تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 16 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):درهاى آسمان در اولين شب ماه رمضان گشوده مى‏شود و تا آخرين شب آن بسته نخواهد شد. 
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826617586




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

صفتی که بیشترین همراهی را با خداوند دارد


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: صفتی که بیشترین همراهی را با خداوند دارد
رحمت خدا
«رحمت» تنها واژه ایست که خداوند اصرار دارد با این واژه دائماً خطاب و موصوف شود و معادل فارسی رحمت، مهر و مهربانی است، بنابراین رسالت شفا تطهیر وجود از هر نوع ناپاکیست و رسالت رحمت تزیین وجود به پاکیهاست، به عبارت دیگر شفا پیرایش وجود از رذائل و رحمت آرایش وجود به فضایل است که این دو مهم در بستر ایمان محقق می‌شود. در قرآن کریم دیده می شود که گاهی از واژه‌ی «تنزیل» استفاده شده به معنی نزول تدریجی، یعنی خداوند قرآن را آرام آرام برای دو رسالت بزرگ فرو فرستاده است که عبارتند از: 1- شفا ، 2- رحمت. شفا به معنی رفع سقم، بیماری و مرض است، گاهی بیماری نظری و عقلانیست، یعنی جهالت که قرآن این جهالت را رفع می‌کند، بیماری روحی رذالت است که قرآن کریم رفع رذالت نیز می‌کند، اما بیماری جسمانی مرض است که قرآن شفا برای روح، عقل و جسم است.  صفتی که بیشترین همراهی را با خداوند دارد!«رحمت» تنها واژه ایست که خداوند اصرار دارد با این واژه دائماً خطاب و موصوف شود و معادل فارسی رحمت، مهر و مهربانی است، بنابراین رسالت شفا تطهیر وجود از هر نوع ناپاکیست و رسالت رحمت تزیین وجود به پاکیهاست، به عبارت دیگر شفا پیرایش وجود از رذائل و رحمت آرایش وجود به فضایل است که این دو مهم در بستر ایمان محقق می‌شود. قرآن کریم به مثابه باران پاکیست که اگر در زمین آماده ببارد بهترین گلها و میوه‌ها می‌روید، اما همین باران اگر در شوره زار و زمین نامطلوب ببارد بوی تعفن ایجاد می‌کند، زیرا در بستر ظلم فقط خسارت تولید می‌شود.  ارثی عظیم از جانب خداوند برای بندگان برگزیدهخداوند در قرآن کریم می‌فرماید: " ما قرآن را برای بندگان برگزیده به ارث گذاشتیم ."برخی از ما بندگان به خود ظلم می‌کنیم و با بی اهمیت شمردن قرآن و نخواندن آن درجات عالی جهنم را به عمل به قرآن ترجیح می‌دهیم، اما برخی دیگر از بندگان هم با همین کتاب آسمانی گوی سبقت را در عمل به خوبی‌ها می‌ربایند که این انسان‌ها عظیم و بزرگ هستند. خلقت انسان از موضع رحمت خداونددر سوره الرحمن ، خدای خالق از موضع رحمت انسان را آفریده است و بین «الرحمن» و «خلق الانسان» آیه «علم القرآن» آورده شده است، یعنی انسان قبل از آفریده شدن وجودش، به او قرآن آموخته شده ؛ پس برای انسان تمام آنچه در قرآن آمده یادآوری و ذکر به شمار می‌رود و از آنجاییکه تمام هنرهای قرآن بین‌المللی است، همه‌ی حقایق عالم که در قرآن کریم آمده در نهاد انسان نهفته است. اگر کسی همنشین قرآن باشد و به تحصیل تعمق، تفکر و قرائت بپردازد، موجب هدایت او شده و از جهل و نادانی رهایی یابد زیرا قرآن چشمه‌های علم است و قلب به برکت آن حیات جدید می‌یابد
قرآن حکیم
قرآن دارای دو حقیقت می باشد!قرآن کریم دارای دو وجود است؛ 1- وجود کتبی که آن را می‌خوانیم 2- وجود عینی که انسان کامل را شامل می‌شود، به همین دلیل حضرت علی(علیه السلام) به عنوان انسان کامل، قرآن ناطق خوانده می‌شود.  مواظب باشیم جزء حسرت برندگان قیامت نباشیم حافظانی که ناسیان(فراموش کنندگان) هستند حسرت برندگان روز قیامتند، البته ما به تعداد آیاتی که می‌خوانیم و عمل می کنیم ارتقا می‌یابیم، بنابراین عمل کنندگان به قرآن کریم بهشتی‌اند.  اعجازهای قرآن را بشناسیم!قرآن کریم بیش از 120 وجوه اعجاز دارد که یکی از این وجوه صوت و آهنگ زیبای آن است، بنابراین اگر بخواهیم به حق قرآن برسیم چند نکته کلیدی را باید رعایت کنیم به طوریکه وقتی قرآن خوانده می‌شود (مهم نیست چه کسی می‌خواند) گوش فرا دهیم، چرا که قرآن کریم با معارف بلند خود در عقل‌ها و با هنرهای بلند خود در قلب‌ها نفوذ می‌کند. بسیاری از کفار اوایل اسلام به خاطر تأثر از آهنگ زیبا و نفوذ آن در قلبهایشان ایمان آوردند. نکته بعدی انساط به هنگام قرائت قرآن است، انساط به معنی آرامش و توجه ویژه هر عضو به احسن خود است، یعنی چشم حرکت نداشته باشد، گوش، دست‌ها، دهان و سایر اعضای بدن تمرکز کنند، نکات بعدی، توجه به واژگان یا همان ترجمه و در نهایت تدبر در قرآن کریم است که سبب می‌شود به حق قرآن برسیم.  به دنبال انس با قرآن کریم باشیم!انس با قرآن کریم یعنی رسیدن به تمام مراتب والای آن، امام رضا(علیه السلام) هر سه روز یک دور قرآن را ختم می‌کردند و می‌فرمودند، اگر تدبر نبود در کمتر از سه روز قرآن را ختم می‌کردم، تدبر در لغت به معنی پشت در پشت در آوردن است، یعنی دقت در تک تک جزئیات مطلب و تفسیر هم به معنای فهم عمیق تمام لایه‌های مبنایی است. خداوند در قرآن کریم می‌فرماید : " ما قرآن را برای بندگان برگزیده به ارث گذاشتیم ."برخی از ما بندگان به خود ظلم می‌کنیم و با بی اهمیت شمردن قرآن و نخواندن آن درجات عالی جهنم را به عمل به قرآن ترجیح می‌دهیم، اما برخی دیگر از بندگان هم با همین کتاب آسمانی گوی سبقت را در عمل به خوبی‌ها می‌ربایند که این انسان‌ها عظیم و بزرگ هستندهدایت تنها با همنشینی قرآن کریم ایجاد می شود!اگر کسی همنشین قرآن باشد و به تحصیل تعمق، تفکر و قرائت بپردازد، موجب هدایت او شده و از جهل و نادانی رهایی یابد زیرا قرآن چشمه‌های علم است و قلب به برکت آن حیات جدید می‌یابد.  سخن پایانی ...مطلب را با کلامی از امام علی علیه السلام به پایان می رسانیم ، ایشان پیرامون مقام ومنزلت و ارزش قرآن می فرمایند : کسی که در محضر قرآن است و به آن عمل می‌کند بی‌نیاز از هر چیزی است و کسی که به قرآن عمل نمی‌کند فقیر است هر چند مالک همه چیز باشد.فرآوری : زهرا اجلالبخش قرآن تبیان منابع :سایت حوزهسایت شیعه آنلاینسایت برنا 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 273]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن