تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند! زبان را عذابى دهد كه هيچ يك از اعضاى ديگر را چنان عذابى ندهد. زبان گويد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815480636




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

با هدف آشنايي وضعيت زنان مسلمان : كتابزن در كشورهاي اسلامي در تركيه منتشر شد


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: با هدف آشنايي وضعيت زنان مسلمان : كتابزن در كشورهاي اسلامي در تركيه منتشر شد
فرهنگي
آنكارا - كتاب زن در كشورهاي اسلامي به نويسندگي خانم‌ها عايشه بوهورلر و اصلي حان اكر در تركيه منتشر شد.

به گزارش ايرنا، اين كتاب مجموعه مقالاتي است كه در آن جايگاه زن در ‪۱۳‬ كشور اسلامي مورد بحث قرار گرفته است.

خانم عايشه بوهورلر نويسنده كتاب در مقدمه‌اي كوتاه از پيشداوري‌هايي كه در مورد زنان كشورهاي اسلامي صورت مي‌گيرد و اغلب واقعيت را منعكس نمي كنند، سخن به ميان آورده و مي‌گويد: اگر به چشم غرب به دنياي اسلام نگاه كنيم بدون توجه به اختلافات جغرافيايي - فرهنگي يك نوع زن جلوي ما مجسم مي شود كه برده مرد است و تحت فشار قرار مي‌گيرد.

به نوشته بوهورلر، اين نوع زن كه پشت مقنعه و برقع به تصوير كشيده مي شود، چقدر واقعيت‌ها را منعكس مي‌كند؟ اين پيشداوري‌ها تا چه حد صحت دارند؟ اختلافات فرهنگي و جغرافيايي به زندگي اين زنان و تفاسير ديني چقدر راه يافته است؟ آنها چگونه به دنيا نگاه مي‌كنند؟ ميان مشكلات آنان و مشكلات زنان در جهان چه تفاوتي وجود دارد؟ آيا مي‌خواهند با دنياي جديد همساز شوند؟ ديوارهاي مرئي و نامرئي كه جلويشان قرار گرفته، كدام ها هستند؟ از كدام نمونه آزادي براي زنان جانبداري مي‌كنند؟ در ميان تدين و تجدد كجا ايستاده اند؟
خانم بوهورلر دو سال پيش براي پاسخ گويي به اين پرسش‌ها راه كشورهاي مختلف اسلامي را پيش گرفت و با حدود دويست زن مصاحبه كرد تا بتواند صداي پشت پرده مانده زنان اين سرزمين‌ها را به گوش همه برساند.

در اين كتاب با زنان ‪ ۱۳‬كشور ( يمن، سودان، عمان، الجزاير، مصر، لبنان ، فلسطين، اردن، سوريه، ايران، مالزي، اندونزي، پاكستان) مصاحبه شده است.

بخش دهم كتاب (ص ‪ (۳۸۰-۴۱۷‬مصاحبه با زنان ايراني اختصاص يافته است كه در آن با هفت تن از زنان ايراني مصاحبه شده است.

رفعت بيات يكي از دوازده نماينده زن در مجلس شوراي اسلامي ايران، نخستين زني است كه در اين كتاب از موقعيت زنان ايران سخن به ميان مي‌آورد سهيلا جلودارزاده كه در سنديكاي كارگران فعاليت مي‌كند، دومين زني است كه در اين كتاب نظراتش را در ميان مي‌گذارد.

فاطمه معتمد آريا بازيگر سينما سومين زني است كه در اين كتاب مورد مصاحبه قرار گرفته است. او بازيگري با حجاب را مانعي در مقابل ابراز هنر نمي بيند و معتقد است سينماي امروز به اصول و قوانيني احتياج دارد كه مخالف با روح سنت ايراني نباشد و در عين حال تحول را نيز انكار نكند.

فاطمه اشرفي رئيس هيات مديره انجمن حمايت از زنان و كودكان مهاجر اعتقاد دارد براي ارتقاي موقعيت زن روش‌هايي بايد به كار رود كه با مولفه هاي جامعه متناسب باشد.

منيره رواني پور يك بانوي نويسنده كه با انديشه‌هاي حمايت از نهضت‌هاي زنان به شهرت رسيده است در قسمتي از صحبت خود از موانعي كه امروز جلوي پاي زنان گذاشته شده است سخن به ميان مي‌آورد. وي معتقد است كه قوانين غيرمكتوب بيش از همه اين موانع را تشكيل مي‌دهند.

اعظم طالقاني مدافع حقوق زنان، درباره زن ديروز، زن امروز و زن فردا بحث مي‌كند.

و در نهايت مرجان شيخ الاسلامي مدير خبرگزاري ميراث فرهنگي، تضادي ميان وظيفه مادري و فعاليت خارج از منزل نمي‌بيند و اشاره مي‌كند كه زنان ايران پس از انقلاب توانستند نقش فعال تري در جامعه داشته باشند.

در بخشي از اين كتاب مي‌خوانيم : آيت الله موسوي اردبيلي ابتدا ضمن توجه به قرآن كريم اشاره مي‌كند كه زن و مرد از يك خميرمايه به دنيا مي آيند و اضافه مي‌كند كه اين دو فقط از نظر موضع و مسئوليت اجتماعي يكسان نيستند.

وي ضمن صحبت از لزوم حجاب كه آن را به شكل حفاظ زن تعريف مي‌كند، سخن را به آزادي زن در ايران مي‌كشد كه در هر زمينه همگام با مرد مشغول فعاليت است.

در پي انتشار كتاب ياد شده خانم نعمت چوبوكچو وزير مشاور مسئول زنان در تركيه از اين كتاب به عنوان اثري ياد مي‌كند كه با دقت تمام آماده شده است و مي‌گويد كه خود وي از نزديك شاهد انجام اين طرح بوده است.

خانم نوراي مرت ، استاد دانشگاه و يكي از روزنامه نگاران مبرز ضمن اشاره به اين كه در تدوين بخش‌هايي از كتاب با نويسنده همراهي مي‌كرده، از آن به شكل اثري آموزنده ياد مي‌كند.

پروفسور محمد آلتان يكي از روزنامه نگاران و نويسندگان تركيه از اين كتاب به عنوان مرجعي پايدار ياد مي‌كند كه مي‌تواند مورد استفاده همه پژوهشگران مسايل زن قرار گيرد.

خانم عايشه بوهورلر پس از آن كه تحصيلات خود را در رشته روزنامه نگاري در دانشگاه استانبول به پايان رسانيد، در بعضي سازمان‌هاي غيردولتي نقش فعالي برعهده داشت و نوشته هايش را در مجلات و روزنامه‌ها چاپ كرد.

مدتي سردبيري بخش زنان نشريات ايزلنيم و آكسيون را بر عهده گرفت. سال هاي دراز در شبكه تلويزيون ‪ ۷‬برنامه‌هاي خاص زنان و جوانان را تهيه كرد و فيلم‌هاي مستند در داخل و خارج تركيه ساخت. مقالات او در حال حاضر در روزنامه -يني شفق> منتشر مي‌شود. از ميان آثار بوهورلر مي‌توان به: زن و تحول در ايران اشاره كرد كه اثري مستند و در سال ‪ ۲۰۰۰‬تهيه شده است.

اصلي خان اكر نيز در سال ‪ ۱۹۹۸‬از رشته راديو - تلويزيون دانشكده ارتباطات دانشگاه استانبول فارغ التحصيل شد. در سال ‪ ۲۰۰۰‬به انگليس رفت و در دانشگاه سيني لندن در درس فيلم‌هاي مستند و جنسيت - زن - اسلام شركت كرد. در سال ‪ ۲۰۰۳‬از دانشگاه تايمز والي لندن با درجه فوق ليسانس در رشته سينما فارغ التحصيل شد و در حال حاضر در كانال تلويزيون ‪ ۷‬در بخش اخبار خارجي كار مي‌كند.

خانم اكر در انجام مصاحبه‌ها با عايشه بوهورلر همكاري داشته است.
 جمعه 3 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 336]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن