تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دانش پيشواى عمل و عمل پيرو آن است. به خوشبختان دانش الهام مى‏شود و بدبختان از آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819472072




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پرويز در افتتاح نمايشگاه كتاب خراسان شمالي: آمارهاي سرانه‌ي مطالعه بي‌پايه و اساس است


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: پرويز در افتتاح نمايشگاه كتاب خراسان شمالي: آمارهاي سرانه‌ي مطالعه بي‌پايه و اساس است


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب

معاون فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: آماري كه گاه در حوزه‌ي سرانه‌ي مطالعه كتاب در كشور منتشر مي‌شود، بي‌پايه و اساس است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محسن پرويز در مراسم گشايش نمايشگاه استاني كتاب خراسان شمالي در بجنور گفت: براي سرانه‌ي مطالعه‌ي كتاب، آمار بي‌پايه و اساسي ارائه مي‌شود كه مبناي پژوهشي ندارد و معلوم نيست از كجا منتشر مي‌شود.

او در ادامه افزود: آمار و اطلاعات بايد مبتني بر عدد و رقم واقعي و متكي بر پژوهش باشد كه در اين راستا، معاوت فرهنگي وزارت مكلف شده در اين زمينه كار پژوهشي انجام دهد.

پرويز گفت: آماري كه در اين زمينه ارائه مي‌شود، گاه تحقير مردم خودمان است و گاه آماري را به زبان مي‌آوريم كه واقعيت ندارد و تنها ديگران را بزرگ مي‌كند.

وي افزود: اخيرا در برخي رسانه‌ها سرانه‌ي مطالعه در كشورهاي غربي هفت ‌ساعت در روز و در ايران دو دقيقه اعلام شده بود، كه هم مطالعه‌ي هفت ساعت در روز كشورهاي غربي و هم دو دقيقه در روز ايران دروغ است.

پرويز همچنين عنوان كرد: سرانه‌ي مطالعه، مطالعه‌ي مطبوعات و شبكه‌ي جهاني را نيز شامل مي‌شود و در اين راستا در سرانه‌ي مطالعه بايد ابزارهاي مربوط نيز منظور شود.

معاون فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي همچنين بيان كرد: گاه مطرح مي‌شود كشورهاي ديگر براي مفاخر فرهنگي ايران بزرگداشت مي‌گيرند و ما در اين زمينه نبايد جلو كشورهاي ديگر را بگيريم كه به مفاخر فرهنگي ما افتخار كنند. ما بايد خود نسبت به بزرگداشت مفاخرمان اهتمام داشته باشيم و نيازي نيست ديگران را منع كنيم؛ بلكه ضرر و زيان آن‌جاست كه خود از مفاخرمان غفلت كنيم.

پرويز با تأكيد بر لزوم استعداديابي در حوزه‌ي فرهنگ و هنر، ادامه داد: استان‌ها بايد در اين زمينه پيگير باشند كه جشنواره‌ي شعر فجر و قرارداد منعقدشده با انجمن قلم ايران در پيشبرد اين هدف مؤثر است.

او همچنين بيان كرد: بودجه‌ي اعتباري ابلاغ‌شده در سال ‌جاري نسبت به سال گذشته، 38 درصد كاهش يافته و پيش‌بيني مي‌شود بودجه‌ي معاونت فرهنگي وزارت ارشاد نيز در سال ‌جاري به نصف كاهش يابد.

محمدحسين جهانبخش افزود: در عظمت جايگاه كتاب همين بس كه اعجاز خداوند، قرآن كريم، را كتاب مي‌ناميم و بي‌ترديد اگر محمل بهتري غير از كتاب براي اين اعجاز وجود مي‌داشت، خداوند آن را براي آفريدگانش انتخاب مي‌كرد.

وي در ادامه گفت: عادت به مطالعه از فرهنگ‌هاي مظلوم ماست؛ اگرچه خود فرهنگ هم در مظلوميت به سر مي‌برد و مسؤولان به عنوان خادمان ملت وظيفه دارند ابعاد فرهنگي را پرورش دهند.

جهانبخش بيان كرد: مقرر شده پنج‌درصد از اعتبارت خراسان شمالي به بخش فرهنگ تخصيص يابد كه به نظر مي‌رسد در سال 87 از اين ميزان هم عبور شود.

استاندار خراسان شمالي تأكيد كرد: يكي از پايگاه‌هاي بزرگ فرهنگي، حوزه‌هاي علميه هستند؛ ولي آن‌چنان كه بايد، هم‌پاي انقلاب نتوانسته‌اند رشد كنند و بايد تقويت شوند.

او با اشاره به شاخص‌هاي كتابخانه‌ي عمومي خراسان شمالي در مقايسه با آمار كشوري، گفت: بايد تلاش شود شاخص‌هاي كتابخانه‌يي استان تقويت و به استانداردهاي كشوري نزديك شود.

همچنين مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان شمالي در اين آيين گفت: در ميان همه‌ي مؤلفه‌ها و عناصر فرهنگي كتاب جايگاه ويژه دارد؛ هرچند ممكن است امروز در عرصه‌ي رسانه و تبليغات، ميزان مطالعه كم جلوه داده ‌شود؛ اما در اين عرصه، كتاب و كتابخواني هنوز نقش اساسي را ايفا مي‌كند.

محمدرضا سوقندي افزود: اگر در جاهايي كتاب و كتابخواني كم‌رنگ است، بايد بررسي شود كه در عرصه‌ي فرهنگ چه اقداماتي انجام و چقدر به حوزه‌هاي سخت‌افزاري و نرم‌افزاري بها داده شده است.

او ادامه داد: تا زماني‌كه فرهنگ را هزينه تلقي كنيم و هنر را تفرج بناميم، قطعا فرهنگ و هنر در مظلوميت باقي خواهد ماند كه مقام معظم رهبري نيز تأكيد كرده‌اند فرهنگ بايد از مظلوميت خارج شود.

وي تأكيد كرد: قطعا سرمايه‌گذاري در بخش فرهنگ هزينه نيست؛ زيرا در صورت بي‌توجهي به اين مقوله‌ي مهم، هزينه‌هايي كه در حوزه‌هاي آسيب‌هاي اجتماعي پرداخت مي‌شود، بيش‌تر خواهد شد.

مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان شمالي گفت: برپايي نمايشگاه‌هاي كتاب يكي از راه‌هاي نهادينه كردن فرهنگ است كه در اين راستا، سومين نمايشگاه كتاب خراسان شمالي برپا شد و اميد است تا با برخورداري از نمايشگاه دائمي، نمايشگاه‌هاي كتاب سال‌هاي آينده در استان با سه‌برابر ظرفيت فعلي برپا شود.

به گزارش ايسنا، سومين نمايشگاه كتاب خراسان شمالي با حضور 300 ناشر و عرضه‌ي 21 هزار عنوان كتاب از امروز (دوشنبه) در سالن‌هاي هلال احمر بجنورد گشايش يافت و به مدت يك ‌هفته براي بازديد عموم برپا خواهد بود.

انتهاي پيام
 دوشنبه 6 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 274]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن