تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):يك عالم برتر از هزار عابد و هزار زاهد است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815535818




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

يك كارشناس ارشد مسائل خاورميانه: هيچ مسئله‌اي در خاورميانه بدون ايران حل نمي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: يك كارشناس ارشد مسائل خاورميانه: هيچ مسئله‌اي در خاورميانه بدون ايران حل نمي‌شود
خبرگزاري فارس: يك كارشناس مسائل خاورميانه معتقد است كه بدون در نظر گرفتن جايگاه واقعي ايران و سوريه نه تنها مشكل لبنان حل نمي‌شود بلكه هيچ مسئله مهمي در خاورميانه به نتيجه نخواهد رسيد.


رضا اميري مقدم كارشناس ارشد مسائل خاورميانه در گفتگو با خبرنگار سياسي خارجي فارس با اشاره به نيت دوحه از ايران و سوريه براي كمك به بحران لبنان گفت: از آنجا كه نقش جمهوري اسلامي ايران و سوريه در تحولات خاورميانه انكار ناپذير است هيچگونه مسئله‌اي در خاورميانه به نتيجه نمي‌رسد مگر اينكه جايگاه واقعي اين دو كشور را باور كنند.
وي متذكر شد: آنها با پيش كشيدن نام ايران و سوريه قصد دارند وانمود كنند كه گروه 8 مارس و نه گروه 14 مارس عامل به بن بست رسيدن مذاكرات فعلي است.
اميري مقدم گفت: هدف ديگر درخواست كنندگان اين است كه جاي خود (عربستان ، آمريكا و مصر) را در افكار عمومي با ايران و سوريه عوض كنند اين در حالي است كه همكاري ايران و سوريه با نشست دوحه در حل بحران لبنان و دست يافتن به توافق در اين خصوص زماني معنا پيدا مي‌كند كه آمريكا و عربستان سعودي به مداخله خود در لبنان و اين مذاكرات پايان دهند.
اين كارشناس پايبندني گروه 14 مارس و هيات اتحاديه عرب به توافق اوليه انجام شده در بيروت را از ديگر شرايط دعوت از ايران دانست و تصريح كرد: در اين راستا همچنين مي‌بايست مذاكرات محدود به همان سه موضوع توافق شده در بيروت باقي بماند و همه كشورهاي اطراف و عوامل داخلي و خارجي مربوطه به بحران داخلي لبنان معتقد باشند كه بحران كنوني لبنان راهي جز مذاكره و گفتگو ندارد.
اميري مقدم در ادامه با تشريح تحولات لبنان قبل از اجلاس دوحه گفت: پس از آنكه تحولات لبنان منجر به عصيان مدني توسط معارضين دولت و گروه 14 مارس شد گروه 8 مارس موسوم به معارضه توانستند ظرف چند ساعت عملاً پايتخت را به كنترل خود درآورند اما اين گروه در يك اقدام هوشمندانه با اعتقاد به اينكه گفتگو و مذاكره تنها راه حل بحران كنوني لبنان است به نحوي بيروت را به كنترل درآورد كه كمترين آسيبي به ساختارهاي اجتماعي و حتي دولتي وارد نشد ضمن اينكه بر توطئه مخالفين خود در داخل و خلارج از لبنان مبني بر اينكه گروه معارضه معتقد به راه حل نظامي جهت پايان دادن به بحران لبنان است خط بطلان كشيد.
وي با اشاره به مبهوت شدن رهبران گروه 14 مارس از قدرت شگفت انگيز معارضه در تصرف مناطق استراتژيك پايتخت افزود: 14 مارسي‌ها پس از اين اقدام لحن خود را تغيير داده و عليرغم جار و جنجال تبليغاتي آمريكا، فرانسه و برخي كشورهاي عربي از آنها به اين نتيجه رسيده‌اند كه راهي جز گفتگو براي حل مشكل وجود ندارد.
اين كارشناس با اشاره به واكنش اتحاديه عرب به بحران لبنان تصريح كرد: به دنبال اين جريان با برگزاري اجلاس وزراي خارجه اتحاديه عرب در مصر گروهي را به سرپرستي نخست وزير قطر جهت گفتگو با طرف‌هاي لبناني عازم بيروت كرد كه انتخاب اين گروه از چند جهت قابل تامل است نخست اينكه دو طرفدار گروه 14 مارس يعني عربستان و مصر در تركيب هيات حل بحران حضور نيافتند دوم اينكه كشورهايي به عنوان اعضاي هيات انتخاب شدند كه نقش چنداني در تحولات لبنان نداشتند و سوم اينكه به شكست كشاندن نتيجه اقدامات اين هيات توسط آمريكا و فرانسه يا عربستان و مصر تبعات و پيامدهاي منفي خواهد داشت.
اميري مقدم با اشاره به عادي شدن اوضاع لبنان پس از ورود هيات اتحاديه عرب و استقبال گروه 8 مارس از روي اقتدار و گروه 14مارس از روي ضعف و ناچاري از اين هيات خاطرنشان كرد: به دنبال اين ماجراي لبنان به حالت عادي بازگشت و راههاي ارتباطي مسدود شده باز گرديد و طرفين توافق كردند كه مذاكرات خود را پيرامون سه موضوع تعيين رئيس جمهور، تركيب كابينه و قانون انتخابات در دوحه ادامه دهند.
وي افزود : مذاكرات اوليه در بيروت به نحوي پيش رفت كه در هر سه موضوع افكار طرفين چالش به هم نزديك بود و برهمين اساس هيات‌هاي سه جانبه در دوحه قطر مذاكرات خود را آغاز كردند.
اين كارشناس يادآور شد: شركت كنندگان در اين نشست براي تعيين ميشل سليمان فرمانده كنوني ارتش لبنان به سمت رياست جمهوري مخالفتي نداشتند اما براي تشكيل كابينه در مذاكرات مقدماتي بيروت گروه 14 مارس موافقت كرده بود كه تركيب كابينه به نحوي باشد كه عملاً ثلث معطل در اختيار معارضه قرار گيرد.
وي افزود : در مذاكرات دوحه جناح 14 مارس در اين زمينه تغيير موضع داده و خواسته‌هاي خود را به نحوي افزايش دادند كه دستاوردهاي گذشته مذاكرات را با بن بست مواجه ساخت.
اميري مقدم در ادامه با بيان اختلاف گروههاي لبناني درباره قانون انتخابات يادآور شد: گروه 8 مارس بر قانون انتخابات سال 1960 اصرار مي‌ورزد كه بر اين اساس انتخابات در حوزه شهرستان‌ها صورت مي‌گيرد البته فواد سنيوره كه از سوي معارضه غير قانوني شناخته مي‌شود در روز دوم درگيري‌هاي اخير لبنان طي نطقي انتخابات بر مبناي شهرستاني 1960 را مورد پذيرش قرار داده بود اما مذاكرات قطر بر سر اين موضوع هم با چالش مواجه شد.
وي ادامه داد: از آنجا كه رهبران گروه 14 مارس تصور مي‌كردند ممكن است بر سر اين دوبند توافق حاصل شود موضوع جديدي به نام سلاح مقاومت را مطرح كردند در حاليكه چنين موضوعي اصلاً در دستور مذاكرات اين نشست قرار نداشت و در بيانيه هيات اتحاديه عرب در بيروت هم تلويحاً سلاح مقاومت مشروع شناخته شده بود.
اين كارشناس ارشد مسائل خاورميانه در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه چه عاملي باعث شد گروه 14 مارس چنين موضع سرسختانه‌اي را در قبال حزب الله اتخاذ كند پاسخ داد: مواضع تازه جرج بوش در قبال تحولات لبنان و حزب‌الله و حمايت بي‌چون و چراي وي از گروه 14 مارس مواضع توهين آميز وزير خارجه عربستان در اجلاس اتحاديه عرب باعث اتخاذ اين سياست از سوي گروه 14 مارس شده است.
وي معتقد است كه مخالفان صلح در بيروت و عوامل عدم پيشرفت مذاكرات دوحه دخالت‌هاي آمريكا و برخي كشورهاي عربي را تشكيل مي‌دهند نه گروه 14 مارس چرا كه اين گروه بر اساس دستور ديكته شده از جانب اين كشورها در لبنان انجام وظيفه مي‌كنند.
اميري مقدم در پايان با فاش كردن نام عاملين بحران‌هاي اخير در لبنان خاطرنشان كرد: جاي بسي تعجب است كه آيا عربستان سعودي كه مذاكرات كنوني را با دخالت‌هاي خود به بن بست كشانده است يا جمهوري اسلامي ايران كه از ابتدا معتقد بود مسائل لبنان راه حل نظامي نداشته و بحران اين كشور بايد از راه گفتگو و مذاكره توسط گروههاي داخلي لبنان و بدون مداخله خارجي حل شود.
انتهاي پيام/
 چهارشنبه 1 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 495]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن