تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):عقل راهنمايى مى  كند و نجات مى  دهد و نادانى گمراه مى  كند و نابود مى  گرداند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803236791




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فناوري اطلاعات راه‌حل مشكل ترافيك خاورميانه


واضح آرشیو وب فارسی:ايتنا: فناوري اطلاعات راه‌حل مشكل ترافيك خاورميانه


مسئله ديگري كه ذهن مديران و مسؤولان ترافيك را مشغول كرده شناسايي گره‌هاي ترافيكي و برطرف ‌كردن آن‌هاست. مسؤولان محلي شهر دبي در اين زمينه بسيار فعال بوده‌اند. اداره حمل‌ونقل و جاده‌هاي دبي (RTA) هم‌اكنون به‌دنبال استفاده از سيستم‌هاي حمل‌ونقل هوشمند (ITS) است تا بلكه مشكل مذكور را حل كند.

فناوري اطلاعات راه‌حل مشكل ترافيك خاورميانه
مترجم: ميثم لطفي- دنياي كامپيوتر و ارتباطات
طي يك دهه اخير و هم‌زمان با پيشرفت و گسترش شبكه‌هاي نوين ارتباطي و استفاده از فناوري‌هاي جديد براي برقراري ارتباط صوتي و تصويري با اقصي نقاط جهان، شهروندان و صاحبان مشاغل در بسياري از نقاط جهان تا حد زيادي از دردسر رفت‌وآمد در خيابان‌هاي شلوغ و پرسروصدا و انجام سفرهاي طولاني مدت به ديگر شهرها و كشورها خلاص شده‌اند. با اين حال و علي‌رغم خلق مفاهيمي مانند دفاتر و اداره‌هاي مجازي، مردم هنوز هم هر از چندگاهي مجبور به رانندگي يا انجام سفرهاي هوايي و زميني هستند. البته آنچه كه در اين‌جا مدنظر ماست سفرهاي زميني درون‌شهري است. به‌طور قطع چنين جابه‌جايي‌هايي در اكثر شهرهاي خاورميانه كار چندان لذت‌بخشي نيست. زيرا طراحي خيابان‌ها و معابر بر مبناي نيازهاي چند دهه قبل انجام شده و سيستم حمل‌ونقل شهري نيز معمولا چندان تعريفي ندارد و نمي‌تواند پاسخگوي نيازهاي روزافزون مردم باشد.

در اين ميان مشكل ترافيك در كشوري مانند امارات متحده عربي كه پذيراي خيل صاحبان مشاغل، سرمايه‌گذاران و جهانگردان است به يك معضل تبديل شده است. نتايج بررسي‌هاي موسسه تحقيقاتي ACNiel sen نشان مي‌دهد كه امارات بيشترين ميزان مالكيت اتومبيل را داراست و 93 درصد از خانوارهاي اين كشور حاشيه خليج‌فارس حداقل يك وسيله نقليه شخصي دارند. البته داشتن حتي دو يا چند وسيله نقليه شخصي نيز در برخي مناطق امارات امري عادي است. چنين وضعيتي موجب شده است كه گيركردن در ترافيك روزانه در شهري مانند دبي بلاي جان ميليون‌ها شهروند آن شود. تداوم مشكلات يادشده باعث شده است كه شركت‌هاي IT حاضر در خاورميانه با هدف ارايه راه‌حل‌هايي مبتني بر فناوري‌هاي نوين به كمك مقامات محلي بشتابند. Traffic Tech شركتي است كه مقر آن در اردن بوده و در زمينه فناوري مديريت ترافيك جاده‌اي از تخصص بالايي برخوردار است.

سيستم‌هاي مديريت ترافيك اين شركت تاكنون در امان پايتخت اردن و دوحه پايتخت قطر نصب شده است. اين سيستم قادر به كشف حجم و ميزان ترافيك با استفاده از حلقه‌هاي القايي است كه در زير سطح خيابان نصب مي‌شوند. اين حلقه‌ها كه از سيم تشكيل شده‌اند، هرگونه تغيير در ميدان مغناطيسي محل را شناسايي كرده تا از اين طريق از زمان عبور تك‌تك وسايل نقليه از فراز خود مطلع شوند. با استفاده از اين حلقه‌ها محاسبه ميزان ترافيك در هر تقاطع ممكن است. از اين طريق حتي مي‌توان سرعت وسايل نقليه در حين عبور از هر تقاطع را اندازه‌گيري كرد.

«حسام ماشارباش» مدير شركت Traffic Tech در اين مورد مي‌گويد: «ما هم‌اكنون درحال آزمايش همين ‌كار با استفاده از دوربين‌هاي ويديويي هستيم. ما مي‌توانيم يك حلقه مجازي را با استفاده از يك دوربين ويديويي ايجاد كنيم و نتيجه اين كار مشابه با نتيجه حاصل از استفاده از حلقه القايي است. ولي براي اين ‌كار لازم نيست چيزي زير سطح آسفالت نصب شود و در عوض تنها يك دوربين را بر روي يك پايه بلند و در محلي مناسب نصب مي‌كنيم. دوربين ياد شده تقاطع را زيرنظر مي‌گيرد، ما هم حلقه‌هاي مجازي را با استفاده از رايانه ترسيم مي‌كنيم و هر زمان كه اتومبيلي از محل مورد‌نظر ما عبور كرد اطلاعات مورد‌نظر را استخراج و تجزيه و تحليل مي‌كنيم و سپس از سيگنال‌هاي ترافيكي به‌دست آمده براي برنامه‌ريزي در جهت كاهش ترافيك و راه‌بندان استفاده مي‌كنيم».

شركت Traffic Tech از 3 سال پيش سيستم مديريت ترافيك خود را در 13 تقاطع مهم و پر رفت‌وآمد شهر دوحه نصب كرده و قصد دارد تا ماه نوامبر بيش از 50 تقاطع اين شهر را تحت پوشش قرار دهد. سيستم ياد شده هم‌اكنون 32 تقاطع كليدي امان پايتخت اردن را هم پوشش داده و قرار است اين شركت ظرف شش ماه آينده يك سيستم مركزي مديريت ترافيك را در اين شهر نصب و راه‌اندازي كند. شعبه اين شركت در قطر تجهيزات لازم براي ارسال سيگنال را در بحرين نصب كرده و برخي ديگر از محصولات Traffic Tech مانند سيستم‌هاي ارسال پيام خورشيدي هم در امارات مورد استفاده قرار گرفته است.

"حسام ماشارباش" مدير اين شركت بر اين باور است كه نصب سيستم‌هاي مديريت ترافيك سفرهاي درون‌شهري را ساده‌تر و قابل تحمل‌تر كرده است. وي‌ مي‌گويد: «بررسي‌هاي ماقبل و بعد از نصب اين سيستم‌ها نشان داد كه مدت زمان گرفتارشدن رانندگان در ترافيك و تعداد توقف‌هاي آن‌‌ها در شهر كاهش يافته است. همچنين مدت زماني‌كه رانندگان صرف رسيدن از جايي به جاي ديگر مي‌كنند و حتي تعداد اتومبيل‌هاي درحال رفت‌وآمد در هر منطقه كاهش يافته و مي‌توان نتيجه گرفت كه اين تجربه موفقيت‌آميز بوده است.»

مسئله ديگري كه ذهن مديران و مسؤولان ترافيك را مشغول كرده شناسايي گره‌هاي ترافيكي و برطرف ‌كردن آن‌هاست. مسؤولان محلي شهر دبي در اين زمينه بسيار فعال بوده‌اند. اداره حمل‌ونقل و جاده‌هاي دبي (RTA) هم‌اكنون به‌دنبال استفاده از سيستم‌هاي حمل‌ونقل هوشمند (ITS) است تا بلكه مشكل مذكور را حل كند. اين اداره در ماه مارس از راه‌اندازي سيستمي موسوم به "دليلي" (به معناي راهنماي من) خبر داد. اين سيستم يك سيستم ديناميك و جامع ناوبري است كه به‌صورت آني و لحظه ‌به‌‌لحظه اطلاعات ترافيكي مربوط به خيابان يا خيابان‌هاي موردنظر را در اختيار رانندگان مي‌گذارد.

دسترسي به امكانات سيستم مذكور با نصب يك دستگاه ساده و كوچك در هر اتومبيل ممكن خواهد بود. اين دستگاه داراي يك صفحه نمايشگر كوچك است كه پس از بارگذاري و نصب يك نرم‌افزار بر روي آن قابليت نمايشي جديدترين اطلاعات ترافيكي شهر را در هر زمان و مكان دارا خواهد بود.
طراحي و نصب اين سيستم توسط يك شركت مستقر در دبي با نام Scientechnic صورت گرفته كه پيش از اين هم تعداد زيادي سيستم كنترل ترافيك را در دبي و شمال امارات نصب كرده بود. نرم‌افزارهاي كاربردي اين سيستم ساخت شركت آمريكايي Entergraph و تجهيزات سخت‌افزاري آن توليد شركت زيمنس است. اطلاعات نقشه‌اي اين سيستم هم توسط آژانس مركزي دنياي اروپا يا CEDA جمع‌آوري و ارايه مي‌شود.

Scientechnic حدود 500 حسگر را به‌همين منظور در سراسر دبي نصب كرده و تاكنون 70 درصد اين شهر را تحت پوشش قرار داده است. ارسال اطلاعات ترافيكي با استفاده از فركانس راديويي و موقعيت‌يابي و ارسال داده‌هاي مربوط به نقشه شهر با استفاده از سيستم GPS صورت مي‌گيرد. اطلاعات مربوط به نقشه شهر دبي سالي دوبار به‌روز مي‌شود تا آخرين تحولات شبكه جاده‌اي اين شهر در آن گنجانده شود. همچنين قرار است تعداد حسگرهاي موجود ظرف چند ماه به دو هزار عدد برسد. اين حسگرها اطلاعاتي مانند ميزان تاخير حاصل از گرفتار شدن در ترافيك و طول صف اتومبيل‌هاي گرفتار در راه‌بندان را جمع‌آوري مي‌كنند. اين اطلاعات با استفاده از خطوط Leased Line و خطوط فيبر نوري شركت اتصالات براي مركز اطلاعات ترافيك ارسال مي‌شوند و سپس به سرور اصلي منتقل شده و آن را به‌روز مي‌كنند.

استفاده از "دليلي" براي رانندگان منافع زيادي به‌دنبال دارد و از جمله به آن‌ها كمك مي‌كند بر مبناي اطلاعات ترافيكي كه هر لحظه دريافت مي‌كنند خلوت‌ترين مسير را انتخاب كنند يا براي انجام يك‌ سفر درون‌شهري به بهترين نحو برنامه‌ريزي كنند. اين سيستم با سيستم‌هاي ناوبري ايستا كه در آن‌ها اطلاعات تنها پس از ايجاد تغيير در شرايط ترافيكي به‌روز مي‌شود، تفاوت زيادي دارد و به‌عنوان مثال در صورتي كه مي‌خواهيد از نقطه الف به نقطه ب سفر كنيد، تنها كافي است اين دو نقطه را به سيستم بدهيد تا سريع‌ترين مسير بسته به شرايط ترافيكي براي شما انتخاب شود.

اما جديدترين تحول در اين حوزه توسط شركتي موسوم به WSA در دبي صورت مي‌گيرد. اين شركت در حال ايجاد سيستم مديريت ترافيك جديدي در دبي است كه به اختصار FALCON ناميده مي‌شود. اين سيستم كه قرار است ظرف چند هفته آينده آغاز به‌كار كند، دسترسي به اطلاعات ترافيكي را با استفاده از اينترنت، گوشي‌هاي تلفن‌همراه سازگار با فناوري WAP، SMS و كيوسك‌هاي نصب شده در مكان‌هاي پررفت ‌وآمد امكان‌پذير مي‌كند، سيستم مذكور با "دليلي" هم سازگاري دارد. در اين سيستم از امواج راداري موج كوتاه و نيز از تصاوير ويديويي براي كشف وضعيت ترافيكي استفاده مي‌شود.

همچنين دوربين‌هاي مداربسته هم هرگونه تحول در وضعيت ترافيكي را زيرنظر دارند و رانندگان با استفاده از سيستم مذكور مي‌توانند از راه‌بندان و شلوغي فرار كنند. استفاده از چنين تجهيزاتي در آمريكا زمان هر سفر درون‌شهري را بين 5 تا 10 دقيقه كاهش داده و در اروپا موجب كاهش 30 درصدي ميزان تصادفات گشته است. به‌طور قطع به‌كارگيري چنين سيستم‌هايي در كشورهاي خاورميانه هم نتايج مثبتي را به‌دنبال خواهد آورد.
 دوشنبه 6 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايتنا]
[مشاهده در: www.itna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 637]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن