تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترين سخن، آن است كه قابل فهم و روشن و كوتاه باشد و خستگى نياورد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813135907




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رويترز: حرف‌هاي آمريكا در خاورميانه خريداري ندارد


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: رويترز: حرف‌هاي آمريكا در خاورميانه خريداري ندارد
سياسي
خبرگزاري رويترز در تحليلي درباره اوضاع خاورميانه، نتيجه‌گيري كرد كه هيچ كشوري در خاورميانه به حرف‌هاي آمريكا گوش نمي‌دهد و اين كشورها از راههاي ديگري براي حل مشكلات تلاش مي‌كنند.

به گزارش رويترز از قاهره، دولت‌هاي خاورميانه از ايران گرفته تا اسراييل و ديگران، خواست‌هاي دولت آمريكا را كه تنها ‪۸‬ماه ديگر در مسند قدرت است، در زمينه ديپلماسي منطقه‌اي ناديده مي‌گيرند و به راه خود مي‌روند.

اين خبرگزاري افزود: سخنراني اخير جرج بوش رييس جمهوري آمريكا در مورد سياست خاورميانه در شرم الشيخ مصر حاكي از ايجاد شكاف رو به رشد بين خواست‌هاي واشنگتن و اتفاقات جاري در خاورميانه است و اين تنها بخشي از تصوير گسترده تر كاسته شدن از نفوذ و قدرت آمريكا در منطقه است.

به عنوان مثال، فرانسه تماس‌هايي با جنبش مقاومت اسلامي فلسطيني حماس برقرار كرده و اسراييل نيز با سوريه كه واشنگتن درصدد به انزوا كشاندن آن است، مذاكرات غيرمستقيمي داشته است.

بوش در شرم الشيخ گفت كه تمام كشورهاي منطقه بايد در مقابل حماس، گروهي كه وي از آن به عنوان عامل تضعيف صلح نام مي‌برد، موضع واحدي داشته باشند اما در همين حال دولت مصر، ميزبان بوش در شرم الشيخ و دوست ديرينه آمريكا ، در تلاش براي آشتي دادن ميانجي گري و ايجاد آتش بس بين حماس در غزه و اسراييل است.

به گفته صاحبنظران اسراييلي، ميانجي گري مصر به برقراري مذاكرات غيرمستقيم بين دولت اسراييل و حماس منجر شده است و اين در حالي است كه آمريكا از برقراري روابط با گروه حماس خودداري مي‌كند.

اين گروه مقاومت اسلامي كه كنترل نوار غزه را در دست دارد، پيشنهادي در زمينه آتش بس درازمدت ارائه داده كه اين امر راه را براي دستيابي به توافق بين گروه فلسطيني فتح - رقيب حماس - با اسراييل هموار مي‌سازد.

بوش در سخنراني خود در شرم الشيخ همچنين با حمله به گروه مقاومت اسلامي حزب الله لبنان، اين گروه را گروه تروريستي تحت حمايت مالي ايران و دشمن لبنان آزاد ناميد.

سه روز پس از اين حرف، حزب الله و ديگر گروه‌هاي لبناني در قطر به توافقي براي برون رفت از بحراني سياسي كه اين كشور را ماه‌ها فلج كرده بود، دست يافتند.

حزب الله در ماه جاري بر رقباي خود در بيروت به سادگي و بدون هيچ مشكلي غلبه كرد. اين رويارويي زماني ايجاد شد كه متحدان واشنگتن در دولت لبناني تلاش كردند برخي مزاياي حزب الله را كه اين گروه به عنوان نيروي مقاومت در برابر اشغالگري اسراييل از آنها بهره مند بود، به چالش بكشند.

رويترز در ادامه مي‌نويسد: آرايش جديد سياسي در لبنان كه انتخاب ميشل سليمان به عنوان رييس جمهوري در روز يكشنبه نماد آن است، موازنه قدرت را به ويژه به نفع حزب الله تغيير داد و تاكيدي بر نقش محوري اين گروه در سياست‌هاي لبنان است.

بوش با اين ادعا كه به نفع هر كشور صلح طلب در منطقه است كه حمايت ايران و سوريه را از تروريسم متوقف سازد، رويكرد خصمانه خود در قبال اين دو كشور را همچنان حفظ كرد.

در همان روز برقراري توافق بين گروه‌هاي لبناني، اسراييل و سوريه از برقراري مذاكرات غيرمستقيم با وساطت تركيه پرده برداشتند. مذاكراتي كه از زمان شكست تلاش‌هاي ميانجي گرايانه آمريكا در سال ،‪۲۰۰۰‬جدي‌ترين گفت وگوي صلح تلقي مي‌شود.

دولت بوش تماس‌هاي خود با سوريه در سطح مقامات بلندپايه را پس از ترور رفيق حريري نخست وزير سابق لبنان در سال ‪۲۰۰۵‬قطع كرد. آمريكا، سوريه را مظنون اصلي اين عمليات تروريستي مي‌داند، در حالي كه سوريه اين اتهام را رد مي‌كند.

گزارش رويترز مي‌افزايد: مخاطبان سخنراني بوش در شرم الشيخ شامل مقامات كشورهاي عربي حوزه خليج فارس نيز بودند كه دولت هايشان با سرپيچي از تلاش هاي واشنگتن براي به انزوا كشاندن تهران، روابط كاري خود با ايران را حفظ كرده اند.

سياست‌هاي چند سال گذشته آمريكا شامل اعمال تحريم‌ها و مطرح كردن امكان تهاجم نظامي عليه ايران، اين كشور را به توقف فعاليت‌هاي خود در توليد اورانيوم غني شده متقاعد نكرده است.

به گفته احمد ابوالغيط وزير امور خارجه مصر، بوش در سخنان خود درمورد برنامه هسته‌اي ايران باز هم اشاره‌اي به فعاليت‌هاي هسته‌اي اسراييل نكرد اما اين در حالي است كه به گفته كارشناسان ، اسراييل از حدود ‪۲۰۰‬ كلاهك هسته‌اي برخوردار است و برنامه هسته‌اي ايران زير نظارت بين‌المللي است و هيچ انحرافي به سوي اهداف غيرصلح آميز نداشته است.

محمد البرادعي دبير كل مصري آژانس بين‌المللي انرژي اتمي نيز در كنفرانس شرم الشيخ با بيان اين كه واشنگتن همچنان معيارهاي دوگانه درمورد سلاح‌هاي هسته‌اي را حفظ مي‌كند، تاكيد كرد كه رويكرد صحيح، مذاكره با ايران است.

بوش همچنين گفته بود: سازمان‌هاي تروريستي و حاميان آنها مخالفان اصلي برقراري دمكراسي در جهان عرب هستند. آنها مي‌دانند كه قادر به بقا در يك جامعه آزاد نيستند و به همين دليل با ايجاد هرج ومرج و قرباني كردن افراد بي‌گناه، براي توقف دمكراسي تلاش مي‌كنند.

اين در حالي است كه گروه‌هاي جامع مدني و حامي حقوق بشر مي‌گويند: دولت هاي دوست آمريكا با سركوب گروه‌هاي اسلامگراي صلح طلبي كه در پي دستيابي به قدرت از طريق انتخابات دمكراتيك هستند، در واقع موانع اصلي در راه دمكراسي در منطقه به شمار مي‌روند.

به عنوان مثال، مقامات مصري در دو سال گذشته از شركت گروه مسالمت جوي اخوان المسلمين در انتخابات محلي و پارلماني جلوگيري كرده اند.

اما در حالي كه پنج سال از شروع برنامه بوش براي ايجاد تغيير سياسي در خاورميانه مي‌گذرد، رهبران عرب دريافته‌اند كه بهاي ناديده گرفتن خواسته هاي او درمورد مساله حقوق بشر، ناچيز است.

يك مقام مصري كه خواست نامش فاش شود، گفت: ما اين سخنان را پيشتر نيز شنيده بوديم.

كاندوليزا رايس وزير امور خارجه آمريكا نيز سه سال پيش در قاهره اعلام كرده بود كه زمان براي جايگزيني حكومت قانون به جاي احكام حالت فوق العاده فرا رسيده است. اما انتظار مي‌رود پارلمان مصر در هفته جاري قانون حالت فوق‌العاده را كه به مدت بيش از ‪۲۶‬سال در اين كشور جاري بوده است، به مدت يك سال ديگر تمديد كند.
 دوشنبه 6 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 374]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن