واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: //آشنايي با هنرهاي سنتي استان مركزي//قالي در اراك به ?فته سيسيل در ادوار زماني از اهميت و اعتبار و فراواني برخوردار بود
خبرگزاري دانشجويان ايران - مركزيسرويس: ميراث و ?ردش?ري ايران يكي از قديمي ترين كشورهاي جهان است كه صنعت بافند?ي كهني داشته است . به ?زارش خبر?زاري دانشجويان ايران(ايسنا)- منطقه مركزي؛ ايرانيان قديم براي تهيه بافتني ها از ابزارهاي دستي و ابتدايي استفاده مي كردند. در ?ذشته بافند?ي بين اقوام مختلف با دست صورت مي ?رفته است . الياف درختان و نخهاي بلند را به ?ار?وب مي كشيدند و نخ هاي كوتاه ?ود را بي هي? وسيله اي و فقط به مدد دست از ميان تارهايي مي ?ذراندند به تدريج سوزن هاي استخواني و سن?ي و فلزي به صورت ماكو در آمد و جاي دست را ?رفت . اصطلاح دستباف بر بافته هايي اطلاق مي شود كه خواه مانند قالي ?ره بخورد. خواه مانند ?ليم و جاجيم با انواع ?ود بافته شده باشد . زنان و دختران استان با بافتني ابزار و ساير وسايل زند?ي خود را تهيه مي كردند و هنر سازند?ي را از نسلي به نسل دي?ر منتقل مي كنند . خمير مايه روح هنري شان كه از طبيعت الهام مي ?يرد ، در ?ار?وب محيط خانه قالب ريزي مي شود و به اين ترتيب از هنر اصيل نياكان خود ?اسداري مي كنند . قالي بافي در اراك و دي?ر شهرهاي استان : قالي در اراك به ?فته سيسيل در ادوار زماني از اهميت و اعتبار و فراواني برخوردار بود و رقيب قالي كرمان بود ، از نقوش زيباي بافته شده ، ل?ك ترنج ، شاه عباسي ، ?ل ماهي ?رفته تا نقوش ?شم نواز مستوفي و خشتي همه و همه از اهميتي والا و ظرافتي قابل ستايش برخوردار است كه با نوك سران?شتان روستائيان نقش زده و بر? هاي هند و افتخار اين مملكت را ورق مي زند . در شرايط توليد بافت از مشخصه هايي ?ون مواد اوليه با استفاده از ?شم و رن? بكار رفته شده ?ون آبي فراهاني ، نيلي و روناس مشك آباد ، يا قرمز دو نخي ساروق و رن? هاي سفتي روناس قرمز داته ، بر? بو ، ?وست انار و ?وست ?ردو و غيره اشاره نمود . قالي ليليان از توابع خمين داراي ?نج رن? اصلي ازجمله ?لي ، حنايي ، مشكي ، قهوه ايي ، سفيد و عباسي بوده كه در سطح استان زبان زد و شناخته شده است . از نقوش رايج در استان مي توان به : نقش مستوفي ، ماهي ?ر ، ل?ك ترنج ، محرمات اشاره كرد . قالي در خنداب اراك نيز هنر بسيار ارزنده است و قالي هاي اينجا شهرت زيادي دارد . قالي بافي در ساوه از نوع ابريشم يا ?شم ديده مي شود از زيباترين كارهاي بافت كه به لطافت و زيبايي همتا ندارد ، فرش بافته شده ابريشمي است كه در روستاها دور و نزديك در ساوه توليد مي شود . از قالي بافي در ?ذشته خرسك ( قالي ?هن و درشت بافت ) كه براي مصرف در منزل مي بافتند . ?ليم : از جمله رشته هاي هنرهاي سنتي در قسمت بافت است كه در مناطق ساوه هم?ون مأمونيه ، زاويه ، نوبران به ?شم مي خورد استفاده از رن? هاي بجا و طرح هاي زيبا ساوه ، ?ليمي بافته مي شود كه در استان شناخته شده و مطرح مي باشد روستاي نورعلي بي? در بخش مركزي شهرستان ساوه از جمله روستاهايي است كه بافت ?ليم در آن مشهود است . از انواع ?ليم ها ، خورجين ?اله يا به اصطلاح ساوه اي ها ?ووالا و غيره تهيه مي شود . ?اله اغلب در كودكشي مورد استفاده قرار مي ?يرد . سفره آرد يا به قول محلي ها اون سفرا از دي?ر دست بافت هاي مردم اين ديار است . سفره آرد نوعي ?ليم است كه ظريف و از نخ ?نبه ساخته مي شود كه معمولاً در نان ?زي مورد استفاده قرار مي ?يرد . ?به : ?به در ميلاجرد شمال غربي اراك توليد مي شود . ?به نوعي قالي ?ره بافته است با ?رز بسيار بلند و ?ود فراوان. در ?به استفاده از خطوط و نقوش لازمه كار بوده اشكال هندسي از انسان ها ، ?رند?ان ، حيوانات ، ?ياهان و درختان از مشخصه هاي اصلي ?به به شمار مي رود . جاجيم : در ?ذشته جاجيم بافي در شهرستان خمين مرسوم و رايج بوده در حال حاضر به جز يك يا دو روستا آن هم در دهستان آشناخي بافت جاجيم متداول نيست . موارد مصرفي جاجيم در روكش صحاف و روانداز و هم?نين ?وشش كف اتاق استفاده مي شود . طرح هاي جاجيم عباتند از : تخته طلا ، قي?ي ، هزار?يشه ، ?ل قاصدك . در روستاي آوه در شرق ساوه بافت جاجيم تنها توسط مهاجراني است كه از مشهد ( خراسان ) به اين روستا كو? نموده اند. طرح ها ساده و بدون نقش بافته مي شود و طبق نظريه استادكار رن? قرمز و سياه از مشخصه هاي اصلي رن? بندي به شمار مي رود . خوشنويسي : خوشنويسي از جمله هنر قابل ارزشي است كه در استان مركزي بسيار مورد توجه قرار ?رفته و علاقمندان زيادي را به خود جلب نموده است . هن?امي كه از خوشنويسي در استان سخن به ميان مي آيد روستاي واشقان و مردم خوب و صميمي آن در ذهن تداعي مي شود . كه از اين روستاي هنر ?رور استادان به نامي ?ون استاد فتحعلي واشقاني و محمد واشقاني از استادان طراز اول و مطرح در كشور و در صحنه بين المللي برخاسته اند . ?يوه دوزي:?يوه نوعي ?ا?وش ويژه مردان روستايي و از جمله صنايع دستي مناطقي از ايران است. در استان مركزي توليد ?يوه در مناطق سنجان و وفس رواج دارد. همه مراحل توليد اين ?ا?وش، دستي است و مواد اوليه آن نخ قالي (كه اصطلاحاً تنه ناميده ميشود) و ضايعات ?رم است. رويه ?يوه بدست زنان و توسط ?ونهاي سوزن كه جوالدوز خوانده ميشود بافته ميشود و قسمت كفي آن بدست مردان با استفاده از ابزاري كه تخت ناميده ميشود به اصطلاح آجيده ميشود. در صورت لزوم رويه اين ?ا?وش با استفاده از سريشم اندوده ميشود تا در كشتزارها مانع نفوذ آب به درون آن شود.سفال?ري : كمتر ?ژوهش?ري است كه با شنيدن نام ساوه از سفال آن نام و خاطره ايي در ذهن نداشته باشد . از سفال هاي كله دشت كه قدمتي بيش از ?هار هزار سال دارد اين نتيجه را مي توان ?رفت كه روز?اري ساوه يكي از مراكز مهم توليد و ساخت سفال بوده است . اتاد نادعلي كوزه فروش از استادان به نام ساوه بوده كه به غير از شهر ساوه در اكثر روستا شناخته شده و ?س از ايشان فرزندشان عباس شايان ?ور اين حرفه را ارائه مي دهند . لري جان روستايي است كه در هشت كيلومتري مشرق محلات واقع است . در شهر محلات بدليل رشد ?ل هاي متعدد و ?رورش انواع ?ل ساخت ?لدان سفالي مرسوم بوده است . در لري جان تنها كار?اه فعال و ساخت سفال اعم از ?لدان ، كوزه و اشياء تزئيني متداول است كه از رونق بسيار بالايي برخوردار است . در مجموع صنايع دستي و هنرهاي سنتي از ?ذشته و حال كه در اين استان معمول بوده در نوع خود شهره آفاق هستند هم?ون قالي ، جاجيم ، سفره آرد ، جوراب ، دستكش ، شال ?ردن ?شمي ، بند تنبان ، كيسه توتون ، كيسه حمام ، سبد از ساقه ?ندم ، انواع ?لدان و سفال و غيره را مي توان نام برد . انتهاي پيام
دوشنبه 6 خرداد 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ايسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 755]