تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):بهترین عبادت بعد از شناختن خداوند،‌ انتظار فرج و گشایش است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819176252




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ايران و پايان بوش


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: ايران و پايان بوش


روابط بين‌الملل- درخبرها آمده بود كه در آخرين سفر بوش به منطقه كه هفته پيش انجام شد رئيس‌جمهوري آمريكا در جمع سران كشورهاي عربي به گونه‌اي سخن گفته كه حاضران از اين سخنان برداشت به احتمال حمله نظامي به ايران كرده‌اند.

چندان كه اين تصور جنگ آمريكا با ايران را هم به حساب وارد شدن منطقه به يك جنگ بزرگ فرض كرده اند و در گمانه هايشان سرنوشت نهايي آن را هم نتوانسته اند كه رقم بزنند.

درحالي كه سران كشورهاي منطقه از بروز جنگ احتمالي بيمناك شده و آن را به نفع منطقه نمي‌دانند اسرائيل تلاش مي‌كند كه آمريكا را وارد جنگ با ايران كند.

روزنامه اورشليم‌پست چاپ اسرائيل چندي قبل ادعا كرد: بوش موافق حمله به ايران در دوره رياست‌جمهوري خويش است، اما وزراي خارجه و دفاع آمريكا تاكنون با ترديدهايي كه نسبت به نتيجه آن ابراز مي‌كنند، مانع اين حمله شده‌اند.

پايگاه اينترنتي تابناك ضمن انتشار اين خبر از قول اورشليم‌پست نوشت: بنا بر ارزيابي‌هاي اسرائيل، ناآرامي‌هاي اخير لبنان و در دست گرفتن كنترل لبنان توسط حزب‌الله، طرح حمله به ايران را بيشتر پيش برده است.

به‌دنبال انتشار ادعاي واهي اورشليم پست درباره طرح حمله به ايران، سخنگوي كاخ سفيد، در بيانيه‌اي اعلام كرد: مقاله اورشليم پست درباره موضع رئيس‌جمهوري در مورد ايران كه از منابعي ناشناس نقل قول مي‌كند، ارزش كاغذي را كه روي آن چاپ شده است ندارد.

دانا پرينو اضافه كرد: «ما به همراه ديگر متحدانمان كه خواستار صلح در خاورميانه هستند همچنان با دستيابي به تسليحات هسته‌اي مخالفيم... اما مهم‌ترين هدف اين است كه با تشديد فشارهاي اقتصادي و ديپلماتيك ايراني‌ها را وادار به تغيير رفتار و توقف غني سازي اورانيوم نماييم.

روزنامه سانفرانسيسكو كرونيكل درشماره ۱۹ مي (۳۰ ارديبهشت) تحليلي درباره سياست‌هاي بوش درماه‌هاي پاياني رياست‌جمهوري اش ارائه كرد و نوشت: با فرارسيدن واپسين ماه‌هاي عمر دولت بوش و درحالي كه چيز زيادي براي نمايش دادن در ‏خاورميانه وجود ندارد، زمزمه‌هاي جنگ عليه ايران دوباره در واشنگتن بر سر زبان‌ها ‏افتاده است.

‏درحالي كه، حمله به سومين كشور مسلمان در ظرف هفت سال مي‌تواند عواقب به‌مراتب ‏بدتري نسبت به وضعيت متزلزل كنوني به همراه داشته باشد.ترديدي نيست كه پيشرفت‌هاي ايران از سال ۲۰۰۱ به اين سو افزايش يافته است.

سرنگوني ‏صدام و طالبان به حيات بدترين دشمنان ايران پايان داد و به آن كشور اجازه داد روابط ‏دراز مدتي را با هم مذهبان شيعه در عراق و افغانستان پي‌ريزي كند. ايران ضمن برقراري ‏ارتباط با حماس و عمق بخشيدن به مناسبات خود با حزب‌الله، از ناتواني اعراب و اسرائيل در ‏پايان دادن به اختلافات في مابين نيز بهره‌مند شده است.

پس از آنكه دولت بوش پيشنهاد ‏مذاكره بدون پيش شرط با ايران را در سال ۲۰۰۳ و ۲۰۰۶ رد كرد، تهران به تشديد روند ‏برنامه هسته‌اي خود دست زد.

اين روزنامه افزود: با اين حال، توسل به حمله نظامي به‌عنوان پاسخي به اين چالش‌ها منجر به تثبيت دستاوردهاي ‏ايران، قرار دادن سربازان آمريكايي و ساير متحدان در موقعيت ناگوار در عراق و نيز رشد ‏نجومي بهاي نفت منجر خواهد شد.

تعامل با ايران مشاجره اوباما و مك كين

موضوع نحوه برخورد آمريكا با ايران علاوه بر منطقه خاورميانه درون آمريكا و در مبارزات انتخاباتي اين كشور نيز نمود بارزي يافته است.

باراك اوباما نامزد حزب دمكرات كه پيروزي اش بر هيلاري كلينتون تقريبا قطعي شده است با اشراف به ضديت افكارعمومي آمريكا با بروز يك جنگ جديد كه منجر به افزايش فشارهاي اقتصادي بر مردم اين كشور و تحت فشار قرارگرفتن سربازان آن خواهد شد به طرح شعارهاي مذاكره با ايران و پايان دادن به مسائل ۲ كشور از طريق گفت‌وگو روي آورده است.

باراك اوباما و جان مك كين رقيب جمهوريخواه او در اظهارات جداگانه‌اي به مشاجره در مورد سياست ‏خارجي آينده آمريكا راجع به ايران پرداختند.

مك كين، در بخشي از ‏بحث خود در مورد ديپلماسي خارجي آمريكا از عزم اوباما براي ديدار با رهبران ايران ‏انتقاد كرد و موضع او را ساده لوحانه خواند و گفت سياست فعلي عليه ايران به درستي ‏معرفي نشده است.

اوباما گفته بود رهبران ايالات متحده حاضر بودند حتي با رهبران اتحاد ‏جماهير شوروي كه تهديد بزرگتري براي آمريكا محسوب مي‌شدند نيز گفت‌وگو كنند.

مك كين، مقايسه صوري ‏ايران با شوروي را كه توسط اوباما صورت گرفته بود رد كرد و گفت: مسلماً ايران يك ‏ابرقدرت نيست اما به اين معني نيست كه تهديد ‏ايران چشمگير نيست.

او سخنان اوباما را كه گفته بود مايل است به‌عنوان يك رئيس‌جمهوري، بدون پيش شرط با ‏رهبران ايران ديدار كند، به‌عنوان نشاني عميق از بي‌تجربگي و قضاوت بي‌ملاحظه ‏اوباما توصيف كرد.

‏اوباما نيز در يك ميتينگ انتخاباتي به مك كين پاسخ داد و گفت: اقدامات بوش در خاورميانه، ‏تنها به قدرت گرفتن ايران منجر شده و تاكيد كرد ديدار با ايراني‌ها اقدام معقولي است.

اوباما گفت: تهديدي كه از سوي ايران وجود دارد مهم است، اما چيزي كه من گفتم اين ‏بود كه ما نبايد تنها با دوستانمان صحبت كنيم، بلكه بايد با دشمنانمان هم تعامل كنيم. ديپلماسي ‏يعني همين.

‏‏سناريوهاي احتمالي دو رقيب

پيروزي هريك از دو نامزد رياست‌جمهوري آمريكا تاثيرات خاص خود را بررابطه اين كشور با ايران خواهد گذاشت. البته در اساس سياستهاي اين كشور در قبال ايران تغيير اساسي صورت نخواهد گرفت.

اگر اوباما رابطه با ايران را مشابه شوروي سابق مي‌خواهد و از ايران به‌عنوان دشمن ياد مي‌كند اين سياست به معناي ادامه فشار برايران در كنار مذاكره است كه درنهايت به پيروزي بر قدرت ايران بيانجامد همان سرنوشتي كه شوروي سابق نيز به آن دچارشد. اين سياست خطرفروپاشي از طريق تجزيه را افزايش مي‌دهد.

همان كاري كه آمريكايي‌ها بارها از طريق دامن زدن به اختلافات قومي و ايجاد تنش ميان اقوام ايراني، درصدد آن بودند.در موضوع هسته‌اي ايران با توجه به اين حقيقت كه هدف اصلي هر دو حزب يكسان است و آن هدف در واقع جلوگيري از برنامه غني سازي ايران است، هر دو نامزد درصورت انتخاب سعي خواهند كرد اين هدف را با رويكردهاي متفاوت دنبال كنند.

اگر اوباما پيروز شود، احتمال مذاكره بي‌قيدوشرط بعيد نيست؛ چراكه اوباما معتقد است اصل در مذاكره حل و فصل موضوع است نه پيروزي بر يك طرف و شكست طرف ديگر.

اما مك‌كين درصورت پيروزي سعي خواهد كرد فشارهاي سياسي و اقتصادي را به ايران افزايش دهد تا مقامات تهران را وادارد از موضع ضعف پاي ميز مذاكره بنشينند و درصورت تسليم نشدن ايران، چه بسا كه گزينه‌هاي ديگري را در دستور كار قرار دهد درهر صورت هر ۲ نامزد رياست‌جمهوري آمريكا درگيري نظامي به سبك عراق و افغانستان را كه حاصل آن اشغال ۲ كشور بود در مورد ايران تجربه نخواهند كرد.

تاريخ درج: 4 خرداد 1387 ساعت 16:32 تاريخ تاييد: 4 خرداد 1387 ساعت 19:36 تاريخ به روز رساني: 4 خرداد 1387 ساعت 19:34
 شنبه 4 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 455]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن