تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 27 دی 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس يك روز ماه رمضان را (بدون عذر)، بخورد - روح ايمان از او جدا مى‏شود
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

کلینیک زخم تهران

کاشت ابرو طبیعی

پارتیشن شیشه ای اداری

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

خرید یوسی

ساندویچ پانل

ویزای ایتالیا

مهاجرت به استرالیا

میز کنفرانس

تعمیرگاه هیوندای

تعمیرگاه هیوندای

تعمیرگاه هیوندای

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1853887826




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

شتابزدگی در تاریخ ظهور


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: شتابزدگی در تاریخ ظهور!(3) نقدی بر محتوای مستند «ظهور بسیار نزدیک است!»در مقام نقد مستند «ظهور بسیار نزدیک است» ابتدا به نقاط مثبت این برنامه و سپس به ضعف ها و کاستی های آن پرداختیم. عناوین بیان شده تا به حال عبارتند از: بخش اول: نقاط قوت برنامهبخش دوم: نقاط ضعف برنامه
ظهور نزدیک است-ظهور بسیار نزدیک است
الف ـ نقد بنیادیگفتیم که بررسی نقاط ضعف این برنامه را در دو بخش «نقد بنیادی» و «نقد علمی» پی خواهیم گرفت. «نقد بنیادی» را که به کاستی های اساسی و زیربنایی این مستند مرتبط بود، آغاز کردیم و به دو مورد از این کاستی های اساسی اشاره کردیم:1ـ نداشتن تخصص لازم در موضوع بحث2ـ اظهار نظرهای غیر کارشناسانه 3ـ افتادن در دام «استعجال» یا «شتاب زدگی در تاریخ ظهور»دوران غیبت امام عصر(عجّل الله تعالی فرجه الشریف)، دوران انتظار است. انتظاری عاشقانه و صبورانه. انتظاری سازنده و پیش برنده و در یک کلام انتظاری فعال و پرتحرک، نه انتظاری راکد و بی تحرک.قرار نیست که ما در جای خود بنشینیم و دست روی دست بگذاریم و منتظر زمانی باشیم که امام عصر، ظهور کند و ما را از نکبت و بیچارگی برهاند. بلکه قرار است که در دوران غیبت، خود را برای حکومت عدل او آماده سازیم و جاده ظهور را هموار کنیم تا شاید قسمتی از مقدمات آمدنش را فراهم کرده باشیم. روشن است که میان این دو نحوه از انتظار، تفاوت از زمین تا به آسمان است. یکی در پی تلاش است و پرتحرکی اما دیگری طرفدار رکود است و بی تحرکی. این انتظار، صبری سازنده است و آن انتظار، تحملی ناکارآمد و راکد. امام کاظم علیه السلام می فرماید:انتظارُ الفَرَجِ مِن الفَرَجِ(الغیبة شیخ طوسی، ص 459)؛ انتظار گشایش(فرج)، جزئی از آن است.بنابراین انتظاری شایسته است که سازنده باشد و «مقدمه ای برای ظهور» به حساب آید.تمام سخن در این است که «امید بستن به نشانه های ظهور» و دنبال کردن افراطی آن، انسان را از این هدف بزرگ، باز می دارد و به وادی «انتظار نکوهیده» می کشاند.یکی از یاران امام صادق علیه السلام از ایشان پرسید: این امرى كه در انتظارش هستیم چه زمانی رخ خواهد داد؟ حضرت به او پاسخ داد: كَذَبَ الْوَقَّاتُونَ وَ هَلَكَ الْمُسْتَعْجِلُونَ وَ نَجَا الْمُسَلِّمُون‏(الكافی، ج 1، ص 368)؛ وقت گذاران، دروغ گویند و شتابداران (تاریخ ظهور)، هلاک شوند و پذیرندگان، نجات یابندآموزه های اهل بیت علیهم السلام حاکی از آن است که وظیفه ما در دوران غیبت، «انتظار فرج» است نه «انتظار تاریخ فرارسیدن آن». ما باید در «انتظارِ خودِ حضرت» باشیم و آمادگی لازم برای حکومت جهانی او را کسب کنیم. نه اینکه در «انتظار نشانه های ظهور او» باشیم و تاریخ ظهور را پیگیری کنیم. چرا که «انتظار تاریخ ظهور» خستگی آور است و رکود و سستی و کسالت را در پی خواهد داشت اما در مقابل، «انتظار فرج» سرزندگی و طراوت و شادابی را به همراه خواهد آورد.در روایتی که از امام صادق علیه السلام نقل شده به خوبی فرق میان این دو نوع از انتظار بیان شده است. یکی از یاران امام صادق علیه السلام از ایشان پرسید: این امرى كه در انتظارش هستیم چه زمانی رخ خواهد داد؟ حضرت به او پاسخ داد: كَذَبَ الْوَقَّاتُونَ وَ هَلَكَ الْمُسْتَعْجِلُونَ وَ نَجَا الْمُسَلِّمُون‏(الكافی، ج 1، ص 368)؛ وقت گذاران، دروغ گویند و شتابداران (تاریخ ظهور)، هلاک شوند و پذیرندگان، نجات یابند.
تاریخ ظهور امام زمان(عج)
«استعجال ظهور» که در برخی از روایات از آن نهی شده به معنای «عجله داشتن در فرارسیدن تاریخ ظهور» است. بنابراین هر کاری که ما را به شتاب زدگی در امر ظهور بکشاند، هلاک کننده خواهد بود که یکی از مصادیق بارز آن دنبال کردن افراطی نشانه های ظهور است. چرا که چنین کاری از یک سو نومیدی را به دل راه می دهد و از سوی دیگر آرامش و صبوری را از دل می ستاند. آری، عجله داشتن و شتاب ورزیدن در تاریخ ظهور، انسان را از حالت تسلیم به حالت شکایت و گله گذاری وا می دارد و گاه این بیماری را به دیگران نیز سرایت می دهد.نگاهی گذرا به این مستند نیز به خوبی واژه «استعجال» را در ذهن تداعی می کند. گویا که همه شواهد و قرائن و ادله و روایات، بسیج شده اند که بالاجبار زمان ظهور را «بسیار نزدیک» جلوه دهند. اگرچه نتیجه چنین کاری در ابتدا شوقی وصف ناپذیر در دلها می آفریند و اما پس از چندی همین شوق و تکاپو آرامش و صبر را از دل می ستاند و شکایت را بر دل و زبان جاری می کند. 4ـ انحراف از مسیر اصلی انتظارایام انتظار، دوران خودسازی و پرورش است که اساسی ترین راهکار آن کسب معرفت می باشد. شناخت و معرفت، دید انسان را عمیق و قلب او را وسیع می کند و از او یک سرباز تمام عیار می سازد. تمام عشق منتظران امام زمان این است که در رکاب او باشند و زیر پرچم درخشانش نفس بکشند که اهل بیت علیهم السلام مسیر دستیابی به این آرزو را به ما نشان داده است. امامت را بشناس، زیرا اگر او را شناختی، تقدم یا تأخر این امر (فرج) به تو زیانی نمی رساند. ‏كسى كه امامش را بشناسد و پیش از قیام صاحب الامر بمیرد، مانند كسى است كه در لشكر آن حضرت باشد، بلكه مانند كسى است كه زیر پرچم آن حضرت نشسته باشدامام صادق علیه السلام در حدیثی ناب که از راویان تراز اول شیعه نقل شده و به اصطلاح در صحت سند هیچ کاستی و کمبودی ندارد، چنین می فرماید:«اعْرِفْ إِمَامَكَ فَإِنَّكَ إِذَا عَرَفْتَهُ لَمْ یَضُرَّكَ تَقَدَّمَ هَذَا الْأَمْرُ أَوْ تَأَخَّرَ ... مَنْ عَرَفَ إِمَامَهُ ثُمَّ مَاتَ قَبْلَ أَنْ یَقُومَ صَاحِبُ هَذَا الْأَمْرِ كَانَ بِمَنْزِلَةِ مَنْ كَانَ قَاعِداً فِی عَسْكَرِهِ لَا بَلْ بِمَنْزِلَةِ مَنْ قَعَدَ تَحْتَ لِوَائِه»(الكافی، ج 1، ص 371)؛ امامت را بشناس، زیرا اگر او را شناختی، تقدم یا تأخر این امر (فرج) به تو زیانی نمی رساند. ‏كسى كه امامش را بشناسد و پیش از قیام صاحب الامر بمیرد، مانند كسى است كه در لشكر آن حضرت باشد، بلكه مانند كسى است كه زیر پرچم آن حضرت نشسته باشد.بنابراین پیشوایان ما مسیر اصلی را در ایام انتظار روشن ساخته اند و خواسته خود را از ما بیان داشته اند. پس برای ما خطایی بزرگ تر از این نیست که از مسیر اصلی جدا شویم و به راه های فرعی و انحرافی بیاندیشیم. مسلما پرداختن افراطی به مساله «نشانه های ظهور» و بزرگ جلوه دادن آن، ما را از مسیر اصلی انتظار دور می کند و به انحراف می کشاند. باید دانست که توجه بیش از اندازه به چنین موضوعاتی توجه ما را به حواشی جلب می کند و در نهایت به کج راهه می برد. درست مثل راننده ای که در عین نیازمندی به تابلوهای رانندگی، تمام حواسش را مشغول رنگ و لعاب و جنس و اندازه تابلوها می کند و در نهایت از مسیر، منحرف می گردد.
امام زمان (عج)
گویند که رهگذری دنبال مکانی می گشت. شخصی با انگشت اشاره، مکان مورد نظر را به رهگذر نشان داد. اما رهگذر نادان، مدام به نوک انگشت او می نگریست و مکان مورد نظر را در آنجا جستجو می کرد. گو اینکه در لابه لای شیار انگشتان دست او عجایبی نهفته است که باید با تاملی دقیق و موشکافانه به کنه آنها دست یافت. آری، پرداختن افراطی به نشانه های ظهور، درست مثل نگاه کردن به سر انگشت امام معصوم و توجه بیش از اندازه به آن است. بررسی روند ساخت تا تولید و توزیع این مستند، نشانگر حرکتی افراط گونه در موضوع «نشانه های ظهور» است. به نظر شما آیا انبار کردن پی در پی روایات در ذهن بینندگان و تطبیق گزینشی آنها افراط نیست؟ آیا پر رنگ جلوه دادن این تطبیق ها و کنار هم گذاردن آنها به نحوی که جای هیچ احتمال خلافی باقی نماند، خروج از هدف اصلی انتظار نیست؟ آیا موشکافی های نامعقول در برخی از روایات، افراط به حساب نمی آید؟ آیا برداشت مردمی بودن از نام «شعیب بن صالح» (به دلیل آنکه از ریشه شعب به معنای مردم است)، نمونه ای از همین موشکافی های غیر معقول نیست؟ آیا توزیع گسترده این فیلم در میان اقشار گوناگون مردم، افراط در گسترش چنین مفاهیمی نمی باشد؟بنابراین باید مراقب بود که به «نشانه های ظهور» تنها به دید «نشانه» نگاه شود و از توجه بیش از اندازه به آن، به شدت پرهیز گردد. سیدمصطفی بهشتیبخش مهدویت تبیان





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 315]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن