تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بسم اللّه‏، شفاى هر دردى و يارى كننده هر دارويى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820732901




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ملاصدرا درخشنده‌ترين اختر فلسفه در دنياي اسلام


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: ملاصدرا درخشنده‌ترين اختر فلسفه در دنياي اسلام
كرج - يك استاد دانشگاه گفت : ملاصدراي شيرازي ملقب به صدرالمتالهين درخشنده‌ترين اختر فلسفه در آسمان ايران و دنياي اسلام است .

نوع خبر:توليدي خبرنگار:طهماسبي پردازشگر: ريحاني ‪ ۳:۰‬چ ‪ ;۱۶۰#۲‬گزارش شماره / ‪ ۱۰۲۷‬مطبوعات
ملاصدرا درخشنده‌ترين اختر فلسفه در دنياي اسلام
...............................................

.

كرج ، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۳۱/۰۲/۸۷‬
داخلي .فرهنگي .علمي .ملاصدرا.

فاطمه محسني امروز چهارشنبه همزمان با روز گراميداشت ملاصدرا در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: حكمت ملاصدرا از آنچنان اهميتي برخوردار است كه از ‪ ۵۰‬سال پيش به اين سو و حتي اكنون نيز در دانشگاههاي كشور، تدريس مي‌شود.

وي اظهار داشت : يكي از نقاط عطف ملاصدرا اعتكاف چندين ساله او درروستاي حومه قم (كهك ) است كه در اين مرحله به مرتبت پختگي و نضج فلسفي و عرفاني دست يافت و پس از اين عزلت به شيراز بازگشت و به تدريس و ترويج و تحرير انديشه‌ها و يافته‌هاي دروني خود پرداخت .

به گفته وي ، مشهور است كه وي هفت بار به سفر حج رفت و درهفتمين سفر در بصره وفات يافت و در همانجا نيز به خاك سپرده شد.

وي يادآور شد: دوران حيات اين فيلسوف به سه مرحله تقسيم مي‌شود، دوره تلمذ و شاگردي و مطالعه كتب و آثار فلسفي باستان و حكمت علماي سلف بويژه در شيراز و اصفهان ، مرحله دوم رياضت و تهذيب نفس و مكاشفه عرفاني كه در دوران اقامتش در روستاي كهك قم به اودست داد و سوم دوره پي افكندن پايه هاي فلسفي و نگارش انديشه‌ها و افكار خود او است .

محسني افزود: بيش از چهل تاليف و رساله درعلوم عقلي و نقلي از او به يادگار مانده است ، نگارش او محدود به فلسفه نيست بلكه در تفسير و حديث نيز تاليفاتي داشته است كه مفاتيح الغيب ،اسرار الايات و شرح اصول كافي از جمله اين تاليفات است .

وي اضافه كرد: اسفار اربعه ، اتحاد العاقل و المعقول ، سريان الوجود، القضا و القدر، متشابهات القران ، المزاج ، الواردات ، حدوث العالم ، التشخيص ، منطق نوين و عرشيه را مي‌توان از ديگر تاليفهاي او نام برد.

اين استاد دانشگاه گفت : پيش از صدرالمتالهين ، حكما كوشيدند تا بين فلسفه و شريعت سازگاري پديد آورند و دراين راه رنج فراوان متحمل شدند، ولي صدرالمتالهين شيرازي با موفقيت كامل اين مقصود را حاصل كرد.

وي افزود: انديشه‌هاي اخلاقي او برخاسته از تفكر والا و سترگ فلسفي و عرفاني اوست و اين نظريات به صورت رگه‌هاي پراكنده در فلسفه او وجود دارد.

وي اظهارداشت : ميراث فلسفي صدرالمتالهين ، كلا هدف اخلاقي و پرورشي را دنبال مي‌كند، او نمونه يك فيلسوف هدفدار است كه قصد تغيير انسان را دارد ، فلسفه او در واقع فلسفه تغيير است .

محسني گفت : او دررساله الاصول الثلاثه ، براي بازشناسي آفات روحي ورواني بشر و درمان آن ، از قرآن ، سنت و ميراث اهل بيت (ع ) و سخنان حكما و دانشمندان اسلامي مددمي گيرد، به همين دليل ، شگفت انگيزنيست كه صدرالمتالهين به قابليت انسان به درنورديدن طريق كمال معتقد باشد، روي همين اصل او تاكيد مي‌ورزد كه آفرينش انسان براساس خير بوده است و شرور، همه حالات عارضي دارند.

وي افزود: به عقيده اين فيلسوف رباني ابتدا بايد نفس و آفات آن را شناخت و سپس به درمان آن همت گماشت و رهايي از دام نفس ممكن نيست مگر آنكه ابتدا به اين سه اصل كه منشاء جميع شرور و مفاسد هستند واقف شد .كه اول شناختن خود، دوم متابعت نكردن از هواي نفس و سوم وسواس شيطاني است .

ك /‪۳‬
 چهارشنبه 1 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 290]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن