تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 5 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را رها مكن حتى اگر بعدش شعر باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812664720




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش آخرين نشست كاري كميسيون اصل ‪ ۹۰‬در مجلس قرائت شد


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: گزارش آخرين نشست كاري كميسيون اصل ‪ ۹۰‬در مجلس قرائت شد
سياسي. قوه مقننه. مجلس. مجلس شوراي اسلامي
كميسيون اصل ‪ ۹۰‬آخرين نشست كاري خود را عصر سه شنبه تشكيل و به كار چهار ساله خود پايان دادو امروز گزارش اين نشست در صحنه علني مجلس قرائت شد.

علي رياض نايب رئيس اول كميسيون اصل ‪ ۹۰‬در حاشيه آخرين نشست كاري كميسيون اصل ‪۹۰‬گزارشي از عملكرد كميسيون از ابتداي دوره هفتم قانونگذاري مجلس ارائه كرد و گفت: مسير كميسيون اصل ‪ ۹۰‬در دوره هفتم به گونه‌اي براي مردم و رسيدگي به مشكلات آنها طراحي شد در صورتي كه مطالعات نشان مي‌دهد كه سبك و سياق اين كميسيون در دوره ششم به شكل ديگري بود و مسايل عمدتا سمت و سوي سياسي و جنجال‌هاي سياسي داشت.

به گزارش خبرنگار پارلماني ايرنا ،وي اظهار داشت: در حالي كه كميسيون اصل ‪ ۹۰‬در مجلس هفتم علاوه بر اينكه آرامش و نظم سياسي مجلس را برقرار كرد.

اقدامات و عملكرد اين كميسيون مشخص است و ممكن است برخي دوستان بگويند كه رسانه‌ها انتظار خروجي بيشتري داشتند اما مصلحت كميسيون اينطور بود كه ما بدين شكل كه در طي اين دوره بوديم اتفاق بيفتد.

رياض افزود: در اين كميسيون پنج كميته فعاليت مي‌كرد و زحمات ارزنده اي را انجام دادند. كميته فرهنگي، رفاهي، اجتماعي، كميته اقتصادي، فني، عمراني، كميته سياسي، نظامي ،كميته قضايي و كميته امور محرمانه.

وي ادامه داد: تاكنون ‪ ۲۸‬هزار فقره مكاتبه شكايت وارده به اصل ‪ ۹۰‬بوده است. امروز ‪ ۲۲۵‬جلسه رسمي كميسيون مي‌باشد. اين كميسيون بسيار فعال بوده و اعضاي آن حضور جدي داشتند. همچنين كميسيون از اكثريت دستگاه‌هايي كه مرتبط با پرونده‌ها بودند مانند معاون حقوقي و امور مجلس رياست جمهور، معاون اول قوه قضاييه، رئيس و معاونين ديوان عدالت اداري، رئيس و معاونين سازمان بازرسي كل كشور، وزراي صنايع و معادن، ارتباطات و فناروي - دادگستري، كشور، كار، بازرگاني، اطلاعات و معاونين وزارتخانه ها، سازمان ها را دعوت كرديم كه براي پاسخگويي پرونده‌ها در جلسه حاضر مي‌شدند.

نماينده تهران در خصوص بازديدهاي كميسيون اصل ‪ ۹۰‬گفت: بازديد از عسلويه، پروژه راه آهن اصفهان، شيراز، نمايشگاه دستاوردهاي وزارت كشور، مترو تهران، ضد جاسوسي وزارت اطلاعات، ‪ UCF‬اصفهان، سازمان حواف اصفهان، يزد، مشهد، پروژه حرم مطهر امام رضا (ع) و شهرداري ثامن در مشهد ماموريت‌هاي رسمي كميسيون بود. البته سفرهاي رسمي به خارج از كشور نيز در سه دوره صورت گرفت.

وي در مورد اهم پرونده‌هاي رسيدگي شده در اين كميسيون اظهار داشت: پرونده آيين نامه داخلي مجلس كه بطور جدي رسيدگي شد همچنين پرونده‌هاي شكواييه كانون هموفيلي ايران، قرارداد با شركت‌هاي تاو، ايرانسل، پروژه ال‪،۹۰‬ طرح اصلاح موادي از قانون ديوان محاسبات كشور، سفرهاي خارجي كاركنان دولت، پرونده رسيدگي به حق ماموريت معلمين مدارس خارج از كشور، صندوق‌هاي قرض الحسنه، پرونده گراني كالاها و خدمات، زلزله زدگان شهرستان بم، پرونده شكايتي داوطلبان آزمون دستياري پزشكي تخصصي سال ‪ ۸۲‬كه گزارش آن قرائت شد، پرونده ورزشگاه بزرگ اصفهان، شكواييه عليه سازمان پژوهش‌هاي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، پرونده حادثه مسجد ارگ تهران، پرونده تخلفات كنكور سراسري، پرونده باغ قلهك، بيع متقابل در وزارت نفت، گزارش مبارزه با مفاسد اقتصادي كه به تازگي در صحن علني قرائت شد و... از اهم پرونده‌هاي رسيدگي شده در كميسيون مي‌باشد.

نايب رييس اول كميسيون اصل ‪ ۹۰‬ادامه داد: گزارش آلودگي هوا نيز مقرر شد فردا صبح چهارشنبه در صحن علني قرائت شود. دستور ديگري كه آماده است بحث گزارش سردار نظري است كه شكايتي از پايان دوره ششم به دوره هفتم رسيد و در اين كميسيون رسيدگي شده و مختوم گرديد و گزارش آن را به صحن خواهيم داد. گزارشي هم كه براي قرائت در صحن آمده است بحث حسابرسي است كه به هيات رئيسه تقديم شده است.

سيدمحمود مدني بجستاني نيز گزارشي از عملكرد كميته محرمانه ارائه داد و افزود: در اين كميته تاكنون ‪ ۸۷۸‬پرونده تشكيل شد كه در اين رابطه بيش از ‪ ۴۰۰۰‬مكاتبه با دستگاه‌هاي مختلف و ‪ ۱۹۶‬جلسه هم از طرف اين كميته با شاكي و متشاكي و دستگاه‌هاي ذي ربط صورت گرفته است.

وي تصريح كرد: تعداد ‪ ۷۶‬پرونده مهم مربوط به اين كميته بعنوان كارگروه مبارزه با مفاسد اقتصادي جداسازي شد كه تعدادي را به پايان رسانديم و گزارش آن به زودي ارائه خواهد شد. برخي از اين ‪ ۷۶‬پرونده را مجددا به كميته امور محرمانه برگشت داده شد كه توسط خود كميته دنبال شد.

مدني ادامه داد: معمولا بيشترين پرونده‌ها در امور محرمانه مربوط به يك مساله زمين و واگذاري‌هاي غير قانوني يا تصرفات غير قانوني بود. مواردي وجود دارند كه براساس شكايات زمين‌هايي واگذار شده كه قانوني نبوده و كميته نيز موضوع را پيگيري كرد و برخي از آن را به قوه قضاييه ارجاع داد و در بعضي از موارد هم شايبه بود و براي كميته تخلف احراز شد.

وي تاكيد كرد: مباحث ديگر كميته بحث قراردادها در مزايده‌ها و مناقصه ها بود كه متاسفانه تخلفات قانوني صورت مي‌گرفت و هنوز احساس ما اين است كه هم به قانونگذاري نياز داريم زيرا خلاء‌هاي قانوني وجود دارد و هم تقويت دستگاه‌هاي نظارتي كشور ضروري مي‌باشد كه سر پلي است كه بايد نسبت به آن حساسيت بيشتري نشان داده شود. البته منظور از ارائه گزارش تخلفات اين نيست كه فضاي سياهي بر همه جا حاكم است بلكه به عنوان يك گزارش واقعي و صادقانه فضا بسيار خوبي داريم و مسئولين پاكدست و درستكار بسياري هست كه در گوشه‌هاي كشور تلاش مي‌كنند و زحمت مي‌كشند ولي در نظام مقدس اسلامي انتظار ما اين است كه هيچ تخلفي وجود نداشته باشد و طبيعتا براي همين نيز تلاش مي‌شود.

مدني خاطرنشان كرد: در بحث قراردادها كميته پيشنهاداتي را بصورت قانون هاي مدوني را كه بايد در صحن علني تصويب شود، در كميسيون مطرح كرد و البته برخي از آنها به هيات رئيسه تقديم شده كه در نوبت رسيدگي قرار دارد و برخي نيز نيازمند كار كارشناسي بيشتر است و برخي نيز كه مربوط به آيين نامه مي‌شد در اختيار كميته آيين نامه مجلس قرار گرفت.

مدني خاطرنشان كرد: بحث ديگر كميته در مورد تخلفاتي بود كه در واگذاري تسهيلات صورت مي‌گرفت. اين موارد پيگيري شد و برخي پرونده به قوه قضاييه ارسال شد و برخي موارد نيز هنوز مفتوح است زيرا مستندي وجود نداشت و دليلي براي اين تخلف اثبات نشد. پرونده‌هاي ديگري هم بصورت مختلف در اين مجموعه بود بسيار به سرنوشت خوبي رسيده است، مثلا قراردادهايي كه اصلاح و يا ابطال شد مانند قرارداد فرودگاه امام خميني كه منجر به ابطال آن شد و كار بسيار ارزشمندي بود. قرارداد ال‪ ۹۰‬بود كه با دخالت كميته اصلاح شد و نيز قرارداد خريد تجهيزات موبايل بود كه تا حدودي اصلاح شد و هوز نيز مسايل باقيمانده در حال پيگيري است. پرونده مهم گلف ‪ egency‬كه بعد از ‪۱۰‬ الي ‪ ۱۲‬سال معطل ماندن رسيدگي و نهايي شد و با دخالت رئيس قوه قضاييه حكم قضايي آن صادر شد.

وي ادامه داد: البته در رابطه با شركت‌ها كميته پيشنهادات قانوني هم داريم كه انشاالله در مجلس هشتم مطرح خواهد شد كه نسبت به قانونمند كردن بيشتر شركت‌ها و اجازه نظارت بهتر و دقيق تري كه در عين حال دست مديريت را ببندد توسط مجلس و ديوان محاسبات در آنها اعمال شود.

حسين فدايي نيز گزارشي از كميته مبارزه با مفاسد اقتصادي ارائه كرد و گفت : شايد يكي از رويكردهاي جدي و خوب مجلس هفتم برخورد با مفاسد اقتصادي بود. سطوح برخورد مبارزه با مفاسد هم در مجلس متفاوت بود. از تصويب قوانيني كه مورد نياز بود مثل قانون پولشويي و ارتقاي سلامت اداري تا بالابردن ارتقاي سطح نظارت كه مشخصا تشكيل شوراي عالي نظارت مجلس بود كه نمايندگاني كه از طرف مجلس در دستگاه‌هاي مختلف بودند بطور منظم هفتگي گزارش كار از دستگاه مربوطه ارائه مي‌دادند.

وي افزود: از موارد ديگر شكل گرفتن تحقيق و تفحص‌هاي مهم بود كه آخرين آن تحقيق و تفحص از قوه قضاييه است كه احتمال به يقين فردا چهارشنبه در دستور جلسه قرار مي‌گيرد و قرائت مي‌شود.

فدايي ادامه داد: يكي از كارهاي خوب و جدي كه در اين راستا در كميسيون اصل ‪ ۹۰‬صورت گرفت يك كارگروهي براي مبارزه با مفاسد اقتصادي تشكيل شد و حدود ‪ ۷۰‬الي ‪ ۸۰‬پرونده بررسي شد و بررسي ‪ ۵۰‬الي ‪ ۶۰‬پرونده بصورت جدي در كميسيون به انتها رسيد و گزارش كليات آنها نيز در صحن علني قرائت شد و بخش مربوط به بانك‌ها نيز آماده است و به هيات رئيسه نيز اعلام شده اما ظاهرا فرصتي براي قرائت وجود ندارد كه بايد چاره انديشي شود.

وي تاكيد كرد: غير از پرونده‌ها يا در ضمن رسيدگي به پرونده‌ها متوجه نقص هايي شديم كه به طرز كار دستگاه اجرايي و يا به ضرورت اصلاح قوانين مربوط مي‌شد مثل نبودن يك نرم افزار جامع براي حسابداري و حسابرسي كه هوشمند باشد. كه اين نرم افزار با مشاركت مركز پژوهش‌ها آماده شد و براي قرائت در صحن تقديم هيات رئيسه شد و يا تهيه و اصلاح و تقويت طرح كار است كه پيشنهادات به كميسيون منتقل شده كه اميدواريم اجرايي و عملياتي شود.

وي همچنين با بيان بررسي طرح هماهنگي نظام جامع آماري كشور در اين كميته ادامه داد: با توجه به اينكه توليد آمار از مراكز متعدد صورت مي‌گيرد يك ناهماهنگي وجود داشت و لازم بود هماهنگي در اين زمينه صورت گيرد.

نماينده تهران اظهار داشت: كميسيون اصل ‪ ۹۰‬در مجموع كارنامه درخشاني داشته است كه باعث افتخار مجلس هفتم خواهد بود.

حجت‌الاسلام ولامسلمين موحد نيز گزارشي از عملكرد كميته قضايي ارائه كرد و گفت: آن چيزي كه بيرون نسبت به كميسيون اصل ‪ ۹۰‬مطرح است و جايگاهي كه اين كميسيون در بين مردم و افراد ديگر دارد به نحوي مورد اجحاف قرار مي‌گيرد در حالي كه اين كميسيون از ويژگي خاصي برخوردار است.

وي افزود: ما در طول اين مدت چهار سال شاهد بوديم كه بسياري از دستگاه هاي اجرايي به محض آنكه متوجه مي‌شدند بحثي در مورد آنها در كميسيون اصل ‪ ۹۰‬مطرح است به طرق مختلف سعي مي‌كردند از آن موضوع اطلاع پيدا كنند.

موحد خاطرنشان كرد: در كميته قضايي كه سطح وسيعي از شكايات را شاهد بوديم ديديم كه اين جايگاه اضافه بر آنكه در قانون اساسي و قوانين عادي براي آن پيش بيني شده فعاليت مي‌كند كه به نظر بنده آقاي فاكر بعنوان رئيس كميسيون در بالا بردن اين منزلت و جايگاه نقش ارزشمندي را ايفا كرده اند.

وي افزود: ما در كميسيون اصل ‪ ۹۰‬توانستيم رضايت نسبي مردم را در اجراي قانون به دست آوريم كه اين كار در راستاي تقويت نظام و رضاي خداوند بوده است.

علي بنايي نيز گزارشي از كميته سياسي نظامي ارائه كرد و گفت: اين كميته مكاتبات و رسيدگي به مشكلات مردم و شكايت آنها از وزارتخانه‌هاي كشور، اطلاعات، دفاع و ناجا و نيروهاي مسلح را مورد بررسي قرار داد.

وي افزود: موارد مهم كه در دستور كار بود بحث شكايت از سازمان‌هاي مردم نهاد (‪ )NGO‬بود كه از طريق كميسيون تلفيق با اصلاحيه‌اي كه انجام شد به اين مشكل رسيدگي كرديم. بحث ديگر مربوط به پرونده قاچاق كالا و شكايت از واردات بي‌رويه كالا از چين بود كه مورد پيگيري قرار گرفت و نيز پرونده هاي واردات پارچه چادر مشكي و زناني كه همسران خارجي دارند نيز رسيدگي شدند و برخي از مشكلات حل گرديد.

بنايي ادامه داد: در بررسي شكايات بيش از ‪ ۶۴‬مورد از طرفين دعوا دعوت كرديم. پرونده خودرو ال‪ ۹۰‬در دستور كار كميسيون قرار داشت و مرتب پيگيري مي‌شود و هنوز هم پرونده آن مفتوح است و مكاتبات و بازديدها همچنان ادامه دارد و به دنبال اين هستيم كه در اين خصوص احقاق حق شركت‌ها محفوظ
 چهارشنبه 1 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 350]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن