تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 4 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهشت را درى است كه ريّان ناميده مى شود از آن در، جز روزه داران وارد نشوند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1833454501




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

خلاصه متن کامل ایمان


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: Mr.Fisher12th August 2007, 05:26 PMبا سلام و عرض ادب و احترام حضور اساتید و سروران و دوستان گرامی این حقیر برای اولین مورد است که در این بخش با اجازه همه دوستان مطلبی قرار میدهم و امیدوارم که همان هدفی را که با نیت خالص قلبی در خصوص قراردادن این مطلب دارم واقعا در عمل نیز همچنان که برای من حقیر کارساز و راهگشا بوده برای دوستان نیز موجبات نزول برکات بیش از پیش در زندگیشان را فراهم نماید . چندی پیش کتاب متن کامل ایمان اثر شهید بزرگوار آیت ا... سید عبدالحسین دستغیب را مطالعه مینمودم که حاوی سخنرانیهای این مجاهد نستوه است و توسط استاد سید محمد هاشم دستغیب جمع آوری شده , پس از مطالعه چند بخش و حدود 100 صفحه از این کتاب ضمن لذت بسیاری که از مطالب پند آموز آن بردم به ذهنم خطور نمود ممکن است این کتاب به آسانی در دسترس همه مردم و دوستان و آشنایان قرار نداشته باشد و از جهتی دیگر شاید حتی در صورت در اختیار داشتن با نگاهی به حجم 200 صفحه ای 2 جلد آن بی حوصلگی و عدم داشتن فرصت کافی موجبات خواندن آن و کسب فیض از این مطالب سرشار از حکمت را سلب نماید لذا شروع به خلاصه برداری از مطالب این کتاب نمودم و در این امر صرفا حکایات و توضیحات و مباحث تکمیلی را حذف و سعی نمودم تا چکیده و هدف اصلی از ذکر مباحث را بدون کمترین دخل و تصرف ارائه نمایم بنابراین سعی خواهم نمود در چند بخش خلاصه کتاب را در اختیار دوستان و علاقه مندان قرار دهم از تمام سروران و عزیزان در صورت وجود هر گونه اشکال در تایپ و عدم رسائی مطالب توسط حقیر پیشاپیش عذر خواهی نموده و التماس دعا دارم , باشد تا با در اختیار بودن چکیده مطالب مفید و حکمت آموز این کتاب در دسترس همگان نهایت بهره برداری از آن توسط خوانندگان بعمل آید. بسم الله الرحمن الرحیم متن کامل ایمان اثر آیت الله شهید سید عبدالحسین دستغیب فصل اول بخش 1 تعریف ایمان و درک معیت حق پس از افاضه نور ایمان : اصل ایمان تسلیم و خشوع دل برای خداست و لذا افاضه نور ایمان و ملکه یقین از جانب خداست لیکن آنچه از جانب بشر است اگر واقع شود آن نور افاضه خواهد شد و جبری در کار نیست و این مهم با عمل به واجبات و خصوصا ترک گناهان میسر میشود. موانع ایجاد نور ایمان در دل : نور ایمان هرگز در دلی که حب دنیا در آن جای گرفته و خصوصا مقر به گناه باشد روشن نشده و جمع نمیگردد مگر گناهان کم و اتفاقی . کوشش برای تحصیل نور ایمان : تا اسلام برای شخص محکم نشود قابلیت عطای نور ایمان که نور خداست را نخواهد داشت و تا در این راه زحمت ها نکشیم احیاء و عبادت و ناله و زاری نداشته باشیم بی رنج گنج ایمان برای مان میسر نمیشود. نتیجه جای گرفتن نور ایمان در دل : این که بی مغزی اعمالش از بین میرود خود را همواره در محضر و معیت الهی میبیند و ترس از عقوبت گناهان در دلش به وجود میاید و با ارتکاب به گناه دلهره در او ایجاد میشود. ایمان نور ثابت در دل : ایمان یک حقیقت ثابت و موجود است و نه یک امر مجازی, ایمان نوری است که در دل ثابت گردیده و متمرکز میشود. یک سوالی آیا ممکن است ایمان کم شده یا از بین برود ؟ طبق صریح آیات شریفه 22 سوره مجادله و 18 و138 سوره بقره و اصول کافی باب 20 تحقیق اینست که اگر با قلم قدرت , ایمان در دلش نقش شده باشد لذا محو شدنی نیست . شیاطین کوچکتر از آنند که بتوانند به چنین دلی دستبرد بزنند اما باید توجه داشت اگر خود شخص در مقام نقصان آن برآید حرف دیگری است لیکن تا وقتی تائیدات الهی باشد نیروئی در برابر آن نخواهد بود. اسلام آوردن و ایمان آوردن : طبق صریح شریفه قرآن سوره حجرات آیه 15" ایمان هنوز در دلهای تان جای نگرفته است " شما مسلمانید اما آن حقیقتی که باید در دل روشن گردد هنوز نیامده است زیرا ایمان عطیه خدائی است و هیچ وهم , خیال و حادثه ای این دل را از یاد خدا باز نمیدارد آثار ایمان ثابت : بنده میبایست محکم درب خانه خدا به ایستد نه بوقلمون صفت لحظه ای با خدا و ساعتی با هوای نفس و شیطان رجیم نه با خدا کار دارد نه آخرت و این حال کفر است . آنکه ایمان در دل دارد خوف آخرت او را مانند تیر تراشیده میکند (نهج البلاغه) آیا چیزی از اعمالت فرو گزار نشده پرونده ات را به دست خودت خواهند داد تا بخوانی , انصاف بده آیا ترس از خدا داری یا نه ؟ هیهات که سر گرمی دنیا نمیگذارد! نقش بلاها و زاری به درگاه خدا: برای جای گرفتن ایمان در دل ابتدا میبایست دل نرم باشد که اگر مثل آهن سخت بود چه نقشی میتوان برآن کرد لذا پروردگار کریم اول لوح دل را صیقل میزند و بعد ایمان در آن نقش میفرماید گوئی دلهای سخت و بسته به دنیا را با تیر بلا نرم میفرماید و از دنیا میکند تا برگردند و بگویند یا الله .ولی وا اسفا که خدا بلا فرستاد لیکن دلتان را تکان نداد و رو به درگاه خدا نیاوردید و دست از اسباب و علل مادی بر نداشتید حال آنکه این بلاها مانند بیماری و زلزله برایت پیش آمد تا دل از سبب برکنی و به درگاه خدا زاری کنی. نقش اسباب و علل مادی : طبیب شفا میدهد یا خدا ؟ اگر بگویند طبیب حاذقی آمده که با یک نسخه معالجه میشود نزد او رفته و با التماس نسخه میخواهد و تمام ایمانش میشود آقای دکتر, اگر خوب شد که خدای مطلقش میشود آقای دکتر و هر جا برود میگوید آقای دکتر و تشکری هم از خدا نمیکند و دلش اصلا بیاد شفا دهنده نمی افتد و اگر هم بدتر شد میگوید آقای دکتر خدا مرگش بدهد , میبینیم تا خدا به چه دوائی اثر دهد , خدا تو را شل میکند تا بفهمی پایت روزیت نمی داده بلکه خدای تو ذخیره تو است " بیدک الخیر". لذا اگر خدای حکیم و کریم نظر لطفی به بنده داشته باشد ناکامی را متوجه او میسازد , که تا بیچاره نشود مسبب را نمی بینید و دل از دنیا نمی کند لذا تا دیدی بیچاره شده ای بگو یا الله و خانه خدا را رها نکن اگر در معامله با چه زرنگی یکمرتبه زیان میکنی لطف خداست تا بگوید پروردگار چه خواهد. به نادانان چنان روزی رساند که صد دانا در او حیران بماند لذا شیعه علی (ع) باید آماده بلا باشد قلبی که حب دنیا در آن است حب علی (ع) در آن جمع نمیشود ای کسی که میخواهی دل به ساقی کوثر بدهی بدون بلا و مصیبت نمیشود مانند خود علی (ع) که در کره زمین از اولین و آخرین هیچکس اینقدر بلا به او ندادند که جبرئیل در حقش فرمود لا فتی الا علی لا سیف الا ذوالفقار و 25 سال از عمرش به فرموده خودشان مثل کسی که استخوان در گلویش گیر کرده است گذشت و لذا فرموده اند از معجزات علی (ع) صبر او است و گرنه بشر عادی عاجز از چنین صبری است لذا صبح روز 19 ماه رمضان فرمودند فزت و رب الکعبه و بالاخره تمام شد همچنان که اوضاع معاویه لعنه الله تمام شد , شب سمور گذشت و لب تنور هم گذشت بدبخت کسی که بی ایمان رفت چه با خود دارد جز بدبختی و عذاب جاودانی امام میفرماید مومن اگر سر کوهی تنها زندگی کند کسی پیدا شود که همانجا او را بیازارد. پایان بخش اول . موفق باشید . یا علی(ع) Mr.Fisher14th August 2007, 09:13 AMبخش2 بی بند و باری قساوت میاورد : از مقدمات قبلی مشخص شد که ایمان اطراف قساوت و رقت قلب میچرخد لذا اگر قساوت آمد دیگر ایمانی نمی ماند و امید خیری به او نیست . نخست اسباب قساوت قلب را یاد آور شویم , قساوت دل امر طبیعی نیست و بشری که به دنیا می آید نیز قسی القلب نیست لیکن به مرور ایام بی بند و باری و هوس رانی موجب قساوت قلب میشود مثلا چشم چرانی جوان با بی اعتنائی هر دفعه که نگاه شهوانی میکند پرده ای روی دل میگذارد تا هزاران پرده بر دل مینشیند هیهات این همان آدمی بود که سال قبل تا می گفت یا الله اشک چشمش جاری میشد تا آیه ای از قرآن می شنید بر ایمانش اضافه میشد( آیه 2 سوره انفال ) چشم چرانی نتیجه اش همین است و همچنین سایر گناهان لذا قرآن هدایت میکند کسانیکه بی بند و بار نباشند( آیه 2 سوره بقره ) زیرا موعظه اش اثر نمیکند نرود میخ آهنین در سنگ . از بلا های دیگر دل شکم پرستی و حرام خواری است , همت اینچنین فردی در پر کردن شکمش است و تا هوسش در شکمش است از هیچ جنایتی باک ندارد , نمیگویم نخور بخور ولی حرام نخور , پر نخور , اسراف نکن . با شکم پرستی دلت آنقدر سخت میشود که اگر بچه یتیم را جلویت بکشند دلت متاثر نمیشود آنوقت در این دل ایمان جای میگیرد. مثال روز عاشورا و منظره حسین (ع) و شهادت فرزند شیر خوارش چقدر رقت آور است میفرماید خودتان بگیرید و بچه را آبش بدهید و آنوقت فرمودند شکمهایتان از خوراک حرام پر شده و دیگر دلی برای شما باقی نگذارده است . خلاصه بی بند و باری و هوسرانی موجب قساوت قلب میشود اگر بی بند و بار شدی و در رشته شکم افتادی بره ای میشوی شهوت ران تر از خوک و اگر در رشته ثروت افتادی و از هر چه و هر جا مطلوبت پول شد پس از مدتی سگی خواهی شد و شواهد مطلب زیاد. علاج قساوت چیست : علاج به اموریست که در روایات اهل بیت علیهم السلام رسیده که اهم آن زیاد یاد مرگ کردن است نترس بیاد مرگ کردن مرگ زودتر نمیاید , کفن خودت را آماده کن و مرتبا اقلا شبی یکبار به آن بنگر و بگو خدایا آنرا بر من مبارک گردان و زنها مقنعه کفن را در نماز بسر کنند و اگر قبری داری نیز همچنین و مرتبا بر سر قبر والدینت برو و ملتفت باش تو هم بزودی خواهی رفت حضرت علی (ع) در وصیتشان به حسن مجتبی (ع) فرمودند دلت را به موعظه نرم کن نکند کارت بجائی برسد که آئینه دلت قابل صیقل زدن نباشد و درد قساوت دلت بی درمان شود. باز از علی (ع) بگویم این طبیب دلها , دردتان را بگویم و دوایتان را هم بگویم , ایشان فرمودند درد شما گناهانتان است و داروی شما نیزطلب آمرزش از خداست . باید این تیرگی ها را صیقل زد و پاک کرد خصوصا در این ماه مبارک رمضان.مسلمانان از قساوت دل بترسید گناه نکنید نه گناه تصادفی بلکه بی باکی در گناه اگر خدائی نکرده گناهی پیش آمد زود با توبه آنرا علاج کنید و با استغفار اثر آنرا پاک کنید. خاک من وتواست که باد شمال میبردش رو به یمین و شمال بس که در این خاک ممزق شده صورت خوبان عدیم المثال زنده دلا مرده ندانی که کیست آنکه ندارد بخدا اشتغال ای که درونت زگفه تیره شد ترسمت آئینه نگیرد صقال آمال و آرزوها و قساوت قلب : اما غیر از گناهان از مکروهات و مباحات چیزهائی که قساوت قلب میاورد و در روایات اهلبیت علیهم السلام یاد آوری شده فهرست وار ذکر می نمایم . از آن جمله طول آمال و آرزوها میباشد , طول آرزو یعنی خواسته های نفس که تا بخواهد به آن برسد زمان زیادی لازم است و سبب قساوت قلب میگردد زیرا همتش امر موهوم دنیا میگردد و فکر و خیالش به دنبال آرزوهایش است و هر کدام که بر آورده شد بیشترش را خواستار است نظیر عطش و آب شور دریاست دیگر کی در چنین دلی ایمان و خشوع برای حق میاید اگر نماز هم میخواند عادت است یا ترس و عبادت ظاهری لذا آرزوهای مادی پایان ندارد و هرکس طالب دنیا شد ناکام خواهد بود و آنچه خواسته به یک از هزار هم نمیرسد , تا وقتی ملک الموت و سیلی قهر الهی نخورده دست از خیال بافی بر نمیدارد . حدیثی از اصول کافی : اسامه بن زید کنیزی خرید تا دو ماهه پولش را بدهد خبر به گوش پیغمبر (ص) رسید فرمودند " ان اسامه لطویل الامل " اسامه صاحب طول آرزو است – معلوم میشود خیال مردن نداری معاملات نسیه مدت دار که میکنی حرصهائی که میزنی , محل نداری چک میکشی این بر خلاف اسلام است . البته نمیگویم معامله نکنید ولی شاید مردی بدهکار نباش از شکمت بگیر از وضع مادیت کمتر تجمل داشته باش, بیجا قرض میکنی برای چه , تا میتوانی زیر بار قرض نرو و مرگ را فراموش نکن پیغمبر (ص) رسید میفرمودند لقمه در دهان نمی گذارم که امید به فرو بردنش داشته باشم تو که امت این پیامبر هستی نباید بوئی از این رویه در تو باشد. پر خوری و پر خوابی و پرگوئی قساوت میاورد : از این سه , پر خوری و پر خوابی مغضوب پروردگار عالم است , نگو من حلال می خورم انشا الله اینطور است لیکن تجاوز از حد کردن دلت را قساوت دار میکند , هر فردی میزان خوراکش نسبت به خودش است تا وضع او چطور باشد , جوانی و پر کار با آدمی که گوشه ای نشسته فرق میکند عمده چیزی که هست آنست که بداند غرض از خوراک این است که آنچه از بدن تحلیل میرود بجایش بیاید و تقویت شود, خوراک برای جلوگیری از ضعف و انحلال بدن است و لذت طعم از حکمت های خفیه الهی است که اگر نبود انسان دنبال خوراکی ها نمیرفت اگر شخص عاقل باشد نمی خورد مگر وقتی لازم باشد و به مقدار لازم که به معده برسد مثل اینکه ماشین را وقتی بنزین میزنی که لازم باشد و به مقداری که ظرفیت داشته باشد حضرت علی (ع) میفرمایند کسی که چند چیز را برای من تعهد کند من حفظ صحت بدن او را تعهد میکنم اول مشغول خوردن نشوی مگر وقتی که اشتها داشته باشی دوم اینکه تا هنوز اشتها داری از خوراک خوردن دست برداری . امام صادق (ع) میفرمایند معده را سه قسمت کن ثلثی خوراکی ثلثی آشامیدنی و ثلثی هم برای استراحتش بگذار. چنانچه مستحب است شخص لقمه را کوچک بگیرد و در دهان معطل کند و بجود و سر سفره زیاد بنشیند نه اینکه زیاد بخورد خواب برای تجدید قوا است نه اتلاف وقت : عاقل باید غرض از خواب را بفهمد خدا خواب را برای استراحت و تجدید قوای بشر قرار داد (سوره نباء آیه 10) خواب هم تابع وضع خود شخص است میزان معینی ندارد , تا خستگی بدنی چه مقدار باشد و چه مقدار آرامش نیاز داشته باشد اگر از حد تجاوز کردی بعکس کوفته و اوقات تلخ و پژمرده می شوی و موجب قساوت دل میشود . بعضی اوقات خواب مکروه و نکبت آور است و بیشتر قساوت میاورد مانند خواب بین الطلوعین قبل از طلوع آفتاب خوابیدن قساوت میاورد و از آن در روایات به خواب لعنت و شقاوت تعبیر شده لیکن نکبت دوره طوری شده که تا دیر وقت سرگرم کار و حرص دنیا و سپس تماشای تلویزیون , خسته , پر هم بخورد و بخوابدو به زحمت برای نماز صبح برخیزد . شنیده اید صبح نوزدهم ماه مبارک رمضان حضرت علی(ع) را که ضربت زدند وقتی حضرت را از مسجد بیرون می آوردند چشم آقا به فجر افتاد که طالع شده خواندند " والصبح اذا تنفس " در بحار الانوار منقول است فرمودند تو شاهدی هیچوقت طالع نشدی که علی(ع) خواب باشد . پر گوئی هم قساوت آور است البته منظور صحبتهای مباح میباشد نه دروغ و غیبت و افشاء سر و آبروریزی مومن که اینها حرام قطعی است پایان بخش دوم موفق باشید . یا علی(ع) Mr.Fisher18th August 2007, 05:19 PMبخش3 ثروت اندوزی مقدمه بی ایمانی : مورد دیگر از موجبات قساوت قلب دنبال ثروت رفتن است که در قرآن مجید و روایات بیان شده و وجدان نیز بزرگترین شاهد است , همت انسان میشود دنیا و زیاد شدن مال حد آخری هم ندارد , قساوت روی قساوت میاورد وقتی خبر دار میشوی که میخواهی بروی می بینی یک ذره خشوع برای پروردگارت نداری . بعضی دنیا پرستان ایراد میگیرند که مسلمانان را به تنبلی وامیدارید باید ثروت پیدا کرد مگر مال بد است مگر مسلمان نباید آقائی کند.این مغالطه است و شیطان به زبانش جاری میسازد اسلام هدف شدن ثروت را ممنوع ساخته است نه اینکه مال را نهی کرده , مال را روی هم گذاشتن بدون انفاق نهی کرده همانطوریکه میاید تو هم انفاق کن. خبر مفصل در توحید صدوق است از جناب ابوذر مقداری که شاهدم هست ذکر کنم رسوا خدا (ص) فرمودند : اباذر اغنیاء و ثروتمندان امت من همه درهلاکتند مگر آن ثروتمندی که از راست و چپ یا پیش و پس انفاق کند .در لئالی الاخبار است هر مسلمانی که صبح را شام کند و همتش اندوختن مال و ثروت باشد فردای قیامت جزء طائفه یهودی و نصاری محشور خواهد شد. آرزوی ثروت فقرا را هلاک میکند: فقرا به شما اعلام خطر دهم ثروتمندها را خطرهائیست ولی شما هم خطر دارید خطر آنها جمع آوری مال و گرفتاری فراوان است و خطر شما فقرا نیز آرزوی ثروت ثروتمندان کردن است و ترا نیز بدبخت و قسی القلب میکند همچنان که وقتی میگوئی ای کاش بودم در کربلا با حسین (ع) و به فوز عظیم و رستگاری بزرگ میرسیدم اگر راست بگوئی ثواب شهدا را داری , اگر گفتی خوش به حال فلان شخص ثروتمند (که هلاک شده) تو را هم هلاک میکند. اگر قبرت گودالی از آتش باشد توقع داری حسین (ع) به دیدنت بیاید گوری متصاعد از آتش چه جای میهمانی عزیز چون حسین(ع) , اول جایت را درست کن و بعد میهمان بطلب. آتش های آخرت نتیجه اعمال : رسول الله (ص) فرمودند : روح کلی الهی که به همه چیز احاطه دارد می فرماید جای شما پس از مرگ در برزخ تا قیامت , یا گودالی از گودال های دوزخ یا بوستانی از بوستان های بهشت است (بحار الانوار) آنوقتی که فحشی دادی غیبتی کردی , مار و عقرب ها برای خودت درست کردی آیا خیال کردی رفت جزء هوا و تمام شد نه بلکه مستقیم آمد به دل گوینده , همان حرفی که در دل غیبت شده و تهمت زده شده سوزشی ایجاد کرد , ماده سوزنده ای میشود در دل تو.وقتی مرد ماده سوزنده که در دل مظلوم بود ظالم را آتش میزند .لذا مرویست که از سیئات مظلوم گرفته و به ظالم افکنده میشود , آثار اعمال محفوظ است و هیچ از بین نمیرود لذا باید جنب و جوشی کند بلکه گذشته را جبران و عذاب های که برای خود تهیه کرده بر طرف نماید. امیدواری برای پیدایش خشوع: یکی از شنوندگان ایرادی داشت و می گفت مایوس شده ام لیکن به نظرم گذشت شاید شبهه شیطانی در ذهن دیگران هم بیاید مثلا میگفت مگر نگفته ای هزار مرتبه استغفار فایدهای ندارد و حسین , حسین (ع) فایدهای ندارد . کی من خواستم بگویم که اعمال را رها کن , تو کی به خدا امید داشتی که من از خدا نا امیدت کنم ؟ من میگویم نفس و هوا و هوس را رها کن و دست از زبان بازی بردار بلکه دلت را متوجه حق کن و خشوع دل پیدا کن نه اینکه ذکر فایده ای ندارد حسین (ع) فایده ای ندارد گفتم اگر بی مغز و جان باشد خیلی کم نفع است نفع مادی و دنیوی دارد. در اصول کافی می فرماید کسی که بزبان استغفار میکند ولی دست از گناه برنمی دارد با خدایش مسخره میکند . استغفار حقیقی زمانی است که ندامت و پشیمانی قلبی باشد آنوقت زبان هم همراهش باشد. نخست ایمان و شناسائی بعد توسل: راجع به توسل , من آرزویم اینست که تو حسینی شوی امام زمانی شوی اما چطور , نه اینکه حسین (ع) را برای دنیا بخواهی بلکه برای ایمان بخواهی او را بشناسی و ایمانت را با او درست کنی تا گریه و توسل تو کار کند , البته بت پرست هم ابوالفضل (ع) را واسطه قرار دهد برای امور دنیوی و نذر کند حاجتش روا میشود اما این نه عبادت است نه راه خدا و نه چیزی که سبب نجات تو شود و فایده ای برای آخرت تو داشته باشد . باید جوری باشی با علی (ع) که اگر بند از بندت جدا کنند مثل میثم تمار بر سر دار دوستیت پا بر جا باشد این را میگویند حب علی(ع) و لذا آنکه دوست علی (ع) است به جنهم نمیرود. آرامش دل عطای خداست: اول خواستم بگویم که سکون دل و مقام شامخ ایمان عطائی خداست و وظیفه ما آمادگی برای پذیرش ایمان است اما قبلا باید بدانیم هرکه خواست به او میدهند و به زور و جبر و نا طلبیده چیزی به کسی نمیدهند زیرا فایده ای ندارد بلکه به طالب واقعی میدهند , طلب ایمان جدیت و سوز و گداز ایجاد میکند همینطور که برای آرزوهای مادی جنبش های خستگی ناپذیر و بدخوابی ها گرسنگی ها و سفرهای پر مشقت داری آیا شده که از غصه ایمان و طلب آن شبی اینطور بسوزی و دست به دامان امام زمان (عج) بشوی از خدا بخواهند ایمانی نصیبت شود, شاید به برکت همین توسلات کم کم حقیقتی پیدا شود دلت بخدا گرم شود سکون پیدا کند و تکیه ات به او باشد نه چیز دیگر و گرنه مادامیکه ایمانش به سبب است آرامش ندارد , وقتی این معنی را فهمیدی آرامش شب اول قبر , برزخ و عقباتت را هم از او میخواهی . سر کشی از حال دل لازم است: روایت از اصول کافی امام جعفر صادق (ع) میفرمایند: غافل نباش ساعت هائی در شبانه روز بر انسان میگذرد که در دل نه ایمان است نه کفر سری به دلت بزن بعضی اوقات دل مانند پارچه کهنه است و با مختصر اشاره ای پاره پاره میشود دل غافل هم با وسوسه هلاک میشود علامه مجلسی میفرماید چقدر تشبیه دل به پارچه کهنه توسط آقا زیباست , پارچه نو را به زحمت پاره میکنی و به این زودی پاره نمیشود , میفرماید ای مومن خیال نکنی دلت قوی و ایمان محکم است گاهی از پارچه کهنه بدتر است و به یک وسوسه از پا در میاید. ادامه دارد . موفق باشید . یا علی (ع) Mr.Fisher25th August 2007, 11:00 AMبخش4 صبر: خلاصه مباحث گذشته این شد که حیات مادی بشری حیات مبارزه با هوی و هوس است. صبر رکن اول ایمان: امیر المومنین علی (ع) میفرمایند ایمان دارای چهار ستون است , صبر , یقین , عدل و جهاد . لذا در اینجا در مورد صبر صحبت میشود . هر مرتبه و مقامیکه نصیب بشر گردد در این عالم به مقدار و نتیجه صبر او است , قرب و درجات عالیه که خدا وعده فرموده بدون صبر محال است در اصول کافی از رسول خدا (ص) روایت است که بهشت پیچیده شده است به صبر . لذا بهشت بدون صبر نمیشود لیکن تا آمادگی پیدا نشود رسیدن به این مقام عظیم میسر نیست رسول خدا (ص) فرمودند اگر این حیات مادی دنیا پیش خدا به اندازه بال پشه ارزش داشت جرعه ای آب از آن به کافر نمی چشاند .( سفینه بحار) لذا جائیکه تمام این حیات دنیا پیش خدا ارزشی ندارد آنوقت مختصری از این عالم همه دلت را گرفته و تو را سرگرم کرده و از خدا و آخرت و بهشت باز داشته است , تو باید به مقامی برسی که اگر همه دنیا را داشته باشی و یک دفعه همه از کف تو برود باکی نداشته باشی باید تمرین کنی و خودت را آماده کنی حیات دنیا نزد تو کم وقع باشد , به قدری بزرگی آخرت در تو ریشه داشته باشد که سر و صدای دنیا اثری در تو نگذارد . در روایت است در منزل رسول خدا (ص) چراغی روشن بود ناگهان خاموش شد ایشان فرمودند " انا لله و انا الیه راجعون " یعنی که مهم نیست چیزی نیست می گذرد... لذا بزرگ شدن تو در بزرگ داشتن آخرت است , وای از خبری که خداوند میفرماید بزرگ است و نزد تو قصه شده (سوره ص آیه 67) . تا زندگی دنیا را به کوچکی ادراک نکنی بر ناملایماتش صبر نتوانی کرد اگر صبر کنی کم کم بزرگ میشوی , خودت را چندی بگیر از نفس و مقتضیات آن کنار برو و از هرچه خلاف رضای رب است دوری کن , دلت را به آن مده تا بزرگ شوی , نباید اجازه دهی هر چه نا ملایم نفس است به دل اثر کند , نفس که ناملایمی دید و حرفی شنید و تصویری ناراحت کننده دید و پژمردگی در او پیدا شد دل در خطر است , اینجا جای صبر است فورا آرامش خود را حفظ کن تکیه ات را از خدا قطع نکن که اگر دلت مضطرب شد از ایمان کنار میروی و خودت هم نمی فهمی زیر پرده چه خبر است . وقتی منافقی به جناب سلمان در هنگام حکومت و استانداری مدائن گفت سلمان این ریش سفید تو بهتر است یا دم سگ ؟! سایت ما را در گوگل محبوب کنید با کلیک روی دکمه ای که در سمت چپ این منو با عنوان +1 قرار داده شده شما به این سایت مهر تأیید میزنید و به دوستانتان در صفحه جستجوی گوگل دیدن این سایت را پیشنهاد میکنید که این امر خود باعث افزایش رتبه سایت در گوگل میشود




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 854]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن