واضح آرشیو وب فارسی:فارس: در كارگاه فيلمنامهنويسي جشنواره جم عنوان شد؛ راستين: فيلمنامههاي جشنواره جم، قصههاي بديعي داشتند
خبرگزاري فارس: شادمهر راستين گفت: فيلمنامههاي جشنواره جم، قصههاي بديعي داشتند و در كل فيلمنامهها و ايدههاي خوب در اين جشنواره زياد بود.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي نخستين جشنواره فيلم جم، كارگاه فيلمنامهنويسي نخستين جشنواره فيلم كوتاه جم، توسط شادمهر راستين، صبح پنجشنبه در سينما فلسطين برگزار شد.
بنا بر اين گزارش، كارگاه فيلمنامهنويسي پس از كارگاه مستند اجتماعي كه در روز اول جشنواره با حضور سعيد رشتچيان و ابراهيم مختاري برگزار شده بود، دومين كارگاه اين جشنواره بود كه توسط شادمهر راستين، فيلمنامهنويس و با استقبال علاقمندان به فيلمنامهنويسي برپا شد.
«راستين» در اين كارگاه نكات كليدي براي نوشتن فيلمنامه را تشريح كرد و گفت: بخش ايدهپردازي ذهنتان را قوي كنيد. از همان ابتداي فيلم به پايان مسير فكر كنيد، ايده را به طور كامل پرداخت كنيد. فيلمنامه نويس هنرمند نيست، او تنها راننده ايده است پس نگذاريد هر ايدهاي سوار ماشينتان شود.
راستين درباره نگارش فيلمنامه فيلم كوتاه گفت: فيلمنامه كوتاه مثل كوه يخ است كه تنها يك هشتم آن بيرون است و هفت هشتم ديگرش درون آب. فيلم كوتاه تاثيرش بر مخاطب زياد است و پيچ آخر در فيلم كوتاه بسيار مهم است، پس سعي كنيد اگر فيلمنامهتان ماجرامحور است روابط علي و معلولي بر آن حاكم باشد و اگر شخصيت محور است، بهتر است شخصيتهاي كمتري در فيلم كوتاه داشته باشيم تا بتوانيم پرداخت مناسبي داشته باشيم.اگر فيلم كوتاه بخواهد وارد درونيات شود معمولا سطحي از آب در مي آيد.شروع جذاب در فيلم كوتاه بسيار مهم است براي اينكه تماشاگر را درگير ماجرا كنيد بايد دقيق باشيد و ايده را از اول مشخص كنيد ،اينكه مي خواهيد حسي را منتقل كنيد يا ماجرايي را نشان دهيد.
او با اشاره به اينكه هدف از ساخت فيلم بسيار مهم است، گفت: با خودتان صادق باشيد كه يك فيلم كوتاه را براي چه ميخواهيد؟ ايدهاي را ميخواهيد بيان كنيد؟ به فرم اجرايي كار توجه داريد يا ميخواهيد امكانات دوربين جديدي را به رخ بكشيد؟
راستين درباره شخصيتپردازي در فيلم كوتاه گفت: يكي از شكلهاي نمايش شخصيتپردازي تضاد است. در فيلم كوتاه نمايش تضاد به خاطر اينكه فرصت براي پرداخت شخصيت نيست، خوب جواب ميدهد.تيپسازي نكنيد اما در شخصيتپردازي فيلم كوتاه ميتوانيد تيپهايي را بسازيد كه كاري غيرقابل پيش بيني از او سر ميزند.
راستين درباره ريتم فيلم هم به نكاتي اشاره كرد و گفت: فيلم كوتاه به هنر نزديكتر است. ميتوانيد كاملا خلاقانه بنويسيد، بگذاريد ذهنتان برون فكني كند. بعد از نوشتن ايده سعي در ساختارمند كردن فيلمنامه كنيد. ساختار و نظم بعد از خلاقيت است. بعد شخصيتپردازي كنيد، ديالوگ بنويسيد، اكتها را انجام دهيد و به فكر ريتم فيلمنامهتان باشيد. در فيلمنامه معمولا هر جا داريد اطلاعات ميدهيد به افت ريتم مواجهايد و هر جا اكت داريد ريتم خوب پيش ميرود. پس بين اين دو تعادل برقراركنيد.
اوگفت: اگر ايده داريد، قصه خوب داريد و اجراي ضعيف،كار كنيد وبه شدت فيلم ببينيد. اما اگر مشكل جذاب نبودن ايده داريد پيشنهادم اين است كه برويد و زندگي كنيد.
شادمهر راستين در پايان درباره فيلمنامههاي جشنواره جم گفت: فيلمنامههاي جشنواره جم، قصههاي بديعي داشتند اگرچه شرح صحنه و بعد زمان و مكان نداشتند. بعضي فيلمنامههاي اين جشنواره درگير سانتيمانتاليسم بودند و هر جا در فيلمنامه روابط علي و معلولي نبود، معجزه رخ ميداد اما در كل فيلمنامهها و ايدههاي خوب در اين جشنواره زياد بود.
انتهاي پيام/
جمعه 3 خرداد 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 231]