تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):خدا را نشناخته آن که نافرمانی اش کند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815590777




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

چالش‌هاي روسيه در شرق


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: چالش‌هاي روسيه در شرق


روسيه‌و قفقاز- ترجمه نيلوفر قديري:
در دنيا كسي نيست كه نمادين بودن نخستين سفر خارجي ديميتري مدودف رئيس‌جمهوري جديد روسيه را درك نكرده‌باشد.

او شرق دنيا يعني قزاقستان و چين را براي نخستين سفر انتخاب كرد. اگر چه نمادين بودن گاهي مي‌تواند مؤثر باشد، اما مورد براي مسكو چندان نتيجه‌بخش نخواهد بود. شايد بهتر بود مدودف تركيبي از شرق و غرب را براي اين كار انتخاب مي‌كرد كه اين هم غيرممكن بود.

مسكو هيچ گاه لازم نيست ميان سياست‌‌هاي شرق و غرب دست به انتخاب بزند چرا كه اين سياست‌ها در هم تنيده هستند. از نظر خاكي و جغرافيايي، سه چهارم روسيه آسيايي است ولي تنها ۲۸ درصد از جمعيت اين كشور در اين منطقه آسيايي زندگي مي‌كنند.

براي روسيه، چين يك همسايه است كه طولاني‌ترين مرز را با اين كشور دارد. چين همچنين نماد تغييرات جهاني بي‌سابقه هم هست. حتي خود چيني‌ها هم نمي‌توانند حدس بزنند كه طي ۱۰ يا ۲۰ سال آينده چه نقشي را ايفا خواهند كرد، چه رسد به اينكه دنيا بتواند چنين گمانه‌زني كند.

با وجود اينكه روابط روسيه و غرب اين روزها چندان پويا نبوده اما بسياري از تحليلگران انتخاب شرق براي اولين سفر خارجي مدودف را نشانه گرايش او به اين منطقه از دنيا نمي‌دانند.

با اين حال مسكو در زمان رهبري مدودف بايد ديپلماسي خود را در شرق تقويت كند زيرا اين منطقه جايي است كه روسيه و ديگر كشورها بيشترين و بزرگ‌ترين فرصت‌ها، چالش‌ها و مشكلات را در آن دارند.

نكته چالش‌برانگيز ديگر آسياي مركزي است. اين منطقه جايي است كه منافع روسيه، چين، هند و بسياري ديگر از كشورهاي منطقه در آن با هم گره خورده است. البته اين منافع با يكديگر در تضاد نيستند اما منافع چين در منطقه آسياي مركزي با منافع روسيه متفاوت است.

مدودف چين را خيلي خوب مي‌شناسد. او ۲ سال گذشته را در راس شغل دشواري بوده و برگزاري مراسم بزرگداشت سال روسيه در چين و سال چين در روسيه را به‌عهده داشته‌است.

به همين دليل بايد چندين سفر به چين انجام مي‌داد و مذاكرات بسياري را با مقامات چيني برگزار مي‌كرد. به عبارت ديگر او فصل گذشته را در روابط دو جانبه روسيه و چين بست و اكنون مي‌خواهد فصلي تازه را بگشايد.

فصل گذشته نه با دوستي بزرگ دهه ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ ميان دو كشور بلكه در سال ۱۹۸۹ و وقتي شروع شد كه ميخاييل گورباچف و دنگ شيائوپنگ دشمني بزرگ را پايان دادند. بعدها ۲ كشور روابط تجاري را از سر گرفتند.

در آغاز اين دهه تجارت دوجانبه ميان ۲ كشور از مرز ۱۰ ميليارد دلار فراتر رفت. اكنون اين رقم ۴۸ ميليارد دلار است و چين سومين شريك بزرگ تجاري روسيه است. در همين مدت 2طرف دريافتند كه منافع مشترك جهاني و منطقه‌اي دارند.

ابتكار مدودف براي برگزاري سال روسيه در چين و سال چين در روسيه، به احياي روابط و تماس‌هاي ميان ميليون‌ها نفر از مردم دو كشور كمك كرد. با وجود روابط تجاري دوجانبه 48 ميليارد دلاري ميان روسيه و چين، هنوز مشكلاتي هم وجود دارد.

مثلا چين اكنون مانند گذشته سلاح از روسيه نمي‌خرد. البته اين مشكل و مشكلات ديگر بيشتر اقتصادي است تا سياسي. به هر حال مدودف قصد دارد تا دورنماي تازه‌اي را در روابط روسيه و چين ايجاد كند.

مسئله مهم انرژي

درست عصر همان روزي كه هواپيماي مدودف از آستانه پايتخت قزاقستان به پكن پرواز كرد، اعلام شد كه اگر مسكو و پكن بر سر تمام كردن طرح‌هايي كه از دهه گذشته نيمه‌كاره مانده به توافق برسند، روسيه ۳۰ ‌ميليون تن نفت و ۶۸ ميليارد متر مكعب گاز در سال به چين خواهد داد.

البته روسيه در قبال منابع انرژي كه در اختيار ديگر كشورها مي‌گذارد معمولا از آنها براي سرمايه‌گذاري و توسعه منابع در سيبري و شرق دور كمك طلب مي‌كند. اما آيا چين حاضر است براي توسعه اين منابع و حوزه‌ها و اضافه شدن منابع انرژي روسيه به مسكو كمك كند؟

ريانووستي
۲۳ مي‌ ۲۰۰۸

تاريخ درج: 4 خرداد 1387 ساعت 20:23 تاريخ تاييد: 5 خرداد 1387 ساعت 00:14 تاريخ به روز رساني: 5 خرداد 1387 ساعت 00:12
 يکشنبه 5 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 305]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن