تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):هر کـس به رزق و روزى کم از خدا راضى باشد، خداوند از عمل کم او راض...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821160570




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

شهرداري تهران: طرح شهر‌آفتاب تعطيل نيست


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: شهرداري تهران: طرح شهر‌آفتاب تعطيل نيست


مديريت- گروه شهري:
در حالي كه در چند روز گذشته شائبه تعطيلي دوباره طرح شهر آفتاب از سوي برخي رسانه‌ها عنوان شد مدير عامل سازمان سرمايه‌گذاري شهرداري تهران در گفت‌و‌گو با همشهري ضمن تكذيب اين خبر از رقابت جدي چند سرمايه‌گذار خارجي براي اجراي طرح خبر داد.

حسين كلخوراني، با اشاره به اينكه چند شركت خارجي به شدت تلاش مي‌كنند امتياز سرمايه‌گذاري در اين طرح را به دست آورند گفت:« سه شركت خارجي كه يك سرمايه‌گذار ايتاليايي يكي از آنهاست به‌صورت غيررسمي با شركت gmt آلماني ـ طراح سازه و تاسيسات شهر آفتاب ـ در ارتباط هستند تا طرح را بر عهده بگيرند اما با اين حال هنوز شهرداري تصميم نهايي را براي انتخاب يكي ازاين سه سرمايه‌گذار نگرفته است.»

شهردار تهران هم حدود يك ماه پيش به رفع مشكل سرمايه‌گذار خارجي اشاره كرد و از حضور يك شركت ايتاليايي براي سرمايه‌گذاري در اين طرح خبر داده بود. البته كلخوراني، اعلام مي‌كند هيچ قراردادي در اين حوزه بسته نشده است:« دو فايل را به‌صورت موازي دنبال مي‌كنيم كه از چند هفته پيش، بحث قرارداد با شركت ايتاليايي جدي‌تر شد و آقاي قاليباف هم كه در پاسخ به سؤال خبرنگاري از اين شركت سخن به ميان آورد.»

اما برخي رسانه‌ها اظهارات كلخوراني مبني بر انتخاب نشدن سرمايه‌گذار نهايي را به معني تعويق دوباره طرح عنوان كرده بودند كه مدير عامل سازمان سرمايه‌گذاري‌هاي شهرداري، سخنان اخيرش در مورد فعاليت شركت‌هاي خارجي را اينگونه توضيح مي‌دهد: «منظورمان اين بود كه هنوز ارزيابي نهايي براي فعاليت يكي از اين شركت‌ها صورت نگرفته وگرنه مطمئن هستيم طرح شهر آفتاب قرار نيست دوباره به خاطر نبود سرمايه‌گذار تعطيل شود؛اما به هر حال تا كنون هيچ قراردادي بسته نشده است.»

كلنگ اولين طرح شهر آفتاب حدود 15 ماه پيش توسط شهردار و رئيس شوراي شهر تهران زده شد و مجريان اعلام كردند كه 48 ماه پس از آن تاريخ، شهر آفتاب به بهره‌برداري مي‌رسد. در اين طرح بنا بود، نمايشگاه بين‌المللي كتاب، بزرگترين شهر بازي خاورميانه، مجتمع‌هاي چند منظوره فرهنگي تفريحي، هتل و...ساخته شود. اما اكنون پس از 15 ماه مسئولان شهري از مشكلات ديگري در اين بخش خبر مي‌دهند كه تنها پيدا كردن يك سرمايه‌گذار نيست.مشكلاتي كه ممكن است در مراحل بعدي هم اين طرح را به تعطيلي‌هاي احتمالي بكشاند.

سرمايه‌گذار خارجي اعتماد مي‌كند

به‌عنوان نمونه برخي از كارشناسان شهري معتقدند به‌دليل اينكه اين طرح به لحاظ جغرافيايي در منطقه مناسبي از شهر قرار ندارد، سرمايه گذاران اشتياقي به مشاركت در آن ندارند.برخي از مسئولان شهري هم اين احتمال را مي‌دهند كه برخي تحريم‌ها عليه ايران هنوز مي‌تواند از جدي‌ترين دلايل عدم‌جذب سرمايه‌گذار خارجي باشد.

به‌عنوان نمونه احمد دنيا مالي، معاون فني عمراني شهردار تهران، تعويق آغاز عمليات طرح شهر آفتاب با سرمايه‌گذار اول را به خاطر همين تحريم‌ها عنوان كرد: «بيش از يك سال و نيم تاخير براي آغاز عمليات اجرايي طرح شهر آفتاب از شرايط بين‌المللي ناشي مي‌شود كه موجب فسخ قرارداد با سرمايه گذار خارجي شده است.»

البته مدير عامل سرمايه‌گذاري شهرداري عنوان مي‌كند، مي‌توان راهكارهايي پيدا كرد كه اين مشكلات تا حد ممكن رفع شود.كلخوراني با تاييد اين مسئله عمده‌ترين بحث اين سازمان را مشوق‌هاي سرمايه‌گذاري در اين بخش مي‌داند:«سرمايه‌گذار تا از سوددهي طرح‌ اطمينان نداشته باشد، كار را آغاز نمي‌كند. در مواردي مانند شهر آفتاب هم كه خدماتي هستند و ممكن است ابتدا سوددهي زيادي نداشته باشند، تلاش شهرداري ايجاد رغبت براي سرمايه‌گذاري است. بر همين اساس در بخش‌هاي مختلف مشوق‌هايي را براي سرمايه‌گذاران در نظر گرفته‌ايم.»

اما مدير عامل سازمان سرمايه گذاري‌هاي شهرداري معتقد است صرف وجود يك متقاضي سرمايه‌گذاري، مشكلي را حل نمي‌كند:«مشكل از آنجا شروع مي‌شود كه بايد به سرمايه‌گذار اطمينان خاطر داد كه سرمايه‌اش با سود برگشت دارد.يكي از اين اطمينان دادن‌ها هم برمي‌گردد به اينكه در قرار دادها، چه ميزان سود به سرمايه‌گذارو چه ميزان به كارفرما (شهرداري) برسد. به‌طور معمول هم هر دو طرف دوست دارند كه سود بيشتري را نصيب خودشان كنند؛ اما در طرح شهر آفتاب شهرداري به‌دنبال يك سهم بري عادلانه ومنطقي است به‌طوري كه هم سرمايه‌گذار راضي باشد و هم شهر و شهروندان از اجراي اين طرح سود مناسب ببرند. به همين دليل سوددهي مطلق را در دستور كار نداريم تا بتوانيم اعتماد طرف مقابل را هم جلب كنيم.»

همكاري دستگاه‌هاي دولتي

يكي ديگر از مشكلات شهر آفتاب نبود زيرساخت‌هاي مناسب هست ؛ مشكلي كه به گفته مسئولان شهرداري تهران تنها با همكاري ساير نهادهاي متولي در شهر قابل رفع است:
« شهر آفتاب در زمينه زير ساخت‌هاي اصلي مثل آب، برق، تلفن و مترو مشكلات جدي دارد كه رفع آن حدود يك سال وقت مي‌خواهد. در حال حاضر هم شهرداري تلاش مي‌كند تا با جلب همكاري ساير سازمان‌ها اين مسائل را در مدت زمان كمتري رفع كند.» يكي از راهكارهاي جلب اين همكاري و حتي الزام ساير دستگاه‌ها به مشاركت در مدت زمان كوتاه، مي‌تواند از طريق شوراي شهر محقق شود. البته گويا شوراي شهر تا كنون هيچ گونه مذاكره‌اي را با اين نهادهاي متولي براي تامين هر چه سريع‌تر زيرساخت‌هاي شهر آفتاب انجام نداده است چنانچه حمزه شكيب رئيس كميسيون عمران شوراي شهر تهران در پاسخ به اين سؤال همشهري كه شوراي شهر براي هماهنگي دستگاه‌ها در طرح عظيمي مانند شهر آفتاب چه اقداماتي انجام داده، از اين مشكل و حتي راه حل‌هاي آن ابراز بي‌اطلاعي مي‌كند.

تلاش براي ورود سرمايه‌گذار داخلي

سرمايه‌گذاري داخلي هم يكي ديگر از بخش‌هاي اين طرح است كه تا كنون جايش خالي مانده است. البته به اعتقاد مدير عامل سازمان سرمايه گذاري‌هاي شهرداري جلب نظر سرمايه‌گذار داخلي به‌مراتب سخت‌تر از شركت‌هاي خارجي است:
« چون نرخ مسكن و واحدهاي تجاري در پايتخت بسيار بالا رفته، كشش سرمايه‌گذار داخلي به ارزش افزوده زمين در بخش تجاري، اداري و مسكوني بيشتر هست و به تبع آن از بخش خدماتي استقبالي صورت نمي‌گيرد.»

او ادامه مي‌دهد:«سرمايه گذاران داخلي با منابع محدود فرصت‌هاي بيشتري بيرون از شهر آفتاب دارد اما ما تلاش مي‌كنيم بعد از جذب سرمايه‌گذارهاي خارجي، سرمايه‌گذارهاي داخلي را ترغيب كنيم كه در طرح‌هاي كوچك‌تربه طرح شهر آفتاب ورود پيدا كنند.»
البته برخي هم مانند معصومه ابتكار، عضو كمسيون توسعه و عمران شوراي شهر تهران معتقدند كه يكي از مشكلات سرمايه‌گذاري در تهران، پشيماني بسياري از سرمايه‌گذاران به خاطربوروكراسي اداري است.

كلخوراني هم به نحوي اين نظر را تاييد مي‌كند:«مي توان گفت در سازمان‌هاي ما بوروكراسي پيچيده‌اي وجود دارد، ولي اين بوروكراسي به مناطق برمي گردد. بنابراين در طرح‌هايي مثل شهر آفتاب، تپه‌هاي عباس آباد و مرحله 2 برج ميلاد، خودمان طرح‌ها را تعريف مي‌كنيم تا بوروكراسي منطقه‌اي را دور بزنيم. در همين راستا براي شهر آفتاب هم با حكم شهردار تهران مدير طرح تعيين شد.»اما اين مدير شهري از حل شدن اين مشكل در مناطق هم خبر مي‌دهد:«ما بعد از دو ماه كار كارشناسي به اين نتيجه رسيديم كه دستور العملي با عنوان كار مشاركتي، تصويب و ابلاغ شود. اين دستورالعمل روال انجام كارها را بسيار ساده‌تر مي‌كند و تا كنون به 10 منطقه ابلاغ شده است. بنابراين اميدواريم در چند ماه آينده كه فصل كار است، اين ابلاغيه در پيشبرد طرح‌ها نقش جدي داشته باشد.»

به هر حال وي تاكيد دارد كه شهر آفتاب ديگر به دوره ركود گرفتار نمي‌شود و اگر شرايط به همين منوال پيش برود به‌زودي با تعيين نهايي سرمايه‌گذار خارجي، اين طرح وارد مراحل اجرايي خواهدشد تا حداقل 48 ماه بعد از آغاز طرح شاهد بزرگ‌ترين طرح تفريحي و گردشگري پايتخت باشيم.

تاريخ درج: 5 خرداد 1387 ساعت 11:27 تاريخ تاييد: 5 خرداد 1387 ساعت 15:13 تاريخ به روز رساني: 5 خرداد 1387 ساعت 15:10
 يکشنبه 5 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 313]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن