تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):دعاى شخص روزه دار هنگام افطار مستجاب مى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813191911




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اگر خواهي که اين معني بداني


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
اگر خواهي که اين معني بداني
اگر خواهي که اين معني بدانيشاعر : شيخ محمود شبستري تو را هم هست مرگ و زندگانياگر خواهي که اين معني بدانيمثالش در تن و جان تو پيداستز هرچ آن در جهان از زير و بالاستتو او را گشته چون جان او تو را تنجهان چون توست يک شخص معينيکي هر لحظه وان بر حسب ذات استسه گونه نوع انسان را ممات استسيم مردن مر او را اضطراري استدو ديگر زان ممات اختياري استسه نوع آمد حياتش در سه منزلچو مرگ و زندگي باشد مقابلکه آن را از همه عالم تو داريجهان را نيست مرگ اختياريدر آخر هم شود مانند اولولي هر لحظه مي‌گردد مبدلز تو در نزع مي‌گردد هويداهر آنچ آن گردد اندر حشر پيداحواست انجم و خورشيد جان استتن تو چون زمين سر آسمان استنباتت موي و اطرافت درخت استچو کوه است استخوانهايي که سخت استبلرزد چون زمين روز قيامتتنت در وقت مردن از ندامتحواست هم چو انجم خيره گردددماغ آشفته و جان تيره گرددتو در وي غرقه گشته بي سر و پامسامت گردد از خوي هم چو درياز سستي استخوانها پشم رنگينشود از جان‌کنش اي مرد مسکينهمه جفتي شود از جفت خود طاقبه هم پيچيده گردد ساق با ساقزمينت «قاع صف صف لاتري» شدچو روح از تن به کليت جدا شدکه تو در خويش مي‌بيني در آن دمبدين منوال باشد حال عالمبيانش جمله در «سبع المثاني» استبقا حق راست باقي جمله فاني است«لفي خلق جديد» هم عيان کردبه «کل من عليها فان» بيان کردچو خلق و بعث نفس ابن آدمبود ايجاد و اعدام دو عالمو گرچه مدت عمرش مديد استهميشه خلق در خلق جديد استبود از شان خود اندر تجليهميشه فيض فضل حق تعاليوز اين جانب بود هر لحظه تبديلاز آن جانب بود ايجاد و تکميلبقاي کل بود در دار عقبيوليکن چو گذشت اين طور دنييدو عالم دارد از معني و صورتکه هر چيزي که بيني بالضرورتمر آن ديگر ز «عند الله باق» استوصال اولين عين فراق استدر اول مي‌نمايد عين آخرمظاهر چون فتد بر وفق ظاهربه جايي کان بود سائر چو ساکنبقا اسم وجود آمد وليکنبه فعل آيد در آن عالم به يک بارهر آنچ آن هست بالقوه در اين دار
#سرگرمی#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 331]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سرگرمی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن