تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نيّت مؤمن بهتر از عمل او و نيت منافق بدتر از عمل اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820009665




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارشخصوصي شدن ؛ فرصتي در ميان چالش


واضح آرشیو وب فارسی:موج: گزارشخصوصي شدن ؛ فرصتي در ميان چالش
خبرگزاري موج - گروه اقتصاد صنعت و بازرگاني .


- فرزانه رحيم زاده

ابلاغ بند ج اصل 44 قانون اساسي توسط مقام معظم رهبري يك نقطه عطف و تحول اقتصادي كشور به ويژه در زمينه بانكها كه بنگاه هاي بزرگ اقتصادي و موتور محركه اقتصاد كشور محسوب مي شوند ، خواهد بودو در اين بين پذيرش بانك ملت به عنوان اولين بانكي كه در قالب اصل 44 واگذار مي شود نخستين قدم در اين راه است. ورود به بورس براي هر شركتي يك فرصت محسوب مي شود كه در كنار خود البته مخاطراتي را نيز به دنبال دارد اما مزيت هاي بي شماري مانند استفاده از فرصت افزايش سرمايه با كمترين هزينه ممكن ،انتشار اوراق قرضه و يا مشاركت كه در ايران اوراق مشاركت شركتي هم اكنون در جريان است، به روز رساني ارزش شركت، كسب وجه و اعتبار به سبب عبور از فيلترهاي مختلف نظارتي و كسب منافع نامشهود را براي شركتهايي كه سهامشان در بورس عرضه مي شود به دنبال دارد .
آماده سازي براي ورود
بانك ملت با دستور وزارت اقتصاد و دارايي كار واگذاري و آماده سازي ورود خود را از دو سال پيش آغاز كرد به طوري كه كميته هاي اصلي بر همين مبنا با عنوان كميته مالي كه وظيفه اصلاح ساختار مالي، شفافيت، تعيين تكليف براي ابهامات و انتشار نتايج صورت هاي مالي ميان دوره اي را بر عهده داشتند. كميته حقوقي كه تهيه اساسنامه، مقررات و رويه هاي بانك را پس از خصوصي سازي با همكاري وزارت اقتصاد و ساير بانكهاي مشمول واگذاري به عهده داشت و در نهايت كميته بررسي نحوه واگذاري و روشهاي آن كه مطالعه تجارب ديگر بانكها را به عهده گرفته بود تشكيل شد.
نتايج نشست ها و مطالعات و بررسي هاي اين كميته ها اواسط سال جاري مشخص و منجر به برخي تغييرات در فعاليت هاي پنج بانك ملت، تجارت، صادرات،رفاه و پست بانك گرديد و با تصويب شوراي عالي خصوصي سازي تمامي اين بانكها شرايط لازم براي خصوصي شدن را بدست آوردند اما در ميان اين بانكها بانك ملت به لحاظ ساختار مناسب و آمادگي بيشتر چندي پيش براي عرضه در بورس مجوز لازم را دريافت كرد.
نحوه عرضه سهام
بر اساس سياسهاي اتخاذ شده توسط بورس و سازمان خصوصي سازي قرار است در مرحله اول و به منظور كشف قيمت و محك زدن بازار سهام، پنج در صد از سهام بانك ملت تا پيش از پايان سال در تالار بورس عرضه شود و به نظر مي رسد عرضه اين ميزان از سهام بانك ملت به گونه اي نباشد كه در بازار خريداري براي آن پيدا نشود و با توجه به عرضه خرد آن، شرايط فعلي بازار توان جذب اين سهام را داراست. البته اعتقاد مجموعه مسئولان كشور مهيا شدن شرايط مناسب براي تعيين تاريخ دقيق عرضه است چرا كه با توجه به نقش موثر بانك ها در خدمات رساني به جامعه و اقتصاد، نحوه عرضه سهام بانك ها با ساير شركت ها متفاوت خواهد بود. پس از اين مرحله مطابق آنچه كه در مورد ساير شركتهاي دولتي اجرا شده است 20 درصد سهام بانك ملت در اختيار دولت باقي خواهد ماند و بقيه سهام ازهمان طريق ساز و كار بورس عرضه مي شود البته امكان دارد بخشي از آن هم در قالب سهام عدالت واگذار شود اما هنوز تصميم گيري خاص و قطعي در اين مورد توسط سازمان خصوصي سازي اتخاذ نشده است . همچنين در صورتي كه بخشي از سهام بانك ملت براي رد ديون دولت در نظر گرفته شود از شمول سهام عدالت خارج مي شود. اين نكته قابل ذكر است كه مالكيت سهام بانك در اختيار بانك ملت نيست و سازمان خصوصي سازي و وزارت اقتصاد وكالت عرضه سهم را در اختيار دارند.
پس از عرضه اوليه و مشخص شدن قيمت پايه هر سهم بانك ملت در بورس مابقي سهام نيز ظرف دو تا سه سال آينده و به صورت تدريجي عرضه خواهد شد اگر چه مطابق قانون برنامه چهارم توسعه دولت تا پايان برنامه پنجم توسعه فرصت دارد تا سهام بانكداري دولتي را در بورس بفروش برساند.
قيمت گذاري در بازار
سياست بانك ملت در زمينه قيمت گذاري سهام اين است كه با شفافيت كامل و اطلاعات صحيح وارد بازار سرمايه شود و قيمت در يك بازار رقابتي صحيح عرضه و تقاضا تعيين شود تا واقعي و با استحكام باشد. مديران بانك اعتقاد دارند قيمت سهام بايد واقعي باشد تا پس از عرضه در بازار براي سرمايه‌گذاران و معامله‌گران توقع ايجاد نكند وموجب نشود يك روز مردم سهام بانك ملت را بخرند و در يك روز همه فروشنده باشند. در واقع Market Marder (بازارساز) و بازيگران اصلي اين بازار خود مردم، يعني همان كساني كه سهام را مي خرند و بخش خصوصي است.
علاقمندي خريداران خارجي
در حال حاضر علاوه بر اينكه نسبت به فروش سهام در بورس اطمينان وجود دارد، خريداران خارجي نيز علاقمندي خود را براي خريد سهام بانك اعلام كرده اند. يكي از مهمترين دلايل اين امر خوشنامي بانكهاي ايراني در دنيا است. چرا كه با وجود مشكلات سياسي كه براي آنها پديد آمد، در بدترين شرايط حتي زمان مشكلات اقتصادي كشور، به تعهدات خود به خوبي عمل كردند. در اين زمينه مذاكراتي بين مديران بانك ملت و خريداران خارجي صورت گرفته و اگر بتوان اطلاعات لازم و ساير حمايت ها را از آنها انجام داد خريداراني از خاورميانه، آسياي ميانه و اروپا پيشنهادات جدي ارائه كرده اند.
پيش بيني سود
ميزان سود پيش بيني شده هم اكنون براساس گزارش هاي تهيه شده براي دوره مالي پايان اسفند 85 معادل 8 تومان و 7 ريال است: اين ميزان سود پيش از كسر ماليات 105 ريال بود. با ورود بانك به بورس و تهيه صورت هاي مالي مانند بانك هاي خصوصي سود هر سهم همان سال معادل 12 تومان خواهد بود در ضمن بايد توجه كرد كه ارزش ويژه هر سهم بانك ملت با تقسيم حقوق صاحبان سهام 137 تومان است. و چنانچه سهام بانك به صورت بلوكي عرضه شود قطعا ارزش ويژه هر سهم افزايش خواهد يافت.
در خصوص سياستهاي تقسيم سود آنچه در شرايط فعلي كه مديريت بانك دولتي است و همچنان دولت سهامدار آن است، مي توان اعلام كرد اين است كه بانك ملت تا زمان دولتي بودن 40 درصد از سود خود را بايد مطابق رديف بودجه به دولت پرداخت كند اما براساس پيشنهاد ارائه شده مي توان بيش از 80 درصد سود را به صورت نقدي پرداخت و بخشي از آن را به منظور افزايش سرمايه اختصاص داد.
تطبيق با شرايط بورس
آنچه در شرايط فعلي بسيار حائز اهميت است تطبيق شرايط و فعاليتهاي بانك با شرايط لازم براي حضوري پربار در بورس است. شركت بورس با توجه به پذيرش سهام بانك براي عرضه شرايط 9 گانه اي را مشخص كرده كه در صورت برآورده شدن آنها سهام بر روي ميز فروش قرار مي گيرد. به اعتقاد مجموعه مديران اين شرايط تاكيدي هستند و با توجه به اينكه راه اندازي كميته هاي مديريت نقدينگي و با مديريت ريسك، اين كميته از دو سال پيش در بانك فعال انجام شده است، اما مهمترين درخواست بورس تهيه صورت هاي مالي و ميان دوره اي بانك بود كه سازمان حسابرسي به عنوان حسابرس رسمي بانك، در حال تهيه آن است و مراحل نهايي خود را پشت سر مي‌گذارد.
وضعيت مطالبات معوق
بحث مطالبات معوق مدتي است كه به عنوان يك چالش در نظام بانكي كشور مطرح شده اما بايد اذعان كرد مطالبات براي بانكها سوخت شده نيست چرا كه در مقابل آن وثايق ملكي گرفته شده و معمولا در بررسي هاي كارشناسي ارزش ملك حدود 70 درصد قيمت روز در نظر گرفته مي شود و اگر افزايش قيمتهاي اخير را به اين ارزش اضافه كنيم كاملا مشخص مي شود آنچه در دست بانك به عنوان وثيقه وجود دارد تمامي مطالبات را پوشش مي دهد. البته هر سال بانك ها براي مطالبات معوقشان، در صورت هاي مالي و هنگام مجامع، ذخيره قانوني در نظر مي گيرند و بخشي از سودشان را توزيع نمي كنند. بانك ملت نيز براي 900 ميليارد تومان مطالبات معوق 1100 ميليارد تومان ذخيره در نظر گرفته اگرچه اين اعتقاد وجود دارد كه تمام اين وجوه به حساب درآمد بانك بر مي گردد.

پرداخت بدهي دولت
پرداخت بدهي دولت به بانكها يكي از مسائل مطرح اين روزها پس از اعلام خبر واگذاري سهام بانك ها بدهي دولت به آنهاست. هم اكنون دولت 800 ميليارد تومان بدهي به بانك ملت دارد كه نمي توان آن را جزو مطالبات معوق حساب كرد، چون دولت بازپرداخت آن را تضمين كرده و از يك طرف هم بانك متعلق به خود دولت است. خوشبختانه در قانوني كه در مجلس شوراي اسلامي تصويب شده، 15 هزار ميليارد تومان براي افزايش سرمايه بانك هايي كه دولتي مي ماند و پرداخت بدهي دولت در نظر گرفته شده در مذاكرات صورت گرفته با دولت بنا شد در پرداخت بدهي دولت به بانك ها، بانك هاي مشمول واگذاري در اولويت باشند و براساس برنامه ريزي هايي كه صورت گرفته اين بدهي از طرف دولت پرداخت خواهد شد.
فرصتي در دستان بانك ملت
بانك ملت هم اكنون در بسياري از بخشها از تجربيات ارزنده اي برخوردار شده است و حال به دنبال فرصتهاي جديدي براي استفاده از پتانسيل ها و به كار انداختن ظرفيت ها مي گردد. اين فرصت مي تواند حضور در بازارهاي جديد براي ارائه خدمات، رويكرد جدي به الكترونيكي كردن فعاليت ها و يا فعاليت براي گسترش حضور در كشورهاي خارجي باشد اما خصوصي سازي بانك ملت فرصتي براي افزايش كارآيي و بهبود عملكرد آن خواهد بود پديد آمدن چنين فرصتي هم مي تواند اثرات تحريم را كاهش دهد و هم منشا تغييرات ارزنده و تحولات گسترده در بانك باشد اين تغيير و تحولات مالكيتي از سوي ديگر موجب مي شود تا بانك با سهامدار خصوصي الزام بيشتري به پاسخگويي داشته باشد و حرفه اي تر عمل كردن را سر لوحه برنامه هاي خود قرار دهد، در كنار اين شفافيت گزارشگري و ساختار مالي و وجود نظارت‌هاي حرفه‌اي و اقتصادي بهتر بر روي فعاليتها مي تواند به بانك در پيمودن مسير پرپيچ و خم جهاني شدن كمك كند. سرمايه بانك با ورود به بورس از طريق سرمايه هاي جديد سهامداران و فروش حق تقدم افزايش خواهد يافت و ابزارهاي بيشتري براي مديريت در تمامي سطوح در اختيار مديران قرار مي گيرد.
خصوصي شدن در مجموع فرصتي است كه در ميان تمامي بانكهاي دولتي براي اولين بار در اختيار بانك ملت قرار گرفته است بايد از اين فرصت تا سر حد توان استقبال كرد و البته نبايد از نظر دور داشت كه تعجيل كردن مي تواند اين فرصت مغتنم را به يك چالش تبديل كند.
 دوشنبه 6 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 494]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن