تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نيّت مؤمن بهتر از عمل او و نيت منافق بدتر از عمل اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815556551




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آرامش در سرزمين سروه


واضح آرشیو وب فارسی:رسالت: آرامش در سرزمين سروه
حنيف غفاري

معرفى “ميشل سليمان” به‌عنوان رئيس جمهور جديد لبنان فصل تازه‌اى در مناسبات سياسى والبته نظامى در بيروت را رقم زده است. در هر صورت ميشل سليمان قبل از تصدى گرى پست رياست جمهوري،‌فرمانده ارتش لبنان بوده است و همين مسئله تاثير مستقيمى در ارتش لبنان خواهد گذاشت. البته در صورتى كه ژنرال فرانسوا الحاج در قيد حيات بود و از شر فتنه‌هاى سمير جعجع وديگر تروريست‌هاى بيروت جان سالم به در مى‌برد هم اكنون ارتش لبنان در دست فردى توانا قرارمى‌گرفت اما در هر صورت ميشل سليمان مى‌تواند ميان مولفه‌هاى سياسى ونظامى بيروت تعادلى پايدار برقرار سازد.آنچه مسلم است اينكه برگزارى نشست دوحه وانتخاب ميشل سليمان به‌عنوان رئيس جمهور پيروزى بزرگى براى جريان 8 مارس محسوب مى‌شود. اما در اين ميان دغدغه‌هايى وجود دارد كه قهرا نمى‌تواند بى‌پاسخ بماند.

هرچند به دنبال وحدت نظر گروه‌هاى سياسى لبنان درخصوص انتخاب ميشل سليمان روبناى معادلات سياسى لبنان تغيير نموده است اما زير بناى اين معادلات هنوز ثابت است. به عبارت ديگر نشست دوحه به هيچ عنوان نماد و سمبل تغيير ماهيت دو گروه8 مارس و 14 مارس محسوب نمى‌شود. گروه 8 مارس در اهداف بلند مدت خود به استقلال لبنان و تكيه برماهيت عربى اين كشور مى‌انديشد و درآن سو سران 14 مارس در صدد تحقق سيطره سياسى و فرهنگى غرب بر بيروت هستند . از سوى ديگر چنانچه بارها اشاره شده است جريان 14 مارس در ميان دو راهى بقاى حداقلى و “مرگ سياسي” مجبور گرديده گزينه نخست را انتخاب نمايد. مسلما اين انتخاب به معناى ذكاوت و تدبير موجود در جريان وابسته به فوادسينيوره و وليد جنبلاط نيست. “فواد سينيوره “ و “وليد جنبلاط” هرگز تصور شكست زودهنگام در مقابل حزب‌الله را نمى‌كردند اما زمانى كه حزب‌الله وامل در عرض كمتر ازيك روز بيروت را در اختيار خود گرفتند همه چيز به سود جريان 8 مارس دگرگون شد. سرعت اين دگرگونى به اندازه‌اى بود كه تروئيكاى واشنگتن، تل‌آويو و پاريس نيز نتوانستند واكنشى دراين خصوص نشان دهند ودر نهايت جريان 14 مارس در برابر مخالفان سينيوره تسليم شد.

درهر صورت نه تنها ماهيت غرب گرايانه جريان 14 مارس در برهه حساس كنونى تغيير نيافته است بلكه به جرات مى‌توان ادعا كرد كه در آينده‌اى نزديك تلاش افرادى مانند سمير جعجع و وليد جنبلاط جهت مدرنيزه كردن بيروت مطابق متدهاى پيشنهادى آمريكا واسرائيل ادامه خواهد يافت. نكته ديگراينكه تلاش‌هاى وقيحانه 14 مارس جهت مقابله با جريان‌هاى تعريف شده در گروه 8مارس از امروز در مسير مخفيانه‌تر و به مراتب خطرناك‌تر از گذشته هدايت خواهد شد. مواجهه اين مسئله به‌طور قطع درايت فوق‌العاده ميشل سليمان را مى‌طلبد. حوادث اخير لبنان بر همگان ثبات نموده است كه در صورت بروز يك درگيرى تمام عيار در بيروت حزب‌الله به راحتى و با اتكا به حداقل نيروى خود اثرى از جريان 14 مارس وهوادارانش باقى نخواهد گذاشت. از اين‌رو ميشل سليمان بايد با درايت ،تدبير والبته مديريت مطلوب خود مهار تحركات مخفيانه جريان 14 مارس را در دستور كار دولت جديد لبنان قرار دهد.

از سوى ديگر حزب‌الله لبنان در پى كسب دو پيروزى متحد الجهت و مختلف الشكل كه در دو فاز نظامى وسياسى صورت پذيرفته است هم اكنون به‌عنوان اصلى‌ترين بازيگر بيروت مورد شناسايى نظام بين‌الملل قرار گرفته است . اين حقيقتى است كه حاميان غربى جريان 14 مارس نيز نتوانسته‌اند آن را كتمان نمايند. از اين‌رو غرب و برخى كشورهاى عربى اخلالگر در امورداخلى بيروت مانند عربستان سعودى بايد مطابق الفباى ديپلماسى عمل نموده و نحوه برخورد با اصلى‌ترين بازيگر سياسى و نظامى يك كشور را فراگيرند. اگر مخالفان حزب‌الله نخواهند يا نتوانند اين شناسايى را انجام دهند بايد هزينه‌ها و تلفات سخت و جبران ناپذيرى را به ضررخود و ملت‌هايشان پرداخت نمايند .

درنهايت اينكه بازگشت آرامش در سرزمين سروها سرآغاز فصل تولد دوباره لبنان در سايه جريان‌ها و رهبران مستقل از غرب خواهد بود . در اين ميان چهره‌هايى مانند سيد حسن نصرالله ،‌ميشل عون، نبيه بري، سليمان فرنجيه و اميل لحود جملگى اهرم‌هاى قدرت بيروت در برابر تجاوز آشكار و نهان غرب محسوب مى‌شوند. رهبرانى كه هيچ گاه در برابر وعده‌هاى پوشالى كاخ سفيد و كاخ اليزه تسليم نشده وهمواره نماد استيلاى ملت لبنان بر زياده طلبان بوده‌اند.
 دوشنبه 6 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: رسالت]
[مشاهده در: www.resalat-news.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 328]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن