تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):انسان، با نيّت خوب و اخلاق خوب، به تمام آنچه در جستجوى آن است، از زندگى خوش و امني...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820965331




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

*ديدار دو نماينده دفتر كميسارياي عالي حقوق بشر با معاون آموزش قوه قضاييه* جواهري: اسلام بيشترين و بالاترين حمايت و دفاع را از حقوق واقعي بشر دارد


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: *ديدار دو نماينده دفتر كميسارياي عالي حقوق بشر با معاون آموزش قوه قضاييه* جواهري: اسلام بيشترين و بالاترين حمايت و دفاع را از حقوق واقعي بشر دارد


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فقه و حقوق - حقوق اجتماعي

دو تن از نمايندگان دفتر كميسارياي عالي حقوق بشر در ژنو با معاون آموزشي قوه‌ي قضاييه ديدار و گفت‌وگو كردند.

به گزارش خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين ديدار كه صبح امروز در ساختمان شماره 3 قوه‌ي قضاييه برگزار شد، حجت‌الاسلام والمسلمين جواهري طي سخناني تصريح كرد: ما آمادگي قوه‌ي قضاييه را براي همكاري با اين دفتر در چارچوب ضوابط و مقررات اعلام مي‌كنيم و اميدواريم كه در سايه‌ي ايجاد درك مشترك از مسايل و مفاهيم ناظر به حقوق بشر بتوانيم صادقانه و به دور از فضاسازي‌هاي سياسي، در مسير تامين هرچه بيشتر حقوق انسان‌ها كه مورد نظر جدي و موكد دين مبين اسلام و نظام جمهوري اسلامي است موفق باشيم.

وي افزود: ما اگر بخواهيم منصفانه و واقع‌نگر به وضعيت حقوق بشر در كشورها پي ببريم، يكي از بهترين راه‌ها، ملاحظه‌ي منابع نظري، قوانين اساسي، قوانين عادي و آيين دادرسي مدني و كيفري كشورهاست. يعني اين‌كه در هر كشوري چگونگي نگاه به مسايل حقوق بشر به منابع اصلي مربوط به تدوين قوانين و مقررات، قانون اساسي، قوانين عادي و آيين دادرسي‌ها بازمي‌گردد و همه‌ي اينها آيينه‌اي است كه وضعيت حقوق بشر را به طور روشن ترسيم كرده است.

معاون آموزش قوه‌ي قضاييه خطاب به اين دو نماينده اظهار داشت: من از شما ميهمانان محترم درخواست مي‌كنم كه به طور جدي با نگاه اسلام به حقوق بشر ارتباط بگيريد. چه اين‌كه با ملاحظه‌ي منابع اصيل اسلامي و ملاحظه‌ي قرآن، سنت و احكام فقهي بر شما روشن خواهد شد كه بيشترين و بالاترين حمايت و دفاع را از حقوق واقعي بشر، اسلام دارد و قطعا باعث خوشحالي بيشتر شما خواهد شد كه با پيام‌هاي آسماني اين دين مبين در اين رابطه آشنا شويم.

جواهري خاطرنشان كرد: ملاحظه‌ي قانون اساسي جمهوري اسلامي كه پايه و اساس اين نظام مقدس را تشكيل مي‌دهد نگاه جمهوري اسلامي را به حقوق بشر روشن مي‌كند و حقيقتا تضمين كننده حقوق انسان‌ها بر اساس كرامت انساني است. در اين راستا ملاحظه قوانين عادي كشور و از جمله آيين دادرسي و قانوني كه در سال‌هاي اخير به نام حقوق شهروندي به تصويب مجلس شوراي اسلامي رسيد، سندي مستحكم و خلل ناپذير براي تضمين و تسهيل حقوق مردم و حقوق بشر است كه توصيه مي‌كنم مورد مطالعه و تامل جدي قرار دهيد.

وي گفت: انتظار ما از شما به عنوان يك انسان انديشمند و فرهيخته و همچنين دلسوز و علاقمند به حقوق انسان‌ها اين است كه به دور از پيش‌داوري و فقط در راستاي كشف و انعكاس واقعيت و حقيقت، واقعيات موجود در جامعه اسلامي ايران را منعكس كنيد. هرگز تحت تاثير تبليغات گسترده‌ي رسانه‌اي در غرب قرار نگيريد و به عنوان يك محقق انديشمند در برابر هر گزاره‌اي علامت سوال و تحقيق بگذاريد و با بررسي ميداني و واقعي، به متن حقيقت پي ببريد.

معاون آموزش قوه‌ي قضاييه، تاكيد كرد: با جرات و قاطعيت تمام عرض مي‌كنم كه وضعيت حقوق بشر در ايران در مقايسه با ساير كشورها از وضع مطلوبتر و بهتري برخوردار است. تحقيق و تامل در منطقه خاورميانه‌ نشان مي‌دهد كه هيچ كشوري مثل جمهوري اسلامي به مردم و حقوق انساني توجهي جدي در اين سطح گسترده و عميق نمي‌شود كه ملاحظه فرآيند دادرسي در نظام قضايي ايران مويد و مثبت اين ادعاست.

جواهري در توضيح اين موضوع اظهار داشت: رسيدگي به پرونده‌ها در محاكم ما به صورت تخصصي انجام مي‌پذيرد و به صورت چند مرحله‌اي است. حق دفاع براي متهم و دسترسي به وكيل، امري الزامي است. براي اطفال دادگاه ويژه با خصوصيات مربوط تشكيل شده است. در تمام دادگستري‌ها تشكيلاتي متولي تامين و تضمين حقوق شهروندي است. دفتر حمايت از حقوق زنان و كودكان بي‌سرپرست و بزه‌ديده در سراسر كشور تشكيل شده است. حتي در مورد ديه‌ي افراد، با تصويب قانون اخير صرف نظر از جنسيت و مذهب برابر پرداخت خواهد شد و در محاكم ما به حقوق زنان به‌طور ويژه توجه مي‌شود. بر اين مبنا از مشاور زن در محاكم استفاده مي‌شود. اين موارد و ده‌ها نمونه‌ي ديگر حاكي از توجه ويژه‌ي جمهوري اسلامي به حقوق بشر است.

معاون آموزش قوه قضاييه در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به اقدامات آموزشي صورت گرفته در راستاي تامين حقوق بشر در ايران، خاطرنشان كرد: تنها در سال گذشته در سطح كشور، براي همكاران قضايي خود بيش از 172 نوبت دوره‌ي آموزشي حقوق شهروندي را اجرا كرديم كه در اين دوره‌ها 6 هزار و 671 نفر شركت داشتند و از اين تعداد، هزار و 350 نفر خانم بودند. اين امر نشان از توجه جدي قوه قضاييه به حقوق شهروندي دارد.

جواهري ادامه داد: در خصوص اقدامات آموزشي هم در بخش آموزش اداري و هم بخش آموزش قضايي فعاليت‌هاي گسترده‌اي داشته‌ايم و تلاش‌هاي زيادي نيز در جهت ارتقاي دانش حقوقي مردم صورت داده‌ايم. در همين راستا مبادرت به ايجاد اداره‌ي آموزش‌هاي مردمي كرديم و توجه ما در آموزش‌ها به كنوانسيون‌هاي بين‌المللي معطوف بوده كه در همين راستا دوره‌هاي آموزشي خاصي طراحي و اجرا شده است.

معاون آموزش قوه قضاييه، عدالت ترميمي را در كشور بيش از مجازات كيفري مدنظر دستگاه قضايي دانست و گفت: سياست حبس‌زدايي رييس قوه‌ي قضاييه نيز بر همين مبناست كه از متن اسلام ناب گرفته شده است.

وي اظهار داشت: ما در حوزه‌ي آموزش‌هاي مردمي سايت خاصي را طراحي و فعال كرده‌ايم كه هر كس از آحاد جامعه امكان دسترسي به آن را دارد. علاوه بر اين از ظرفيت مطبوعات و رسانه‌ها براي آگاهي بخشي به مردم استفاده كرده‌ايم. با همكاري سازمان ملل از طريق UNDP فعاليت‌هاي گسترده‌اي را در اين زمينه داشته‌ايم و حدود 180 بروشور حقوق شهروندي در تيراژهاي گسترده و وسيع توليد و چاپ كرده‌ايم.

به گزارش ايسنا، وي در بخش ديگري از سخنان خود اظهار داشت: انتظار ما از شما اين است كه اين نكته را به درستي درك و منتقل كنيد كه حقوق بشر از نظر آموزه‌هاي ديني بسيار گسترده‌تر از آن چيزي است كه در اعلاميه‌ي حقوق بشر مسجل شده است و اگر دنياي مدعي تمدن حقوق بشر را با تمامي گستردگيش به رسميت بشناسد دريچه‌ي سعادت به طور جامع و فراگير به روي وي گشوده خواهد شد.

معاون آموزش قوه‌ي قضاييه ادامه داد: از نظر ما رشته‌ي حقوق و مسايل حقوقي يك امر بين رشته‌اي است. به عبارت ديگر حقوق و مباحث حقوقي را مجزا از مباحث اقتصادي و مانند آن نمي‌بينيم بلكه به تعبير رايج آكادميك مباحث حقوق مضاف يعني حقوق اقتصادي و بهداشت در دستور كار ما قرار دارد لذا دوره‌هاي ويژه به طور تخصصي طراحي و اجرا كرده‌ايم كه از جمله اين دوره‌ها دوره‌ي ويژه‌ي امور بهداشتي و قوانين مربوط به آن است.

وي گفت: رشته‌ي خاصي نيز به نام حقوق اقتصادي داريم، چه اين‌كه معتقديم با تخصصي شدن رسيدگي‌ها حقوق مردم بيشتر و بهتر تامين مي‌شود و براي تامين حق بهداشت، غذا و مسكن كه در قانون اساسي آمده است، قواي سه‌گانه كشور به صورت فرابخشي تعامل دارند و اساسا يكي از سياست‌هاي اعلام شده در سال جاري توسط رييس قوه‌ي قضاييه توجه به بهداشت قضايي است.

جواهري در مورد درمان‌هاي اقتصادي، خاطرنشان كرد: در سطح كلان طبق سياست‌هاي ابلاغي اصل 44 قانون اساسي كه از سوي مقام معظم رهبري ارايه شده است اقدامات گسترده‌اي صورت پذيرفته و قوا در مسير خصوصي‌سازي حركت مي‌كنند تا تصدي‌گري دولت كاهش و نظارت او بيشتر شود و امور مردم هرچه بيشتر به خودشان سپرده شود.

وي اظهار داشت: يكي از مهم‌ترين دغدغه‌هاي رييس قوه‌ي قضاييه بحث توجه به اخلاقيات و چگونگي رفتار قضات بوده است كه در اين راستا بخش‌نامه‌ها و دستورالعمل‌هاي مختلفي را صادر كرده‌اند. از سوي ديگر تمركز واحدهاي نظارتي قوه‌ي قضاييه در هنگام ارزشيابي يكي از محورهاي مورد توجه خود را مسايل رفتاري با ارباب‌رجوع قرار داده است و حتي در برنامه‌هاي ملي كشوري به خاطر حساس‌سازي هرچه بيشتر از قضات كه به تكريم ارباب رجوع اهتمام بيشتري مي‌ورزند تكريم بيشتري مي‌شود.

وي همچنين در خصوص آموزش‌هاي مربوط به رسيدگي به پرونده‌هاي اطفال و زنان در دستگاه قضايي، تصريح كرد: ما دوره‌هاي ويژه‌ي تخصصي در اين زمينه طراحي و اجرا كرده‌ايم و نشست‌هاي مشترك و فصلي قضات محترم رسيدگي‌كننده به اين سنخ پرونده‌ها برگزار شده است. يونيسف نيز در اين رابطه با ما همكاري داشته و حتي بعضي از نتايج و خروجي‌هاي آن انتشار يافته است. آموزش‌هاي ناظر به حقوق كودكان و زنان بر مبناي اصل تخصصي بودن رسيدگي‌ها انجام مي‌پذيرد و نسبت به تمام قضات مرتبط جاري و ساري است. اگر قوانين مربوط به اين حوزه را ملاحظه كنيد خواهيد ديد كه حقوق زنان در ايران بيش از هر جاي ديگر مطمع نظر است.

وي با اشاره به اين‌كه حدود 1000 نفر از زنان در كشور ما داراي ابلاغ قضايي هستند، اظهار داشت: در جمهوري اسلامي ايران زنان در عرصه‌هاي سياسي، اجتماعي، اقتصادي و قضايي حضوري بارز و كارساز دارند و البته طبيعي است كه به اقتضاي طبيعت دو جنس زن و مرد مسووليت و ماموريت‌ها تمايز و تفاوت داشته باشد.

معاون آموزش قوه قضاييه افزود: ما حاضريم واقعيت حقوق بشر را در ايران براي شما به طور مفصل و مبسوط ترسيم كنيم و انتظار داريم شما مردم غرب را خصوصا از عدم اطلاع از واقعيات جاري در ايران مطلع كنيد چه اين‌كه آنها حق دارند بدانند و ما حق دانستن را يكي از حقوق انسان‌ها مي‌دانيم كه متاسفانه غول‌هاي تبليغاتي مردم بزرگوار را از درك و دانستن حقايق محروم كردند.

وي اضافه كرد: ما در انجام مطالعات تطبيقي حقوق بشر اعلام آمادگي مي‌كنيم شما به آنها بگوييد در ايران از زندان‌هايي مانند گوانتانامو خبري نيست در ايران اگر به زندان‌ها سري بزنيد شرايطي شبيه هتل دارند و همچنين انتظار داريم به طور فعال و جدي در شناخت مباني نظري حقوق اسلام در زمينه‌ي حقوق انسان‌ها جدي و فعال شويد.

جواهري در پايان اظهار داشت: ما حتي در زمينه‌ي حقوق بيگانگان فعاليت‌هاي گسترده‌اي انجام داده‌ايم و اميدواريم شما براساس صداقت و سلامت و آزادانه به دور از تعلقات و تعصبات در جهت تامين حقوق انسان‌ها به بشر و بشريت خدمت كنيد.

به گزارش ايسنا، در ادامه‌ي اين ديدار، روري، هماهنگ‌كننده آسيا و پاسيفيك دفتر كميسارياي عالي حقوق بشر در ژنو با تقدير از پذيرايي جمهوري اسلامي ايران تصريح كرد: هدف كميسارياي عالي اين است كه زمينه‌هاي همكاري و ملاحظه را بين كشورها فراهم كند. من بسيار تحت تاثير قرار گرفتم وقتي پيش از سفر به ايران قانون اساسي جمهوري اسلامي را مطالعه و مشاهده كردم بسياري از مسايل حقوق بشر در آن گنجانده شده است. فكر مي‌كنم مشكل كشورها در چگونگي اجراي قوانين حقوق بشر است.

وي افزود: مرحله‌ي به اجرا گذاشتن حقوق بشر در همه‌ي سيستم‌هاي قضايي يكي از چالش‌هاي كليدي است. براي من بسيار جالب بود كه ديدم برنامه‌هاي در زمينه‌ي حقوق شهروندي در ايران به وجود آمده است. يكي از سخت‌ترين چالش‌ها يافتن درمان‌هايي براي مسايل اقتصادي مثل حق بهداشت و درمان است و آن‌چه اهميت دارد اين است كه بدانيم، حدود و وظايف دولت در يك نظام سياسي در رابطه با اين مسايل به چه ميزان است.

به گزارش ايسنا، همچنين عسگر صدرخواه، رايزن نمايندگي جمهوري اسلامي ايران در ژنو طي سخنراني تصريح كرد: وزارت امور خارجه با هماهنگي ستاد حقوق بشر قوه‌ي قضاييه در تلاش بوده كه به انحاي مختلف بتواند جمهوري اسلامي را به لحاظ وضعيت حقوق بشري به نهادهاي بين‌المللي معرفي كند.

وي افزود: يكي از اولويت‌هاي ستاد حقوق بشر و نمايندگي ايران در ژنو برگزاري نشست‌هايي بين قوه‌ي قضاييه و دفتر كميسارياي عالي حقوق بشر است و اين ديدار در همين راستا صورت مي‌پذيرد.

صدرخواه خاطرنشان كرد: تا سال قبلي كه هنوز كميسيون حقوق بشر به شوراي حقوق بشر تبديل نشده بود صرفا چند كشور خاص به عنوان كشورهاي هدف مورد بررسي مسايل حقوق بشر قرار مي‌گرفت كه كشور ما هميشه جز كشورهاي هدف بود. به واسطه سياسي بودن بيش از حد كميسيون شورايي به نام شوراي حقوق بشر تشكيل شد كه از مهمترين دستاوردهاي آن سيستم بررسي جهاني وضعيت حقوق بشر در كشورهاي مختلف است و قرار شده بدون استثنا تمام كشورهاي جهان به نوبت مورد بررسي قرار گيرد.

رايزن نمايندگي جمهوري اسلامي ايران در ژنو با بيان اين‌كه، نوبت بررسي وضعيت حقوق بشر در ايران براساس قرعه سال 2010 تعيين شده است، اظهار داشت: ما بايد گزارشي ملي در اين زمينه تهيه كنيم، گزارشي نيز شورا و دفتر كميسارياي عالي و يكي از سازمان‌هاي غيردولتي تهيه مي‌كنند كه كشورها اين گزارشات را مورد انتقاد، توصيه يا حمايت قرار خواهند داد.

وي در پايان افزود: ستاد حقوق بشر كه نقطه‌ي تماس ملي ما براي موضوعات حقوق بشري است تصميم گرفت براي ارتباط با دفتر پذيراي هياتي از آن باشد و آن‌چه ما در نظر گرفته‌ايم استفاده از آنها براي تدوين برنامه‌اي جهت همكاري‌هاي آينده بوده است كه تمام اين برنامه‌ريزي‌ها از طريق ستاد حقوق بشر كاناليزه مي‌شود.

انتهاي پيام
 دوشنبه 6 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 683]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن