تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):عبادت را نزد خويش ناپسند مگردانيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819539224




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فضاي سايبر ناشي از ناهماهنگي دستگاه‎هاي مسوول است


واضح آرشیو وب فارسی:هموطن سلام: فضاي سايبر ناشي از ناهماهنگي دستگاه‎هاي مسوول است
عمده‌ معضلات موجود در سالم‌سازي فضاي سايبر از ناهماهنگي دستگاه‎هاي مسوول شاخه‎هاي مختلف سالم‎سازي فضاي سايبر نشأت مي‎گيرد و به نظر مي‎رسد دليل اصلي بروز چنين وضعيتي، نبود يا كمبود ظرفيت‎هاي نهادي لازم در دستگاه‎هايي است كه صلاحيت و البته مسووليت قانوني دارند.
عمده‌ معضلات موجود در سالم‌سازي فضاي سايبر از ناهماهنگي دستگاه‎هاي مسوول شاخه‎هاي مختلف سالم‎سازي فضاي سايبر نشأت مي‎گيرد و به نظر مي‎رسد دليل اصلي بروز چنين وضعيتي، نبود يا كمبود ظرفيت‎هاي نهادي لازم در دستگاه‎هايي است كه صلاحيت و البته مسووليت قانوني دارند.
رضا باقري‌اصل - مدير دفتر فناوري‌هاي نوين مركز پژوهش‌هاي مجلس با بيان اين مطلب و با اشاره به اصل نهم قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران كه مي‌گويد «در جمهوري‏ اسلامي‏ ايران‏ آزادي‏ و استقلال‏ و وحدت‏ و تماميت‏ ارضي‏ كشور از يكديگر تفكيك‏‌ناپذيرند و حفظ آن‌ها وظيفه‏ دولت‏ و آحاد ملت‏ است‏. هيچ‏ فرد يا گروه‏ يا مقامي‏ حق‏ ندارد به‏ نام‏ استفاده‏ از آزادي‏، به‏ استقلال‏ سياسي‏، فرهنگي‏، اقتصادي‏، نظامي‏ و تماميت‏ ارضي‏ ايران‏ كمترين‏ خدشه‌اي‏ وارد كند و هيچ‏ مقامي‏ حق‏ ندارد به‏ نام‏ حفظ استقلال‏ و تماميت‏ ارضي‏ كشور آزادي‌هاي‏ مشروع‏ را، هر چند با وضع قوانين‏ و مقررات‏ سلب‏ كند»، در خصوص برنامه اقدام براي تحقق برنامه سالم‎سازي فضاي سايبر سخن گفت.
او با تاكيد بر اينكه ترديدي نيست كه فناوري اطلاعات و ارتباطات همانند ديگر فناوري‎ها في‎نفسه زيان‎آور نيست و آنچه به عنوان ناهنجاري‎هاي سايبري ياد مي‎شود، به نوعي بازتاب شديدتر ناهنجاري‌هاي رفتاري انسان در دنياي فيزيكي است، گفت: تا زماني كه در دنياي فيزيكي ناهنجاري هست، نمي‎توان به پاك‎سازي فضاي سايبر اميد داشت؛ با اين تفاوت كه آسيب‎هاي مادي و معنوي آن به مراتب بيش‌تر از ناهنجاري‎هاي دنياي فيزيكي است و در عين حال پيشگيري از وقوع و مقابله با عوامل آن نيز به مراتب دشوارتر است.
وي ياد آور شد: كشور ما از معدود كشورهايي است كه تقريباً اندكي پس از آغاز فراگيري كاربري اينترنت حائز سياست‎هاي كلان قابل اتكايي شده است. چه فرصتي از اين مغتنم‎تر كه بالاترين مقام سياست‌گذاري كشور، مقام معظم رهبري، در خردادماه 1380 «ابلاغيه سياست‎هاي كلي شبكه‎هاي اطلاع‎رساني رايانه‎اي» را صادر فرمودند كه به راستي سند چشم‎انداز اختصاصي اين حوزه به شمار مي‌آيد.
او گفت: البته نبايد تلاش مسوولان وقت شوراي عالي اطلاع‎رساني را ناديده انگاشت. به نحوي كه ملاحظه شد در سال 1379 «راهبردهاي كلان ارايه خدمات اطلاع‌رساني و اينترنت در كشور» را تدوين و ابلاغ كردند كه در نوع خود سندي جامع، منطقي و دست‎يافتني محسوب مي‎شود. اين كارشناس توجه به دو نكته را ضروري دانست و اذعان داشت: اولا به جاي ايراد اتهام به اين فناوري، بايد به دنبال ريشه‌يابي انواع معضلات در خود جامعه و نه فضاي سايبر بود و پاك نگه‎داشتن اين فضا نيز اساسا در گرو جلوگيري از ورود اين معضلات به آن است.
او گفت: ثانيا از آنجا كه ناهنجاري‎هاي سايبري زيان‎ها و آسيب‎هاي مادي و معنوي بسيار بيش‌تري نسبت به نظاير فيزيكي‎شان وارد مي‎آورند، نبايد از هيچ ابزار يا تمهيد پيشگيرانه‎اي فروگذار كرد همانطور كه در بسياري از كشورهاي جهان نحوه بهره‌گيري از فناوري اطلاعات مديريت مي‌شود. وي تصريح كرد: هرچند اين اعمال مديريت بايد به‌گونه‎اي به كار گرفته شوند كه حداقل آسيب‎ها به فعاليت‎هاي مشروع سايبري وارد شود زيرا اين فناوري به همان نسبت در بهينه‎سازي امور مشروع نقش دارد و هرگونه ايجاد محدوديت در بكارگيري آن موتور توسعه ملي را در مسابقه پرشتاب جهاني با كندي مواجه مي‎سازد.
باقري در خصوص نتايج جلسات بررسي سالم‌سازي فضاي سايبر در مركز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي گفت: اين مركز از ابتداي سال 86 با برگزاري يازده جلسه با حضور اكثر دست‎اندركاران اين حوزه و انتشار سلسله ‎گزارش‎هايي، از ابعاد مختلف نحوه رويارويي كشورمان را با انواع هنجارشكني‎هاي سايبري مورد بررسي و تجزيه و تحليل قرارداد و با همفكري كوشيده راهي براي برون‎رفت از معضلات كنوني بيابد.
او ادامه داد: پس از رايزني‎ با مسوولان ذي‎ربط، اين نتيجه حاصل شد كه با قبول اين كه در سطوح مختلف سياست‎گذاري راهبردي ـ اجرايي، قوانين مورد نياز، امكانات فني و نيروي انساني متخصص كاستي‌هايي وجود دارد، اما مهم‎ترين عاملي كه باعث شده از همين ظرفيت‎هاي كنوني بهره‎وري لازم به عمل نيايد، نبود يك «مرجع راهبري» يا به عبارت بهتر يك «مركز فرماندهي» است كه سياست‎هاي يكسان و هماهنگ و نظارت توام با ضمانت اجراي لازم را به عمل ‎آورد.
وي يادآور شد: در واقع همين مرجع خواهد بود كه با رهبري صحيح و مداوم، كشور را از وضعيت فعلي به وضعيت ايده‎آل رهنمون مي‌سازد. باقري‌اصل افزود: از آنجا كه تشكيل چنين مرجعي سازوكار و تشريفات خاص خود را مي‎طلبد و از سوي ديگر بايد براي هماهنگي اقدامات كنوني تدابير عاجلي اتخاذ شود تا در دوران گذار به وضعيت ايده‌آل از تمامي ظرفيت‌هاي موجود و توانمندي‌هايي كه طي چند سال اخير به واسطه تلاش و همت دست‌اندركاران اين حوزه حاصل شده است، نهايت بهره‌برداري صورت گيرد، پيشنهاد شد به منظور هماهنگي تمامي نهادهاي مرتبط با سالم‌سازي فضاي سايبر (و نه فقط فيلترينگ) ستادي براي هماهنگي سياست‌هاي راهبردي و اجرايي و نيز تقسيم وظايف تشكيل شود.
مدير دفتر فناوري‌هاي نوين مركز پژوهش‌هاي مجلس، سياست‌هاي راهبردي و اجرايي منتج از جلسات فوق را نظارت بر حسن اجراي ابلاغيه مقام معظم رهبري راجع به سياست‌هاي كلي شبكه‌هاي اطلاع‌رساني رايانه‌يي با بازنگري مصوبات راجع به نحوه استفاده از شبكه‌هاي اطلاع‌رساني رايانه‌يي (خردادماه 1380)، تسريع تدوين و ارايه طرح توسعه و ساماندهي محتواي الكترونيكي (تسما) عنوان كرد.
او گفت: تدوين پيش‎نويس ضوابط ناظر بر تنوع دسترسي به اينترنت، تدوين پيش‎نويس طرح، لايحه قانون نظام جامع سالم‎سازي فضاي سايبر، توليد و عرضه انواع برنامه‌هاي فرهنگي براي رشد آگاهي آحاد جامعه راجع به ابعاد مثبت و منفي كاربري فضاي سايبر از ديگر سياست‌هاي راهبردي است.
باقري تسريع در تعيين تكليف راجع به لوايح مرتبط با سالم‌سازي فضاي سايبر، به ويژه لايحه جرايم رايانه‌يي، تجديدنظر قضايي در فهرست فيلترينگ و توسعه كمي و كيفي مراجع اختصاصي رسيدگي به جرايم سايبري و تربيت نيروهاي متخصص در امر مبارزه با جرايم رايانه‌يي را از ديگر موارد خواند.
او اولويت بخشيدن به گزينه پيشگيري به جاي مجازات را از ديگر نتايج جلسات عنوان و تصريح كرد: تدوين و تصويب سياست‌هاي كلي استفاده از شبكه‌هاي اطلاع‌رساني رايانه‌يي در دستگاه‌هاي دولتي ( با تاكيد بر پيش‎بيني ضمانت اجراهاي اداري در كدهاي رفتاري)، توليد محتواي سالم الكترونيكي براي دانش‎آموزان، تدوين كد رفتاري كاربري شبكه‎هاي اطلاع‎رساني رايانه‎يي و راه‌اندازي بانك داده ملي فيلترينگ ما را در رسيدن به اين هدف ياري مي‌كند.
باقري، ساماندهي دسترسي به اينترنت از طريق حذف تدريجي اتصال‌هاي كارتي و جايگزيني با اتصال‌هاي مبتني بر اشتراك ثابت و پرسرعت و حذف محدوديت‌ها در سرعت دسترسي را نيز ديگر سياست راهبردي و اجرايي منتج از جلسات اين مركز دانست. به گفته‌ وي با ايجاد سازوكار فني تنوع دسترسي‌ها براساس نوع فيلترينگ متناسب با كاربري، تهيه گزارش‌هاي دوره‌اي راجع به كاربري اينترنت و ارايه به مراجع ذي‎صلاح، اتخاذ تدابير لازم براي رشد آگاهي دانش‌آموزان، دانشجويان و دانش‌پژوهان نسبت به ابعاد مثبت و منفي فضاي سايبر، تمركز فعاليت كارگروه تعيين مصاديق فيلترينگ بر قانون اصلاح قانون مطبوعات مصوب 1379، امكان‎سنجي نحوه جمع‌آوري و تجميع داده‎هاي مورد نياز جهت پيگرد مجرمان و نحوه دسترسي به آن‌ها و تشكيل ستاد هماهنگي سالم‎سازي فضاي سايبر با حضور مراجع مسوول مي‌توان به سياست طرح شده در بالا رسيد.
وي وظيفه اين ستاد را هماهنگي، پيگيري كليه نتايج حاصل از هم‌انديشي دست‌اندركاران در مركز پژوهش‌ها عنوان كرد و ياد آور شد: اجراي برخي اقداماتي كه در اين جلسات احصاء شده، نيازمند بررسي دقيق كارشناسي براي برنامه‌ريزي اجرايي است. به همين منظور لازم است نهادهاي ذي‌ربط كه نماينده آن‌ها در ستاد مشاركت مي‌كنند، درخصوص موضوعات دستور جلسات ستاد بررسي كارشناسي لازم را انجام دهند تا تصميمات اتخاذ شده در ستاد مبتني بر اطلاعات و بررسي‌هاي دقيق باشد.
باقري در خصوص برنامه اقدام - بهينه‎سازي وضعيت كنوني و بسترسازي براي وضعيت ايده‎آل - اظهار كرد: براي آماده‎سازي همه‎جانبه جامعه براي ورود به وضعيت ايده‎آل، بايد اقدامات پيش‎نياز، هماهنگ و هم‎سو با برنامه جامع سالم‎سازي فضاي سايبر در دستور كار قرار داد و بديهي است اگر اين برنامه اقدام، به درستي اجرا شود، مشكلات كنوني هم رفع خواهد شد.
وي تصريح كرد: با بررسي نوع عملكرد دستگاه‌هاي متولي، مي‎توان چنين نتيجه گرفت كه توفيق در اين راه به يك آماده‎باش سايبري تمام‎عيار بستگي دارد. لايه سياست‎گذار جامعه همواره بايد آمادگي و ظرفيت لازم براي مواجهه با حوزه‎هاي جديد را داشته باشد تا به موقع تدابير كلان ملي را تدوين و ابلاغ كند.
او تشريفات زمان‎بر تصويب لوايح/طرح‎هاي قانوني را سم مهلكي براي ساماندهي و سزادهي قانوني به منظور سالم‎سازي فضاي سايبر برشمرد و تاكيد كرد: هنجارشكنان مي‎دانند كه مجريان قانون براي مقابله با آن‌ها راه درازي در پيش دارند و نبود امكانات فني و پرسنل متبحر از نقاط ضعف جدي قابل ذكر است. اگر مجريان قانون در روزآمدي كامل به سر نبرند، حتي بهترين قوانين نيز متروك خواهند ماند.
وي افزود: چنانچه بتوان ميان دستگاه‎هاي مسوول شاخه‎هاي مختلف سالم‎سازي فضاي سايبر هماهنگي و تعامل سازنده‎اي برقرار و ظرفيت‎ها را بر صلاحيت‎هاي قانوني استوار كرد، بسياري از مشكلات و نارسايي‎هاي كنوني حل مي‎شود. باقري در پايان خاطر نشان كرد: اما اگر وضعيت كنوني ادامه يابد، نه مي‎توان دستگاه قانوني را به دليل عدم انجام وظايفش بازخواست كرد، چون ابتكار عمل لازم از آن سلب شده است و نه مي‎توان دستگاه برخوردار از ظرفيت را در مقابل اقداماتش پاسخگو نگه‎داشت، زيرا پشتوانه قانوني‎ وجود ندارد و در نهايت اين ناهماهنگي به تضعيف حاكميت منجر خواهد شد.
 چهارشنبه 1 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: هموطن سلام]
[مشاهده در: www.hamvatansalam.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 230]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن