تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خانه اى كه در آن قرآن فراوان خوانده شود، خير آن بسيار گردد و به اهل آن وسعت داده ش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815734812




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تدوين منشور مديريت هنري، راه شكوفايي هنرمندان ايراني


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: تدوين منشور مديريت هنري، راه شكوفايي هنرمندان ايراني
تهران-خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا): از : پريس تنظيفي. عرصه هنرهاي تجسمي كشور در حالي كه محمل شكوفايي و درخشش هنرمندان ايراني در سطح بين المللي است، تغييرات پي در پي مديريت فرهنگي را نيز تجربه مي كند و اين وضع مي تواند تبعات و پيامدهايي به همراه داشته باشد.


يك دهه گذشته سال هاي پر التهابي در عرصه هنرهاي تجسمي كشور بوده است . در اين سالها، پس از طي دوراني كه نوعي تحرك و نو شدگي را در عرصه هنرهاي تجسمي كشور پديد آورد ،‌شاهد تغييرات پي در پي در سطح مديريت كلان در اين عرصه هستيم .
قصه از آنجا آغاز شد كه رياست هفت ساله عليرضا سميع آذر بر موزه هنرهاي معاصر تهران نوعي ثبات و رويكرد مستمر در اين عرصه به وجود آورد كه با رويه و عملكرد سال هاي پيشين اين نهاد به كلي متفاوت بود.
وي در طول هفت سال رياست مركز هنرهاي تجسمي و مديريت موزه هنرهاي معاصر تهران، در زمينه معرفي و شناسايي هنر مدرن ايران و جهان به اقداماتي متفاوت از آنچه مديران پيش از او انجام مي دادند ، دست زد كه از آن ميان مي توان به برگزاري نمايشگاههايي از هنر معاصر جهان و بزرگداشت نقاشان و هنرمندان معاصر ايران مانند حسين زنده رودي، پرويز تناولي، مسعود عربشاهي و منصوره حسيني اشاره كرد.
به عقيده شماري از كارشناسان، سميع آذر در سال هاي مديريتش موزه هنرهاي معاصر تهران را از حالت ركود و انفعال خارج كرد و آن را به قلب پر تپش هنر مدرن جهان در كشور مبدل ساخت.
او با تاكيد بر توانايي هنرمندان جوان كشور ، تلاش كرد تا زبان هنري كشور را همسان با آنچه در عرصه بين المللي رايج است ، ارتقا دهد و به اصطلاح شعار " جهاني سخن بگو و بومي فكر كن " را در عرصه هنري كشور رايج كند.
نتيجه اين اقدامات با حضور پررنگ ايران در دوسالانه بين المللي ونيز مشخص شد . اين دوسالانه يكي از معتبرترين رويداد هاي بين المللي است كه عملكرد هنري كشورها در آن به نمايش گذاشته مي شود و در زمان مديريت پيشين دفتر امور هنرهاي تجسمي كشور، ايران دوبار در اين دوسالانه حاضر شد و آثار هنرمندان كشور در اين دوسالانه با استقبال علاقه مندان به هنر در عرصه جهاني روبرو گشت.
سميع آذر، توجه به هنرهاي مدرن و هنرمندان جوان را وجهه همت خويش قرار داد و اميدوار بود با رايزني ها و نمايشگاه هايي كه از هنرمندان خارجي در موزه هنرهاي معاصر برپا مي شود و يا شركت هنرمندان ايراني در رويدادهاي برون مرزي، مردم ديگر كشورها را از پيشرفتها و نوآوريهاي ايرانيان آگاه ساخته و زمينه آشنايي دانشجويان و نسل جوان هنرمندان ايراني را نيز با هنر ديگران فراهم سازد.
به همين منظور به دنبال دريافت بودجه براي خريد آثار هنري برجسته خارجي براي تكميل مجموعه موزه هنرهاي معاصر بود كه پس از پيروزي انقلاب اسلامي هيچ اثر خارجي به آن افزوده نشده بود .
اما او پيش از آنكه بتواند به همه ايده و برنامه هاي خود جامه عمل پوشد، تن به تغيير داد. عوض شدن سرپرست موزه هنرهاي معاصر تهران و مدير دفتر امور هنرهاي تجسمي با توجه به عدم وجود منشور مدون مديريت هنر در كشور ، موجب شد تا سليقه مديران جديد در اين عرصه حاكم شود و اين نگراني را در ميان برخي كارشناسان دامن زد كه راهي كه هفت سال تداوم يافته بود، نيمه تمام مانده و رها شود .
بايد توجه داشت هفت سال در واقع يك دوره زماني است كه به شكل دادن يك نسل از هنرمندان فعال در عرصه هنري يك كشور منجر مي شود و شايد، به همين دليل است كه به عنوان ثمره آن دوران،اكنون ما با هنرمنداني روبرو هستيم كه با ويژگي هايي خاص و رويكردهايي متفاوت از هنرمندان نسل هاي پيشين خود به عرصه هنري پا گذاشته اند.
پس از سميع آذر، "عبدالمجيد حسيني راد" مسئوليت مديريت دفتر امور هنرهاي تجسمي را بر دوش گرفت اما انتصاب او ‌دوامي نياورد و اين مدرس هنر نتوانست بيش از يك سال بر اين مسند تكيه كند. در اين يكسال به دلايل متعدد حركت درخور توجهي در عرصه هنري كشور رخ نداد و نوعي رخوت و خلسه ناشي از شوك تغيير مديريت بر پيكره آن احساس مي شد .
جايگزين حسيني راد، "حبيب الله صادقي" شد كه از هنرمندان فعال انقلاب به شمار مي رود. او به مدت دو سال در سمت مدير دفتر امور هنرهاي تجسمي فعاليت كرد و در تمام اين مدت رويكردي تركيبي را در زمينه مديريت دفتر تحت تصدي خود در پيش گرفت .
در زمان تصدي صادقي،دفتر امور هنرهاي تجسمي شاهد رويكرد توام اين دفتر و موزه هنرهاي معاصر به جريان هاي حاكم پيش از زمان تصدي سميع آذر بر دفتر امور هنرهاي تجسمي و پس از آن بود. در واقع صادقي تلاش مي كرد تا حالتي تعادلي بين توقعات هنري پيش از زمان تصدي سميع آذر بر دفتر امور هنرهاي تجسمي و پس از آن بوجود آورد زيرا مشاهده مي شد سياست هاي سميع آذر كه متوجه نسل جوان و خاصي از هنرمندان اين عرصه بود نارضايتي هايي را در ميان ديگر اقشار هنرمند پديد آورده بود.
دامنه اين نارضايتي ها وسيع تر از حد انتظار بود، به گونه اي كه هر يك از دو جريان موافق و مخالف با دوران سميع آذر، به نوعي خواستار قبضه همه توان و امكانات مديريت امور هنرهاي تجسمي بودند و با جديت اين خواسته خود را دنبال مي كردند.
در چنين شرايطي، حبيب الله صادقي براي بسامان كردن اوضاع، تقاضاي دريافت بودجه و اختيارات از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي را داشت و به همين منظور نيز استعفاي خود را به شكل مشروط به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تسليم كرد .
او در مورد استفاي خود گفت: "من در متن نامه نوشته‌ام كه اگر آقاي وزير بخواهد من كار كنم بايد حمايت بيشتري صورت بگيرد و شرايط بهتري حاكم باشد. در غير اين صورت نمي‌خواهم نه وزير،نه دولت و نه هنرمندان را اذيت كنم. اگر وزير دوست داشته باشند من ادامه دهم احتياج به امكانات بيشتري دارم."
نكته اينجاست كه از زمان تصدي صادقي بر سمت رياست دفتر امور هنرهاي تجسمي نحوه هزينه بودجه معاونت امور هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در عرصه هنرهاي تجسمي دگرگون شده بود و اين بودجه كه تا آن زمان از طريق موسسه توسعه هنرهاي تجسمي هزينه مي شد به موسسه اي به نام توسعه هنرهاي معاصر منتقل گشت كه به دليل عدم آشنايي مسئولان آن با شرايط تخصصي و ويژه هنرهاي تجسمي هزينه هاي مرتبط با هنرهاي تجسمي به موقع انجام نمي گرفت و تاخير در پرداخت ها موجب اختلال در انجام موفقيت آميز برنامه هاي اين عرصه مي شد .
اين مسئله تا آنجا ادامه يافت كه حتي حضور ايران را در دوسالانه ونيز كه مي تواند فرهنگ و هنر معاصر ايران را به جهان معرفي كند تحت الشعاع قرار داد و ايران از حضور در اين دوسالانه باز ماند .
حبيب الله صادقي در شرايطي كه اعلام كرده بود قصد دارد با خريد آثار خارجي مجموعه موزه هنرهاي معاصر را غني كند از سمت خود استعفا داد و اكنون "محمود شالويي" به اين مسئوليت گمارده شده است آنهم در حالي كه اكنون وقت خوشه چيني از نسلي است كه در زمان عليرضا سميع آذر پرورش يافتند، زيرا هنرمنداني كه در دوره او مورد حمايت و پرورش قرار گرفتند، اكنون به شكل نظري در اوج دوران خلاقيت خويش هستند.
مدت زمان كوتاه تصدي صادقي بر سمت رياست دفتر امور هنرهاي تجسمي بطور طبيعي اجازه تربيت نسلي جديد را نداده است اما او به خوبي به نحوه خوشه چيني و استفاده از نسل هاي تربيت شده پيشين آگاه بود .
در مجموع، تلاطم و تغييرات پي در پي در عرصه مديريت هنرهاي تجسمي نه تنها فرصت تربيت نسل ها را دريغ مي كند بلكه موجب مي شود تا از كشته پيشين نيز نتوان بهره برداشت. براي بهبود چنين وضعيتي، به نظر مي رسد اولويت وزارت فرهنگ وارشاد اسلامي در اين زمينه بايد تدوين دقيق يك منشور مديريت هنري باشد كه در آن سياستها، چارچوبها و راهكارهاي بخشهاي مختلف آن از جمله در زمينه موزه ها به درستي روشن شده باشد. چنين منشوري به سان چراغي فرا راه مديران اين حوزه بايد همواره بطور جدي در اجرا مورد توجه قرار گيرد تا نه تنها به كارايي و عملكرد بهتر مديران ياري رساند بلكه مانع آن شود كه با تغيير هر مدير، سياستها و مسير حركت كشور در مسير خلاقيت و شكوفايي هنري با مانع و دشواري مواجه گردد.
 دوشنبه 6 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 385]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن