محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1826625928
دین و مهارتهای خویشتنداری جنسی 2
واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: دین و مهارتهای خویشتنداری جنسی 2
مقالهی پیشینب. مهارتهای رفتاریهدف از آموختن مهارتهای رفتاری، کاهش زمینههای خطر جنسی است. برای تحقّق خویشتنداری، باید زمینههای خطر را کاهش داد. این راهبرد، خود، دو بخش دارد : «کاهش تماس» و «کاهش تحریک» که در ادامه، به بررسی آنها میپردازیم :اصل اول : کاهش تماسمراد از کاهش تماس، به حداقل رساندن تماسهای بی دلیل و غیر موجّه است که ممکن است زمینه فساد جنسی را فراهم سازد. تماس زیاد و بدون دلیل با نامحرم، زن و مرد را در معرض تهدید قرار میدهد و امکان شکسته شدن حریم امنیتی آنان را افزایش میدهد. برای تحقّق این امر، چند راه کار وجود دارد :1 . کاهش خروج از خانهدر فرهنگ دین، از خانه، به عنوان دژ مستحکم و قلعه نفوذناپذیر زنْ یاد شده است.1 بدیهی است که خروج «بی دلیل» و «زیاد» از این قلعه امنیتی که به شکل پَرسه زدن و پدیده خیابان گردی بروز میکند، زن را بیشتر در معرض خطر قرار میدهد و در معرض قرار گرفتن، هم توان بازداری مردان را کاهش میدهد و آنان را تحریک میکند و هم توان بازداری خودِ زن را کاهش میدهد و امکان تمایل او را به رابطه نادرست، افزایش میدهد. بنا بر این، کمتر خارج شدنِ زنان تنها (بدون همراهی مرد مَحرم) از خانه، یکی از مهارتهای لازم برای حفظ و تقویت توان خویشتنداری است. به همین جهت، خداوند متعال به زنان پیامبر صلی الله علیه و آله خطاب میکند : و در خانههایتان قرار گیرید و مانند روزگار جاهلیت قدیم، زینتهای خود را آشکار نکنید.2 بر همین اساس، رسول خدا میفرماید: در خروج از خانه برای زنان، بهرهای نیست.3 البته رسول خدا، به مسلمانان توصیه میکردند که اگر زنان شما خواستند به مسجد بیایند، مانع آنها نشوید.4 به زنان نیز توصیه کرده است که نماز خواندن در خانه، بهتر از نماز خواندن در مسجد است و این، به جهت آن است که کمتر در معرض دید نامحرم قرار گیرند و بر این اساس، نماز خواندن در جایی که کمتر در معرض دید است، بهتر است. در روایات آمده که نماز خواندن زن درون اتاق، بهتر از نماز خواندن در ایوان خانه است و نماز خواندن در ایوان، بهتر از نماز خواندن در وسط حیاط خانه است و نماز خواندن در وسط حیاط خانه، بهتر از نماز خواندن در مسجد است. 52 . جداسازی مکانیمهارت دیگر، جدا کردن محلّ زنان و مردان از یکدیگر، به جهت جلوگیری از اختلاط است. گاهی اختلاط زن و مرد، خواسته یا ناخواسته، صحنههای ناخوشایندی را به وجود میآورد. برای جلوگیری از این امر میتوان مکانهای ویژهای را به بانوان اختصاص داد. امروز در برخی کشورهای توسعه یافته، در مکانهایی مثل اتوبوس و مترو، محل خانمها و آقایان را جدا کردهاند و جالب این که این کار، به خواست زنان و فشار اجتماعی از سوی آنان انجام شده است. رسول خدا، هنگامی که مسجد مدینه را بنا میکرد، دری مخصوص زنان قرار داد و استفاده مردان را از آن ممنوع ساخت. این الگو میتواند در همه جا رعایت شود. 63 . تأخیر زمانیمهارت دیگر، استفاده از «تأخیر زمانی» است. اگر در اجتماعی مثل مسجد، زن و مرد حضور دارند، هنگام خروج، با استفاده از تأخیر زمانی، میتوان مانع اختلاط آنها شد و زمانِ در دید قرار گرفتن زنان را کاهش داد. رسول خدا، وقتی نمازش تمام میشد، قدری صبر مینمود و از جا حرکت نمیکرد، تا زنان از مسجد خارج شوند؛ زیرا عادت مردان، این بود که تا رسول خدا از جا بر نمیخاست، از مسجد خارج نمیشدند. به همین جهت، صبر رسول خدا، سبب میشد که زنان، بدون این که در معرض دید مردان قرار گیرند، مسجد را ترک کنند و به خانههای خود باز گردند. این نیز روشی است که میتواند به کاهش مدّت زمانی که ممکن است زن، در دید نامحرم قرار گیرد، منجر شود. 7پیامبر صلی الله علیه و آله نیز میفرماید : همه انسانها حظّی از زنا دارند : زنای چشمها نگاه است، زنای دستها خشونت است، زنای پاها رفتن است، زنای دهانْ بوسه است. قلب، عاشق میشود و میطلبد [که این، زنای قلب است]، و اندام تناسلی، گاه همراه اینها میشود و گاه نمیشود4 . تقدّم و تأخّر مکانی
مهارت دیگر «تقدّم و تأخّر مکانی» است. قرار گرفتن زنان در پشت سر مردان، آنان را از دید مردان، دور نگه میدارد. این راه کار، در اجتماعات، میتواند مانع اختلاط زن و مرد شود و در عین حال، زنان را از دید مردان خارج سازد. در مسیر حرکت نیز بهتر است زنان، جلوتر از مردان نباشند. وقتی پیامبر صلی الله علیه و آله شنیدند که در راهها و مسیرها، زنان و مردان، در کنار هم حرکت میکنند، توصیه کردند که زنان، پشت سر مردان حرکت نمایند. 8 مردان با حیا، خودشان میدانند که نباید پشت سر زنان حرکت کنند. حضرت داوود علیه السلام به فرزند خود توصیه میکند که: «پشت سر زنان، حرکت نکن». این، نشان از خطری است که چنین کاری میتواند برای طرفین، در پی داشته باشد. 9 در جایی دیگر نیز، وقتی قرار شد حضرت موسی علیه السلام همراه یکی از دختران حضرت شعیب علیه السلام نزد ایشان برود، به وی گفت :تو پشت سر من حرکت کن. اگر اشتباه رفتم، مرا راهنمایی کن. همانا ما خاندانی هستیم که به پشت زنانْ نگاه نمیکنیم.10 در جای دیگری نقل شده که ایشان فرموده است: من خوش ندارم که باد، به بدن تو بوزد و در نتیجه، بدنت را برای من توصیف کند.5 . حرکت از کنار راهمهارت دیگر «حرکت از کنار راه» است. وسط راهها معمولاً دو ویژگی دارد : یکی شلوغ بودن و دیگری در دید بودن. شلوغی، ممکن است سبب برخورد زن و مرد نامحرم با یکدیگر شود؛ لذا حرکت کردن از کنار مسیر که معمولاً خلوتتر است، راه مناسبی برای جلوگیری از این پیشامد است. همچنین حرکت زن از وسط مسیر، ممکن است او را بیشتر در دید نامحرم قرار دهد. اگر تصوّر کنیم که مسیر حرکت، خلوت است و برخوردی پیش نمیآید، باز هم حیا حکم میکند که زن، از کنار راه حرکت کند تا کمتر در دید نامحرم قرار گیرد. به همین جهت، رسول خدا فرمودهاند: میانه راه، برای زنان نیست؛ بلکه باید از کنار دیوار و جاده حرکت کنند. 11اصل دوم : کاهش تحریکدر اصل اوّل، مهارتهای مربوط به «کاهش تماس» بررسی شد؛ اما برای موقعیت تماس نیز مهارتها و راه کارهایی وجود دارد که مبتنی بر «کاهش تحریک» است. عفاف، به معنای زندانی شدن درون خانه و ارتباط نداشتن با هیچ کس نیست؛ بلکه به معنای «پاکی جنسی» است که گاهی با کاهش تماس، محقق میشود (چنانچه در بحث قبل گذشت) و گاهی با «خروج پاک» و «تماس پاک». انسان عفیف، کسی نیست که از خانه خارج نمیشود و یا با هیچ کس (از جنس مخالف) ارتباط برقرار نمیسازد. وی انسانی است که اگر از خانه خارج شود، خروجی پاک خواهد داشت و اگر با دیگران تماس داشته باشد، تماسی پاک دارد. کاهش تحریک، یک مبنای عقلانی دارد و آن، نظریه کنترل ورودی به جای کنترل خروجی است.وسط راهها معمولاً دو ویژگی دارد : یکی شلوغ بودن و دیگری در دید بودن. شلوغی، ممکن است سبب برخورد زن و مرد نامحرم با یکدیگر شود؛ لذا حرکت کردن از کنار مسیر که معمولاً خلوتتر است، راه مناسبی برای جلوگیری از این پیشامد است. همچنین حرکت زن از وسط مسیر، ممکن است او را بیشتر در دید نامحرم قرار دهددر خویشتنداری غربی، بیشترین تأکید، بر کنترل خروجی است و یکی از دلایل ناکارآمدی آن را نیز باید همین دانست و وقتی اطّلاعات تحریک کننده، وارد روح و روان انسان شد، کنترل خروجی و مهار کردن غریزه جنسی، مشکل میشود؛ اما
اگر از آغاز، ورودیها کنترل شوند و از ورود عوامل تحریک کننده، به روح و روان جلوگیری شود، مهار غریزه و تحقّق خویشتنداری، آسانتر خواهد بود. خروج و تماس پاک، یعنی خروج و تماس بدون تحریک کنندگی. از این رو، باید آنچه را که موجب تحریک جنسی میگردد و ممکن است خطراتی در پی داشته باشد، شناخت، و ساز و کار لازم را برای آن تدارک دید. زمینههای تحریک جنسی، عبارتند از : بینایی (دیدن صحنههای تحریک کننده)، گویایی (گفتن سخنان تحریک کننده)، شنوایی (شنیدن سخنان تحریک کننده)، و بویایی (استشمام عطرهای تحریک کننده). امام باقر و امام صادق علیهماالسلام در این باره میفرمایند : هیچ کس نیست مگر این که بهرهای از زنا میبرد: زنای چشمها نگاه است، و زنای دهانْ بوسه است، و زنای دستها لمس است؛ چه اینها به زنای اندام جنسی بینجامد و چه نینجامد.12 پیامبر صلی الله علیه و آله نیز میفرماید: همه انسانها حظّی از زنا دارند: زنای چشمها نگاه است، زنای دستها خشونت است، زنای پاها رفتن است، زنای دهانْ بوسه است. قلب، عاشق میشود و میطلبد [که این، زنای قلب است]، و اندام تناسلی، گاه همراه اینها میشود و گاه نمیشود. 13 بنابراین، برای تحقّق خویشتنداری جنسی، باید زمینههای تحریک جنسی را کنترل نمود. از این رو، در ادامه به مهارتهای این اصل (کاهش تحریک)، اشاره خواهد شد.گروه دین تبیانپینوشتها:1.الکافی، ج 5، ص 337 .2.سوره احزاب، آیه 33 .3.کنز العمّال، ج 16، ص 391، ح 45062 .4.ر. ک : صحیح مسلم، ج 2، ص 32؛ مسند ابن حنبل، ج 2، ص 9 و 36 و 43 و 45 .5.ر. ک : کتاب من لا یحضره الفقیه، ج 1، ص 374؛ السنن الکبری، ج 3، ص 132 .6.ر. ک : حلیة الأولیاء، ج 1، ص 313 .7.صحیح بخاری، ج 1، ص 203؛ مسند ابن حنبل، ج 6، ص 296 .8.ر. ک : التاریخ الکبیر، ج 8، ص 55، ح 476؛ کنز العمّال، ج 16، ح 4536 .9.مستدرک الوسائل، ج 14، ص 275 .10.کتاب من لا یحضره الفقیه، ج 4، ص 19، ح 4974 .11.الکافی، ج 5، ص 518، ح 1 .12.همان، ص 559، ح 11 .13.مسند أحمد، ج 2، ص 536؛ و نیز، ر. ک : سنن أبی داوود، ح 2152؛ صحیح مسلم، ج 8، ص 52 .منبع: جوان، هیجان و خویشتنداری، گروه نویسندگان،سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 353]
صفحات پیشنهادی
دین و مهارتهای خویشتنداری جنسی 2
دین و مهارتهای خویشتنداری جنسی 2مقالهی پیشینب. مهارتهای رفتاریهدف از آموختن مهارتهای رفتاری، کاهش زمینههای خطر جنسی است. برای تحقّق خویشتنداری، باید ...
دین و مهارتهای خویشتنداری جنسی 2مقالهی پیشینب. مهارتهای رفتاریهدف از آموختن مهارتهای رفتاری، کاهش زمینههای خطر جنسی است. برای تحقّق خویشتنداری، باید ...
دین و مهارتهای خویشتنداری جنسی 3
دین و مهارتهای خویشتنداری جنسی 3آنچه گذشت:در نوشتارهایی پیشین گفته شد که ... 2 امام رضا علیه السلام در تبیین نقش نگاه در کاهش توان بازداری و خویشتنداری ...
دین و مهارتهای خویشتنداری جنسی 3آنچه گذشت:در نوشتارهایی پیشین گفته شد که ... 2 امام رضا علیه السلام در تبیین نقش نگاه در کاهش توان بازداری و خویشتنداری ...
دین و مهارتهای خویشتنداری جنسی 1
دین و مهارتهای خویشتنداری جنسی 1-دین و مهارتهای خویشتنداری جنسی (1) ... همین زمینه، از اموری همانند توان منع و بازداری، 1 به تأخیر انداختن ارضای خواسته 2 و مقاومت در ...
دین و مهارتهای خویشتنداری جنسی 1-دین و مهارتهای خویشتنداری جنسی (1) ... همین زمینه، از اموری همانند توان منع و بازداری، 1 به تأخیر انداختن ارضای خواسته 2 و مقاومت در ...
گفتگوی جنسی برای جاسوسی اینترنتی
گفتگوی جنسی برای جاسوسی اینترنتیجاسوسی اینترنتی ازشنیدن تا واقعیت ( قسمت دوم)در قسمت اول از مطلب جاسوسی ... 2 ميليارد و 800 ميليون دلار غرامت قربانيان سوء استفاده جنسي توسط كشيش ها . ... دین و مهارتهای خویشتنداری جنسی 3 ... ...
گفتگوی جنسی برای جاسوسی اینترنتیجاسوسی اینترنتی ازشنیدن تا واقعیت ( قسمت دوم)در قسمت اول از مطلب جاسوسی ... 2 ميليارد و 800 ميليون دلار غرامت قربانيان سوء استفاده جنسي توسط كشيش ها . ... دین و مهارتهای خویشتنداری جنسی 3 ... ...
خویشتنداری را بیاموزیم
روشن شدن پاسخ این پرسش جلوه آموزه های دین درباره عفاف را مشخص تر خواهد ساخت. ... به عنوان نمونه در یک مورد شش مهارت برای خویشتنداری جنسی مطرح شده که عبارتند از: ... در انتخابات 2 خرداد 76 هم طرح سه جانبه بود ولی بالاخره با خویشتن داری دوجانبه شد.
روشن شدن پاسخ این پرسش جلوه آموزه های دین درباره عفاف را مشخص تر خواهد ساخت. ... به عنوان نمونه در یک مورد شش مهارت برای خویشتنداری جنسی مطرح شده که عبارتند از: ... در انتخابات 2 خرداد 76 هم طرح سه جانبه بود ولی بالاخره با خویشتن داری دوجانبه شد.
عبد فرّار و ملاحسینقلی همدانی
آن قدر گفت و گفت و گریه کرد تا دقّ کرده و جان به جان آفرین تسلیم کرد.2 عدهای از ... زندگی نامه آیت الله ملاحسينقلي همداني (ره) (2) ... دین و مهارتهای خویشتنداری جنسی ...
آن قدر گفت و گفت و گریه کرد تا دقّ کرده و جان به جان آفرین تسلیم کرد.2 عدهای از ... زندگی نامه آیت الله ملاحسينقلي همداني (ره) (2) ... دین و مهارتهای خویشتنداری جنسی ...
غفلت ها از کجا ناشی میشود
غفلت ها از کجا ناشی میشود-کسانی که مواعظ و منابر علما و بزرگان دین را مسخره می کنند از خدا دور هستند، چون منبر و موعظه انسان را به ... دین و مهارتهای خویشتنداری جنسی ...
غفلت ها از کجا ناشی میشود-کسانی که مواعظ و منابر علما و بزرگان دین را مسخره می کنند از خدا دور هستند، چون منبر و موعظه انسان را به ... دین و مهارتهای خویشتنداری جنسی ...
دوئل مختار با حرمله؛ صحت دارد
2 جلاد که آماده و حاضر بود گفت: بفرمائید قربان.» مختار دستور داد: اول دو دوستش را بزن. ... مطالب بعدی. دین و مهارتهای خویشتنداری جنسی · غفلت ها از کجا ناشی میشود ...
2 جلاد که آماده و حاضر بود گفت: بفرمائید قربان.» مختار دستور داد: اول دو دوستش را بزن. ... مطالب بعدی. دین و مهارتهای خویشتنداری جنسی · غفلت ها از کجا ناشی میشود ...
زن باید 4 لباس داشته باشد
(السننکبری/234/2) * بانوان حدیث معراج را همواره به یاد داشته باشند ـ امامعلی علیهالسلام: .... (مفاتیحالجنان/116/1) بخش دین تبیان .... دین و مهارتهای خویشتنداری جنسی ...
(السننکبری/234/2) * بانوان حدیث معراج را همواره به یاد داشته باشند ـ امامعلی علیهالسلام: .... (مفاتیحالجنان/116/1) بخش دین تبیان .... دین و مهارتهای خویشتنداری جنسی ...
سبک دينى حيات جنسى برای جوانان
در مقالات قبل راجع به دوره ای که غرب به نام آزادی جنسی طی کرد و مشکلاتی که برایش بوجود آمد ... زیرا آنان طورى آفریده شدهاند که با آنچه مىبینند، تحریک جنسى مىشوند.2. .... توضیح بیشتر در این باره، در مقاله «دین و مهارت خویشتنداری» آمده است.5.
در مقالات قبل راجع به دوره ای که غرب به نام آزادی جنسی طی کرد و مشکلاتی که برایش بوجود آمد ... زیرا آنان طورى آفریده شدهاند که با آنچه مىبینند، تحریک جنسى مىشوند.2. .... توضیح بیشتر در این باره، در مقاله «دین و مهارت خویشتنداری» آمده است.5.
-
گوناگون
پربازدیدترینها