محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1830498870
درآمدی بر شناخت ابعاد تهاجم فرهنگی و نحوهی مقابله با آن(3)
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
درآمدی بر شناخت ابعاد تهاجم فرهنگی و نحوهی مقابله با آن(3) نويسنده:حمید جاودانی شاهدین ویژگیهای تهاجم فرهنگی اساسا "تهاجم فرهنگی" در مقایسه با تهاجم نظامی یا اقتصادی، دارای ویژگیهای منحصر به فردی است. تهاجم فرهنگی معمولاً نامرئی و نامحسوس است؛ دراز مدت و دیرپاست؛ ریشهای و عمیق است؛ همهجانبه است؛ حساب شده و دارای برنامه و ابزارهای گسترده است؛ گسترده و فراگیر است؛ كارساز و خطرزاست. علاوه بر اینها، "تهاجم فرهنگی" همانند كار فرهنگی، یك كار آرام و بیسر و صداست و قربانیان آن بیشتر قشر جوان هستند (قیصی زاده 1363). در تهاجم نظامی، دشمن با تجهیزات و امكانات نظامی وارد معركه میشود، اما در "تهاجم فرهنگی" نیازی به لشكركشی و هزینههای هنگفت نظامی نیست؛ همچنین دشمن در این تهاجم برای تحمیل حاكمیت فرهنگ خود از همهی حربههای سیاسی ـ اقتصادی، نظامی، روانی و تبلیغاتی بهره میگیرد. در "تهاجم نظامی" تنها بخشی از مرزها و سرزمینهای مجاور در تیررس مستقیم دشمن قرار میگیرد، اما در "تهاجم فرهنگی" سلاحهای مخرب دشمن تا عمق خانهها پیش میرود و ذهن و قلب انسانها را نشانه میگیرد. به همین دلیل است كه پس از جنگ جهانی دوم، آیزنهاور رئیس جمهور وقت آمریكا اعلام كرده بود كه: بزرگترین جنگی كه در پیش داریم جنگی است برای تسخیر اذهان انسانها (هدایت خواه، 1377). عوامل تهاجم فرهنگی عوامل تهاجم فرهنگی را میتوان به دو دسته تقسیم كرد: الف) عوامل برونزا: زمینهها، عناصر و ابزاری كه به نحوی ردپای كشورهای خارجی (غربی) در آنها دیده میشود عوامل برونزا هستند؛ از جمله: اعزام مستشرقین، تلاش برای دینزدایی از طرق مختلف، ایجاد روحیهی خودباختگی فرهنگی، ساخت و فروش وسایل ارتباطی، نظیر ماهواره و ویدئو و... . سیاستگزاران و طراحان كشورهای سلطهجو این عوامل را طراحی و برنامهریزی میكنند و افراد داخلی آن را به اجرا درمیآورند. ب) عوامل درونزا: زمینهها، عناصر و ابزاری كه ریشهی داخلی داشته و غیرمستقیم یا مستقیم به پذیرش تهاجم فرهنگی از خارج به داخل كمك میكنند عوامل درونزا هستند؛ از جمله: زمینههایی همچون بیكاری، فقر اقتصادی، نابهسامانی خانوادگی، غفلت مسئولین فرهنگی و اجتماعی و ناآگاهی جوانان و نوجوانان و... (مسگرنژاد، 1373 و نگارش، 1380). شیوههای تهاجم فرهنگی در یك نگاه كلی شیوههای تهاجم فرهنگی غرب را نیز میتوان از دو بعد خارجی و داخلی مورد توجه قرار داد. در بعد خارجی، مهاجمان با امكانات و موقعیتهای مختلفی كه در مجامع بینالمللی در دست دارند، از طریق شبكههای گستردهی بنگاههای تبلیغاتی و سخنپراكنی خود میكوشند با عناوینی چون نقض حقوق بشر، حمایت از تروریسم، وجود خفقان و سانسور، نبودن آزادی برای زنان و مطبوعات و نویسندگان، جنگطلبی، ماجراجویی و...و با حربههای شناخته شده و تكراری، تصویری تحریف شده و ناخوشایند از فرهنگ مقابل در اذهان مردم دنیا ترسیم نمایند و طبیعی است كه در این راه، زشتترین و شیطانیترین حربهها را برمیگزینند. در بعد داخلی تهاجم فرهنگی غرب در كشورهای اسلامی به دو شیوهی زیر رخ مینماید: 1 ـ ترویج افكار و اندیشههای غیراسلامی و حتی ضداسلامی، تبلیغ افكار التقاطی، تقدس زدایی و توهین به مقدسات، سست نمودن پایههای اعتقادی جوانان نسبت به برخی از اصول و آرمانها. 2 ـ تجددگرایی، علمزدگی و عقلگرایی افراطی، تلاش در راه تطهیر غرب و غربگرایی، بیاعتبار نشان دادن علوم و معارف اسلامی به بهانهی عدم تطابق با دانشهای نوین بشری، طرح جدایی دین از سیاست، ترویج بیحجابی و بدحجابی و پوششهای مستهجن و خلاف شؤون اسلامی، رواج مدهای غربی و بیبند و باری، تهیه و پخش فیلمهای شدیدا ضد اخلاقی ویدئویی، نوارهای كاست مبتذل از خوانندگان فاسد و توزیع عكسهای مبتذل در سطح گسترده، تولید و پخش مشروبات الكلی و مواد مخدر در سطح جامعه، چاپ و نشر كتب و مجلات ضداخلاقی، جنایی، عشقی و رمانهای مبتذل، تشكیل مجالس لهو و لعب و...، مشتی از خروارها توطئهی دشمن است. ابزار تهاجم فرهنگی تنها محدود به موارد فوق نیست، بلكه تمام موارد فرهنگهای مكتوب، شفاهی، عمومی و تصویری نیز از ابزارهای دیگر این تهاجم هستند (مسگرنژاد، 1373). فرهنگ غربی با استفاده از ابزار فوق تخریب فرهنگ اسلامی را مد نظر قرار داده است. مواردی از قبیل تشكیك در حقانیت دین اسلام، انتشار كتابهای ضد دینی مانند آیات شیطانی، نفی مقدسات اسلامی و نیز تحدید دین و تلاش برای حذف دین از عرصهی اجتماع از این موارد به شمار میآید (افتخاری، 1377). مراحل تهاجم فرهنگی تهاجم فرهنگی در دو مرحلهی عمده صورت میپذیرد كه در هر یك راههای خاصی مدنظر قرار میگیرد: الف) تخلیهی فرهنگ خودی در قانون طبیعت، وقتی در فضایی خلأ ایجاد شود، نزدیكترین نیروی موجود، آن خلأ را پر میكند. هر پدیدهی جدید، یا در جایی حضور مییابد كه قبلاً خلأ وجود داشته و یا در آن محیط، خلأ ایجاد میكند. لذا تخلیهی فرهنگی اولین شرط لازم برای حضور فرهنگ بیگانه و مهاجم به شمار میرود. ایجاد خلأ فرهنگی، خود با روشها و شیوههای مختلفی صورت میگیرد كه عمدهترین آنها در ایران، عبارتاند از: 1. ایجاد تردید نسبت به بنیانهای اعتقادی و ارزشی از طریق: سست نمودن اعتقادات عمومی، سست نمودن ارزشهای اخلاقی، دینزدایی،انزوای روحانیت، بیارزش نمودن مبلغان و مدافعان اصیل دین؛ 2. ترویج فساد؛ 3. فرقهگرایی؛ 4. نفوذ نگرش غربی و ازخودبیگانگی؛ 5. تكوین روشنفكری وابسته. هدف اصلی از این مرحله، قطع رابطهی فرهنگی كشورهای مسلمان با گذشتهی پرافتخار خویش است. این مرحله معمولاً با ظرافت و دقت فراوانی طراحی و اجرا میشود و فرق اساسی آن با تهاجم نظامی، مشخص نبودن چهرهی مهاجم است. بدین شكل كه عناصر تعلیم دیده با القای شبهات و دسیسههای شیطانی، مردم را نسبت به میراث علمی و فرهنگی خویش بیاعتنا و دلسرد میكنند. ب) تثبیت فرهنگ بیگانه به كار گماردن افراد وابسته و ایجاد نهادها یا تأسیسات مختلف بینالمللی و ملی، از كارهایی است كه در این مرحله انجام میشود. به طور كلی، در این مرحله سیاستهایی كه دشمن به اجرای آنها اصرار میورزد، به شرح ذیل است: 1. برپایی شبكهها و مؤسسات شبه فرهنگی؛ 2. تجزیهی فرهنگی از طریق تحریك نژادها و گروههای متفاوت اجتماعی، تحریك اقوام با گویش محلی، تحریك اقلیتهای مذهبی و...؛ 3. تحریف تاریخ؛ 4. تغییر خط و زبان؛ 5. حذف و تبدیل میراثهای فرهنگی (مسگرنژاد، 1373). ابزارهای تهاجم فرهنگی مهاجمان فرهنگی مسائل و مفاهیم مورد نظر خود را به تدریج از طریق وسایل و ابزارهای گوناگونی ترویج میكنند. مهمترین ابزار مورد استفاده در تهاجم فرهنگی عبارتاند از: 1. آموزش، زبان، ترجمه و اصطلاحات: آموزش به سبك غربی یكی از روشهای استعماری نفوذ در كشورهای جهان سوم بوده است (شفیعی سروستانی، 1372، ص72)؛ یكی از كاركردهای پنهان این برنامههای آموزشی كه در ظاهر به منظور پیشرفت علمی در این كشورها اجرا شده، زمینهسازی برای پذیرش فرهنگ بیگانه و برتر جلوه دادن آن و انهدام فرهنگ ملی بوده است (قائم مقامی، 1356، ص237ـ 244). این برنامهها بدون در نظر گرفتن موقعیت فرهنگ بومی و با هدف تربیت نیروهایی هماهنگ با سیاستهای استعماری اجرا شده است؛ اما در مقام عمل، عدهای از همین تحصیلكردهها با آگاهی از روشهای استعماری به مبارزه با سیاستهای استعماری برخاستند كه نتیجهی آن استقلال برخی از این كشورها بوده است. این نوع از آموزش در ایران، آن هم توأم با تهدید و ارعاب مردم، از دورهی رضاخان آغاز شد. این آموزشهای كلاسیك، به صورت غیرمستقیم، فرهنگ بیگانه را ترویج كرد. زبان نیز میتواند مهمترین ابزار نفوذ فرهنگ بیگانه باشد. اگر به جای استفاده از واژگان فارسی، استفاده از لغات بیگانه به صورت افسارگسیخته در محاورات رسمی و عمومی رواج یابد، نسل جدید ممكن است در آینده از معادل فارسی آن لغات محروم و بیخبر بماند. در مورد ترجمه نیز میتوان گفت كه اگر آموختههای فارغالتحصیلان ما عمدتا از متون ترجمه شده باشد، دانشجویان امكان تفكر مستقل را از دست میدهند و اصطلاحات بیگانه به تدریج به جای اصطلاحات هماهنگ و مأنوس با فرهنگ خودی مینشیند. 2. كتب و نشریات: انتشار كتاب بدون در نظر گرفتن تطابق آن با فرهنگ بومی و بدون توجه به پیامدهای منفی پنهان برخی از كتابها، میتواند در تقویت تهاجم فرهنگی دشمن مؤثر باشد. با بررسی وضعیت انتشار كتاب در ایران در سالهای اخیر میتوان نشان داد كه آیا دشمن از این عرصه توانسته است در فرهنگ ایرانی نفوذ كند یا خیر؟ چیزی كه اثبات آن به یك تحقیق مستقل نیازمند است. در نشریات نیز گاهی ارزشهای منطبق با اهداف فرهنگ خودی با روشهای غلط انتقال مییابد، و درنتیجه تأثیر معكوس دارد. همچنین ارزشهای مغایر با اهداف فرهنگ اسلامی با روشهای غیرملموس و پنهان و به ظاهر موجه منتقل میگردد كه خود نمونهی بارز "تهاجم فرهنگی" است. 3. تبلیغات گسترده از طریق تكنولوژی ارتباطات: وسایل ارتباط جمعی به دلیل ویژگیهایی كه برای آن برشمردهاند بسیار مورد توجه عاملان تهاجم فرهنگی قرار میگیرد؛ از جمله: پوشش فراگیر، فرامحیطی بودن، چندحسی بودن، قابلیت آموزش غیرتخیلی داشتن، قابلیت تطابق داشتن با فهم عوام و فرازَمان بودن. وسایل ارتباطی با قابلیتها و ویژگیهای مخصوص به خود، هنگامی كه در دست تشكیلاتی قرار میگیرد كه هدفی جز تخریب فرهنگ یك قوم و جایگزینی آن با فرهنگ سلطهگر و استعماری ندارد، تبدیل به ابزار و عامل خطرناكی در جهت هجوم فرهنگی میشود. متأسفانه این ابزار شمشیر دو لبهای است كه استكبار جهانی لبهی مخرب و فسادانگیز آن را برای قطع ریشههای فرهنگی یك قوم به كار میگیرد. اینترنت، رادیو، تلویزیون، سینما، روزنامه ویدئو و ماهواره و ... ابزارهای فراگیری هستند كه بررسی نقش هریك از آنها در تهاجم فرهنگی نیاز به یك تحقیق مستقل و همه جانبه دارد كه در مجال دیگری باید به آن پرداخت. اما مهم این است كه امروزه فرهنگ غرب بر وسایل ارتباط جمعی در جهان تسلط دارد و از طریق خبرگزاریهاو شبكههای رادیو و تلویزیون و سینما علیه انقلاب اسلامی فعالیت میكند (افتخاری، 1377، ص 190ـ195). 4. ترویج كالاهای لوكس مصرفی و الگوهای تجملگرایی: این الگوی مصرف كه مهمترین ویژگی آن وابستگی به كشورهای صنعتی است، با رشد و گسترش خود، ابتدا الگوی تولید و توزیع و سپس كل اقتصاد و فرهنگ جامعه را تحت الشعاع قرار میدهد، به گونهای كه تداوم وضع موجود تقریبا بدون هیچگونه فشار و اجباری صورت میگیرد. 5. شعارهای تبلیغاتی فرهنگ بیگانه منقش بر روی البسه: كودكان ما از همان ابتدا میآموزند كه باید از فرهنگ خود، تولید خود، خط و زبان خود احساس حقارت و شرم كنند؛ میآموزند كه حروف خارجی خوب و قشنگ هستند و همهی چیزهای خارجی بهتر از داخلی است و این بزرگترین ظلمی است كه در حق كودكان و نوجوانان صورت میگیرد. 6. پوستر و عكس: یكی از روشهای زیركانهی "تهاجم فرهنگی" چاپ و توزیع پوسترها و عكسهایی است كه با رنگ و لعاب خاصی در دسترس جوانان قرار میگیرد. 7. نفوذ مستشرقین: مستشرقین با نگاه خاص و گزینشی به فرهنگهای غیرغربی به جای معرفی صحیح این فرهنگهای غنی، سعی كردهاند به نوعی با این شناخت زمینهی تسلط فرهنگ غربی را فراهم آورند و برتری آن را به اثبات برسانند (صلاحی، 1376). ادوارد سعید پژوهشگر عرب در این زمینه میگوید: اروپاییان دربارهی خاور زمین نوشتهاند كه انسان خاورزمینی خردستیز، فاسد، كودكمنش، و "متفاوت" است و از این رو، انسان اروپایی خردگرا، پاكدامن و "طبیعی" است. پیام روشنتر اینگونه نوشتهها آن است كه اصولاً اروپاییان با ویژگیهای پسندیدهای كه در سرشت خویش دارند، از بقیهی جهانیان برترند و از همین روست كه باید بر جهان چیره شوند و مردم جهان را به بردگی و استثمار كشند.(مصباح یزدی، 1376، ص 39). 8.استقراض خارجی و اعطای امتیازات به بیگانگان بدون در نظر گرفتن منافع ملی كشور (صلاحی، 1376). منبع:فصلنامه حوزه و دانشگاه ، شماره 35
#فرهنگ و هنر#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 368]
صفحات پیشنهادی
درآمدی بر شناخت ابعاد تهاجم فرهنگی و نحوهی مقابله با آن(4)
درآمدی بر شناخت ابعاد تهاجم فرهنگی و نحوهی مقابله با آن(4)-درآمدی بر شناخت ابعاد تهاجم فرهنگی و ... عدم برنامه ریزی دقیق فرهنگی و غفلت مسئولین در این خصوص؛ 3.
درآمدی بر شناخت ابعاد تهاجم فرهنگی و نحوهی مقابله با آن(4)-درآمدی بر شناخت ابعاد تهاجم فرهنگی و ... عدم برنامه ریزی دقیق فرهنگی و غفلت مسئولین در این خصوص؛ 3.
تهاجم فرهنگی و علل آن
درآمدی بر شناخت ابعاد تهاجم فرهنگی و نحوهی مقابله با آن(3)-درآمدی بر شناخت ابعاد تهاجم فرهنگی و نحوهی مقابله با آن(3) نويسنده:حمید جاودانی شاهدین ویژگیهای تهاجم .
درآمدی بر شناخت ابعاد تهاجم فرهنگی و نحوهی مقابله با آن(3)-درآمدی بر شناخت ابعاد تهاجم فرهنگی و نحوهی مقابله با آن(3) نويسنده:حمید جاودانی شاهدین ویژگیهای تهاجم .
فصلنامه شناخت و رفتار
درآمدی بر شناخت ابعاد تهاجم فرهنگی و نحوهی مقابله با آن(1)-درآمدی بر شناخت ابعاد تهاجم ... در این خصوص ارائهی الگوهای رفتاری صحیح به مردم، بسیار اهمیت دارد. 3.
درآمدی بر شناخت ابعاد تهاجم فرهنگی و نحوهی مقابله با آن(1)-درآمدی بر شناخت ابعاد تهاجم ... در این خصوص ارائهی الگوهای رفتاری صحیح به مردم، بسیار اهمیت دارد. 3.
تهاجم فرهنگی در سالهای آینده
درآمدی بر شناخت ابعاد تهاجم فرهنگی و نحوهی مقابله با آن(3) درآمدی بر شناخت ابعاد تهاجم فرهنگی و نحوهی مقابله با آن(3) ... محاورات رسمی و عمومی رواج یابد، نسل جدید ...
درآمدی بر شناخت ابعاد تهاجم فرهنگی و نحوهی مقابله با آن(3) درآمدی بر شناخت ابعاد تهاجم فرهنگی و نحوهی مقابله با آن(3) ... محاورات رسمی و عمومی رواج یابد، نسل جدید ...
برنامهریزی دینی برای جوانان، عامل اصلی مبارزه با تهاجم فرهنگی ... - واضح
برنامهریزی دینی برای جوانان، عامل اصلی مبارزه با تهاجم فرهنگی است شیخ باقر الحواج، ... درآمدی بر شناخت ابعاد تهاجم فرهنگی و نحوهی مقابله با آن(4)-درآمدی بر شناخت ابعاد تهاجم . ... عدم برنامه ریزی دقیق فرهنگی و غفلت مسئولین در این خصوص؛ 3.
برنامهریزی دینی برای جوانان، عامل اصلی مبارزه با تهاجم فرهنگی است شیخ باقر الحواج، ... درآمدی بر شناخت ابعاد تهاجم فرهنگی و نحوهی مقابله با آن(4)-درآمدی بر شناخت ابعاد تهاجم . ... عدم برنامه ریزی دقیق فرهنگی و غفلت مسئولین در این خصوص؛ 3.
درآمدی بر مهندسی فرهنگ و مهندسی فرهنگی
تهاجم فرهنگی و علل آن-تهاجم فرهنگی و علل آنوقوع انقلاب اسلامی ایران در شرایط ایران ... درآمدی بر شناخت ابعاد تهاجم فرهنگی و نحوهی مقابله با آن(3)-درآمدی بر شناخت ...
تهاجم فرهنگی و علل آن-تهاجم فرهنگی و علل آنوقوع انقلاب اسلامی ایران در شرایط ایران ... درآمدی بر شناخت ابعاد تهاجم فرهنگی و نحوهی مقابله با آن(3)-درآمدی بر شناخت ...
عرضه موادمخدر تهاجم ديگر استکبار جهاني است
درآمدی بر شناخت ابعاد تهاجم فرهنگی و نحوهی مقابله با آن(3) درآمدی بر شناخت ابعاد تهاجم فرهنگی و نحوهی مقابله با آن(3)-درآمدی بر شناخت ابعاد تهاجم ... الكلی و مواد مخدر ...
درآمدی بر شناخت ابعاد تهاجم فرهنگی و نحوهی مقابله با آن(3) درآمدی بر شناخت ابعاد تهاجم فرهنگی و نحوهی مقابله با آن(3)-درآمدی بر شناخت ابعاد تهاجم ... الكلی و مواد مخدر ...
مبارزه با موادمخدر نياز به تداوم كار آموزشي و فرهنگي است
درآمدی بر شناخت ابعاد تهاجم فرهنگی و نحوهی مقابله با آن(3)-درآمدی بر شناخت ابعاد تهاجم ... در مقایسه با تهاجم نظامی یا اقتصادی، دارای ویژگیهای منحصر به فردی است.
درآمدی بر شناخت ابعاد تهاجم فرهنگی و نحوهی مقابله با آن(3)-درآمدی بر شناخت ابعاد تهاجم ... در مقایسه با تهاجم نظامی یا اقتصادی، دارای ویژگیهای منحصر به فردی است.
نحوه ی ساخته شدن این نوع عکسها -
درآمدی بر شناخت ابعاد تهاجم فرهنگی و نحوهی مقابله با آن(4)-درآمدی بر شناخت ابعاد ... عدم برنامه ریزی دقیق فرهنگی و غفلت مسئولین در این خصوص؛ 3. ... ماهوارهها و ...
درآمدی بر شناخت ابعاد تهاجم فرهنگی و نحوهی مقابله با آن(4)-درآمدی بر شناخت ابعاد ... عدم برنامه ریزی دقیق فرهنگی و غفلت مسئولین در این خصوص؛ 3. ... ماهوارهها و ...
درآمدي بر مهندسي فرهنگي
تهاجم فرهنگی و علل آن-تهاجم فرهنگی و علل آنوقوع انقلاب اسلامی ایران در شرایط ایران ... درآمدی بر شناخت ابعاد تهاجم فرهنگی و نحوهی مقابله با آن(3)-درآمدی بر شناخت ...
تهاجم فرهنگی و علل آن-تهاجم فرهنگی و علل آنوقوع انقلاب اسلامی ایران در شرایط ایران ... درآمدی بر شناخت ابعاد تهاجم فرهنگی و نحوهی مقابله با آن(3)-درآمدی بر شناخت ...
-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها