تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):چیزى را بر زبان نیاورید که از ارزش شما بکاهد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821075145




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

با سفر ساركوزي به لواندا اعلام شد : پايان مناسبات تنش آلود فرانسه و آنگولا


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: با سفر ساركوزي به لواندا اعلام شد : پايان مناسبات تنش آلود فرانسه و آنگولا
سياسي. روابط بين‌الملل . تسليحات
فرانسه و آنگولا روز جمعه به چند سال مناسبات تيره و تنش آميز ميان دو كشور پايان داده و دوران جديدي از مناسبات سياسي بين دو كشور را رقم زدند به گزارش ايرنا، مناسبات سياسي بين فرانسه و آنگولا در پي يك رسوايي تسليحاتي كه از فروش غير قانوني چند قلم تجهيزات نظامي فرانسه به آنگولا ناشي شد، نخست تيره و سپس قطع شد.

به گزارش خبرگزاري فرانسه از لواندا، نيكلا ساركوزي رئيس جمهوري فرانسه كه براي ديداري يك روزه به لواندا سفر كرده است، در پايان مذاكراتش با ادواردو خوزه دو سانتوز رئيس جمهوري آنگولا گفت: ما تصميم گرفتيم كه صفحه مناسبات تيره را كه از سوء تفاهم در گذشته ناشي شده بود ، ورق زده و صفحه تازه‌اي را در مناسبات دو كشور با هدف تلاش مشترك براي نيل به صلح و پيشرفت ، بگشاييم .

يك دادگاه فرانسه ‪ ۴۲‬تن از مقام‌هاي پيشين اين كشور را كه شامل شارل پاسكو وزير كشور پيشين فرانسه و ژان كريستف ميتران پسر فرانسوا ميتران رئيس جمهوري پيشين اين كشور مي‌شد، به اخذ رشوه از دو بازرگان فروشنده تسليحات فرانسوي به آنگولا ، متهم كرد و آنان را به دادگاه فراخواند .

براساس اين گزارش، دو بازرگان فرانسوي در طول ‪ ۷‬سال و از سال ‪ ۱۹۹۳‬تا سال ‪ ، ۲۰۰۰‬چند فروند كشتي جنگي ، تعدادي بالگرد ، چند دستگاه تانك و مقدار زيادي مهمات به صورت غيرقانوني به آنگولا فروخته اند.

اين تجهيزات نظامي در سال‌هايي به آنگولا فروخته و ارسال شده است كه دولت اين كشور با شورشيان وابسته به جبهه يونيتا به رهبري جوزف ساويمبي ، در حال نبرد و آنگولا صحنه جنگ داخلي بوده است .

برپايه اين گزارش ، مناسبات پاريس و لواندا پس از افشاي فروش غير قانوني تسليحات به آنگولا به شدت تبره شد و زماني كه در دادگاه مطرح شد كه خوزه دو سانتوز رئيس جمهوري آنگولا نيز در ارتباط با فروش تسليحات غير قانوني ‪ ۲۷‬ميليون يورو از بازرگانان فرانسوي دريافت كرده و مبالغ كلاني به صورت رشوه از سوي دو تاجر فرانسوي به ‪ ۱۵‬تن از مقام‌هاي ارشد آنگولا از وزير تا نظاميان بلند پايه و ديپلمات‌هاي ارشد آنگولايي پرداخت شده است ، دو سانتوز به شدت ناراحت شد و مناسبات لواندا با پاريس را قطع كرد .

مناسبات پاريس و لواندا تا هنگام خروج ژاك شيراك رئيس جمهوري پيشين فرانسه از كاخ اليزه و آغاز رياست جمهوري ساركوزي، همچنان قطع بود و قرار است در نشست‌هاي آينده دادگاه مساله پرداخت پول به خوزه دوسانتوز و مقام هاي آنگولايي مطرح نشود .

ساركوزي رئيس جمهوري فرانسه در پايان اظهاراتش كه پس از ديدار و گفت و گو با خوزه دوسانتوز همتاي آنگولايي خود ايراد كرد، همچنين خاطرنشان ساخت ما در اين مذاكرات تصميم گرفتيم كه عصر جديدي را در روابط دو كشور كه ويژگي‌هاي آن دوستي، اعتماد و احترام متقابل باشد، بگشائيم .
 شنبه 4 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 245]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن