تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سكوت مؤمن تفكر و سكوت منافق غفلت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815478798




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مشاركت راهبردي روسيه و چين در سايه سفر ميدويديف به پكن


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: مشاركت راهبردي روسيه و چين در سايه سفر ميدويديف به پكن
خبرگزاري فارس: از ديد مسكو سفر رئيس جمهوري روسيه به چين بايد تاييدي بر متحد ژئوپليتيك بودن پكن در رويارويي با غرب باشد، در حالي كه براي پكن صحبت در خصوص اختلاف نظرات اهميت بيشتري دارد.


به گزارش فارس به نقل از روزنامه «كامرسانت»، امروز سفر ديميتري ميدويديف، رئيس جمهوري روسيه به چين آغاز مي شود.
اين سفر از ديد دو كشور داراي اهميت متفاوت است: از ديد مسكو اين سفر بايد تاييدي بر اين نظريه باشد كه چين از ديدگاه روسيه يك متحد ژئوپليتيكي جدي در رويارويي با غرب است. در حالي كه براي مقامات پكن صحبت در اين خصوص از اهميت زيادي برخوردار است كه چرا سطح همكاريهاي نظامي- فني دو كشور تا اين حد كاهش يافته، آينده اتحاد روسيه و چين در عرصه انرژي آنقدر مبهم است و اينكه رهبران چين براي حمايت فعال از مسكو در مبارزه با گسترش ناتو تمايل زيادي ندارند.
انتخاب چين براي دومين سفر رئيس جمهوري روسيه ( اولين سفر روز گذشته به قزاقستان صورت گرفت)، تصادفي نبوده است. علاوه بر مرز مشترك بيش از 4 هزار كيلومتري دو كشور، مسكو و پكن در طول سالهاي اخير داراي اصول مشترك سياسي بودند كه مهمترين آنها مخالفت با جهان تك قطبي به رهبري ايالات متحده آمريكا، مبارزه با «انقلابهاي رنگين» و نيز اعتقاد بر ضرورت در نظر گرفتن خصوصيات محلي قبل از اقدام براي دموكراتيزه سازي است.
در دوره رياست جمهوري ولاديمير پوتين، روسيه و چين كارهاي بسياري در اين راستا انجام دادند. غالبا نيز بيانيه مشترك نشست سران دو كشور، عكس العمل به مسائل مهم بين المللي بود. ميدويديف قصد دارد اين جهت گيري در سياست خارجي روسيه را حفظ كند.
البته در عرصه ديپلماتيك مسكو و پكن داراي اختلاف نظراتي نيز بودند. براي مثال در خصوص گسترش شوراي امنيت سازمان ملل كه با وجود طرفداري هر دو از اين مسئله، روسيه بر «گسترش محدود» اصرار دارد، در حاليكه چين خواستار گسترش وسيع آن است.
اين اختلاف نظر به مسئله گسترش ناتو و طرحهاي اين پيمان براي جذب گرجستان و اوكراين نيز مربوط مي شود. پكن تمايل ندارد كه به رويارويي با ناتو كشيده شود و برايش داشتن روابط متعارف با كشورهاي عضو ناتو بسيار مهم است، بنابراين از موضع گيري تند مسكو در قبال ناتو حمايت نمي كند.
به نوشته اين روزنامه، در مجموع سفر كنوني ديميتري ميدويديف به چين، آزمايش جدي براي او بشمار مي رود و ثابت خواهد كرد كه آيا رئيس جمهوري جديد روسيه قادر به حل و فصل برخي مشكلات به بن بست رسيده خواهد بود يا خير. در واقع ميزان اعتبار وي نزد مقامات بلند پايه ديپلماتيك پكن به موفقيت او در انجام اين ماموريت بستگي دارد.
البته در هر صورت فعلا مسكو مي تواند خود را بيمه شده تصور كند، چرا كه در صورتي كه سفر ميدويديف آنقدرها هم موفقيت آميز نباشد، ولاديمير پوتين در مقام نخست وزيري روسيه قصد دارد در پاييز امسال به چين سفر كند و مي تواند مسائل مربوط به جبهه چين را خود حل و فصل نمايد.
انتهاي پيام/.
 جمعه 3 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 226]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن