تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اگر خداوند بوسیله تو یک نفر را هدایت کند برای تو بهتر است از دنیا و هر آنچه د...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815300154




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

امام جمعه مراغه: ذات هنر در اسلام پسنديده است


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: امام جمعه مراغه: ذات هنر در اسلام پسنديده است
داخلي. فرهنگي. هنري. همايش. عبدالقادر.

امام جمعه مراغه گفت: ذات هنر در اسلام بسيار ارزشمند و پسنديده بوده و گناه سوء استفاده از آن بر عهده بشر خطاكار مي‌باشد.

حجت‌الاسلام محمدتقي پورمحمدي، روز يكشنبه در همايش بين‌المللي عبدالقادر مراغي، تعزيه و تعزيه داري در ايران را جلوه بارزي از هنر اصيل اسلامي بر شمرد.

وي گفت: خواندن قرآن با صوت و لحن و تسخير روح انسان‌ها با استفاده از ريختن محتواي عالي در قالب يك شعر از ديگر جلوه‌هاي هنر به شمار مي‌رود.

وي با اشاره به موسيقي حلال به عنوان يكي ديگر از ابعاد هنر افزود: در جامعه اسلامي موسيقي حرام از سوي علما تبيين شده و موسيقي به عنوان يك علم و هنراصيل همواره از سوي بسياري از دانشمندان اسلامي مورد توجه قرار گرفته است.

نماينده مردم آذربايجان شرقي در مجلس خبرگان رهبري گفت: مبحث موسيقي به ويژه از دوره تاريخي عباسيان وارد حوزه اسلامي شده و ما شاهد دانشمندان و موسيقي دانان بزرگي ازا ين دوران در عرصه هنر موسيقي بوده‌ايم.

حجت‌الاسلام پورمحمدي، به كتاب " الموسيقي الكبير" فارابي و " شفا" ابوعلي سينا اشاره كرد و افزود: اين انديشمندان ايراني مسلمان علاوه بر رشته‌هاي رياضي، طب ، نجوم و علوم روز، در موسيقي نيز اشتهار داشتند.

وي، عبدالقادر مراغي را يكي‌از شخصيت‌هاي طراز اول و تاثيرگذار در موسيقي كهن ايراني ارزيابي كرد و گفت: پس از عبدالقادر غيبي مراغي، علم موسيقي در ايران زمين رو به افول گذاشت.

وي اظهارداشت: موسيقي ايران در گذشته‌هاي دور توانست به واسطه حضور شخصيت‌هاي بزرگي در عرصه هنر موسيقي از جمله عبدالقادر مراغي به كشورهاي خاورميانه و حتي خاور دور راه يابد.

نخستين روز از همايش بين‌المللي عبدالقادر مراغي با حضور جمعي از ميهمانان داخلي و خارجي، مقامات و فرهيختگان استاني و كشوري در تالار سرباز مراغه برگزار شد.

اين همايش از صبح روز يكشنبه به مدت دو روز در مراغه برگزار مي‌شود و هفتم و هشتم خرداد ماه جاري نيز در تهران ادامه خواهد داشت.

عبدالقادر مراغي موسيقي دان و نظريه پرداز قرن هشتم و نهم هجري - قمري است كه نقش مهمي در پايه‌گذاري موسيقي كلاسيك شرق داشته است.ك/‪۲‬ ‪۵۸۷/۱۴۹۵/۷۴۸۳‬
 يکشنبه 5 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 276]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن