تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):وجود یک عالم برای ابلیس سخت تر از هزار عابد است زیرا عابد در فکر خود است و عالم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816790858




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي‌ به‌ تاثيرات‌ بازي‌هاي‌ رايانه‌اي‌ بر نوجوانان‌


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: ahmaad 3132nd November 2006, 11:29 PMنگاهي‌ به‌ تاثيرات‌ بازي‌هاي‌ رايانه‌اي‌ بر نوجوانان‌ علاقه‌ و استقبال‌ از بازي‌هاي‌ رايانه‌يي‌ به‌ حدي‌ است‌ كه‌ به‌ گفته‌ كارشناسان‌ نيمي‌ از رايانه‌هاي‌ شخصي‌ بيشتر به‌ منظور بازي‌ خريداري‌ مي‌شود. اين‌ در حالي‌ است‌ كه‌ بيش‌ از 73 درصد دانشمندان‌ از پرداختن‌ به‌ بازي‌هاي‌ كامپيوتري‌ كاربران‌ را منع‌ مي‌كنند،خواه‌ آن‌ بازيها ساده‌ يا مشكل‌ باشند. بسياري‌ از دانش‌ آموزان‌ با فرا رسيدن‌ فصل‌ تابستان‌ اوقات‌ فراغت‌ خويش‌ را با بازيهاي‌ رايانه‌يي‌ سپري‌ مي‌كنند. اين‌ بازيها كه‌ به‌ سطوح‌ سني‌ پايين‌تر يعني‌ 3 سال‌ رسيده‌ به‌ عنوان‌ وسيله‌گذران‌ اوقات‌ فراغت‌ به‌ عرصه‌ بزرگسالان‌ نيز كشيده‌ شده‌ است‌. دنياي‌ پرهياهوي‌ بازي‌ رايانه‌ بيش‌ از پيش‌ در بين‌ خانواده‌هاي‌ ايراني‌ گسترش‌ يافته‌ است‌. بازار داغ‌ بازي‌ رايانه‌، بازار سياه‌ وسيعي‌ در سطح‌ كشور به‌ وجود آورده‌ است‌ كه‌ به‌ دليل‌ عدم‌ وجود قانون‌ كپي‌رايت‌، عناوين‌ متنوع‌ بازي‌هاي‌ توليدكشورهاي‌ ديگر با قيمتي‌ نازل‌ در بازار عرضه‌ مي‌شوند. در ايران‌ تحقيق‌ مدوني‌ كه‌ به‌ بررسي‌ شيوع‌ و گستردگي‌ بازيهاي‌ ويديويي‌ رايانه‌يي‌ پرداخته‌ باشد وجود ندارد. بازيهاي‌ ويديويي‌ رايانه‌يي‌ در ايران‌، شايد با يك‌ تاخير 1510 ساله‌ نسبت‌ به‌ غرب‌ درجامعه‌ پديدار شده‌ است‌ و شروع‌ به‌ رشد كردند. كلوپ‌هاي‌ ويديويي‌ كه‌ از آغاز در سطح‌ شهرهاي‌ مختلف‌ كشور شكل‌ گرفتند چيزي‌ بيشتر از يك‌ مغازه‌ متوسط‌ يا كوچك‌ نبودند كه‌ با تغيير شكل‌ ابتدايي‌ به‌ شكل‌ محل‌ مراجعه‌ انبوه‌ كودكان‌ و نوجوانان‌ 7 تا 20 ساله‌ مشتاق‌ به‌ بازيهاي‌ رايانه‌يي‌ درآمدند. نخستين‌ دستگاه‌هايي‌ كه‌ در اين‌ كلوپ‌ها به‌ كار گرفته‌ مي‌شدند آتاري‌ و ميكرو بودند كه‌ با گذر زمان‌ و فراگيرتر شدن‌ دستگاه‌هاي‌ پيشرفته‌تري‌ كه‌ از گرافيك‌ و پردازش‌ بالاتري‌ برخوردار بودند جاي‌ خود را به‌ سگا، سوني‌،پلي‌استيشن‌ و كامپيوتر دادند. دامنه‌ سني‌ مراجعان‌ به‌ كلوپ‌هاي‌ ويديويي‌ در ايران‌ 7 تا 20 سال‌ گزارش‌ شده‌ است‌. گسترش‌ روزافزون‌ بازيهاي‌ رايانه‌يي‌ در خانواده‌هاي‌ ايراني‌ نشان‌ از گسترش‌ فرهنگي‌ نوين‌ در جامعه‌ است‌. عدم‌ توجه‌ به‌ تفكر و فرهنگ‌ صحيح‌ بازيها مي‌تواند خشونت‌ را در بين‌ كاربران‌ افزايش‌ دهد. يكي‌ از اشتباهات‌ متداول‌ كه‌ گريبانگير صنعت‌ بازي‌ رايانه‌يي‌ در ايران‌ است‌، درك‌ نادرست‌ از روند توليد يك‌ بازي‌، يا بطور كلي‌ صنعت‌ توليد بازيهاست‌. بيشتر قشر متخصص و توليدكننده‌ در زمينه‌ رايانه‌، از مقاطع‌ مديريتي‌ تا مقاطع‌ اجرايي‌ به‌ توليد بازيهايي‌ به‌ صورت‌ يك‌ تفريح‌ يا سرگرمي‌ يا يك‌ امر غير جدي‌ نگاه‌ مي‌كنند. شايد دليل‌ وجود چنين‌ فكري‌ لفظ‌ بازي‌ باشد، به‌ اين‌ صورت‌ كه‌ چون‌ محصول‌ نهايي‌ اين‌ پروسه‌ يك‌ سرگرمي‌ و تفريح‌ است‌، پس‌ از توليد آن‌ هم‌ چيزي‌ شبيه‌ به‌ همين‌ مورد است‌. وجود چنين‌ طرز فكر اشتباهي‌ به‌ عنوان‌ معضل‌ همواره‌ مانع‌ از سرمايه‌گذاري‌ و پرداختن‌ هزينه‌هاي‌ مادي‌ و معنوي‌ از سوي‌ مديران‌ و متخصصان‌ توليد نرم‌افزار در داخل‌ كشور براي‌ توليد بازيهاي‌ رايانه‌يي‌ بوده‌ و هست‌. اصولا توليد يك‌ بازي‌ رايانه‌يي‌ جز در مواردي‌ خاص‌ فرق‌ چنداني‌ با ديگر محصولات‌ نرم‌افزاري‌ ندارد كه‌ آن‌ تفاوت‌ها هم‌ در جديت‌ و روند اصولي‌ و مهندسي‌ توليد يك‌ نرم‌افزار نيستند و به‌ مسائل‌ ديگري‌ مربوط‌ مي‌شوند. اين‌ موارد باعث‌ شده‌ فعاليت‌هاي‌ معدودي‌ هم‌ كه‌ از سوي‌ برخي‌ شركت‌هاي‌ داخلي‌ در زمينه‌ توليد بازي‌ها صورت‌ گرفته‌ است‌ فقط‌ جنبه‌ نمايشي‌ و جنبي‌ داشته‌ باشد و به‌ عنوان‌ فعاليت‌ اصلي‌ و زمينه‌ كاري‌ يك‌ شركت‌ مطرح‌ نباشد. ابعاد فرهنگي‌ مختلفي‌ نيز در مورد بازيهاي‌ كامپيوتري‌ در داخل‌ كشور ناشناخته‌ مانده‌ يا مورد بي‌توجهي‌ قرار گرفته‌اند. از جمله‌ آنها، بعد رسانه‌يي‌ بازيهاي‌ رايانه‌يي‌ است‌. امروزه‌ بازيهاي‌ رايانه‌يي‌ به‌ عنوان‌ يك‌ رسانه‌ نسبتا گسترده‌ و جذاب‌ در دنيا مطرح‌ هستند و يك‌ چنين‌ رسانه‌يي‌ درست‌ مانند ديگر رسانه‌ها، داراي‌ توان‌ بالايي‌ در برخي‌ زمينه‌ها است‌. به‌ عنوان‌ مثال‌ مي‌توان‌ به‌ تبليغات‌ تجاري‌، تبليغات‌ فرهنگي‌، آموزش‌ و خيلي‌ موارد ديگر اشاره‌ كرد كه‌ متاسفانه‌ فرهنگ‌ ايجاد و استفاده‌ هيچ‌ يك‌ از آنها (در يك‌ بازي‌ كامپيوتري‌) در كشورمان‌ جا نيفتاده‌ است‌ و به‌ بازي‌ فقط‌ به‌ عنوان‌ تفريح‌ و گذران‌ وقت‌ نگاه‌ مي‌شود. اينها همه‌ به‌ نوعي‌ به‌ عدم‌ وجود فرهنگ‌ صحيح‌ توليد و استفاده‌ از بازي‌هاي‌ رايانه‌يي‌ برمي‌گردد. البته‌ شايد بتوان‌ گفت‌ كه‌ صداوسيما تاحدودي‌ خواسته‌ و ناخواسته‌ به‌ اهميت‌ بازيهاي‌ رايانه‌يي‌ پي‌ برده‌ است‌. گواه‌ اين‌ مطلب‌ برنامه‌هاي‌ متعدد تلفني‌ است‌ كه‌ هرچند تنها 30 درصد از خصوصيات‌ يك‌ بازي‌ رايانه‌يي‌ را دارا هستند، اما با استقبال‌ عمومي‌ همراه‌ شدند. بسياري‌ از كاربران‌ بازيهاي‌ رايانه‌يي‌ از خستگي‌ چشم‌، پايين‌آمدن‌ انرژي‌ بدن‌، كندشدن‌ تصميمات‌ و ... شكايت‌ مي‌كنند. در اين‌ مورد نتايج‌ يك‌ تحقيقات‌ نشان‌ مي‌دهد هيجان‌هاي‌ رايانه‌يي‌ مي‌تواند به‌ تخريب‌ يا كندي‌ عملكرد ذهني‌ كاربر منجر شود. اعتياد به‌ بازيها، پرخاشگري‌، شرط‌بندي‌،كم‌شدن‌ علاقه‌ به‌ فعاليت‌هاي‌ بدني‌،فرار از مدرسه‌، دزدي‌ براي‌ تهيه‌ پول‌ بازي‌، صرف‌ پول‌ تغذيه‌ براي‌ بازي‌،گوشه‌گيري‌ و آسيب‌ديدن‌ بينايي‌ كاربران‌ و ده‌ها تاثير مخرب‌ ديگر از عوامل‌ اعتياد به‌ بازيهاي‌ رايانه‌يي‌ است‌. تحقيقات‌ انجام‌ شده‌ حاكي‌ از آن‌ است‌ كه‌ كودكان‌، جوانان‌ و والدين‌ نسبت‌ به‌ بازيهاي‌ ويديويي‌ رايانه‌يي‌ در مجموع‌ ديد مثبتي‌ دارند. خانواده‌ها سعي‌ دارند با سرگرم‌كردن‌ فرزندانشان‌ به‌ بازيهاي‌ رايانه‌يي‌ از شيطنت‌هاي‌ آنان‌ در امان‌ باشند. تقويت‌ زبان‌ انگليسي‌ و آشنايي‌ با فن‌آوري‌ روز از جمله‌ عواملي‌ است‌ كه‌ موافقت‌ والدين‌ را با بازيهاي‌ رايانه‌يي‌ جلب‌ مي‌كند و آنان‌ اين‌ موضوع‌ را نه‌ تهديد دانسته‌ بلكه‌ از وجود چنين‌ فن‌آوري‌ نيز خرسند هستند. دكتر قاسم‌ قاضي‌ روانشناس‌ با اشاره‌ به‌ عدم‌ تعهد شركت‌هاي‌ سازنده‌ بازيهاي‌ كارتوني‌ به‌ دنياي‌ ساده‌ و صميمي‌ كودكان‌ را مساله‌ مهمي‌ دانست‌ كه‌ در جريان‌ بازيهاي‌ كارتوني‌ الكترونيكي‌ مشاهده‌ مي‌شود. بازيهاي‌ رايانه‌يي‌ در جريان‌ ارايه‌ مضامين‌ جذاب‌ و گيراي‌ خود، با ارايه‌ صحنه‌هاي‌ پرخشونت‌ و خشن‌، طرح‌ اسلحه‌هاي‌ مختلف‌، تاكيد بر سرعت‌ بيشتر، به‌ نمايش‌ گذاشتن‌ برهنگي‌ و... زمينه‌ ارايه‌ فرهنگ‌ خاصي‌ كه‌ بازيهاي‌ رايانه‌يي‌ مبلغ‌ آن‌ هستند را براي‌ جوانان‌ فراهم‌ مي‌آورند. وي‌ تصريح‌ كرد: «تحليل‌ رفتن‌ افراد در بازيهاي‌ رايانه‌يي‌ به‌ سبب‌ افراط‌، بتدريج‌ از جهان‌ اطراف‌ بريده‌ و دور مي‌شوند.» قاضي‌، چاقي‌ را يكي‌ ديگر از معضلات‌ اعتياد به‌ بازي‌ رايانه‌ دانست‌ و افزود: «انجام‌ بازيهاي‌ الكترونيكي‌، اسباب‌ خانه‌نشيني‌ نوجوانان‌ را فراهم‌ مي‌آورد، كه‌ همين‌ امر مي‌تواند منجر به‌ بروز چاقي‌ شود كه‌ اين‌ خود به‌ نوعي‌ مشكل‌ زيستي‌ محسوب‌ مي‌شود و آسيب‌هاي‌ مختلف‌ ديگري‌ را در پي‌ دارد.» بازيهاي‌ ويديويي‌ رايانه‌يي‌ ابعاد مثبت‌ و منفي‌ بسياري‌ را در اوقات‌ فراغت‌ جوانان‌ ايجاد كرده‌اند و بازتاب‌ اثرات‌ آنها در كشورمان‌ نيز در حال‌ شكل‌گيري‌ است‌، بدين‌ روي‌ ضرورت‌ بررسي‌ هرچه‌ بيشتر آثار اين‌ بازيها را انكارناپذي EJ Viper4th November 2006, 04:39 AMاینا رو همه میگن ... ولی کو گوش شنوا ؟ :confused: آخه کسی به این حرف ها اهمیت نمیده. :rolleyes: با اینکه میدونن اینا همش درسته ولی بهش اهمیت نمی دن. HxH4th November 2006, 02:46 PMواقعا شما درست ميگين ولي بعضي ها هم اهميت ميدن:cool::( EJ Viper4th November 2006, 03:02 PMدرسته بعضی ها اهمیت میدن ولی تعداد آن ها نسبت به کاربران کامپیوتر خیلی کمه :(:o HxH4th November 2006, 03:04 PMدرسته بعضی ها اهمیت میدن ولی تعداد آن ها نسبت به کاربران کامپیوتر خیلی کمه :(:o اينكه معلومه:cool::( EJ Viper4th November 2006, 03:11 PMاينكه معلومه:cool::( معلوم بودنش که معلومه ولی این معلوم نیست که معلومه. معلومه هاااااا ولی چرا معلومه رو معلومه میدونه که معلومه. پس در واقع معلومه معلومه HxH4th November 2006, 03:14 PMمعلوم بودنش که معلومه ولی این معلوم نیست که معلومه. معلومه هاااااا ولی چرا معلومه رو معلومه میدونه که معلومه. پس در واقع معلومه معلومه چي شد؟:confused::confused::confused::confused::con fused::confused::confused::confused::confused::con fused::confused::confused::confused: EJ Viper4th November 2006, 03:15 PMچي شد؟:confused::confused::confused::confused::con fused::confused::confused::confused::confused::con fused::confused::confused::confused: هیچی دیگه. معلوم شد که معلومه;) سایت ما را در گوگل محبوب کنید با کلیک روی دکمه ای که در سمت چپ این منو با عنوان +1 قرار داده شده شما به این سایت مهر تأیید میزنید و به دوستانتان در صفحه جستجوی گوگل دیدن این سایت را پیشنهاد میکنید که این امر خود باعث افزایش رتبه سایت در گوگل میشود




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 446]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن