تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 10 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):حق، سنگين و تلخ است و باطل، سبك و شيرين و بسا خواهش و هوا و هوسى كه لحظه اى بيش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813401899




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

حركت آرام در ۴ سال


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: حركت آرام در ۴ سال


قانونگذاري- گروه سياسي:
از مجموع ۸۲۳ طرح و لايحه وصولي مجلس هفتم، ۴۴۸ مورد در مجلس به انجام رسيد و بعضي از آنها نهايي و به دولت ابلاغ شد.

مجلس هفتم همچنين ۱۴۴ مورد مصوبه در مورد موافقتنامه‌هاي تجاري، بازرگاني، گمركي، اقتصادي و همكاري‌هاي مالياتي با ساير كشورها داشت. ۱۲ مورد تحقيق و تفحص از دستگاه‌هاي مختلف انجام و خوانده شد و ۱۰۴ سؤال نمايندگان از وزيران مورد بررسي قرارگرفت.

۳ مورد نيز استيضاح وزيران دراين مجلس انجام شد.اين آخرين آماري است كه غلامعلي حدادعادل رئيس مجلس هفتم در آخرين روزكاري اين مجلس ارائه داد.

مجلس هفتم در ۷ خرداد سال ۱۳۸۴ درحالي كارخود را آغاز كرد كه مجلس ششم در روزهاي پاياني كارش گزارش تحقيق و تفحص از انتخابات مجلس هفتم را قرائت كرد.

در جريان مبارزات انتخاباتي مجلس هفتم، مهم‌ترين شعاري كه اصولگرايان براي تبليغات خود برگزيدند اين بود كه آنان با اصلاحات ساختاري و مردمي مخالفتي ندارند اما اصلاح‌طلبان با رفتارهاي اشتباه خود مانع از به تحقق پيوستن خواست‌هاي عمومي شده‌اند.

حزب آبادگران ايران اسلامي كه خود را برنده انتخابات مجلس هفتم اعلام كرد، در اعلاميه‌اي كه يك روز بعد از انتخابات منتشر كرد نشان داد قصد دارد مجلسي آرام‌تر از گذشته تشكيل و به رهبران جمهوري اسلامي فرصت دهد كه به حل مشكلات عظيم نظام بپردازند.

در سال ۸۴ به‌نظر مي‌رسيد مجلس هفتم قصد دارد با چراغ‌هاي خاموش و آرام حركت كرده و با تصويب لوايح دولت و همراهي با قواي ديگر شرايط مطلوبي را براي حل مشكلات فراهم آورد.

به اين ترتيب مجلس هفتم كارخود را با تصويب قانون تثبيت قيمت‌ها شروع كرد تا بر شعارخود مبني بر توجه به معيشت مردم عمل كرده باشد.

اصولگرايان مهم‌ترين اقدامات مجلس هفتم را اصلاح قانون برنامه چهارم، لايحه مديريت خدمات كشوري، سوق دادن درآمدهاي نفتي براي سرمايه‌گذاري‌هاي زيربنايي، كاهش سود بانكي، ارائه تسهيلات لازم براي اعطاي وامهاي بانكي، مقاوم‌سازي‌ مدارس، تلاش براي عملي كردن سياست‌هاي اجرايي اصل ۴۴، اصلاح قانون انتخابات به ويژه افزايش سن رأي‌دهندگان از ۱۵سال به ۱۸سال تمام، تصويب استخدام ۴۰ هزار نفر از معلمان و فرهنگيان حق‌التدريس، ارائه طرح رفع موانع سرمايه‌گذاري در بخش توليد و صنعت، پرسشگري و نظارت مستمر بر عملكرد مسئولان دستگاه‌هاي اجرايي، تصويب طرح حذف كنكور و... مي‌دانند.

از سوي ديگر مجلس هفتم براي نخستين بار شاهد انتخاب يك رئيس غيرروحاني بود. رئيسي كه در روزهاي پاياني عمر مجلس، در معرض انتقادهاي كمي هم قرارنگرفت.

اگرچه غلامعلي‌حدادعادل به ويژه در روزهاي آخر به طرق مختلف بارها اقتدار مجلس را در مخالفت با برخي خواسته‌هاي دولت كه به ‌نظر مجلس غيرقانوني مي‌آمد نشان داد اما برخي معتقدند كه عملكرد ضعيف هيات‌رئيسه مجلس هفتم، فقدان راهبرد و سازوكار تعريف شده و مناسب ميان مجلس و دولت كه بارها منجر به نوعي تقابل ميان دو قوه شد، سكوت يا حمايت از برداشت‌ها ي بي‌رويه از حساب ذخيره ارزي كه منجر به بيدار شدن غول گراني و تورم شد، ضعيف ظاهر شدن در برابر دولت و.... از جمله نقاط منفي كار مجلس هفتم شمرده مي‌شود.

نقاط ضعفي كه در پايان كار مجلس صداي چهره‌هاي پيشرو و كارشناس آن را ازتصميمات اقتصادي و تورم و گراني افسار گسيخته بلند كرد. آنها از اينكه بسياري از تعهدات و شعار‌ها بي‌پاسخ ماندند گله مند شدند، مجلس عملاً در سايه دولت قرار گرفت.

شعار تثبيت قيمت‌ها به تورم افسارگسيخته و جهش قيمت‌ها منجر شد. حاشيه‌هاي قانونگذاري در مجلس هفتم بر متن فزوني يافت و اصل قانونگذاري كه مي‌بايست در انحصار مجلس باشد در بين مراكز متعدد توزيع شد.

خداحافظي ۱۸۳ نماينده با بهارستان

فردا مجلس هشتم كار خود را شروع مي‌كند. از ميان ۲۸۸ نماينده مجلس هفتم، ۱۰۵ نماينده در بهارستان مي‌مانند و ۱۸۳ نماينده با مجلس شوراي اسلامي خداحافظي مي‌كنند.

مجلس شوراي اسلامي ۲۹۰ نماينده دارد كه غيراز حوزه‌هاي انتخابيه چابهار، ورزقان و دشستان كه انتخابات مجلس هشتم در آنها باطل شد، ۲۸۷ نماينده در ۲ مرحله انتخابات روزهاي ۲۴ اسفند ۸۶ و ششم ارديبهشت ۸۷ به مجلس هشتم راه يافتند و در روز هفتم خرداد با خداحافظي ۱۸۳ نماينده از مجلس ۱۰۵ نماينده سابق به اتفاق ۱۸۲ نماينده جديد اولين جلسه مجلس هشتم را تشكيل مي‌دهند.

اگرچه مردم استان‌هاي اردبيل و چهارمحال و بختياري همه نمايندگان خود را تغيير دادند اما مردم برخي ديگر از استان‌ها ترجيح دادند تا غالبا همان نمايندگان سابق آنها در مجلس مسئوليت نمايندگي آنها را بر عهده داشته باشند.

نمايندگان اقليت‌هاي ديني

مسيحيان آشوري و كلداني، مسيحيان ارامنه جنوب، مسيحيان ارامنه شمال، كليميان و زرتشتيان هركدام يك نماينده در مجلس دارند كه از ميان پنج نماينده اقليت‌هاي ديني 2 نماينده ابقا شدند.

گيوك وارطان نماينده مسيحيان ارامنه شمال، روبرت بگلريان نماينده مسيحيان ارامنه جنوب و يوناتن بت كليا نماينده مسيحيان آشوري و كلداني در مجلس هشتم ابقا شدند اما اسفنديار اختياري جايگزين كوروش نيكنام از سوي زرتشتيان و سيامك مره‌صدق جايگزين موريس معتمد از سوي كليميان شد.

خاطرنشان مي‌شود مجلس هفتم با ۲۷۹ نماينده كار خود را آغاز كرد و انتخابات ۱۱ حوزه انتخابيه نيز به دور دوم كشيده شد.

همچنين برخي از نمايندگان مجلس هفتم مسئوليت اجرايي پذيرفته بودند كه با برگزاري انتخابات ميان دوره‌اي در نهايت مردم گرگان و كرمانشاه كه هركدام ۲ كرسي در مجلس داشتند تا آخر مجلس هفتم يك نماينده نداشتند.

گفتني است عده‌اي از نمايندگان مجلس هفتم براي مجلس هشتم يا اصلا نامزد نشده يا از حوزه‌هاي انتخابيه ديگر نامزد شدند.

تاريخ درج: 5 خرداد 1387 ساعت 18:39 تاريخ تاييد: 5 خرداد 1387 ساعت 22:57 تاريخ به روز رساني: 5 خرداد 1387 ساعت 22:54
 يکشنبه 5 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 259]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن