تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):براستى كه حق را دولتى است و باطل را دولتى، و هر يك از اين دو، در دولت ديگرى ذليل ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813168985




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

وزير جهاد كشاورزي: توليد نان ذرتي لواش و سيب زميني «ساوالان»


واضح آرشیو وب فارسی:هموطن سلام: وزير جهاد كشاورزي: توليد نان ذرتي لواش و سيب زميني «ساوالان»
اسكندري گفت: با اجراي برنامه هاي تدوين شده، اين هدف تا پايان برنامه چهارم محقق مي شود.
وزير جهاد كشاورزي امروز شنبه از دستيابي ايران در توليد بذرهاي جديد غله و ساير محصولات خبر داد كه مي تواند كشور را در راه فائق آمدن بر خشكسالي كنوني كه در 40 سال گذشته بي سابقه بوده است، ياري دهد. "محمدرضا اسكندري"، در همين راستا، توليد نوع جديدي از نان لواش با استفاده از مخلوط ذرت و گندم و يك نوع سيب زميني به نام "ساوالان" را در كشور اعلام كرد.
اسكندري كه در جمع خبرنگاران سخن مي گفت، معرفي چند رقم جديد محصولات مختلف كشاورزي با ويژگي مقاومت در مقابل خشكي، ساخت 22 سد زير زميني، توسعه كشت گلخانه اي و كشت جلبكهاي دريايي به عنوان غذايي جديد براي مرغداريها، خريد دام مازاد دامداران و عشاير، احيا و مرمت چاه ها و قنوات، و استفاده از ظرفيت هاي جديد توليد محصولات كشاورزي را از ديگر اقدام هاي وزارت جهاد كشاورزي براي مقابله با خشكسالي در سال جاري برشمرد.
وي گفت: به تازگي محققان و پژوهشگران وزارت جهاد كشاورزي 2 رقم جديد ذرت "سينگل كراس" 260 و 400 به ترتيب با نام هاي "فجر" و "دهقان" را براي كشت در مناطق معتدل و سرد كشور معرفي كرده اند كه ارقام جديد افزون بر زودرس بودن، نياز آبي كمتري داشته و به خشكي مقاوم هستند. وزير جهادكشارزي ميزان عملكرد ارقام ذرت "سينگل كراس" 400 و 260 را بين هفت تا 10 تن در هكتار اعلام كرد كه در مقايسه با عملكرد رقم شاهد سينگل كراس 704 داراي عملكرد بالاتري بوده و طول دوره رشد كوتاه تري دارند.
اسكندري همچنين از معرفي 2 رقم جديد جو با نام هاي "نصرت" و "نيمروز" سخن گفت كه رقم اول ضمن دارا بودن ويژگي كشت در مناطق معتدل، مقاوم به خشكي است و حدود هفت تن در هكتار عملكرد دارد.
به گفته وي، رقم نيمروز نيز مقاومت بالايي نسبت به خشكي دارد و با مناطق گرم و خشكي نظير سيستان و بلوچستان سازگار است.
وي عملكرد اين رقم را حدود پنج تن در هكتار اعلام كرد و گفت: اين رقم نسبت به رقم شاهد حدود 800 كيلوگرم در هكتار افزايش عملكرد دارد.
وزير جهاد كشاورزي معرفي رقم جديد گلرنگ با نام "گلدشت" و مقاوم به خشكي را از ديگر اقدام هاي اين وزارتخانه براي مقابله با خشكسالي و حفظ ظرفيت توليد عنوان كرد و اظهارداشت: اين رقم براي كشت در مناطق معتدل و گرم مناسب است و با 5/2 تن توليد در هكتار، 900 كيلوگرم بيش از رقم شاهد عملكرد دارد.

سيب زميني جديد ساوالان
اسكندري در بخش ديگري از سخنانش، نخستين رقم بذري سيب زميني ايران را به نام "ساوالان" معرفي كرد و گفت: اين رقم ويژه مناطق كشت بهاره است و در استان هاي اصلي كشت سيب زميني مثل همدان و اردبيل قابليت كشت دارد.
به گفته وي، اين رقم به ويروس هاي سيب زميني مقاوم بوده و 5/6 تن در هكتار محصول توليد مي كند كه نسبت به رقم شاهد عملكرد بهتري دارد. نان ذرتي لواش
وزير جهاد كشاورزي با اشاره به توليد نان جديد لواش با استفاده از مخلوط آرد "ذرت با گندم" يا "سيب زميني با گندم" توسط موسسه تحقيقات فني و مهندسي جهاد كشاورزي، اظهار داشت: 20 درصد از آرد اين نان را آرد ذرت يا سيب زميني و 80 درصد را آرد گندم تشكيل مي دهد ، ضمن آنكه نسبت به نان هاي مشابه كيفي تر بوده و دوره ماندگاري بيشتري دارد .وي ، توليد اين نان جديد را اقدامي در جهت ايجاد ظرفيت هاي جديد در توليد مواد غذايي اعلام كرد.
اسكندري يكي ديگر از اقدام هاي اين وزارتخانه را براي مقابله با خشكسالي و كاهش خسارات ناشي از آن، خريد دام مازاد دامداران و عشاير مناطق درگير خشكسالي عنوان كرد و گفت: ايستگاه هاي خريد دام در كشور از اواخر فروردين ماه 87 فعال شده و تاكنون 240 هزار راس دام در 15 استان خريداري شده است كه بخشي از دام ها براي پروار بيشتر نگهداري و بخشي نيز روانه كشتارگاه مي شوند.
به گفته وي، ستاد خشكسالي 2 تريليون و 500 ميليارد ريال اعتبار براي تامين علوفه، خريد دام مازاد، تامين آب شرب مناطق روستايي و عشايري و آب شرب مورد نياز دام ها و يكسري اقدام هاي اضطراري براي تامين آب محصولات كشاورزي اختصاص داده كه در بين 17 استان توزيع شده است.

كاهش 50 درصدي بارش در ايران
وزير جهاد كشاورزي با بيان آنكه بيش از 75 درصد مساحت كشور در شرايط نسبتا شديد و شديد خشكسالي قرار دارند، افزود: متوسط بارندگي از ابتداي سال آبي جاري تاكنون نسبت به دوره مشابه پارسال 51 درصد و نسبت به دوره درازمدت 52 درصد كاهش يافته است.
اسكندري با بيان آنكه ايران در منطقه اي خشك و نيمه خشك واقع شده است، اظهار داشت: با اين وجود، رفتار منطقي در سال هاي گذشته درخصوص آب در كشور صورت نگرفته و با كاهش سطح سفره هاي آب زيرزميني در سال هاي گذشته، اين مشكل در سال جاري به نقطه اوج خود رسيده است.
وي با تاكيد بر لزوم استفاده از روش هاي آبياري مناسب در بخش كشاورزي، گفت: بازده آبياري در بخش كشاورزي هم اكنون 40 درصد است ، در حالي كه با يك درصد افزايش بازده آبياري مي توان به اندازه سه برابر حجم سد كرج در مصرف آب صرفه جويي كرد.
به گفته اسكندري، شرايط كشور به گونه اي است كه آبي براي هدر دادن وجود ندارد و برنامه ريزي هاي توليد بايد به گونه اي انجام شود كه در سخت ترين شرايط به توليد لطمه وارد نشود.
وي، توسعه آبياري تحت فشار را در اين خصوص ضروري دانست و افزود: اجراي سامانه هاي آبياري تحت فشار از 20 سال پيش در كشور آغاز و تاكنون حدود 700 هزار هكتار به اين سامانه ها مجهز شده اند كه از اين ميزان 200 هزار هكتار در 2 سال گذشته انجام شده و روند توسعه سامانه هاي آبياري تحت فشار سرعت بيشتري گرفته است.
اسكندري ، بازده آب چشمه ها و قنوات را 47 درصد و آب هاي سطحي را 32 درصد اعلام كرد و گفت: هم اكنون نزديك به 86 ميليارد متر مكعب آب از منابع مختلف در كشور استحصال مي شود كه 3/52 درصد آن به چاه ها، 9/20 درصد به چشمه ها، 4/9 درصد به قنوات و 4/17 درصد به آب هاي سطحي اختصاص دارد ، اما سرمايه گذاري براي تامين آب از سه منبع نخست مورد كم توجهي قرار گرفته است.
اين مقام مسوول اظهار داشت: پارسال احيا و مرمت قنوات و چاه ها مورد توجه قرار گرفت و 630 ميليارد ريال به اين امر اختصاص يافت ، ضمن آنكه در سال جاري نيز نزديك به يك تريليون ريال براي احيا و مرمت قنوات و چاه ها پيش بيني شده و در لايحه 20 تريليون ريالي دولت به مجلس نيز توجه ويژه اي به اين امر شده است.

ساخت سدهاي زيرزميني
وي با بيان آنكه در سال جاري سرعت دادن به فعاليت هاي زيربنايي تامين آب مورد توجه قرار گرفته است، افزود: توسعه فعاليت هاي آبخيزداري و آبخوانداري و شناسايي مناطق براي ايجاد 300 سد زيرزميني از اقدام هاي ضربتي براي تامين آب در سال جاري است كه عمليات اجرايي 22 سد در استان هاي فارس، كرمان، سمنان، اصفهان، كهگيلويه و بويراحمد و خراسان جنوبي آغاز شده و حدود 55 ميليارد ريال به اين منظور اختصاص يافته است.
اسكندري هزينه تامين آب از طريق ايجاد سدهاي زيرزميني را 25 درصد تامين آب از سدهاي بزرگ دانست و پيش بيني كرد: با ايجاد 300 سد شناسايي شده، نزديك به 100 ميليون متر مكعب آب استحصال و ذخيره شود.
وي يكي از مشكلات استفاده بي رويه از آب هاي زيرزميني را حفر چاه هاي غير مجاز دانست و افزود: در سال هاي گذشته پنج هزار حلقه چاه غير مجاز فقط در استان فارس حفاري شده است ، در حالي كه دولت نهم از ابتداي آغاز بكار خود اجازه حفر چاه غير مجاز را در كشور نداده است.

توسعه كشت گلخانه اي
وزير جهاد كشاورزي سپس يكي ديگر از اقدام هاي اين وزارتخانه را براي مقابله با خشكسالي، توسعه كشت گلخانه اي اعلام كرد و گفت: اين اقدام ضمن صرفه جويي در مصرف آب، توليد كشور را نيز تضمين مي كند.
وي با اشاره به برنامه ريزي وزارت جهاد كشاورزي براي توسعه 45 هزار هكتاري كشت گلخانه اي در سه سال آينده، تصريح كرد: با ايجاد اين گلخانه ها مي توان محصولات صيفي و سبزي را از 350 هزار هكتار سطح باز كنوني در 45 هزار هكتار گلخانه توليد كرد.
اسكندري همچنين از گسترش مجتمع هاي گلخانه اي در چند سال گذشته خبر داد و اظهارداشت: تا سال 84 حدود 100 هكتار مجتمع گلخانه اي در كشور راه اندازي شده بود، اما در 2 سال گذشته اجراي زيرساخت هاي 9 هزار و 900 هكتار مجتمع گلخانه اي در كشور آغاز شده كه بخشي از آنها به بهره برداري رسيده است.
وي با تاكيد بر لزوم تغيير الگو و روش هاي كشت در برخي مناطق و نيز ايجاد ظرفيت هاي جديد توليد براي مقابله با تنش هاي اقليمي نظير سرما و خشكسالي، گفت: اگر چه تنش هاي اقليمي در سال زراعي جاري، توليد برخي محصولات را تحت تاثير قرار داده است ، اما تلاش مي شود با انتقال دانش و فناوري به سطح عرصه هاي توليد، ضمن حفظ توليد موجود آمادگي لازم براي مقابله با تنش هاي اقليمي در سال هاي آينده نيز ايجاد شود.

توليد جلبك دريايي
اسكندري اظهار داشت: وزارت جهاد كشاورزي در اين خصوص ايجاد ظرفيت هاي جديد توليد نظير توليد كاكتوس علوفه اي و جلبك دريايي را مورد توجه قرار داده و امسال 600 هكتار از سطح آب دريا در استان هاي بوشهر و هرمزگان به توليد جلبك اختصاص يافته است كه از آن مي توان به جاي ذرت در جيره غذايي مرغداري ها استفاده كرد.
وي عملكرد توليد جلبك در سطح آب دريا را بين 70 تا 80 تن در هكتار اعلام كرد و افزود: هزينه توليد جلبك دريايي به واسطه دوره رشد 45 روزه بسيار پايين بوده و قابل مقايسه با درآمد آن نيست و با توسعه كشت جلبك دريايي در 2 هزار كيلومتر نوار ساحلي جنوب كشور، مي توان 20درصد از جيره غذايي مرغداري ها را تامين كرد.
اسكندري، هدف پيش بيني شده در برنامه چهارم را توليد 112 ميليون تن انواع محصولات كشاورزي تا پايان سال 88 اعلام كرد و گفت: با اجراي برنامه هاي تدوين شده، اين هدف تا پايان برنامه چهارم محقق مي شود.
 شنبه 4 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: هموطن سلام]
[مشاهده در: www.hamvatansalam.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 424]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن