تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):روزه براى من است و من پاداش آن را مى‏دهم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820372855




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

متكي در بيروت/كامل/: *آمريكا بايد گوش دادن را ياد بگيرد *آمريكا مي‌خواهد نظراتش را به عراق تحميل كند *ايران هميشه بخشي از راه‌حل بحران‌هاي منطقه بوده است


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: متكي در بيروت/كامل/: *آمريكا بايد گوش دادن را ياد بگيرد *آمريكا مي‌خواهد نظراتش را به عراق تحميل كند *ايران هميشه بخشي از راه‌حل بحران‌هاي منطقه بوده است


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي خارجي

منوچهر متكي اظهار كرد:« ما از كشورهاي عربي جدا نيستيم و هيچ كشور غيرعربي به اندازه ايران، همسايه عرب ندارد.»

بخش مهمي از بحران‌ها در منطقه عربي است

به گزارش خبرنگار اعزامي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به بيروت، وزير امور خارجه كشورمان با اشاره به علقه‌هاي مشترك موجود در جهان اسلام تصريح كرد:« بخش مهمي از بحران‌ها و مشكلاتي كه در منطقه وجود دارد، در منطقه عربي است.»

فلسطين قلب جهان اسلام است

متكي هم‌چنين با اشاره به مسايل موجود در عراق، لبنان و فلسطين گفت:« اين‌ها مسايلي است كه هم جهان عرب و هم امت اسلامي و هم ملت‌هاي آزاده جهان را متاثر كرده است و معتقدم ظرفيت‌هاي لازم براي حل اين بحران‌ها وجود دارد. بايد با همكاري كشورهاي منطقه در قالب كشورهاي عربي و غيرعربي با گام‌هاي سازنده به بحران لبنان كمك كنيم و همچنين كمك كنيم سياست‌هاي غلطي كه اشغالگران در عراق داشته‌اند؛ اصلاح شود.»

متكي در ادامه از فلسطين به عنوان قلب جهان اسلام ياد كرد.

وزير امور خارجه كشورمان كه با خبرنگار «الجزيره» گفت‌وگو مي‌كرد در پاسخ به سوالي درباره آنچه اين خبرنگار آن را دخالت‌هاي ايران در منطقه مي‌ناميد؛ گفت:« تصور نمي‌كنم مردم منطقه اين تلقي را داشته باشند. زيرا ايران مي‌خواهد با همه كشورهاي عربي از جمله مصر روابط خوبي داشته باشد؛ هم‌چنين ايران مي‌خواهد با اتحاديه عرب و شوراي همكاري خليج‌فارس طرح‌هاي جديد همكاري‌ها را آغاز كند.»

تلقي حمايت ايران از يك جريان خاص در لبنان نادرست است

او درباره ادعاي حمايت ايران از جريان‌هاي خاص لبناني، به سفر دو سال پيش خود به لبنان اشاره كرد و افزود:« درجريان جنگ 33 روزه با همه طرف‌هاي لبناني ملاقات داشتيم؛ امروز هم درتعيين رييس‌جمهور جديد لبنان به بيروت دعوت شديم كه تقريبا همه جريان‌هاي لبنان در برنامه ديدارهاي من حضور دارند؛ بنابراين اين تلقي كه ايران در لبنان از يك جريان خاص حمايت مي‌كند، نادرست است و عملكرد ما خلاف آن را نشان مي‌دهد.»

وي گفت:« حمايت ايران از روند دولت‌سازي در عراق نيز روند بسيار آشكاري است.»

موضع ما حمايت از وحدت جريان‌هاي فلسطيني است

وزير امور خارجه كشورمان به ملاقاتش با سعود الفيصل و شيخ حمد، وزيران امور خارجه عربستان و قطر اشاره و بيان كرد:« در اين ملاقات‌ها بحث فلسطين مورد گفت‌وگو قرار گفت و راه‌هاي نزديكي جنبش‌هاي فتح و حماس بررسي شد. در فلسطين هم ما از همه فلسطيني‌ها حمايت مي‌كنيم.»

متكي در پاسخ به اين سوال خبرنگار الجزيره كه ايران حمايت‌هاي مالي از جنبش حماس دارد؟ گفت:« ما 30 سال است كه از مقاومت عليه رژيم صهيونيستي حمايت مي‌كنيم و اگر واضح‌تر بخواهيد، ما رژيم صهيونيستي را به رسميت نمي‌شناسيم و راه اصلي را برگزاري رفراندوم با حضور تمامي گروه‌ها و مردم فلسطين مي‌دانيم. هم‌چنين ما از وحدت ميان گروه‌هاي فلسطيني و فتح و حماس حمايت مي‌كنيم.»

وي افزود:« ما بايد غرب را به خاطر نوع برخوردي كه با فلسطين دارد به مناقشه بكشانيم؛ چرا كه مردم فلسطين به حماس راي داده‌اند. موضع ما حمايت از وحدت جريان‌هاي فلسطيني است.»

ايران همواره بخشي از راه حل بحران‌هاي منطقه بوده است

متكي در ادامه به مذاكرات دوحه اشاره كرد و گفت:« ما از قبل با قطر و برخي طرف‌ها تماس داشتيم؛ ما از ابتداي تشكيل جلسات و قبل از آن در دوحه توسط شيخ حمد، وزير امور خارجه قطر مطلع بوديم. در تماس با مقامات دوحه مشورت‌هايي داشتيم. زماني كه اجلاس برگزار شد دو روز اول روزهاي سختي بود تا زماني كه همه رهبران گروه‌هاي لبناني در فضاي جدي به مذاكرات بپيوندند؛ ما در يك مرحله در تماسي كه با دوستان داشتيم توصيه كرديم كه جلسات براي حصول نتيجه بايد استمرار يابد تا نهايتا اين توافق نهايي شود.»

متكي گفت:« اين روند ادامه يافت و به نتيجه‌اي رسيد كه امروز همه مردم لبنان خوشحال هستند.»

به گزارش خبرنگار اعزامي ايسنا به بيروت، وزير امور خارجه كشورمان در ادامه اين گفت‌وگو اظهارداشت:« در طول اين مدت ما چندين مورد تماس مستمر تلفني با مقامات قطري داشتيم براي اين كه توافق لبنان نهايي شود؛ بنابراين جمهوري اسلامي ايران همواره بخشي از راه حل مشكلات بحران‌هاي منطقه بوده است؛ نه بخشي از مشكلات منطقه.»

رژيم صهيونيستي در جايگاهي نيست كه براي كسي در منطقه و يا كشوري شرط تعيين كند

وي درباره مذاكرات بين سوريه و اسراييل و اين كه آيا انجام اين مذاكرات موجب ناراحتي ايران مي‌شود؟ تصريح كرد:« ما تپه‌هاي جولان را متعلق به سوريه و مزارع شبعا، نوار غزه، كرانه باختري و كل اراضي فلسطين را اراضي اشغالي توسط رژيم صهيونيستي مي‌دانيم. رژيم صهيونيستي ناگزير از تخليه اراضي اشغالي يعني كل اراضي فلسطين است؛ امروز در اصطلاح فارسي مي‌گويند رژيم صهيونيستي "براي گريز از مرگ به تب راضي مي‌شود". رژيم صهيونيستي در طول 60 سال موجوديت غيرقانوني و جعلي خود در منطقه هرگز به اين حد ضعيف نبوده است؛ امروز رژيم صهيونيستي در واقع براي فرار از يك نگراني عمده‌تر كه سراپاي اين رژيم را در بر گرفته است، زمزمه پس دادن جولان، شبعا، نوار غزه و كرانه باختري را دارد. بنابراين ما بر بازگشت جولان به سوريه تاكيد داريم و اين حق دولت و ملت سوريه است كه به بي هيچ امتيازي سرزمين‌شان را پس بگيرند.»

متكي گفت:« ما، كل امت عربي و كل جهان اسلام از اين حق سوريه دفاع مي‌كنيم. در همه قطعنامه‌هاي كنفرانس اسلامي و در همه قطعنامه‌هاي جنبش غيرمتعهدها از حق سوريه در بازپس‌گيري سرزمين جولان حمايت شده است؛ بنابراين اين خواست قطعي است اما رژيم صهيونيستي تا به حال به اين خواست عمل نكرده است.»

وي در پاسخ به اين سوال كه اسراييل خواهان صلح با سوريه در صورت قطع روابطش با ايران است؛ نظرشما چيست؟ بيان كرد:« در فارسي مثلي داريم كه مي‌گويند: "طرف را به ده راه نمي‌دادند، سراغ كدخدا را مي‌گرفت". رژيم صهيونيستي در جايگاهي نيست كه براي كسي در منطقه و يا كشوري در منطقه و يا مقاومت در منطقه شرط و شروطي تعيين كند؛ بنابراين اين حرف‌هاي رژيم صهيونيستي را خيلي جدي نگيريد.»

روابط ايران و سوريه قوي، بنيادين و برآمده از منافع دو ملت و خواست رهبران دو كشور است

متكي هم‌چنين در پاسخ به اين سوال كه آيا نسبت به روابطتان با سوريه اطمينان داريد و مطمئن هستيد كه اين گفت‌وگوهاي اسراييل و سوريه هيچ ضرري بر روابط شما با سوريه ندارد؟ اظهار كرد:« هم اكنون هيات نظامي و سياسي سوري در تهران و در گفت‌وگو با مسوولان جمهوري اسلامي ايران است و بنابراين ما تاكيد مي‌كنيم كه ما در يك تبادل مستمر و رايزني‌هاي مستمر با سوريه براساس منافع متقابل دو كشور و دو ملت هستيم و يك بار ديگر تاكيد داريم بر اين كه جولان بايد به طور قطع و يقين به سوريه برگردد و قطعا بر مي‌گردد.»

او در پاسخ به اصرار خبرنگار شبكه الجزيره مبني بر اين كه روابط شما با سوريه به صورت متين و مستحكم باقي مي‌ماند؟ گفت:« من فكر مي‌كنم پاسخ داده‌ام؛ آيا پاسخ من اشكالي داشت؟ جولان بايد برگردد روابط ما و سوريه هم مسير طبيعي خود را ادامه خواهد داد. اين روابط، روابطي قوي، بنيادين و برآمده از منافع دو ملت و خواست رهبران دو كشور است.»

از مواضع ملت عراق، مسوولان عراقي، به ويژه مرجعيت ديني در عراق حمايت مي‌كنيم

متكي درباره توافق‌نامه امنيتي عراق و آمريكا و آنچه محافظه‌كاري‌هاي ايران در اين‌باره خوانده مي‌شد، نيز اظهار كرد:« ما از مواضع ملت عراق، مسوولان عراقي به ويژه مرجعيت ديني در عراق كه نقش مهمي در افكار عمومي دارند حمايت مي‌كنيم و اين سياستي بوده كه ما همواره طي سال‌هاي اخير درباره عراق رعايت كرديم؛ تصور ما اين است كه امروز شكست سياست‌هاي آمريكا در عراق حتي در درون آمريكا به يك باور عمومي تبديل شده است؛ متاسفانه بعد از انتخابات كنگره در آمريكا كه مي‌توانست يك درس خوب براي دولت بوش براي بازسازي سياست‌هايش به ويژه در حوزه سياست خارجي و به ويژه در موضوعاتي مثل عراق، افغانستان، لبنان و خاورميانه باشد، نئومحافظه‌كاران از اين فرصت استفاده نكردند و به نظر مي‌رسد كه نمي‌خواهند استفاده كنند.»

آمريكا مي‌خواهد در دو قرارداد نفتي و امنيتي نظراتش را به عراق تحميل كند

مسوولان عراقي براساس منافع دراز مدت ملتشان تصميم مي‌گيرند، نه اراده آمريكايي‌ها

متكي گفت:« قطعا آمريكا ناگزير است سياست‌هايش را در خاورميانه و منطقه تغيير دهد؛ آمريكا به طور قطع در عراق شكست خورده است؛ الان براي اين كه نوعي القاء پيروزي داشته باشد، نيازمند به آن هستند كه در دو قرارداد نفتي و امنيتي با عراق بتوانند نظرات خودشان را تحميل كنند؛ ما فكر مي‌كنيم عراق از رهبري و مسوولان هوشمند و ملتي كاملا آگاه برخوردار است كه در اين دو موضوع بسيار مهم براساس منافع دراز مدت خود تصميم مي‌گيرند، نه براساس اراده آن‌ها (آمريكايي‌ها).»

عراق بايد از فصل هفتم منشور سازمان ملل خارج شود

به گزارش خبرنگار اعزامي ايسنا به بيروت، وزير امور خارجه كشورمان در ادامه افزود:« در عين حال معتقديم عراق بايد از فصل هفتم منشور سازمان ملل خارج شود؛ هيچ دليلي وجود ندارد به عراق بعد از صدام و دولت دموكراتيك و برآمده از اراده مردم عراق كماكان اين وضعيت را تحميل كنند و بنابراين آمريكايي‌ها نيز از اين حربه نبايد براي فشار به عراق براي تحميل نظرات‌شان استفاده كنند.»

آمريكايي‌ها ظرفيت اصلاح سياست‌هايشان را ندارند

او درباره سياست‌هاي مخالف آمريكا و ايران و اين كه سياست خارجي ايران موفق بوده و آمريكا نتوانسته به اهدافش برسد، گفت:« البته ما خوشحال نيستيم كه كشوري يا دولتي شكست بخورد اما آمريكا «صدها چراغ دارد و به بيراهه مي‌رود». متاسفانه آمريكايي‌ها در موقعي هم كه متوجه مي‌شوند سياست‌شان غلط است، ظرفيت تغيير اين سياست‌ها و اصلاح آن را ندارند؛ شايد نوعي غرور بر سردمداران كاخ سفيد حاكم شده است كه اگر ما مثال عمومي اين قصه را بزنيم مثل‌شان مثل خان‌هاي قديم است كه در روستا و يا محل‌شان خود را فراتر از همه مي‌دانستند. فكر مي‌كردند آن چه كه آن‌ها مي‌گويند ديگران بايد به آن گوش دهند و هرگز آمادگي شنيدن را نداشتند.»

آمريكا بايد گوش دادن را ياد بگيرد

وزير امور خارجه ادامه داد:« آمريكايي‌ها از يك سو گوش فلك را پر كرده‌اند به اين كه ايران در عراق دخالت مي‌كند و از طرفي ديگر درخواست مي‌كنند كه بياييد با ما گفت‌وگو كنيد. ما به خاطر ملت و دولت عراق سه دور مذاكره انجام داديم و سعي كرديم كه نقاط اشتباه استراتژيك آمريكا را گوشزد كنيم اما گوش شنوايي نيست؛ شرايط منطقه دارد خودش را به آمريكا تحميل مي‌كند و آمريكا بايد گوش دادن را ياد بگيرد. آمريكايي‌ها بايد به اين نقطه برسند كه ديگران هم ممكن است حرف گفتني و نظرات سازنده‌اي داشته باشند.»

متكي اظهار كرد:« اين كه بوش يك صبح از خواب بيدار شود و بگويد من دستور مي‌دهم كه نمايندگان مجلس لبنان براساس نصف به اضافه يك، رييس‌جمهور را انتخاب كنند، ضمن اين كه نشانه آشكار دخالت‌هاي يك كشور در كشور ديگر است، نشان دهنده نداشتن فهم واقعيت‌هاي ميداني در لبنان است. به واسطه يك افتخار و به واسطه يك بروز فهم و تدبير رهبران لبناني در دوحه، ديروز رييس‌جمهور لبنان با 118 راي به طور اجماع انتخاب شد.»

ميشل سليمان، رييس‌جمهور همه لبنان است

وي ادامه داد:« اين نشان‌دهنده قدرت لبنان است و ميشل سليمان، رييس‌جمهور همه لبنان است. بنابراين ما فكر مي‌كنيم كه آمريكايي‌ها بايد روند شصت سال بعد از جنگ جهاني دوم را فراموش كنند و نبايد خود را به عنوان فاتح جنگ جهاني دوم بدانند. آمريكايي‌ها بايد تحولات جديد در محيط بين‌المللي را فرا بگيرند. آمريكايي‌ها بايد خودشان را در جايگاه شنيدن قرار دهند؛ چيزي كه متاسفانه بوش در دوران زندگي‌اش فرا نگرفته است. البته نه اين كه آن‌ها منطق نداشته باشند، بلكه منطق درستي ندارند. آن‌ها در اين مدت پول خرج كرده‌اند تا نفرت ملت منطقه را بخرند كه اگر اين تجارت، تجارت خوبي است مي‌توانند ادامه دهند، اما اگر رهبران آمريكا احساس مي‌كنند اين تجارت براي آمريكا چوب حراج زدن به حيثيت آمريكاست، من معتقدم بايد تجديد نظر كنند؛ اميدواريم عقلايي در آمريكا روزي به اين مهم بپردازند.»

انتهاي پيام
 دوشنبه 6 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 279]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن