محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1831521030
نور در فضاهاي داخلي
واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: MOHSENKF17th September 2008, 10:07 PMاگر از نور کامل و طبیعی خورشید که گستردگی و کیفیت آن قابل مقایسه با نورهای دیگر نیست صرف نظر کنیم، استفاده از نور آبی مصنوعی و چراغ های روشنایی، به نیازی ضروری و همیشگی تبدیل شده است. به خصوص نقش نورپردازی در معماری داخلی بسیار مهم و جذاب می نماید. با افزایش کارآیی های صنعت برق و امکانات تکنولوژیک مربوط به آن، استفاده از محصولات وابسته به آن نیز رشد چشمگیری داشته است؛ چنانکه باید اذعان داشت روشنایی، راه را برای یک تحول در شناخت و طراحی معماری باز کرده است. این محصولات که مشتمل بر انواع چراغ ها و سیستم های روشنایی هستند، ابزار اصلی نورپردازی را تشکیل می دهند. با تنوع این ابزار، طراحان با مسئله ای مواجه می شوند و آن انتخاب صحیح وسیله نوری و تعیین محل مناسب برای آن است. چنین مشکلی پیچیده تر از تامین کمی نور است. اگر چه لامپ های عریان قادرند نیازهای کمی نور را به آسانی مرتفع کنند، واضح است که جنبه های دقیق تامین آسایش و نکات ظریف زیبایی شناسی از عهده این وسایل ساده برنمی آید. در حقیقت گره کار در تهیه و تامین نور نیست بلکه تنظیم منابع نوری برای خلق محیط مناسب بصری، مسئله اصلی است. در بررسی های انجام شده پیرامون استفاده افراد از نور و چگونگی نورپردازی منازل مسکونی خود، اطلاعاتی راه گشا به دست آمده است که راه را برای راهنمایی تولیدکنندگان، طراحان و نهایتاً استفاده کنندگان باز می کند یا باعث سوق دادن آنان به سمت استفاده از منابع نوری مطلوب و راهنمایی عموم به استفاده درست از منابع در اختیار می شود. ابتدا این نکات را مرور کرده و در ادامه، نکاتی را درباره روشنایی عمومی از نظر می گذرانیم. افراد مورد مطالعه در این مبحث در پاسخ به سؤالی در زمینه استفاده از نور عمومی و موضعی در محل زندگی خود اکثراً اذعان دارند که نور عمومی را بیشتر از نور موضعی در محل زندگی خود استفاده می کنند. 75% افراد، نور عمومی و 25% نیز نور موضعی را مورد استفاده قرار می دهند. در مورد استفاده از انواع مختلف چراغ های روشنایی، بازار خرید و استفاده به ترتیب با 50% و 35 % و۱۰% در اختیار چراغ های سقفی، دیواری و پایه دار زمینی قرار می گیرد که این خود می تواند موید استفاده بیشتر مردم از نورهای عمومی در محل زندگی خود باشد. رنگ غالب نورهای مورد استفاده نیز حکایت از این دارد که نورهای با رنگ سرد، بیشتر از رنگ های گرم در بین مردم طرفدار دارد. اکثر مصرف کنندگان و خریداران چراغ های روشنایی هنگام خرید محصول مورد نظر، اولویت هایی را برای آن مدنظر دارند که زیبایی منبع نوردهنده، کیفیت نوردهی آن، قیمت و نصب و نگهداری آن، به ترتیب از عوامل دخیل در خرید و جذب مشتریان به محصولات است. در اینجا به بررسی عواملی می پردازیم که عوامل اصلی در روشنایی محیط هستند. قابلیت دید در ناحیه تامین روشنایی، مهمترین نیاز استفاده کننده در محیط است. این قابلیت به عواملی بستگی دارد که به بعضی از آنها اشاره می کنیم. شدت روشنایی: برای هر ناحیه تامین روشنایی خاص باید میزان منابعی از شدت روشنایی ایجاد شود. شدت روشنایی در سراسر ناحیه ای که تامین روشنایی آن مدنظر است باید به طور معقولی یکنواخت باشد. این بدان معنی است که سر تا سر اتاق باید به میزان مناسبی روشن شود. این امر به منظور اجتناب از ایجاد نواحی تاریک با وسعت زیاد است که ممکن است در حالتی که شخص بایستی از ناحیه تامین روشنایی مربوط به خود به اطراف نگاه کند بر تطابق چشم اثر بگذارد.شدت روشنایی باید با استانداردهای مربوطه انتخاب شود. سطوح مجاور: از تفاوت زیاد در شدت روشنایی سطوح مجاور باید اجتناب شود. تفاوت بین شدت روشنایی سطوح مجاور نباید از نسبت ده به یک تجاوز کند. از این رو درخشندگی اطراف ناحیه تامین روشنایی باید کمتر از درخشندگی خود ناحیه تامین روشنایی باشد؛ در غیر این صورت، قابلیت دید در این ناحیه، مختل می شود. همچنین ممکن است باعث خستگی چشم شود، زیرا در این حال باید خود را دو برابر با شرایط جدید تطبیق دهد. (مثل هر بار که چشم از صفحه تلویزیون به اطراف منحرف می شود و دوباره به صفحه بر می گردد). در صورت تداوم این کار، چشم خسته شده و منجر به ناراحتی هایی از قبیل سردرد، خستگی مفرد و غیره می شود. حفظ شدت روشنایی: به منظور اطمینان از اینکه شدت روشنایی مورد نظر همواره تامین می شود، باید تدابیری برای حفظ شدت روشنایی، تعمیر و نگهداری و تمیزکردن چراغ ها اتخاذ شود. شدت روشنایی نباید هرگز به کمتر از 80 درصد مقدار توصیه شده افت کند. در طراحی های خوب روشنایی، برای جبران تقلیل نوردهی در نتیجه کهنگی لامپ و تجمع آلودگی روی چراغ ها، شدت روشنایی اولیه، بیشتر از مقدار لازم در نظر گرفته می شود. کنترل خیرگی چشم: به منظور پیشگیری از ایجاد خیرگی ناراحت کننده چشم ناشی از منابع نوری، درخشندگی آنها در زاویه های دید معمولی باید محدود شود. لامپ های بدون پوشش، باعث ایجاد خیرگی ناراحت کننده چشم می شوند زیرا درخشندگی آنها معمولاً خیلی زیاد است. این امر در مورد لامپ های فلورسنت بدون پوشش در حالتی که کار مداوم در زیر نور این لامپ ها مورد نیاز است نیز صادق است. چراغ هایی همانند لامپ فلورسنت از نوع بلند با پایه های باریک، بدون استفاده از وسایل کنترل چشم از قبیل پخش کننده های منشوری یا شبکه ای به کار می روند. با این حال، در حالی که مدت زمان قرارگیری در زیر نور لامپ های فلورسنت بدون پوشش برای مثال در راهروهای اتاق استراحت و غیره کم باشد، استفاده از آنها قابل قبول است. انعکاسات ناخواسته: برخی از انعکاسات ممکن است در کارایی یا راحتی اشخاص، اختلال ایجاد کنند؛ مثلا انعکاس نور از روی سطوح براقی که روی آنها مطالبی نوشته شده است. معمولاً این امر خارج از کنترل طراح روشنایی است؛ زیرا به وضعیت قرارگیری در ناحیه تامین روشنایی نسبت به منبع نوری بستگی دارد. توزیع روشنی سطوح داخلی اصلی: علاوه بر کنترل درخشندگی منابع نوری، روشنی سطوح داخلی اصلی از قبیل دیوارها، سقف ها و غیره از طرق زیر حاصل می شود: 1. درنظرگرفتن ضرایب انعکاسی مناسب برای سطوح . 2. تامین روشنایی مناسب برای سطوح هدف از اتخاذ این تدابیر، اجتناب از تفاوت های بیش از حد روشنی سطوح وسیع است که در میدان دید قرار دارند. تفاوت های خیلی زیاد در روشنی سطوح همانند و درخشندگی بیش از حد منابع نوری باعث خستگی مفرط چشم ها می شود. از طرفی در صورتی که روشنی، خیلی یکنواخت باشد، تاثیر آن ایجاد محیط خسته کننده یا افسرده کننده است. با اینکه توزیع روشنایی عمومی عامل اصلی است ولی شدت سایه ها نیز در محیط تاثیر می گذارد. شدت سایه ها به وسیله نوع توزیع نور تعیین می شود. مثلاًنوردهی با زاویه بسته باعث ایجاد سایه هایی با شدت زیاد می شود؛ در حالیکه لامپ های فلورسنت سایه هایی ملایم ایجاد می کنند. سایه های با شدت زیاد، معمولاً مناسب نیستند؛ به جز مواردی که هدف، ایجاد جلوه های ویژه باشد. انتخاب مستقیم روشنایی: سیستم های روشنایی باید به گونه ای انتخاب شوند که توزیع روشنی مورد نیاز را ایجاد کنند. این بدین معنی است که در مورد آویز یا چراغ هایی که روی سطوح نصب می شوند، در دفاتر کار و اماکن، حداقل 30 درصد نور منتشره باید به طرف بدن باشد. در این صورت می توان از کافی بودن روشنی سقف اطمینان حاصل کرد. روشنایی غیرمستقیم: نحوه عمل این نوع روشنایی به صورت توکار است. در این روش همه نورها به طرف سقف هدایت می شود و سایر سطوح در اتاق به وسیله انعکاس متقابل روشن می شود. نتیجه این امر، خسته کننده است؛ زیرا توزیع روشنی بیش از حد یکنواخت است. همچنین این نوع روشنایی کارایی خوبی ندارد و فقط در موارد خاص باید از آن استفاده کرد. محل قرارگیری چراغ ها: ترتیب قرارگیری چراغ ها به منظور نیل به توزیع روشنی دلخواه لازم است به گونه ای باشد که نورکافی به قسمت های بالایی دیوارها و سقف برسد. این امر عموماً نیاز به یک طرح قرارگیری چراغ ها در فواصل یکنواخت دارد تا بدین ترتیب شدت روشنایی مورد نیاز در صفحه مربوط به ناحیه تامین روشنایی حاصل شود. در حالی که ترتیب قرارگیری به صورتی است که فواصل بین چراغ ها از مقدار حداکثر نسبت به فاصله به ارتفاع نصب تجاوز نمی کند و فاصله از دیوارها نصف این فاصله است. در مورد توزیع با زاویه بسته: به منظور حصول اطمینان از اینکه روشنی دیوار کافی است چراغ ها را لازم است حتی نزدیک تر به دیوارها قرار داد. در مورد چراغ های با نوردهی به طرف بالا لازم است آنها را در فاصله حداقل 150 سانتی متر از نصف و حتی بیشتر از آن قرار داد؛ به طوری که نور به طرف بالا به خوبی روی سقف توزیع شود. انتخاب رنگ نور منبع نور به عوامل زیر بستگی دارد: 1. کاری که در ناحیه تامین روشنایی انجام می شود. 2. شرایط داخل اماکن 3. سازگاری با سایر منابع نوری موجود مثل لامپ های نور زرد برخی از کارهایی که در ناحیه تامین روشنایی انجام می گیرند، نیاز به منابع نوری با بازده رنگ بسیار خوب دارند. مشخصه های منابع نوری در هر دو مورد بازده رنگ و دمای رنگ برای این کاربردها معمولاً در استانداردهای مربوطه تعیین می شوند. انتخاب دمای رنگ به شدت روشنایی بستگی دارد. در شدت روشنایی کم، نیاز به دمای رنگ پایین است و در شدت روشنایی زیاد، نیاز به دمای رنگ بالا . این انتخاب احتمالاً پیرو این مسئله است که نور روز معادل دمای رنگ بالا با شدت روشنایی زیاد پنداشته می شود، در حالی که دمای رنگ پایین که بشر هنگام شب در اطراف آن می نشست، برابر با شدت روشنایی کم تصور می گردید. انتخاب صحیح منابع نوری و ترتیب رنگ ها یک امر تجربی است، زیرا در مورد اینکه رنگ های مختلف در زیر نور منابع نوری مختلف و در محیط های مختلف چگونه به نظر خواهند رسید جز با تجربه شخصی نمی توان نظر داد. MOHSENKF17th September 2008, 10:11 PMنور یكی از نیازهای حیاتی در زندگی روزمره ماست از این رو هنگام طراحی دكوراسیون یك خانه یا حتی پیشتر در هنگام ساخت آن، باید مورد توجه خاص معمار و سپس دكوراتور هر خانه قرار گیرد. از آنجا كه بسیاری از ما شانس دخالت در نقشه اولیه ساختمان و ساختن خانه ای با ویژگی های مورد نظر خود را نداریم پس در مرحله طراحی داخلی و دكوراسیون اتاق می توانیم به این امر بپردازیم و كاستی های احتمالی موجود در میزان نورگیری اتاق را جبران كنیم. نورپردازی در هر اتاق باید متناسب با ویژگی های معماری آن و نحوه قرارگیری اتاق باشد و ضمن تأمین نور مورد نیاز باید با سبك دكوراسیون اتاق نیز هماهنگ باشد. یك نورپردازی خوب بیش از هر چیز به میزان نورگیری اتاق در روز مرتبط است تا دست كم نور مورد نیاز در طول روز را با تركیبی از نور طبیعی و در صورت نیاز مصنوعی تأمین كند. هر یك از اتاق های یك خانه از طریق پنجره میزانی از نور طبیعی را دریافت می كنند، اما این امر به آن معنا نیست كه از نور كافی در طول روز برخوردارند. با توجه به كاربردهای مورد نظر یك اتاق و همچنین مقدار نور طبیعی كه به اتاق راه می یابد ممكن است كیفیت و كمیت این نور كافی نباشد. این كیفیت و كمیت به نحوه قرارگیری یك خانه و سپس هر یك از اتاق ها، اندازه و فرم اتاق، ابعاد آن و تعداد پنجره ها و آنچه در برابر پنجره قرار دارد، بستگی دارند. نحوه قرارگیری اتاق به معنای جهتی است كه پنجره های اتاق رو به آن دارند. به طور كلی در نیمكره شمالی نوری كه از پنجره های شمالی به داخل یك اتاق می تابد سفیدتر و كم حرارت تر و همچنین یكنواخت تر از نوری است كه از پنجره های جنوبی به درون می تابد. نور شمالی تأثیر كمتری بر روی رنگ ها می گذارد و در حضور این نور رنگ ها واقعی تر دیده می شوند. اما نور جنوبی كه زرد رنگ تر است رنگ ها را گرم تر از آنچه هستند نشان می دهد و كنتراست های شدیدی از نور و سایه در یك اتاق پدید می آورد. این ویژگی ها در نیمكره جنوبی برعكس خواهند بود. همچنين اندازه و فرم يك اتاق نيز ميزان نورگيري طبيعي آن را تحت تاثير قرار مي دهد. چنان كه به راحتي مي توان مجسم كرد يك اتاق كوچك به نور كمتري نسبت به يك اتاق بزرگ نياز دارد. فرم اتاق و تعداد و اندازه پنجره ها نيز در اين امر تاثيرگذار هستند. به عنوان مثال اگر در يك اتاق مستطيل شكل پنجره ها در عرض اتاق قرار گرفته باشند اتاق از نور كمتري نسبت به اتاقي كه پنجره هايش در طول آن قرار دارند بهره مند خواهد بود و به همين ترتيب اگر بيرون از پنجره ها مانعي براي عبور نور نباشد ميزان نور دريافتي با زماني كه ساختمان ديگري و يا يك درخت در برابر پنجره قرار دارد متفاوت خواهد بود. ميزان نور طبيعي يك اتاق را درواقع مي توان نقطه آغاز طراحي يك نورپردازي مناسب براي آن دانست. هنگام طراحي يك نورپردازي در فضاي اتاقي مشخص ابتدا كاربردهاي اتاق را در نظر بگيريد. اگر اتاق فضاي نسبتاً بزرگي دارد و احتمال مي رود براي مصارف گوناگون از قبيل خواندن و مطالعه، استراحت و تماشاي تلويزيون مورد استفاده قرار گيرد بايد نورپردازي به نحوي باشد كه براي هر يك از اين فعاليت ها ميزان نور مناسب در اتاق تامين شود و همچنين در هر اتاق ويژگي هاي دكوراتيو را نيز مي توان با استفاده از نورپردازي پررنگ تر و ديدني تر ساخت. ضمن آن كه هر سبك دكوراسيوني نيز نوع خاصي از نورپردازي را مي طلبد. رنگ ديوارها در يك اتاق نيز مي توانند تاثير چشمگيري بر روي نورفضا ايجاد كنند. ديوارهايي كه رنگ روشن دارند با انعكاس نور از سطحشان فضا را روشن تر نشان مي دهند حال آن كه ديوارهاي تيره نور را جذب كرده و فضا را كم نورتر نشان مي دهند. سقف هاي سفيد مانند يك صفحه منعكس كننده نور بزرگ عمل مي كنند و نور طبيعي يا مصنوعي موجود را از خود انعكاس داده به فضاي اتاق مي تابانند. رنگ هاي نيمه گرم چرخه رنگ مانند زردها و انواع كرم مي توانند سردي نور شمالي را بگيرند و به عكس رنگ هاي سرد مانند آبي ها و سبزها از تندي آفتاب جنوبي مي كاهند. همچنين جنس و رنگ پرده ها بر روي نوري كه از آنها عبور مي كند تاثير مي گذارند و با فيلتر كردن نور به نوبه خود بر روي ساير اجزا و اشيا اتاق نيز تاثير مي گذارند. کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند به طور كلي هر اتاق به سه نوع نورپردازي نيازمند است: نورپردازي عمومي يا نور پس زمينه، نورپردازي كانوني و نورپردازي دكوراتيو. نورپردازي عمومي يا پس زمينه در واقع مبناي طراحي نورپردازي يك اتاق است. از اين نورپردازي براي جبران كمبود نور طبيعي چه در طول روز و چه در شب استفاده مي شود. اين نور كلي اغلب از طريق چراغ هاي سقفي تامين مي شود. اما ممكن است از تركيبي از منابع مختلف نوري در نقاط گوناگون يك اتاق نيز تامين شده باشد مانند آباژورهاي پايه بلند روي زمين و يا آباژورهاي روميزي و چراغ هاي ديواري. نور حاصل از نورپردازي عمومي ممكن است درخشان و مستقيم و يا مات و غيرمستقيم باشد. اما آنچه مهم است اين كه اين نور نبايد سايه دار باشد و بايد به نحوي تامين شود كه در هيچ بخشي از اتاق سايه نيفتد. نورپردازي كانوني،نوري در جهت خاص توليد مي كند و نقطه خاصي از اتاق را روشن مي سازد. به عنوان مثال با استفاده از يك نورپردازي كانوني مي توان مبلي را كه محل مطالعه در اتاق است روشن تر كرد و يا به بخشي از آشپزخانه كه محل آماده سازي مواد غذايي است نور بيشتري بخشيد. اين نوع نورپردازي در اطراف محل روشن شده سايه ايجاد مي كند. اغلب نور مورد نياز براي اين نوع نورپردازي از چراغ هايي كه بر روي بازوهاي متحرك نصب شده اند تامين مي شود و اين نور مكملي براي نور عمومي در يك فضا است. نورپردازي دكوراتيو به هر نوع نوري كه يك شي يا ناحيه از اتاق را به جهات زيباسازي و به لحاظ دكوراتيو و نه از جنبه كاربردي روشن كرده باشد اطلاق مي شود. اين نوع نورپردازي براي جلب توجه بيننده به ويژگي هاي دكوري در يك اتاق و اشيا هنري موجود در آن مورد استفاده قرار مي گيرد مانند به نمايش گذاشتن اشياي زينتي چيده شده در يك بوفه و يا يك تابلوي خاص نصب شده به ديوار و يا ويژگي هاي معماري يك اتاق و نوري كه براي اين منظور به كار مي گيريم بايد حداقل سه برابر نور عمومي اتاق درخشان تر باشد. نور حاصل از چراغ هالوژن به خصوص اگر بر روي بازوهاي متحرك نصب شده باشند براي اين منظور مناسب است. براي يك نورپردازي كامل در يك اتاق بايد هر سه نوع نورپردازي را در آن داشته باشيم. با استفاده از نورپردازي صحيح حتي مي توان با ايجاد حقه هاي بصري بر روي ابعاد يك اتاق و يا ويژگي هاي معماري خاص آن نيز تاثير گذاشت. در اين جا به برخي از اين تاثيرات اشاره مي كنيم: - براي بلندتر جلوه دادن سقف يك اتاق از چراغ هاي ديواري كه نور را به سقف مي تابانند و يا چراغ هاي پايه بلند كه روي زمين قرار مي گيرند و نور را به بالا و بر روي سقف مي تابانند استفاده كنيد. - براي كوتاه جلوه دادن سقف هاي بلند و ايجاد فضايي صميمي تر در يك اتاق از چراغ هاي ديواري كه نور را به پايين مي تابانند و آباژورهايي كه كلاهشان نور را به سمت پايين هدايت مي كند و يا چراغ هاي سقفي كه نور را فقط به طرف پايين مي تابانند استفاده كنيد و از تابيدن نور به سقف خودداري كنيد. - براي عريض تر جلوه دادن يك فضاي باريك و بلند با تاباندن نور درخشان تري بر روي يكي از ديوارهاي عرضي اتاق و جلب توجه بيننده به آن ديوار با نصب يك شي يا تابلوي هنري جذاب بر روي آن و روشن كردن ديوارهاي ديگر با نوري نسبتاً مات و يكنواخت توجه را از باريكي اتاق منحرف كنيد. - براي صميمي و گرم تر به نظر رسيدن يك فضا از آباژورهاي روميزي متعدد به جاي چراغ هاي سقفي استفاده كنيد و كلاهك آباژورها را از رنگ هاي گرم انتخاب كنيد تا نوري گرم به فضا بپاشند. (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند) رنگ دیوارها در یك اتاق نیز می توانند تأثیر چشمگیری بر روی نورفضا ایجاد كنند. دیوارهایی كه رنگ روشن دارند با انعكاس نور از سطحشان فضا را روشن تر نشان می دهند حال آن كه دیوارهای تیره نور را جذب می کنند و فضا را كم نورتر نشان می دهند. سقف های سفید مانند یك صفحه بزرگ منعكس كننده نور عمل می كنند و نور طبیعی یا مصنوعی موجود را از خود انعكاس می دهند و به فضای اتاق می تابانند. رنگ های نیمه گرم چرخه رنگ (مانند زردها و انواع كرم) می توانند سردی نور شمالی را بگیرند و به عكس رنگ های سرد (مانند آبی ها و سبزها) از تندی آفتاب جنوبی می كاهند. همچنین جنس و رنگ پرده ها بر روی نوری كه از آنها عبور می كند تأثیر می گذارند و با فیلتر كردن نور به نوبه خود بر روی سایر اجزا و اشیا اتاق نیز تأثیر می گذارند. نكته مهمتر این كه نور باید از نظر كمی و كیفی علاوه بر تأمین روشنایی مورد نیاز، زیبایی دكور را به نحو چشمگیری افزایش دهد و آرامش روحی و جسمی و سلسله اعصاب را به وجود آورد. MOHSENKF18th September 2008, 03:50 PMدر آشپزخانه هاي قديم كه مانند امروز داراي كابينت هاي ثابت و جاسازي شده و محل مشخصي براي اجاق گاز، يخچال و ديگر وسايل آشپزخانه نبودند ، نورپردازي اغلب به وسيله يك چراغ آويز سقفي كه در مركز سقف آشپزخانه نصب مي شد انجام مي گرفت. چرا كه اغلب فعاليت هاي داخل آشپزخانه ( مانند آماده سازي مواد غذايي ) بر روي ميز وسط آشپزخانه انجام مي شد. اما آشپزخانه هاي امروزي با رديفي از كابينت ها ، اجاق و يخچال جاسازي شده به موازات و در كنار ديوارهاي آشپزخانه نيازمند شيوه ديگري از نورپردازي هستند. در آشپزخانه هاي امروزي قسمت اعظم كار در آشپزخانه بر روي سطح كابينت ها در كنار اجاق گاز و يا شير آب و سينك ظرفشويي انجام مي شود كه در اغلب آشپزخانه ها همگي در كنار ديوار قرار دارند اما هنوز چراغ هاي سقفي از وسط سقف آشپزخانه آويزان هستند ، در نتيجه افراد اغلب پشت به منبع نور و در زير سايه خود مشغول به كار هستند و هنگام كار از نور كافي برخوردار نيستند. با توجه به تغييرات ساختار آشپزخانه هاي امروزي نسبت به گذشته ، ما در بخش هايي از آشپزخانه كه اغلب محل انجام كار محسوب مي شود به نور كافي نياز داريم. مانند سطح روي اجاق گاز، سينك ظرفشويي و سطوح روي كابينت ها كه براي آماده سازي وسايل آشپزي و مواد غذايي مورد استفاده قرار مي گيرند. علاوه بر نياز به روشنايي در اين اماكن، فضاي كلي آشپزخانه نيز بايد از نور كافي برخوردار باشد. همچنين در بسياري از آشپزخانه ها بعضي از كابينت ها با درهاي شيشه اي و به صورت ويترين ساخته شده اند تا از آنها براي به نمايش گذاشتن ظروف زيبا و تزئيني استفاده شود. اين كابينت ها نيز نياز به نورپردازي داخلي دارند. به اين ترتيب ما نياز به يك مجموعه منابع نوري داريم كه هريك به صورت جداگانه قابل كنترل باشند. نور كافي براي سطح روي اجاق گاز در آشپزخانه هايي كه داراي يك هواكش يا هود در بالاي اجاق گاز هستند به راحتي توسط چراغ هواكش تأمين مي شود. اگر بالاي اجاق گاز، هواكش مجهز به چراغ وجود ندارد بايد يك چراغ قابل تنظيم در بالاي اجاق گاز نصب شود. همچنين بالاي سينك ظرفشويي نيز به يك چراغ نياز تا شب هنگام نور كافي براي شست و شوي ظروف و مواد غذايي را براي ما فراهم كند. ترجيحاً هر يك از اين چراغ ها بايد داراي كليد كنترل مجزا باشند تا فقط در مواقع لزوم مورد استفاده قرار گيرند. براي تأمين نور كافي در سطح روي كابينت ها از آنجا كه اغلب اين سطوح در زير كابينت هاي ديواري قرار دارند به راحتي مي توان از چراغ هاي مهتابي كه در زير كابينت ها نصب مي شوند بهره گرفت. به اين ترتيب چراغ هاي نصب شده در زير كابينت هاي ديواري بي آنكه ديده شوند و يا موجب آزار چشم باشند نور كافي را بر سطح روي كابينت ها مي تابانند. چنانچه كابينت هاي زميني عميق باشند و نور محيط به اندازه كافي درون آنها را روشن نكند براي دسترسي راحت به وسايل داخل اين نوع كابينت ها مي توان چراغ هاي كوچكي در آنها نصب كرد كه با كليدهاي اتوماتيك كنترل شوند و با باز و بسته شدن در كابينت ها روشن و خاموش شوند. اگر آشپزخانه شما محل صرف غذا نيز هست استفاده از چراغ هاي سقفي كه ارتفاعشان قابل تنظيم است درست در بالاي ميز غذاخوري ايده خوبي است. اين چراغ ها م سایت ما را در گوگل محبوب کنید با کلیک روی دکمه ای که در سمت چپ این منو با عنوان +1 قرار داده شده شما به این سایت مهر تأیید میزنید و به دوستانتان در صفحه جستجوی گوگل دیدن این سایت را پیشنهاد میکنید که این امر خود باعث افزایش رتبه سایت در گوگل میشود
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 498]
صفحات پیشنهادی
نور پردازی در فضای داخلی خانه (زبان انگلیسی)
نور پردازی در فضای داخلی خانه (زبان انگلیسی)-View Full Version : نور پردازی در فضای داخلی خانه (زبان انگلیسی) interior_design20-08-2007, 07:16 PMدوستان ...
نور پردازی در فضای داخلی خانه (زبان انگلیسی)-View Full Version : نور پردازی در فضای داخلی خانه (زبان انگلیسی) interior_design20-08-2007, 07:16 PMدوستان ...
نور در فضاهاي داخلي
17 سپتامبر 2008 ndash; نور در فضاهاي داخلي-MOHSENKF17th September 2008, 10:07 PMاگر از نور کامل و طبیعی خورشید که گستردگی و کیفیت آن قابل مقایسه با ...
17 سپتامبر 2008 ndash; نور در فضاهاي داخلي-MOHSENKF17th September 2008, 10:07 PMاگر از نور کامل و طبیعی خورشید که گستردگی و کیفیت آن قابل مقایسه با ...
نور در فضای خانه
نور در فضای خانه-اگر از نور کامل و طبیعی خورشید که گستردگی و کیفیت آن قابل مقایسه با ... به خصوص نقش نورپردازی در معماری داخلی بسیار مهم و جذاب می نماید.
نور در فضای خانه-اگر از نور کامل و طبیعی خورشید که گستردگی و کیفیت آن قابل مقایسه با ... به خصوص نقش نورپردازی در معماری داخلی بسیار مهم و جذاب می نماید.
توجه به فضای داخلی
نور می تواند ریتم خلاقانه ای به یك فضای داخلی ببخشد. بدون نور، نه فرم را احساس می توان كرد، نه رنگ را و نه بافت را. نورپردازی در یك فضای داخلی پیامدهای مهمی در ...
نور می تواند ریتم خلاقانه ای به یك فضای داخلی ببخشد. بدون نور، نه فرم را احساس می توان كرد، نه رنگ را و نه بافت را. نورپردازی در یك فضای داخلی پیامدهای مهمی در ...
طراحی فضای داخلی -
طراحی فضای داخلی --طراحی فضای داخلی h_arch2008 07 ارديبهشت 1389, 07:56 ... نره روی نور مخفیاتم بیشتر کار کن موفق باشی Baloot3D 18 ارديبهشت 1389, ...
طراحی فضای داخلی --طراحی فضای داخلی h_arch2008 07 ارديبهشت 1389, 07:56 ... نره روی نور مخفیاتم بیشتر کار کن موفق باشی Baloot3D 18 ارديبهشت 1389, ...
راهنمایی در مورد نور خارجی با منتال ری -
اگه آموزشی در خصوص نورپردازی فضای خارجی یا داخلی به همراه کاراکتر سراغ ... کامل شبیه سازی می کنه اگه فضای داخلی جوری باشه که نور پنجره ها کافی نباشه یک نور ...
اگه آموزشی در خصوص نورپردازی فضای خارجی یا داخلی به همراه کاراکتر سراغ ... کامل شبیه سازی می کنه اگه فضای داخلی جوری باشه که نور پنجره ها کافی نباشه یک نور ...
هفت اصل طراحی دکوراسیون داخلی
۱- نور را دریاب: نور عنصری است كه با آن دیدن اشیا ممكن می شود. نور می تواند ریتم خلاقانه ای به یك فضای داخلی ببخشد. بدون نور، نه فرم را احساس می توان كرد، نه رنگ را ...
۱- نور را دریاب: نور عنصری است كه با آن دیدن اشیا ممكن می شود. نور می تواند ریتم خلاقانه ای به یك فضای داخلی ببخشد. بدون نور، نه فرم را احساس می توان كرد، نه رنگ را ...
هدایت نور طبیعی
هنگامیکه از بین تقسیمات آن عبور میکنی نور به آرامی در فضای داخلی پخش میشود, تا به تاریکی بیامیزد, و فضایی را بوجود بیاورد که در آن تنها درجه ای از نور تکرنگ ...
هنگامیکه از بین تقسیمات آن عبور میکنی نور به آرامی در فضای داخلی پخش میشود, تا به تاریکی بیامیزد, و فضایی را بوجود بیاورد که در آن تنها درجه ای از نور تکرنگ ...
طراحی داخلی و نحوه تقسیم بندی پلان ها
نور می تواند ریتم خلاقانه ای به یك فضای داخلی ببخشد. بدون نور، نه فرم را احساس می توان كرد، نه رنگ را و نه بافت را. نورپردازی در یك فضای داخلی پیامدهای مهمی در ...
نور می تواند ریتم خلاقانه ای به یك فضای داخلی ببخشد. بدون نور، نه فرم را احساس می توان كرد، نه رنگ را و نه بافت را. نورپردازی در یك فضای داخلی پیامدهای مهمی در ...
خانههای خود را ایرانی تزئین کنید
۱) نور را دریاب: نور عنصری است که با آن دیدن اشیا ممکن میشود. نور میتواند ریتم خلاقانهای به یک فضای داخلی ببخشد. بدون نور، نه فرم را احساس میتوان کرد، نه رنگ را ...
۱) نور را دریاب: نور عنصری است که با آن دیدن اشیا ممکن میشود. نور میتواند ریتم خلاقانهای به یک فضای داخلی ببخشد. بدون نور، نه فرم را احساس میتوان کرد، نه رنگ را ...
-
گوناگون
پربازدیدترینها