واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: ملاصدرا درخشندهترين اختر فلسفه در دنياي اسلام
كرج - يك استاد دانشگاه گفت : ملاصدراي شيرازي ملقب به صدرالمتالهين درخشندهترين اختر فلسفه در آسمان ايران و دنياي اسلام است .
نوع خبر:توليدي خبرنگار:طهماسبي پردازشگر: ريحاني ۳:۰چ ;۱۶۰#۲گزارش شماره / ۱۰۲۷مطبوعات
ملاصدرا درخشندهترين اختر فلسفه در دنياي اسلام
...............................................
.
كرج ، خبرگزاري جمهوري اسلامي ۳۱/۰۲/۸۷
داخلي .فرهنگي .علمي .ملاصدرا.
فاطمه محسني امروز چهارشنبه همزمان با روز گراميداشت ملاصدرا در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: حكمت ملاصدرا از آنچنان اهميتي برخوردار است كه از ۵۰سال پيش به اين سو و حتي اكنون نيز در دانشگاههاي كشور، تدريس ميشود.
وي اظهار داشت : يكي از نقاط عطف ملاصدرا اعتكاف چندين ساله او درروستاي حومه قم (كهك ) است كه در اين مرحله به مرتبت پختگي و نضج فلسفي و عرفاني دست يافت و پس از اين عزلت به شيراز بازگشت و به تدريس و ترويج و تحرير انديشهها و يافتههاي دروني خود پرداخت .
به گفته وي ، مشهور است كه وي هفت بار به سفر حج رفت و درهفتمين سفر در بصره وفات يافت و در همانجا نيز به خاك سپرده شد.
وي يادآور شد: دوران حيات اين فيلسوف به سه مرحله تقسيم ميشود، دوره تلمذ و شاگردي و مطالعه كتب و آثار فلسفي باستان و حكمت علماي سلف بويژه در شيراز و اصفهان ، مرحله دوم رياضت و تهذيب نفس و مكاشفه عرفاني كه در دوران اقامتش در روستاي كهك قم به اودست داد و سوم دوره پي افكندن پايه هاي فلسفي و نگارش انديشهها و افكار خود او است .
محسني افزود: بيش از چهل تاليف و رساله درعلوم عقلي و نقلي از او به يادگار مانده است ، نگارش او محدود به فلسفه نيست بلكه در تفسير و حديث نيز تاليفاتي داشته است كه مفاتيح الغيب ،اسرار الايات و شرح اصول كافي از جمله اين تاليفات است .
وي اضافه كرد: اسفار اربعه ، اتحاد العاقل و المعقول ، سريان الوجود، القضا و القدر، متشابهات القران ، المزاج ، الواردات ، حدوث العالم ، التشخيص ، منطق نوين و عرشيه را ميتوان از ديگر تاليفهاي او نام برد.
اين استاد دانشگاه گفت : پيش از صدرالمتالهين ، حكما كوشيدند تا بين فلسفه و شريعت سازگاري پديد آورند و دراين راه رنج فراوان متحمل شدند، ولي صدرالمتالهين شيرازي با موفقيت كامل اين مقصود را حاصل كرد.
وي افزود: انديشههاي اخلاقي او برخاسته از تفكر والا و سترگ فلسفي و عرفاني اوست و اين نظريات به صورت رگههاي پراكنده در فلسفه او وجود دارد.
وي اظهارداشت : ميراث فلسفي صدرالمتالهين ، كلا هدف اخلاقي و پرورشي را دنبال ميكند، او نمونه يك فيلسوف هدفدار است كه قصد تغيير انسان را دارد ، فلسفه او در واقع فلسفه تغيير است .
محسني گفت : او دررساله الاصول الثلاثه ، براي بازشناسي آفات روحي ورواني بشر و درمان آن ، از قرآن ، سنت و ميراث اهل بيت (ع ) و سخنان حكما و دانشمندان اسلامي مددمي گيرد، به همين دليل ، شگفت انگيزنيست كه صدرالمتالهين به قابليت انسان به درنورديدن طريق كمال معتقد باشد، روي همين اصل او تاكيد ميورزد كه آفرينش انسان براساس خير بوده است و شرور، همه حالات عارضي دارند.
وي افزود: به عقيده اين فيلسوف رباني ابتدا بايد نفس و آفات آن را شناخت و سپس به درمان آن همت گماشت و رهايي از دام نفس ممكن نيست مگر آنكه ابتدا به اين سه اصل كه منشاء جميع شرور و مفاسد هستند واقف شد .كه اول شناختن خود، دوم متابعت نكردن از هواي نفس و سوم وسواس شيطاني است .
ك /۳
چهارشنبه 1 خرداد 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ايرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 296]