تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خوش‏گمانى، مايه آسايش قلب و سلامت دين است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805622821




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

چند سال مانده تا دوران بي‌نفتي؟


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: چند سال مانده تا دوران بي‌نفتي؟


انرژي- همشهري آنلاين:
بهاي نفت، روز پنجشنبه به ۱۳۵ دلار در هر بشكه رسيد؛ يعني دو برابر بهاي آن در مقايسه با سال قبل. برخي كارشناسان مي‌گويند، نقطه‌ اوج توليد نفت در جهان به زودي فراخواهد رسيد

عبدالله سالم البدري، رئيس اپك (سازمان كشورهاي صادر كننده‌ نفت)، عامل اصلي افزايش بهاي نفت را نه ناهمخواني عرضه و تقاضا، بلكه گمانه‌زني درباره‌ آينده‌ اين ماده‌ سوختي توسط دلالان در بازارهاي نفتي مي‌داند.

البدري در ديدار خود از اكوادر، با اظهار ناخشنودي از افزايش بي‌سابقه‌ بهاي نفت، تأكيد كرده است كه اپك نه توليد خود را افزايش مي‌دهد و نه قصد دارد مبادلات خود را با يورو انجام ‌دهد.

روز پنجشنبه (2 خرداد)، بهاي نفت خام در بازارهاي جهاني به ۱۳۵ دلار در هر بشكه يعني دو برابر بهاي آن در سال گذشته رسيد.

آيا به زودي منابع موجود ته خواهند كشيد؟

برخي از كارشناسان معتقدند كه منحني توليد نفت امروزه به نقطه‌ اوج خود (Peak Oil) رسيده است و به اين ترتيب انسان وارد عصر جديدي شده‌است. بنا بر نظريه‌ پيك اويل، بشر در ۱۶۵ سال گذشته تاكنون تقريباً نيمي از نفت قابل استخراج در سراسر جهان را مصرف كرده‌است. اگر اين تئوري صحيح باشد، به اين معناست كه ذخاير نفتي موجود بر روي كره‌ زمين با افزايش بي‌سابقه‌ تقاضا، كمتر از ۱۶۰ سال آينده به پايان خواهد رسيد. بنابر اين تئوري، با رسيدن به اوج قله‌ استخراج نفت، منحني توليد سال به سال نزول خواهد كرد و به زودي به پايان خواهد رسيد. آغاز يك فاجعه؟

سودبرندگان از افزايش بهاي نفت، تئوري پيك‌اويل را رد مي‌كنند

بنا بر اعلام دويچه‌وله، اتحاديه‌ اقتصادي نفت در آلمان در پيش‌بيني‌هاي خود براي سال ۲۰۲۵ مي‌نويسد، ذخاير نفتي جهان در آينده‌ نزديك به پايان نمي‌رسند. برخي از كارشناسان نيز با اين اتحاديه هم‌عقيده‌اند. سخنگوي مطبوعاتي شل، راينر وينتسن‌ريد معتقد است، فاكتورهايي مانند كمبود نيروي متخصص وتجهيزات حفاري براي استخراج نفت، عامل اصلي محدوديت‌ها در توليد اين ماده‌ سوختي هستند و نه تقليل منابع نفتي. به اعتقاد اين كارشناسان، در محاسبات مربوط به تئوري پيك اويل، حوزه‌هاي نفتي غيرمرسوم در نظر گرفته نشده‌اند. مخالفان اين تئوري معتقدند كه با افزايش بهاي نفت و كاهش منابع موجود، فن‌آوري‌هاي جديد براي استخراج نفت مثلاً از اعماق دريا، به وجود خواهند آمد. پيام اين كارشناسان: دليلي براي وحشت‌زدگي وجود ندارد.

از سوي ديگر اما نهاد فدرال علوم زمين‌شناسي و مواد خام آلمان پيشش‌بيني مي‌كند، "پيك اويل مي‌آيد و نقطه‌ اوج توليد نفت در سال ۲۰۲۰ خواهد بود". ولفگانگ بلنديگر، قائم مقام بخش آلماني انجمن مطالعات پيك نفت و گاز (ASPO) و تنها استاد رشته‌ جغرافياي نفت خام در آلمان هم معتقد است كه نقطه‌ اوج منحني توليد در سال ۲۰۱۰ فرا خواهد رسيد. او معتقد است كه حوزه‌هاي غير متداول نفتي را نبايد در نظر گرفت، چرا كه از پيشرفت‌هاي تكنيكي سال‌هاست كه سخن مي‌رود و هيچ‌كاري عملا‌ً در اين زمينه نشده ‌است. او مي‌افزايد، براي به دست آوردن يك ليتر نفت خام از برخي از اين منابع، بايد دو ليتر نفت خام مصرف شود. قضيه در مورد منابع دريايي هم همين‌گونه است. عمليات‌هاي حفاري در عمق زياد و كوچك بودن وسعت اين حوزه‌هاي نفتي، استخراج نفت را مقرون به صرفه نمي‌كند. به اعتقاد او بشر در آينده تنها با يك واقعيت روبروست و آن هم اين‌كه با پايان يافتن منابع موجود، "هيچ گزينه‌اي براي آينده نداريم".

پيك اويل تا چه اندازه واقعيت دارد؟

اما شركت‌هاي بزرگ نفتي مشكلي با كمبود توليد اين ماده‌ سوختي ندارند. بازار تجارت با نفت سكه است. آنها مي‌توانند در روزگار "بي‌نفتي" با سرمايه‌ اندوخته شده، در بخش‌هاي ديگر سرمايه‌گذاري كنند. كمبود نفت مشكل جدي بشريت است نه صنعت نفت.

اكنون ده‌ها سال از عمر تئوري پيك اويل مي‌گذرد. برخي كارشناسان صنعت نفت، در سال ۱۹۵۶ نقطه‌ اوج توليد در حوزه‌هاي نفتي ايالات متحده را براي سال ۱۹۷۰پيش ‌بيني كرده بودند؛ پيش‌بيني اي كه درست از آب درآمد. زنگ‌هاي خطر مدت‌هاست كه به صدا درآمده‌اند.

نفت پايه و اساس اقتصاد، جابجايي و در يك كلام، زندگي بشر امروزي است.۹۶ درصد از حجم عبور و مرور با وسائل نقليه‌ زميني، هوايي و دريايي، امروزه بر دوش نفت است. جهان بدون نفت براي انسان امروزي غير قابل تصور است. براي مقابله با روز بي‌نفتي چه بايد كرد؟ تنها راه حل واقعي و عملي براي مقابله با پايان منابع نفتي، به اعتقاد برخي از كارشناسان، سرمايه‌گذاري در بخش انرژي‌هاي تجديدپذيرو ذخيره‌ انرژي‌هاي كنوني ا‌ست.

تاريخ درج: 5 خرداد 1387 ساعت 11:48 تاريخ تاييد: 5 خرداد 1387 ساعت 18:43 تاريخ به روز رساني: 5 خرداد 1387 ساعت 18:39
 يکشنبه 5 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 346]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن