تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانش منافق در زبان او و دانش مؤمن در كردار اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805339382




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بروجردي: كنسرسيوم، چراغ سبز ايران به 5+1 است/تورم و گراني در كشور قابل دفاع نيست


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: بروجردي: كنسرسيوم، چراغ سبز ايران به 5+1 است/تورم و گراني در كشور قابل دفاع نيست


------------

رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس گفت: بحث كنسرسيوم غني سازي اورانيوم كه در بسته پيشنهادي ايران مطرح شده،‌ چراغ سبز جمهوري اسلامي ايران به كشورهاي 1+5 است.

به گزارش خبرنگار ما، علاء الدين بروجردي در برنامه گفتگوي ويژه خبري شبكه دو سيما با موضوع " بسته پيشنهادي ايران، سرآغازي در تحولات جهاني " در پاسخ به اينكه چرا به پيشنهادات ايران در موضوع هسته اي،‌ عنوان بسته اطلاق مي شود؟ اظهار داشت: ادبيات سياسي هسته اي در كشور ما مدتهاست كه با بسته پيشنهادي آشناست اما تفاوت اقدام اخير شوراي عالي امنيت ملي با وضع قبل از آن، حركت در يك جاده دوطرفه و گفتگو بدون پيش شرط است.

وي در پاسخ به اينكه ارائه اين بسته در مقطع كنوني داراي چه پيامي است؟ گفت: جمهوري اسلامي ايران با ارائه اين بسته به دنيا اعلام كرد هم در زمينه هسته اي و هم فراتر از آن حرف براي گفتن داريم.

بروجردي در پاسخ به اينكه بازتاب بسته پيشنهادي ايران از طرف كشورهاي دريافت كننده چه بوده است افزود: اغلب كشورهاي 1+5 كليت موضوع را مثبت ارزيابي كرده اند بنابراين در مجموع مي توان گفت شاهد بي تفاوتي اين كشورها نبوده ايم.

وي در پاسخ به اينكه چقدر به نتايج بسته پيشنهادي ايران خوشبينيد؟ گفت: بحث كنسرسيوم غني سازي اورانيوم( به معني نظارت كشورهاي 1+5 )، چراغ سبز ايران به كشورهاي 1+5 در جهت حل اين موضوع است بنابراين فكر مي كنم حتما اين وضع از وضع ارائه نكردن هر گونه پيشنهاد خيلي بهتر است.

رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در خصوص روابط جمهوري اسلامي ايران با آژانس بين المللي انرژي هسته اي تصريح كرد: با توجه به اتخاذ سياست درهاي باز از سوي ايران،‌ گزارش اخير محمد البرادعي دبيركل اين آژانس مثبت تر از گذشته بوده است.

بروجردي در پاسخ به اينكه فكر مي كنيد در گزارش جديد البرادعي كه در روزهاي آينده منتشر خواهد شد رويكرد جديدي براي متقاعد كردن غرب وجود داشته باشد يا خير؟ گفت: گرچه معمولا گزارش هاي آژانس يك هفته پيش از اعلام رسمي بين اعضا منتشر مي شود اما با توجه به ارائه بسته پيشنهادي ايران و رويكرد 1+5 به اين موضوع به خصوص اگر منتج به گفتگوي جدي شود، در گزارش البرادعي تاثير گذار خواهد بود.

وي در پاسخ به اينكه آيا 1+5 به بسته پيشنهادي ايران ديد مثبتي دارد يا خير؟ افزود: در گذشته شرط لازم ( توقف غني سازي ) آنها از طرف جمهوري اسلامي ايران يك پاسخ داشت و آنهم نه، اكنون نيز تغيير نكرده اما در كنار اين پاسخ پيشنهاد مثبت و سازنده جدي هم ارائه شده است.

بروجردي با اشاره به اينكه عكس العمل اوليه كشورها در خصوص بسته پيشنهادي ايران مثبت بوده است گفت: حتي موضع انگليس به عنوان كشوري با ديد كاملا منفي در برابر هسته اي ايران، كه بيان كرده است بسته پيشنهادي ايران نياز به مطالعه جدي دارد،‌ فضاي جديدي را ايجاد مي كند كه مي توان از آن به عنوان نگاه تازه از طرف كشورهاي 1+5 نامگذاري كرد.

وي در پاسخ به اينكه آيا امكان مقابله به مثل جمهوري اسلامي ايران در برابر رفتار غرب نسبت به بسته ايران وجود دارد يا خير؟ افزود: نگاه و ويژگي مثبت در بسته هاي پيشنهادي ايران و غرب اينست كه نقاط مشترك و همداستاني در مسائلي چون امنيتي،‌ اقتصادي، مبارزه با تروريسم، بحث انرژي و نيز هسته اي زياد است بنابراين بايد نقاط مشترك را استخراج و در خصوص موارد افتراق گفتگو را براي رسيدن به يك راه حل نهايي شروع كرد.

رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در پاسخ به اينكه آيا غربي ها از شرط تعليق دست برخواهند داشت؟ با اشاره به انعطاف غرب در موضوع تعليق از ابتدا تا به امروز گفت: زماني غرب به دو دستگاه سانتريفيوژ و زماني به بيست دستگاه و اكنون به سه هزار دستگاه رضايت داده است و چون هدف نهايي راه اندازي 54 هزار دستگاه سانتريفيوژ است، مي گويد براي مذاكره از اين فراتر نرويد كه اين خود نشان دهنده تغيير ماهوي و اساسي در خواسته هاي غرب است.

بروجردي افزود: آنها (غرب) نمي گويند تعليق دائمي بلكه مي گويند در طول مذاكرات آنهم براي حفظ ابرو و رعايت قطع نامه هاي شوراي امنيت تعليق صورت بپذيرد.

وي درباره اينكه پاسخ ايران به پذيرش كنسرسيوم از طرف غرب اما در خاك ديگر كشورها چه خواهد بود؟ گفت: پيش از اين نيز اين پيشنهاد را هم آفريقاي جنوبي و هم روسيه كرده بودند و ما نپذيرفتيم و فكر نمي كنم پيشنهادي را كه قبلا از طرف جمهوري اسلامي ايران رد شده بود دوباره مطرح كنند.

بروجردي با اشاره به تعريف كنسرسيوم، افزود: فرض بر اين است كه اگر مبناي مخالفت غربي ها با غني سازي اورانيوم اين باشد كه مثلا در مسير اين كار انحراف در مقررات آژانس برقرار مي شود بايد گفت كنسرسيوم كه كار مشترك است بنابراين چنين اتفاقي نخواهد افتاد و ديگر انجام ندادن آن در خاك ايران مفهومي ندارد.

وي گفت: ضمن اينكه ما مرحله دستيابي به دانش فناوري هسته اي، زيرساخت قطعات سانتريفيوژ، مرحله بسيار پيچيده طرح يو سي اف اصفهان،‌تزريق گاز، غني سازي و همه مراحلي كه منتهي به توليد سوخت هسته اي مي شود به عنوان هديه امريكا، آلمان و فرانسه كه نداريم بلكه همه اينها محصول تلاش دانشمندان جوان ايراني است بنابراين از اين منظر نيز اين موضوع و ادعاي غربي ها كاملا غير قابل قبول است.

رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس افزود: با توجه به اينكه كشورهاي 1+5 بحث كنسرسيوم را مثبت ارزيابي و كرده و آن را قابل مطالعه دانسته اند، فكر مي كنم اين از موارديست كه كمك مي كند به خروجي مناسب از بن بست فعلي دست يافت.

بروجردي در پاسخ به اينكه غرب معتقد است به علت دارا بودن از تمكين مالي و نظامي، ايران بايد بسته پيشنهادي آنها را قبول كند. تحليل ايران در اين باره چه مي باشد؟ گفت: دقيقا موضوعي كه غربي ها به عنوان حفظ آبرو مطرح مي كنند، پذيرفتن خواسته آنها از سوي ايران آنهم در مدت مذاكرات است اما استدلال جمهوري اسلامي ايران اينست: زماني كه شوراي حكام تصميم گرفت پرونده ما را به شوراي امنيت منتقل كند در مجلس تصميم گرفتيم اگر اين كار صورت پذيرد حتما دولت را موظف به توقف اجراي پروتكل خواهيم كرد و اين اتفاق افتاد.

وي با بيان اينكه علت اصلي اين كار غربي ها اين بود كه فكر مي كردند ايران به دنبال بمب اتم است افزود: با ارائه گزارش مهمترين نهاد اطلاعاتي امريكا و نيز گزارش آژانس بين المللي انرژي هسته اي كه حاصل كار 2200 نفر روز بازرسان آژانس بود ، به اين نتيجه رسيدند كه ايران به دنبال ساخت بمب اتم نيست بنابراين تكرار اين مسئله اصلا مفهومي ندارد.

رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در بخش ديگري از اين گفت و گو با بيان اينكه هر چند تورم موضوعي جهاني و بين الملي است اما نبايد با اين حرفها كارمان را توجيه كنيم افزود:بحث تورم و گراني در كشور قابل دفاع نيست.

بروجردي در پاسخ به اينكه اولويت اصلي مجلس هشتم چه خواهد بود ؟ اظهار داشت: رسيدگي به وضع اقتصادي و معضلات معيشتي و تورم ، اولويت مجلس هشتم خواهد بود.

وي افزود: اين حق مسلم ملت ايران است كه از دولت و مجلس بخواهند با تشريك مساعي براي حل معضلات معيشتي انان گام بردارند.

بروجردي گفت: همه نمايندگان براي حل معضلات معيشتي مردم همداستانند.
 يکشنبه 5 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 486]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن