تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 25 دی 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اى مردم! جز اين نيست كه خداست و شيطان، حق است و باطل، هدايت است و ضلالت، رشد ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

کلینیک زخم تهران

کاشت ابرو طبیعی

پارتیشن شیشه ای اداری

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

خرید یوسی

ساندویچ پانل

ویزای ایتالیا

مهاجرت به استرالیا

میز کنفرانس

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1853503424




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

درام روانشناسانه یا حرکت زیر خط کلیشه‌ها؟


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: فرهنگ > سینما  - سحر عصرآزاد فیلم سینمایی «خاطره» ساخته نادر طریقت قرار است درام روانشناسانه‌ای باشد از درگیری‌های ذهنی یک زن نویسنده که در پیچ و خم نوشتن رمان جدیدش متوقف می‌ماند و مخاطب را هم سردرگم می‌کند.  این روزها که سینما به گونه‌ای افراطی به قبضه فیلم‌های سطحی گیشه‌پسنده درآمده، به نظر می‌آید پرداختن به یک درام روانشناسانه یا حداقل داعیه آن را داشتن حرکتی مقبول قلمداد شود، اما چه خوب می‌شد این مقبولیت از حد شعار و حرکت - نه روی خط - زیر خط کلیشه‌ها، به لایه‌های عمیق‌تر فیلم نفوذ می‌کرد.  آن وقت دیگر لزوماً نباید قهرمان یا شخصیت اصلی فیلم یک نویسنده می‌بود تا درگیرهای ذهنی او ملموس به نظر بیاید یا یک برادر روانشناس / روانپزشک داشته باشد که حال و هوای روحی او را تشریح کند و اطلاعات بدهد. حتی دیگر لازم نبود ناپدری این نویسنده در فلاش‌بک‌ها حضوری این چنین اغراق شده و دور از ذهن داشته باشد!  قهرمان فیلم «خاطره» نویسنده‌ای است به نام پریچهر (مهناز افشار) که تصور می‌کند شوهر دومش (حمید- پرمان بازغی) باعث آزار و اذیت پسر کوچک او می‌شود. زن در مبارزه‌ای منفی تلاش می‌کند مرد را از زندگی‌اش بیرون کند، اما ماجرا وقتی وارد سطحی دیگر می‌شود که تازه در گره‌گشائی معلوم می‌شود پریچهر یک ماه است پسرش را از دست داده و در این مدت با توهم حضور پسرش زندگی می‌کرده است.  در واقع از آن جنس غافلگیری‌هایی طراحی شده که مخاطب پس از گره‌گشایی باید در ذهن خود اتفاقات گذشته را مرور کند و کدهایی را که درباره متوهم بودن پریچهر و واقعی نبودن پسرش ارائه شده، کنار هم بچیند تا فینال را به جای صرفاً دیدن، حس کند.  اما این اتفاق به جای آنکه در ذهن مخاطب بیفتد و او را به کنکاش وادارد، در فلاش‌بک‌های متعددی که گذشته تا حال را این بار بدون حضور پسربچه مرور می‌کند، به تصویر درمی‌آید تا گره باز نشده‌ای در فیلم باقی نماند.  در مورد کاراکتر پریچهر همانطور که اشاره شد، تلاش شده به وجوه شخصیت‌پردازانه او به شکلی کلیشه‌ای توجه شود و علاوه بر نویسنده بودن که موقعیتی مستعد برای پیچیدگی افکار است، گره ذهنی او در زمان حال (ذهنیت منفی نسبت به ناپدری) به گذشته تیره و تارش بازگردد، اما پرداخت اغراق شده همین وجه تأثیر احتمالی کلیشه را هم از بین می‌برد. همانطور که نوع ارائه اطلاعات با فلاش‌بک‌های مربوط به حضور توهم‌وار پسربچه، به نوعی مخاطب را از گردونه ارتباط پویا با فیلم و قصه جدا می‌کند. چرا که جایی برای تجزیه و تحلیل او باقی نمی‌گذارد.  در واقع آنچه ضربه اصلی را به فیلم «خاطره» وارد کرده، پرداخت اغراق‌شده کلیشه‌ها و نحوه توزیع اطلاعات است که نه نمودی ظریف و هنرمندانه دارد و نه می‌تواند علامت سئوال‌های ایجاد شده را پاسخگو باشد. درحالیکه ما باید بپذیریم شوهر و دوست و پلیس و فامیل همه در حال نقش بازی کردن بوده‌اند تا بحران روحی خاطره بگذرد!  «خاطره» فیلمی است که با نگاه متعادل به فیلمنامه‌ای با گره‌های آشنا، انتخاب بازیگران، کارگردانی سکانس‌هایی که تمهیدات روایی محسوب می‌شوند مانند فلاش‌بک‌ها و ... می‌توانست تأثیرگذاری و جایگاه بهتری داشته باشد.54




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 574]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن