تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 1 اسفند 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):همّت مؤمن در نماز و روزه و عبادت است و همّت منافق در خوردن و نوشيدن؛ مانند حيوانات. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

بانک کتاب

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

خرید از چین

خرید از چین

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

کاشت ابرو طبیعی

پارتیشن شیشه ای اداری

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

ایونا

تعمیرگاه هیوندای

چاپ جزوه ارزان قیمت

کشتی تفریحی کیش

تور نوروز خارجی

خرید اسکرابر صنعتی

طراحی سایت فروشگاهی فروشگاه آنلاین راه‌اندازی کسب‌وکار آنلاین طراحی فروشگاه اینترنتی وب‌سایت

کاشت ابرو با خواب طبیعی

هدایای تبلیغاتی

زومکشت

فرش آشپزخانه

خرید عسل

قرص بلک اسلیم پلاس

کاشت تخصصی ابرو در مشهد

صندوق سهامی

تزریق ژل

خرید زعفران مرغوب

تحصیل آنلاین آمریکا

سوالات آیین نامه

سمپاشی سوسک فاضلاب

مبل کلاسیک

بهترین دکتر پروتز سینه در تهران

صندلی گیمینگ

کفش ایمنی و کار

دفترچه تبلیغاتی

خرید سی پی

قالیشویی کرج

سررسید 1404

تقویم رومیزی 1404

ویزای توریستی ژاپن

قالیشویی اسلامشهر

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1861004606




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سنت زدگی و سنت گرایی


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: سنت زدگی و سنت گرایی
3f* 2/¯j h 3f* ¯1jj
در واكنش‏ها و قضاوت‏های عرفی باید میان زشت و عجیب تفاوت قایل شد. گاهی توده مردم چیزی را زشت یا سبك می‏شمارند. این موارد خلاف عرف است و موضوع تمام احكام گذشته قرار می‏گیرد؛ اما گاهی پدیده یا رفتاری در نظر مردم غیرمنتظره و شگفت‏آور است. در این موارد، دلیلی برای پرهیز وجود ندارد. بنابراین، از كار خوب حكیمانه‏ای كه برای مردم تازگی دارد و باعث جلب توجه آنان می‏شود نباید صرفا به جهت تعجب عرفی دست كشیدسبب تعجب عرف، در این امور تازگی و بی‏سابقگی است و این تازگی و بی‏سابقگی در گذر زمان از بین خواهد رفت؛ مثلاً رانندگی كردن، استفاده از ساعت مچی، تلفن همراه یا رایانه همراه (نوت‏بوك) و نیز، پوشیدن عبای به رنگ روشن برای روحانی تا چندی پیش در نظر نوع مردم عجیب بود. این تعجب نشانی از اتهام به سبكی و بی‏مبالاتی یا زشتی و تنفر نداشته و صرفا از قبیل تعجبِ رویارویی با یك امر بی‏سابقه است.  در مقابل، هریك از این موارد دارای نوعی استحسان عرفی است كه با كمی درنگ بر هر ناظر متوسطی آشكار می‏شود؛ برای مثال مهارت رانندگی نشان توان‏مندی، داشتن رایانه همراه نشان استفاده از ظرفیت‏های جدید در نشر معارف الهی و استفاده از رنگ روشن نشان طراوت و سرزندگی تلقی می‏گردد. در این موارد، نه تنها توصیه به پرهیز و اجتناب نمی‏شود، بلكه توصیه به اقدام و استقبال می‏گردد. همین موارد است كه میان تحجرگرایی و سنت‏زدگی مذموم از یك سو و احترام ممدوح به سنن اجتماعی از جانب دیگر، تمایز ایجاد می‏كند و راه رشد و خلاقیت و نوآوری را باز می‏گرداند.  بنابراین، از كار خوب حكیمانه‏ای كه برای مردم تازگی دارد و باعث جلب توجه آنان می‏شود نباید صرفا به جهت تعجب عرفی دست كشید[1].  در احوال حضرت امام رحمه‏الله گفته شده است: در شرایطی كه طلاب همواره نعلین می‏پوشیدند و در زمستان‏ها پا و پشت لباس‏شان گلی می‏شد، امام اولین بار نعلین را كنار گذاشت و در گل، كفش می‏پوشید. اوایل این رویه مورد اعتراض واقع می‏شد؛ اما كم كم در بین شاگردان ایشان و دیگران مرسوم شد.1. این موضوع، تغییر و تحول صورت ظاهری لباس روحانیت را نیز، به صورتی كاملاً حكیمانه و معقول توجیه می‏كند؛ مثلاً در زمان‏های گذشته بستن عمامه بسیار بزرگ، پوشیدن عبای تیره رنگ، پوشیدن نعلین، و تراشیدن سر زیر عمامه عرف بود و از داشتن ساعت مچی یا پوشیدن شلوار رسمی زیر قبا و نیز نمایاندن موی جلوی سر از زیر عمامه پرهیز می‏شد؛ اما امروزه اندازه عمامه در مجموع كوچك‏تر شده، پوشیدن عبای روشن، ساعت مچی، شلوار رسمی و كفش رایج گشته و بیرون آمدن موی سر از زیر عمامه، ناروا و خلاف عرف تلقی نمی‏شود. بنابراین، نباید به صورتی تعصب‏آمیز در بند سنن و عادات گذشته قرار گرفت و هر امر جدیدی را صرفا به جهت تازگی و بی‏سابقگی طرد كرد. به همین ملاك، می‏توان درباره شكاف زیر بغل قبا نیز، فكر تازه‏ای داشت.تنطيم: محمد حسين امين - گروه حوزه علميه تبيان





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 689]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن