تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):خدا اطاعت و پیروی از ما اهل بیت را سبب برقراری نظم اجتماعی در امت ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816509607




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پايان تــور خداحافظي بـوش به اروپـا


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: پايان تــور خداحافظي بـوش به اروپـا
در حالي امروز دوشنبه سفر هشت روزه جرج بوش رئيس جمهوري امريكا به اروپا كه آخرين سفر وي به اين قاره است، پايان مي يابد كه جز برخي شعارهاي تكراري و انجام ديدارهاي تشريفاتي اين سفر ره آورد جديدي نداشته است.
رئيس جمهور آمريكا دوشنبه هفته گذشته سفر هشت روزه خداحافظي خود را به اروپا آغاز كرد.وي در ابتدا به "اسلووني " رفت تا ضمن ديدار با مقام هاي اين كشور كه در زمان حاضر رياست اتحاديه اروپا را برعهده دارد در اجلاس سالانه اتحاديه اروپا و آمريكا شركت كند. وي پس از شركت در اين اجلاس براي ديدار از كشورهاي اروپايي به ترتيب به آلمان،ايتاليا،فرانسه و بريتانيا سفر كرد و با مقام هاي عالي رتبه اين كشورها ديدار و گفت وگو كرد.امروز دوشنبه آخرين روز وداع اروپا با بوش بود.
تلاش براي افزايش فشارها بر ايران براي كنار نهادن برنامه صلح آميز هسته‌اي،بحران افغانستان و عراق، بحران سياسي در زيمبابوه، تغييرات جوي، توافقنامه‌هاي تجاري و بحث بر سر انرژي مهم ترين موضوع هاي مطرح شده در ديدارهاي بوش با مقام هاي بلندپايه اروپايي بود.
هم زمان با ورود بوش به اروپا موجي از اعتراض هاي مردمي شهرهاي اروپايي را فراگرفت.به طوريكه به محض ورود بوش به هر يك از كشورها تظاهرات گسترده اي توسط گروههاي مردمي و مخالف سياست هاي تجاوزكارانه و جنگ طلبانه جرج بوش عليه وي در آن كشور برگزار شد.اين مساله چندان هم عجيب بنظر نمي رسيد.زيرا چيزهايى كه اروپاييان از دوران رياست جمهورى بوش در خاطر سپرده اند، جنگ عراق، تشديدبحران خاورميانه، زندان گوانتانامو، دور زدن مجامع حقوق بشرى و سازمان ملل، تضادآفرينى با روسيه بر سر ماجراى سپر موشكى، ايجاد زندان هاى مخفى آمريكا در بسيارى از كشور هاى اروپايى و غيره است. به همين جهت است كه آخرين نظرسنجى "ديلى تلگراف " حاكى است حدود نيمى از مردم اروپا معتقدند بوش نيرويى شيطانى است.
در اين باره روزنامه " اومانيته " فرانسه در سر مقاله ديروز خود نوشت: "به بوش خوشامد نمي‌گوييم. بوش به آمال و آرزوهاي مردم جهان كه معتقد به صلح عادلانه هستند خيانت كرده است."
اين روزنامه با اشاره به سفر رئيس جمهور آمريكا به اروپا، خطاب به جرج بوش افزود: تو براي قدرت‌نمايي و متقاعد كردن اروپا و مردم آن به ضرورت اقدام نظامي جديد مثل آنچه در عراق انجام دادي، آمده‌اي. تو به همه دروغ گفتي. پس كجاست سلاح‌هاي كشتار جمعي عراق كه مدعي شدي بغداد آن را در اختيار دارد. تو مردم جهان را به سخره گرفتي تا تو را در لشكركشي به عراق كه فاجعه‌اي پشت فاجعه بود همراهي كنند.
اما از سوي ديگر اين سفر ره آورد چندان روشني نداشت.به طوريكه به غير از انجام ديدارهاي تشريفاتي و صدور بيانيه هاي مشترك كه در همه ديدارهاي قبلي نيز انجام مي گرفته و بيشتر جنبه صوري دارد، اتفاق ديگري كه نشانگر گسترش و عميق تر شدن مناسبات اروپا و آمريكا به ويژه در دوران پاياني حكمراني بوش باشد، رخ نداد. دليل اين امر كاملا روشن و واضح است. سياستمداران برجسته اروپايي بيشتر در انتظار ديدار با جانشين آتي جورج بوش هستند تا خود او. در اين باره روزنامه فرانسوي «فيگارو»هم مان با آغاز سفر بوش اروپا نوشت: «احساسات نسبت به رئيس جمهوري كه در حال ترك پست خود است، بيشتر بي تفاوتي است.». به يقين رهبران اروپايى نيز از ابتدا بيشتر به اين سفر و ديدارهاي صورت گرفته درآن به عنوان ديداري تشريفاتى نگاه كردند و بر اين باور بودند كه اين تور حاصلى در بر نخواهد داشت و هيچ توافقنامه جديدى امضا نخواهد شد. بى نتيجه بودن اين تور از حجم فشرده سفرها و برنامه هاى تدارك ديده شده نيز پيدا بود. رئيس جمهوري آمريكا از اين شهر به آن شهر مي رفت و پي در پي با افراد مختلف ديدار مي كرد.چيزي كه پيش از هر چيز حكايت از نمايشي بودن اين ديدارها بود تا گسترش عمق روابط دو جانبه.
"پل رينولدز" ، خبرنگار "بي بي سي" در خصوص سفر بوش به اروپا گفت: بسياري از مردم و دولت هاي اروپايي نگاه هاي خود را متوجه رقابت هاي رياست جمهوري آمريكا ميان "باراك اوباما" و "جان مك كين" كرده اند. او مي گويد كه اروپائيان انتظار چيزهاي بهتري از رئيس جمهور آينده آمريكا دارند.
جرج بوش همانند سفرهاي اخير خود به ديگر مناطق جهان حرف جديدي براي گفتن نداشت. ضرورت مقابله با برنامه صلح آميز هسته اي ايران، ضرورت افزايش و تقويت نيرو در افغانستان و عراق، وعده حل منازعه اعراب و اسرائيل تا پايان سال جاري ميلادي و موضوع هايي از اين قبيل شعارهايي است كه هميشه ترجيع بند سخنان وي بوده است كه در سفر اروپا نيز تكرار شد. ابعاد شكست سياست خارجي امريكا به ويژه در مورد خاورميانه به حدي است كه از كنترل دولت مردان آمريكايي خارج شده است و جز ايراد اينگونه سخنراني ها هيچ راه ديگري براي آنها باقي نمانده است. حتي در مورد موضوع ايران كه در جنجال رسانه اي گفته مي شد مهم ترين هدف و برنامه سفر بوش به اروپاست و وي درصدد گسترش فشارها عليه ايران است، موضوع تازه اي نبود و اتفاق جديدي نسبت به قبل نيفتاد و با توجه به سياست هاي خصمانه بوش عليه جمهوري اسلامي،
طرح اين موضوع رويكرد جديدي در راهبرد سياسي بوش نبود.
صدور بيانيه در نشست سالانه اتحاديه اروپا و آمريكا در اسلووني تنها اقدام عملي و مهم منبعث از سفر بوش به اروپا بود، زيرا فقدان ‌محبوبيت جورج بوش در اروپا و خاتمه دوران رياست‌جمهوري او تا چند ماه ديگر، احتمال حصول توافق‌هاي مهم را ميان آمريكا و متحدان اروپايي‌اش كم كرده بود.
كاهش حصول توافق هاي اصولي در مباحث مهم و چالش برانگيز مانند موضوع پرونده هسته اي ايران، بين اروپا و ايالات متحده بگونه اي است كه در هفته اخير نمايندگان گروه 1+5 منهاي آمريكا به سرپرستي "خاوير سولانا" مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا وارد تهران شدند و پس از تاكيد بر ضرورت گفت وگو و ديپلماسي با ايران بسته پيشنهادي را به ايران ارائه دادند.
مجله آمريكايي "تايم" در تحليل دستاوردهاي سفر بوش به اروپا نوشت:‌ جورج بوش امروز در پايان پراضطراب آخرين تور اروپايي خود، با به دست آوردن اطمينان ضعيف و مبهمي از حمايت مقام هاي اروپايي به خانه خود باز مي‌گردد. اگر چه بوش قول داده است كه در اتمام برنامه‌ي بلندپروازانه خود براي شش ماه باقي مانده از دوران تصدي‌گري‌اش شتاب مي‌كند، اما مقام هاي آمريكايي مي‌گويند مهلت جورج بوش به سرعت در حال سپري شدن است.
در حالي كه جورج بوش در اروپا در سفر بود، در كنگره آمريكا بار ديگر مسئله استيضاح وي مطرح شد. مبتكر اين لايحه قانوني "دنيس كوسيسنيچ" ، نماينده حزب دموكرات و نامزد سابق پست رياست جمهوري آمريكا بود. به عقيده وي، رئيس جمهوري آمريكا مي بايست به خاطر اشتباه هايي كه طي هشت سال گذشته مرتكب شده، استيضاح شود. اصلي ترين ادعاهاي اين سناتور به اقدامات نظامي دولت بوش در عراق، عواقب توفان" كاترينا" و كاهش حقوق و آزادي شهروندان مربوط مي شود.
جرج بوش در حالي كه روزهاي آخر زمامداري ناموفق خود را سپري مي كند در صدد است با انجام اين گونه سفرها حداقل به صورت نمايشي بتواند خود را موفق نشان دهد.اما ابعاد شكست وي و سياستهايش به حدي است كه اين گونه تلاشها محكوم به شكست است. وي حتي در داخل كشور خود نيز تبديل به چهره اي شده است كه ديگر نماد قدرت و پيروزي براي آمريكائي ها نيست.بلكه اكثر مردم وي را به سبب اتخاذ سياست هاي نادرست، مسبب بدنامي آمريكا در جهان مي دانند.

منبع خبر :
 دوشنبه 27 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 261]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن