تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):شيطان به سپاهيانش مى گويد: ميان مردم حسد و تجاوزگرى بياندازيد چون اين دو، نزد خدا بر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821223990




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ساعت چهار بامداد امروز؛ نفت ايران 100 ساله شد


واضح آرشیو وب فارسی:ایسکانیوز: ساعت چهار بامداد امروز؛ نفت ايران 100 ساله شد
تهران- خبرگزاري ايسكانيوز: ساعت چهار بامداد امروز يكصد سال از اولين فوران نفت در ايران و خاورميانه گذشت و صنعت نفت ايران وارد سده دوم فعاليت خود شد.
به گزارش روز يكشنبه باشگاه خبرنگاران دانشجويي ايران "ايسكانيوز"، 100 سال پيش در روز چهارشنبه 16 ماه مه 1908 (برابر با 26 ارديبهشت ماه 1287 خورشيدي) بوي تند گاز از محل حفاري چاه شماره يك مسجدسليمان استنشاق شد.
همان گونه كه مته حفاري با قدرت و زورمندي به كندن و كاويدن در گردش بود، به يك طبقه سخت سنگي رسيد، حفاران مي دانند كه برخورد با چنين لايه اي حتي مي تواند ويران كننده دستگاه باشد و در چنين شرايطي كنترل چاه بسيار مشكل و بلكه محال است، حفاري به عمق 360 متري رسيده بود كه نفت بالاخره در سپيده دم پنجم خرداد 1287 فوران زد، بلافاصله و با سرعت، گودالي عميق و بزرگ كنده شده تا نفتي كه به ارتفاع 75 متر از چاه ديوانه فوران مي كرد در آن جا داده شود.
به دنبال چنين موفقيتي در حفاري بود كه نفت و موضوع خاورميانه مسئله اي حياتي گشت و اساس صنعت عظيم نفت در ايران به بركت همين چاه شماره يك مسجدسليمان بنيان نهاده شد. وضعيت جديد، موجب شد تاريخ ايران در يكصد سال بعد از آن به گونه اي ديگر رقم بخورد.
اكنون صنعت نفت ايران پس از يكصد سال از نخستين توليد نفت در آن داراي ذخاير عظيم نفت و گاز شامل بيش از 138 ميليارد بشكه نفت خام قابل استحصال و بيش از 27 تريليون مترمكعب گاز خام و همچنين 24 ميليون تن ظرفيت قابل توليد در پتروشيمي و ظرفيت پالايش بيش از 7/1 ميليون بشكه در روز نفت خام است و توليد نفت خام از 500 بشكه در روز از ميدان نفتون مسجد سليمان به بيش از چهار ميليون و 200 هزار بشكه در روز رسيده است.
صنعت نفت ايران كه صد سال پيش در عمق 360 متري به نفت رسيده بود امروز در اعماق بيش از 5500 متري به دنبال نفت كاوش مي كند و عزم حفاري در آبهاي بسيار عميق درياي خزر را تا عمق 6000 متري از زير بستر دريا دارد.
صنعت نفت ايران امروز در حالي 100 سالگي خود را جشن مي گيرد كه ديگر عنان ذخاير نفت و گازش را خود در دست دارد و براي هيچ كسي امتياز ويژه اي براي توسعه ميدان ها و ذخاير قائل نمي شود و سازندگان و صنعتگران ايراني خود به دنبال ساخت كالاهاي مورد نياز صنعت نفت هستند.
آري صنعت نفت ايران امروز در حالي 100 سالگي اش را جشن مي گيرد كه هر بشكه از توليدش را به بيش از 114 دلار به فروش مي رساند.
امروز، روز بزرگي براي همه مردم ايران است. نفت، نعمت، تلاش و شكوفايي. آري سده دوم نفت را با اين نگاه شروع مي كنيم./د/207/110
 يکشنبه 5 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسکانیوز]
[مشاهده در: www.iscanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 335]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن