخست وزير پيشين لبنان،در سال 2005 ايالات متحدۀ امريكا از مذاكرات بلندپايه با سوريه دوري كرده و سوريه را عامل ترور رفيق حريري اعلام كرد.اين در حالي است كه سوريه اين اتهامات را رد كرده است.

گفتگوهاي بوش با سران عرب خليج فارس نيز نتوانست مانع اين كشورها در برقراري روابط با ايران شده و تلاش هاي واشنگتن براي به انزوا كشاندن تهران از سوي اين كشورها را با شكست مواجه كرده است.

ضمن آنكه سياست هاي ايالات متحدۀ امريكا از تحريم ايران گرفته تا تهديد به حملۀ نظامي به ايران نتوانست ايران را از غني سازي اورانيوم در كشور خود منصرف كند.

گفتگو با ايران؛
به گزارش خبرنگار سرويس بين الملل خبرگزاري انتخاب به نقل از خبرگزاري رويترز؛احمد ابوالغيظ، وزير خارجه مصر اظهار داشت كه جرج بوش در حين اعلام مخالفت خود با برنامه هاي هسته اي ايران، بار ديگر از اشاره به فعاليت هاي هسته اي اسرائيل خودداري كرد .

گفته مي شود كه رژيم صهيونيستي داراي 200 كلاهك هسته اي بوده و اين در حالي است كه اين كشور پيمان منع گسترش سلاح هاي هسته اي را به امضا نرسانده است.

محمد البرادعي،رئيس آژانس بين المللي انرژي اتمي نيز در نشست شرم الشيخ خاطر نشان ساخت كه ايالات متحدۀ امريكا سيساست دوگانه اي را در قبال سلاح هاي اتمي دنبال مي كند .

محمد البرادعي بر گفتگو با ايران تاكيد كرده و آن را بهترين گزينه براي دست يابي به راه حلي مناسب در پروندۀ هسته اي ايران عنوان كرد.

بوش اظهار داشت كه گروه هاي تروريستي و كشورهاي حامي آنها ،مخالفين اصلي دموكراسي در جهان عرب هستند.

وي گفت:آنها [گروه هاي تروريستي]مي دانند كه نمي توانند در جامعه اي آزاد حكومت كرده و با ايجاد رعب و وحشت جان انسان هاي بي گناه را گرفته و مانع از ريشه گرفتن آزادي در اين جوامع شوند.

اما سازمانهاي حقوق بشري و جوامع مدني اعلام كرده اند كه كشورهاي دوست و متحد امريكا [در جهان عرب] كشورهايي هستند كه مانع بزرگ براي پيشبرد دموكراسي بوده و در قالب كشورهاي اسلامي صلح طلب، با برقراري انتخابات به ظاهر دموكراتيك ،خواهان گسترش قدرت و افزايش نفوذ رژيم خود هستند.

به عنوان مثال در مصر،مقامات اين كشور طي دو سال گذشته مانع از شركت جنبش صلح آميز اخوان مسلمين در انتخابات شده و انتقادات گاه به گاه ايالات متحدۀ امريكا در اين رابطه را ناديده گرفته اند.

جرج بوش بدون ذكر نام كشور يا كشورهاي متحد خود در جهان عرب، از اين كشورها نسبت به عدم آزادي زندانيان سياسي انتقاد كرد.

برپايۀ اين گزارش، حال كه پنج سال از تصميم جرج بوش در ايجاد تحولات سياسي در خاورميانه مي گذرد،سران عرب دريافته اند كه هزينۀ ناديده گرفته شدن شان در امور حقوق بشر بسيار اندك است.

يكي از مقامات مصري كه نخواست نامش فاش شود ،با اشاره به سخنان غيرمستقيم جرج بوش نسبت به نقض حقوق بشر در برخي كشورهاي جهان عرب ،گفت: اين قبيل سخنان براي ما تازگي نداشته و پيش از اين نيز اين سخنان را شنيده بوديم.

به گزارش خبرنگار سرويس بين الملل خبرگزاري انتخاب به نقل از خبرگزاري رويترز؛كوندوليزا رايس،وزير امور خارجۀ ايالات متحدۀ امريكا،گفته بود زمان برچيده شدن حكومت هاي سلطه و جايگزيني حكومت بر اساس قانون فرا رسيده است.اين در حالي است كه انتظار مي رود پارلمان مصر،در انتخاب پيش روي خود در اين هفته، يك سال ديگر به سيستم حكومتي سلطه كه به مدت 26 سال قدرت را در دست دارد، راي دهد.
 دوشنبه 6 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 506]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن