تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بر زبان مؤمن نورى (الهى) است و درخشان و برزبان منافق شيطانى است كه سخن مى‏گويد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821041533




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جنب پل حافظفولاد و بازار پرخبر!


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: جنب پل حافظفولاد و بازار پرخبر!
گروه بورس- همايون دارابي: بازار دادوستد سهام روز گذشته شاهد بازگشايي نماد فولاد مباركه بود، امري كه با توجه به اقبال معامله‌گران به اين نماد، موجب شد شاخص 64واحد ترقي كند.


در بازار ديروز معامله‌گران در شرايطي فعاليت خود را آغاز كردند كه انتشار دو اطلاعيه تعديل EPS سال 86 فولاد مباركه و گزارش پيش‌بيني سود 87 و عملكرد 86 ايران‌خودرو ديزل موجب شد تا بازار در اين دو نماد در انتظار حركت باشد. اين امر موجب شد تا در خاور صف فروش جمع‌آوري شده و پرونده عرضه حق تقدم‌هاي استفاده نشده شركت نيز بسته شود.
در نماد فولاد مباركه نيز بازگشايي اين نماد در شرايطي كه ميزان تعديل شركت كمتر از حد انتظار بازار بود، معاملات به خوبي رقم خورد و به رغم اينكه نگراني نسبي از عرضه‌هاي صادركنندگان كه اين سهم را به عنوان جايزه دريافت كرده‌اند وجود داشت، نماد تا 3هزار و 800ريال قيمت بخورد.
در‌حال‌حاضر البته برخي از كارشناسان معتقدند، به دليل عدم استقبال صادركنندگان از دريافت سهام مباركه به عنوان مطالبات خود، تاكنون فقط 20ميليون سهم به اين گروه واگذار شده است و لذا عرضه فوري در اين زمينه مورد انتظار نيست. در بازار ديروز آزادسازي صنعت پودر شوينده با شگفتي و استقبال معامله‌گران مواجه شد. دولت با حذف يارانه پودر شوينده اين صنعت را از سبد حمايتي خارج كرد.
در كنار صنعت شوينده، صنايع شيميايي ايران و پتروشيمي كرمانشاه به عنوان توليدكنندگان LAB ماده اوليه صنعت شوينده نيز موقعيت بهتري را خواهند داشت.
با آزادسازي اين صنعت، بازار گام جديدي را به جلو تجربه خواهد كرد و در انتظار آزادسازي سيمان، محصولات لبني، سنگ‌آهن و انرژي به عنوان ديگر كالاهايي كه همچنان از نرخ‌گذاري تبعيت مي‌كنند، خواهد ماند. در رابطه با سيمان، هفته‌نامه معدن و توسعه رسما خبر از توافق سه جانبه وزارتخانه‌هاي بازرگاني، صنايع و معادن و انجمن سيمان براي افزايش نرخ فروش سيمان به هر تن 48هزار و 500تومان داده است.
سيمعي‌نژاد، معاون صنايع معدني وزارت صنايع با بيان اين توافق خاطرنشان كرده است كه شركت‌هاي قديمي 4هزار تومان و شركت‌هاي نوساز يك‌هزار تومان براي ايجاد سهولت براي نقل و انتقال سيمان در كشور و واردات به انجمن سيمان خواهند پرداخت.
در همين رابطه صدور موافقتنامه دولت براي واردات سيمان به 5وزارتخانه و بروز خبرهايي در مورد موافقت وزير مسكن و شهرسازي با مساله افزايش نرخ سيمان موجب شده است تا كارشناسان با خوش‌بيني در انتظار اعلام رسمي افزايش نرخ سيمان باشند.
در تحولات مرتبط با سيمان جلسه معارفه عصر روز شنبه سيمان كردستان نيز برگزار شد. در اين جلسه اعلام بهاي تمام شده 6هزار و 900ريالي هر سهم سيمان كردستان براي توسعه صنعت غدير به عنوان سهامدار عمده كه بيش از حد انتظار
بازار براي قيمت اوليه اين عرضه است، موجب شد تا بازار در انتظار برخورد معامله‌گران با عرضه اين نماد باقي بماند.
از سويي پايان معافيت مالياتي اين شركت در سال مالي جاري نيز از سود شركت به مقدار قابل ملاحظه‌اي خواهد كاست. تنها نكته قابل تامل در مورد سيمان كردستان قرار گرفتن اين شركت در گروهي از شركت‌هاي سيماني است كه سيمان خود را با نرخ كمتري از عموم شركت‌هاي سيماني به فروش مي‌رسانند.
برخي از شركت‌هاي سيماني به دليل استقرار در مناطق محروم مشمول فروش سيمان براساس نرخ هر تن 32هزار تومان هستند كه در صورت افزايش نرخ سيمان جهش قابل ملاحظه‌اي را مي‌توانند در سود خود شاهد باشند.
در بازار ديروز در گروه فلزي علاوه بر مساله بازگشايي نماد فولاد مباركه معامله‌گران توجه ويژه‌اي را به فولاد خوزستان معطوف كردند، جايي كه صف خريد بيش از 3ميليوني اين نماد تنها كمتر از 23هزار سهم عرضه را تجربه كرد.
مديرعامل فولاد خوزستان در هفته گذشته در جريان بازديد هراتي نيك رييس هيات عامل ايميدرو و در آستانه عرضه بلوك 35درصدي سهام اين شركت خبر از افزايش ظرفيت اين شركت در سال‌جاري داده بود. نجم‌السادات خاطر نشان كرده است ظرفيت توليد آهن اسفنجي فولاد خوزستان پايان شهريور ماه با راه‌اندازي واحد زمزم 2 و ظرفيت فولاد سازي با صرف هزينه اي 250ميليارد توماني تا پايان سال‌جاري 800هزار تن افزايش خواهد يافت و توان توليد فولاد خوزستان را به 2/3ميليون تن مي‌رساند.
در همين حال فولاد خوزستان با نزديك شدن به زمان عرضه بلوك 35درصدي با حواشي ناشي از اين معامله احتمالا يك هزار ميليارد توماني مواجه خواهد بود.
در گروه خودرويي ايران‌خودرو ديزل با انتشار گزارش EPS سال‌هاي 86 و 87 مساله زمين تاپ سرويس را نيز مشخص كرد. براساس اين گزارش، 2 دانگ اين زمين به تعاوني خاص كاركنان ايران خودرو فروخته شده است.
صرف‌نظر از اين كه آيا اين تعاوني وجه لازم براي اين خريد را دارد يا نه؟ حذف سود اين معامله از صورت تلفيقي ايران‌خودرو نيز مساله تقسيم سود ايران‌خودرو ديزل و ايران‌خودرو را با ابهام مواجه مي‌كند.
در گروه پتروشيمي سخنان نجابت معاون وزير نفت در مورد حل مشكل واردات گاز از تركمنستان و كاهش احتمال قطع گاز مجتمع‌هاي پتروشيمي در سال جاري از اهميت بالايي برخوردار است.
در همين حال منابع ژاپني از جمله مديرعامل شركت توپو ژاپن از احتمال تداوم افزايش قيمت متانول خبر داده‌اند.
در گروه بانكداري ديروز حق تقدم‌هاي استفاده نشده بانك اقتصاد نوين عرضه و در نرخ يك‌هزار و 500ريال داد و ستد شد.
در گروه بانكداري توافق بانك مركزي با شهرداري تهران در جهت تبديل تعاوني اعتباري شهر به موسسه مالي و اعتباري با الزام واگذاري 40درصد سهام بانك سرمايه همراه شده است. شهرداري تهران اين سهام را در آينده نزديك واگذار خواهد كرد.
در مجموع بازار ديروز بازاري متعادل و تحت تاثير بازگشايي فولاد بود كه در آن حجم معاملات به 9/16ميليارد تومان بالغ شد. از 151 نماد مورد دادوستد 62نماد با رشد قيمت و 65نماد با افت ارزش دادوستد شدند. شاخص نيز با رشد 7/64 واحدي به 10هزار و 484 واحد رسيد.
 دوشنبه 6 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 320]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن