تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 31 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):انسان، با نيّت خوب و اخلاق خوب، به تمام آنچه در جستجوى آن است، از زندگى خوش و امني...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

سایت نوید

کود مایع

سایت نوید

Future Innovate Tech

باند اکتیو

بلیط هواپیما

بلیط هواپیما

صمغ های دارویی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799932702




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

/تقويم كار‌ي بــهــارســتــان درهفته‌اي كه گذشت/ گزارش ايسنا از جلسات صحن، كميسيون‌ها و راهروهاي مجلس


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: /تقويم كار‌ي بــهــارســتــان درهفته‌اي كه گذشت/ گزارش ايسنا از جلسات صحن، كميسيون‌ها و راهروهاي مجلس


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: مجلس

با نزديك شدن به 15 بهمن‌ماه آغاز تبليغات انتخاباتي نمايندگي مجلس، نمايندگان دوره هشتم مجلس در تب و تاب قرائت، بررسي و تصويب هر چه سريع‌تر طرح‌ها، لوايح و گزارشات كميسيون‌هاي تخصصي و هيات‌هاي تحقيق و تفحص برآمده‌اند به همين دليل خود را ملزم به حضور در صحن علني مجلس در دو شيفت صبح و بعدازظهر يكشنبه‌هاي هر هفته كرده‌اند.

به گزارش خبرنگار پارلماني ايسنا، اولين روز كاري نمايندگان در هفته گذشته ، همزمان با تجمع جمعي از توليدكنندگان كودهاي شيميايي در مقابل مجلس آغاز شد. تجمع كنندگان مدعي‌ بودند عدم تعديل قيمت قراردادهايشان از سوي وزارت جهاد كشاورزي موجب در آستانه ورشكستگي قرار گرفتن بيش از 150 واحد توليدي شده است.

پايان بررسي دو ماده مراعا مانده از طرح 36 ماده‌اي بيمه بيكاري و حمايت از بيكاران متقاضي كار، اولين دستوركاري بهارستان‌نشينان بود. بر اساس ماده 11 طرح مذكور دولت و كارفرما هر كدام به ترتيب موظفند يك و سه درصد از حق بيمه بيكاري نيروي كار را پرداخت كنند، ميزان مقرري كمك هزينه‌ي بيكاران متقاضي كار براي افراد مجرد معادل 30 درصد و براي افراد متأهل يا متكفل معادل 50 درصد حداقل دستمزد مصوب شوراي عالي كار، در سال پرداخت است، ضمن آن‌كه كمك هزينه‌ي بيكاري از شمول ماليات معاف خواهد بود.

با تصويب ماده‌ي 32 طرح فوق، ايثارگران، معلولان و زنان بدون سرپرست در اولويت دريافت حق بيمه‌ي بيكاري قرار گرفتند. البته پيش از تصويب اين ماده، برخي نمايندگان به بار مالي و وابستگي اجراي اين قانون به منابع نفتي ايراداتي گرفتند. سخنگوي كميسيون اجتماعي با استناد به اظهارات برخي از دولتمردان كه گفته‌اند «تا دو سال ديگر بيكار نداريم» به منتقدان گفت: در صورت صحت سخنان دولتمردان، بار مالي به اين طرح مترتب نيست». پس از اين سخنان و بررسي ابعاد موضوع، 147 نماينده از 198 نماينده‌ي حاضر، ماده 32 را تصويب كردند.

به موجب اين حكم، منابع مورد نياز براي حمايت از بيكاران متقاضي كار در سال 91 از محل دو در صد اعتبارات بودجه عمومي موضوع ماده 180 قانون برنامه‌ي پنج ساله‌ي پنجم توسعه كه در اختيار معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رييس جمهور قرار دارد، تامين و پرداخت مي‌شود. در سال‌هاي بعد اين منابع از محل پيش‌بيني در قوانين بودجه و بعد از آن از محل 50 درصد درآمدهاي قانون هدفمندكردن يارانه‌ها تامين مي‌شود.

نمايندگان هم‌چنين با تصويب اين ماده مقرر كردند كه 90 درصد درآمد حاصل از خسارات و جريمه‌هاي ناشي از اشتغال اتباع خارجي بدون مجوز و كودكان و نوجوانان كمتر از 15 سال و كمك‌هاي مردمي و سازمان‌هاي حمايتي داخلي و خارجي مانند بانك جهاني به اين منظور اختصاص مي‌يابد.

بر اساس جدول امتيازات كه براي تعيين اولويت دريافت حق بيمه‌ي بيكاري تصويب شد ايثارگران با 15 امتياز و معلولان و زنان بدون سرپرست، بد سرپرست و سرپرست خانوار هر كدام با 10 امتياز در اولويت دريافت حق بيمه قرار مي‌گيرند. داشتن مدرك تحصيلي بالاتر براي بيكاران متقاضي كار، امتياز بيشتري براي در اولويت قرار گرفتن دريافت حق بيمه به وجود مي‌آورد.

پس از آن، شرايط قطع كمك هزينه‌ي بيكاري از سوي نمايندگان مشخص شد. براساس اين مصوبه مجلس، چنان‌چه مقرري‌بگير بيكاري از قبول شغل پيشنهادي خودداري كند و يا چنان‌چه مقرري‌بگير به كار اشتغال يابد يا بنا بر اعلام واحد تعاون، كار و رفاه اجتماعي محل و ساير واحدهاي ذي‌ربط بدون عذر موجه از شركت در دوره‌هاي كارآموزي خودداري كند، كمك هزينه‌ي بيكاري وي قطع مي‌شود.

علاوه بر شرايط فوق مقرري كمك هزينه‌ي بيكاري پس از 10 سال از آغاز پرداخت، قطع مي‌شود، هم‌چنين به موجب تبصره‌اي از اين حكم، چنان‌چه مقرري‌بگير، اشتغال به كار خود را مخفي داشته و مقرري كمك هزينه‌ي بيكاري را دريافت كرده باشد، ملزم به بازپرداخت مقرري دريافتي از زمان اشتغال است.

پس از تصويب اين طرح، رييس مجلس شوراي اسلامي گفت كه «مجلس هشتم با تصويب اين طرح كه بررسي آن در كميسيون اجتماعي يك سال به طول انجاميد گام بلندي در جهت اجراي قانون اساسي، قانون هدفمندي يارانه‌ها و بخشي از تكاليف قانون برنامه برداشت».

پس از اتمام بررسي اين طرح، علي لاريجاني خطاب به دولتمردان تاكيد كرد كه بايد در اجراي اين قانون اهتمام جدي داشته باشند و وزارت تعاون هرچه سريع‌تر آيين‌نامه‌هاي مربوط را تهيه و صندوق بيمه بيكاري را تشكيل دهد تا از ابتداي سال آينده با اجراي اين قانون مشكلات جامعه كارگري و كارفرمايي برطرف شود.

پس از پايان يافتن رسيدگي به طرح بيمه بيكاري و حمايت از بيكاران متقاضي كار، مجلس دوفوريت طرح استفساريه ماده 12 قانون هدفمندي يارانه‌ها را كه تاكيد دارد «درآمد قيمت قديم خدمات شهري براي اجراي تعهدات شركت‌هاي گاز، برق و آب به اين شركت‌ها اختصاص يابد» را بررسي و تصويب كردند.

اين طرح كه به امضاي 98 نفر از نمايندگان مجلس رسيده بود به اين موضوع پرداخته است كه پس از اجراي قانون هدفمندكردن يارانه‌ها بسياري از پروژه‌هاي برق، گاز و آب دچار اختلال شده و شركت‌هاي ذي‌ربط نه تنها قدرت پاسخگويي به پيمانكاران طلبكار را ندارند بلكه در پرداخت حقوق كاركنان خود نيز دچار مشكل شده‌اند.

با در دستور قرار گرفتن دو فوريت طرح استفساريه ماده 12 قانون هدفمندكردن يارانه‌ها، مصطفي كواكبيان با استناد به اصل 52 قانون اساسي نسبت به اظهارات مديرعامل سازمان هدفمندسازي يارانه‌ها كه يك روز قبل از بررسي اين دو فوريت رسما از تخصيص بخشي از بودجه‌هاي عمراني به يارانه‌ها سخن گفته است، اخطار داد و اين سخن وي را كه گفته بود «اين كار احتياجي به مصوبه مجلس ندارد» را مورد انتقاد قرار داد.

لاريجاني در پاسخ به نماينده مردم سمنان، سخنان وي را توصيه‌اي براي اجراي درست قانون توصيف و اختصاص بخشي از بودجه عمراني به يارانه‌هاي نقدي را «تخلف» دانست.

مجلس پس از تصويب دوفوريت طرح مذكور، موافقت‌نامه همكاري ايران و روسيه در زمينه‌ي قرنطينه‌ي گياهي كه از سوي شوراي نگهبان به مجلس برگردانده شده بود را با اصلاحاتي به تصويب رساند، پس از آن گزارش كميسيون بهداشت درباره ميزان اختصاص بودجه سال جاري به اين بخش قرائت شد.

سخنگوي كميسيون بهداشت ضمن ارايه گزارش كميسيون متبوع خود در مورد عدم اختصاص اعتبار بندهايي از قانون بودجه‌ي 90 گفت: عدم اختصاص اعتبار ناشي از اجراي جزء ب بند 2 قانون بودجه مشكلاتي را در بخش سلامت جامعه به وجود آورده است به طوري كه گردش مالي بيمارستان‌ها به درآمد حاصله از جيب مردم وابسته‌تر شده است.

وي با بيان اين‌كه بيم آن مي‌رود اداره‌ي بيمارستان‌ها با بحران مواجه شود، خاطرنشان كرد: اختصاص 3 ميليارد دلار از محل افزايش درآمد حاصل از صادرات نفت و ميعانات گازي مازاد بر منابع مندرج در اين قانون قبل از واريز به حساب ذخيره‌ي ارزي و معادل ريالي آن پس از واريز به خزانه كل كشور در اجراي ماده 34 قانون برنامه‌ي پنجم بايد به وزارت بهداشت پرداخت شود. با وجودي كه دولت موظف بوده است مازاد درآمد حاصله را پس از ماه چهارم، هر ماه به صورت يك دوازدهم پرداخت كند، متاسفانه پس از گذشت شش ماه از سال هنوز ريالي به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي پرداخت نشده است.

پس از سخنان سخنگوي كميسيون، رييس كميسيون بهداشت و درمان از دولت خواست تا براي حل مشكلات بيماران و به ويژه بيماران سرطاني، دستور تامين منابع و اعتباراتي حوزه‌ بهداشت را صادر كند.

شهرياري يادآور شد: قرار بود از مازاد درآمد نفت به هزار ميليارد تومان به حوزه‌ي بهداشت اختصاص داده شود و به همين منظور قيمت هر بشكه نفت به جاي 80 دلار، 81 و نيم دلار برآورد شد تا مازاد آن به حوزه‌ي بهداشت تعلق بگيرد. متاسفانه در ماه دهم سال از 3 هزار ميليارد تومان مازاد درآمد نفت كه محقق هم شد تنها 299 ميليارد تومان به حوزه‌ي بهداشت اختصاص يافت.

پس از قرائت گزارش كميسيون مذكور، مجلس تنفس اعلام كرد و نمايندگان در ساعت 14.10 نوبت كاري بعدازظهر را آغاز كردند.

در جلسه بعدازظهر عيسي جعفري با اشاره به گزارش كميسيون بهداشت در مورد مراجعات اقشار كم‌درآمد و آسيب‌پذير به بيمارستان‌هاي دولتي، گفت: در بسياري از اين موارد مشاهده مي‌شود كه اگرچه بيمارستان امكانات لازم را دارد اما به عناوين مختلف از جمله نبود اعتبار، انجام آزمايش يا گرفتن عكس بيماران را به بيرون از بيمارستان ارجاع مي‌دهند.

وي اضافه كرد: گاهي اوقات بيمارستان‌ها به خاطر تامين كمبودها و كسورات، دست به دامن مراجعه‌كنندگان مي‌شوند و نهايتا سهم مردم در اداره بيمارستان‌ها روز به روز افزايش مي‌يابد.

به گزارش ايسنا، جمشيد انصاري نماينده زنجان در بررسي اين گزارش، اظهار كرد: حدود 2 ميليارد و 600 ميليون دلار مازاد درآمدي داريم كه قطعا به خزانه واريز شده و 3 ميليارد و 586 ميليون دلار نيز بانك مركزي به نوعي تسويه‌ نقدي انجام داده است، يعني حدود 6 ميليون دلار مازاد درآمد داريم كه بايد با اولويت بخش‌هاي دفاع و سلامت تخصيص يابد.

مصطفي كواكبيان نيز گفت: اگر به طور مستقيم به مردم پول پرداخت نكنيم ولي هزينه‌هاي سلامت را براي آنها تامين كنيم براي آ‌حاد جامعه بسيار مناسب‌تر است. اگر سرانه‌ي سلامت افزايش مي‌يابد ما نمايندگان جهت احقاق حقوق مردم بايد عكس‌العمل داشته باشيم.

نماينده مردم سمنان با تاكيد بر اينكه مازاد درآمد حاصل از فروش نفت بايد به بين دو بخش سلامت و دفاع توزيع شود به مشكل بيمارستان‌ها اشاره كرد و گفت: بسياري از بيمارستان‌ها در استان سمنان شاهد خالي شدن از پزشكان متخصص هستند. چرا كه اين پزشكان به بيمارستان‌هاي خصوصي مي‌روند.

جعفر قادري نماينده مردم شيراز هم، گفت: به نظر مي‌رسد دولت در افزايش قيمت ارز، منابع مالي لازم را به دست آورده و مي‌تواند مبالغ مربوط به بخش بهداشت و دو بخش دفاع و آب را تامين كند.

اين عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس گفت: مصوبات مجلس بايد به موقع اجرايي شود، چرا كه براي بخش‌هاي بهداشت، دفاع و آب به دليل پيش بيني اين اعتبارات، تعهداتي ايجاد شده است، لذا معاونت برنامه‌ريزي بايد همكاري كند تا در ماههاي باقي مانده از سال دستگاه‌ها بتوانند به تعهدات خود عمل كنند.

محمدرضا باهنر در پايان بررسي گزارش مذكور، گفت: كميسيون برنامه و بودجه نيز موضوع تخصيص اعتبارات را طبق قانون به بخش‌هاي دفاع و سلامت مورد بررسي قرار داده است كه پس از دريافت پيشنهادات نمايندگان، پس از دو هفته در صحن مجلس بررسي خواهد شد.

براساس گزارش كميسيون برنامه، وزارت نفت و بانك مركزي بايد مبالغ حاصل از فروش نفت خام و ميعانات گازي را در اسرع وقت به خزانه‌داري كل كشور واريز كنند. مبالغ مربوط به برداشت بابت مطالبات بانك مركزي و واريز به حساب ذخيره‌ي ارزي فاقد مجوز قانوني در بودجه‌ي سال جاري بوده و بايد از سوي بانك مركزي به حساب خزانه‌داري واريز شود.

پس از اتمام رسيدگي به گزار ش كميسيون بهداشت و درمان، گزارش هيات تحقيق و تفحص از عملكرد دولت در اجراي برنامه چهارم توسعه در سه بخش و 28 شاخص قرائت شد.

محمدرضا باهنر پس از پايان قرائت اين گزارش 60 صفحه‌اي از منتقدان و كارشناسان اقتصادي خواست تا نظرات‌شان پيرامون اين گزارش را بيان كنند

به گزارش ايسنا، مهم‌ترين محورهاي مورد تاكيد گزارش هيات تحقيق و تفحص از عملكرد دولت در اجراي برنامه چهارم توسعه، نرخ رشد اقتصادي، نرخ رشد هزينه‌هاي مصرفي، نرخ رشد سرمايه‌گذاري، نرخ رشد نقدينگي، نرخ تورم، رشد بهره‌وري نيروي كار، رشد بهره‌وري سرمايه، رشد بهره‌وري كل عوامل توليد، بهره‌وري در رشد، نسبت هزينه دهك بالا به پايين، شاخص جيني، سرانه ورزشي، سرمايه‌گذاري شركت‌هاي دولتي از محل تسهيلات بانكي، نسبت بودجه شركت‌هاي دولتي به توليد ناخالص داخلي، شاخص اعتبار طرح‌هاي عمراني، طرح‌هاي عمراني پايان يافته، كاهش تعداد كاركنان دولت، كاهش پست‌هاي مديريتي، افزايش ظرفيت توليد نفت خام، كسري بودجه، استفاده از درآمدهاي نفتي و هزينه مسكن در سبد خانوار است.

پس از قرائت اين گزارش، هيات رييسه مجلس به سرعت يك فوريت طرح اصلاح عنوان صندوق بيمه اجتماعي روستاييان و عشاير را مطرح كرد كه نمايندگان پس از شنيدن نظرات يونس اسدي، بهروز جعفري و طاهري با 131 راي موافق، يك فوريت طرح را تصويب كردند.

بر اساس ماده واحده اين طرح، عنوان صندوق بيمه اجتماعي روستاييان و عشاير به صندوق بيمه اجتماعي كشاورزان ـ روستاييان و عشاير تغيير مي‌يابد. بر اساس تبصره ماده واحده، كشاورزاني كه حداقل يك سال سابقه واريز حق بيمه به صندوق ياد شده را دارند و در فصول زراعي به كار كشاورزي مشغولند ولي محل سكونت آنان در فصول غيرزراعي تغيير مي‌كند، تحت پوشش اين صندوق قرار مي‌گيرند.

پس از راي نمايندگان به يك فوريت طرح مذكور، هيات رييسه مجلس طرح يك فوريتي تبديل وضعيت مربيان حق‌التدريس سازمان آموزش فني و حرفه‌اي كشور به رسمي و پيماني را در دستور كار قرار داد.

بر اساس ماده واحده اين طرح كه به امضاي 52 نفر از نمايندگان مجلس رسيده است، سازمان آموزش فني و حرفه‌اي موظف است با رعايت شرايط عمومي استخدام و قبولي در آزمون تخصصي و اولويت بر اساس سوابق و با اولويت مناطق محروم، تعداد چهار هزار و 876 نفر از مربيان حق‌التدريس را در طول قانون برنامه پنجم توسعه براي تبديل وضعيت آنان به رسمي و پيماني در اولويت استخدام قرار مي‌دهد.

يك فوريت اين طرح با 131 راي موافق از مجموع 196 نماينده حاضر به تصويب رسيد.

جلسه روز سه‌شنبه مجلس ساعت 11:10 با تشكيل جلسه غيرعلني پايان يافت، اما قبل از آن با درخواست محسن كوهكن براي تحقيق و تفحص از عملكرد صندوق بازنشستگي صنعت فولاد موافقت كردند.

نماينده مردم لنجان دليل اين درخواستش را حل اصولي مشكلات اعضاي صندوق بازنشستگي صنعت فولاد كه حدود 80 هزار بازنشسته دارد، عنوان كرد.

وي بيان اين وعده كه اين تحقيق و تفحص ظرف 15 روز به سرانجام مي‌رسد، گفت: اين صندوق در آبان ماه 75 هزار تومان پرداخت و اعلام كرد كه ماه‌هاي آذر و دي بودجه‌اي براي پرداخت ندارد. اگر در بودجه سالانه هم رديفي براي اين صندوق در نظر بگيريم راه‌حل اساسي در پيش گرفته نشده است. راه اساسي رفع اين مشكل، پرداخت بدهي‌هاي دولت به اين صندوق است.

پس از تصويب اين درخواست، تغيير دستور مجلس براي رسيدگي به لايحه يك فوريتي مبارزه با قاچاق كالا و ارز به راي گذاشته شد كه از 211 نماينده حاضر 135 نماينده در جلسه با اين تغيير دستور موافقت كردند.

سپس بررسي جزييات طرح استفساريه ماده 12 قانون هدفمندسازي يارانه‌ها كه روز يكشنبه دوفوريت آن به تصويب رسيده بود در دستور قرار گرفت، اما در جريان رسيدگي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به جزييات اين طرح، بين نماينده مردم فريمان و رييس سازمان هدفمندي‌سازي يارانه‌ها درگيري لفظي و فيزيكي به وجود آمد.

در نهايت نمايندگان مجلس طرح استفساريه ماده 12 قانون هدفمند كردن يارانه‌ها را با 157 راي موافق از 197 نماينده حاضر به تصويب رساندند.

بر اساس اين استفساريه كه رييس سازمان هدفمندسازي يارانه ها مابه التفاوت درآمد جديد و قديم نرخ آب، گاز و برق را متعلق به اين سازمان دانست، درآمد قيمت قديم خدمات شهري براي اجراي تعهدات شركت‌هاي گاز، برق و آب به اين شركت‌ها اختصاص يافت.

طرح استفساريه ماده 12 قانون هدفمندسازي يارانه‌ها در سوالي پرسيده است كه آيا منظور از عبارت «تمام منابع حاصل از اجراي اين قانون» در اين ماده صرفا مابه التفاوت فروش حامل‌هاي انرژي و ساير موارد موضوع اين قانون قبل و بعد از اجراي هدفمندسازي يارانه‌ها است؟ كه در جواب تفسير آمده است: بله، منظور از عبارت «تمام منابع حاصل از اجراي اين قانون» در ماده 12 قانون هدفمند كردن يارانه‌ها صرفا ما به التفاوت قيمت فروش حامل‌هاي انرژي و ساير موارد اين قانون قبل و بعد از اجراي هدفمند سازي يارانه‌هاست و شامل حق انعشاب‌ها و كل مبالغ حاصل از فروش آنها نمي‌شود.

پس از تصويب طرح مذكور، طرح يك فوريتي برقراري فوق‌العاده جذب كاركنان غير هيات علمي دانشگاههاي علوم پزشكي و خدمات بهداشتي - درماني حوزه‌ي ستادي وزارت بهداشت و واحدهاي وابسته در دستور كار مجلس قرار گرفت كه از 203 نماينده حاضر در جلسه فقط 117 نفر به آن راي دادند.

بر اساس ماده واحد اين طرح كه به دليل مغايرت با اصل75 قانون اساسي و بار مالي سنگين آن و تبعيض در حقوق كاركنان دولت، رد شد دانشگاه‌هاي علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني حوزه‌ي ستادي وزارت بهداشت و واحدهاي وابسته اجازه مي يافتند براي كاركنان غير هيات علمي خود فوق‌العاده جذب به ميزان 35 درصد حقوق و مزاياي مستمر برقرار و ماهانه پرداخت كنند.

به گزارش ايسنا، پس از آن چرايي افزايش قاچاق و واردات كالا در جلسه غيرعلني با حضور وزراي صنعت، معدن و تجارت و جهادكشاورزي، رييس ستاد مبارزه با قاچاق و كالا و ارز، رييس كل گمرك و رييس شوراي اصناف بررسي شد. اين جلسه تا حدود ساعت 12 ادامه يافت و پس از آن مجلس به كار خود پايان داد.

جلسه صبح روز چهارشنبه با گزارش رييس سازمان اوقاف و امور خيريه كشور درباره وضعيت اوقاف كشور آغاز شد و با تذكر حجت‌الاسلام بزرگواري در خصوص تنش روز گذشته مجلس ادامه يافت.

رييس مجلس شوراي اسلامي با بيان اين‌كه مشاجره بين نمايندگان ربطي به حيثيت مجلس ندارد، يادآور شد: فرد توهين كننده به مجلس بايد مجازات شود و ما اين موضوع را پيگيري قضايي مي‌كنيم.

پس از آن مجلس وارد دستور كار روزانه خود شد. گزارش كميسيون ويژه نظارت و پيگيري اجراي اصل 44 قانون اساسي در خصوص عملكرد سياست‌هاي كلي اصل 44 در سال 89 و سه ماهه اول سال 90 از سوي سخنگوي اين كميسيون قرائت شد.

در بخشي از اين گزارش آمده است، طي سال‌هاي 1370 لغايت 1390 معادل 879 هزار و 90 ميليارد ريال از سهام دولت واگذار شده كه 39 درصد آن در قالب توزيع سهام عدالت، 24.5 درصد بابت رد ديون دولت 36.5 درصد در قالب واگذاري به بخش خصوصي انجام شده است.

در بررسي گزارش كميسيون ويژه نظارت بر اجراي اصل 44 فولادگر، شبانپور و خباز به بيان نظرات خود پرداختند. پس از آن، كليات لايحه‌ي 77 ماده‌اي مبارزه با قاچاق كالا و ارز به راي گذاشته شد كه به تصويب مجلس رسيد و سه ماده از آن نيز بررسي شد اما به دليل تعدد دستورات كاري مجلس، نمايندگان ادامه رسيدگي به لايحه مبارزه با قاچاق كالا و ارز را به جلسه بعد موكول كرده و از نايب رييس كميسيون اصل 90 خواستند تا چكيده گزارش اين كميسيون از رسيدگي به حوادث پس از انتخابات رياست جمهوري خرداد 88 را قرائت كند. گزارش كميسيون اصل 90 در 700 صفحه و با بيش از 5 هزار سند تهيه شده است.

از راهروهاي مجلس چه خبر؟

روز يك‌شنبه در راهروهاي مجلس شنيده شد كه برخي از اعضاي متنفذ هيات رييسه مجلس مشغول رايزني با برخي چهره‌هاي اصلاح طلب براي تشويق آنان جهت حضور در نهمين دوره انتخابات مجلس هستند.

با آغاز ثبت نام كانديداهاي نمايندگي مجلس نهم واحـدي از وزارت كــشــور در راهروهاي مجلس استقرار يافت و‌ تعدادي از نمايندگان ثبت نام كردند.

حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحي‌مقدم پس از ثبت نام فضاي انتخابات مجلس نهم را فضايي آرام پيش بيني كرد.

در آن سوي راهروهاي مجلس رييس كميسيون فرهنگي مجلس نيز نمايشگاه مركز توسعه‌ي فناوري اطلاعات و رسانه‌هاي ديجيتال را در مجلس افتتاح كرد.

هم‌چنين سيدرمضان شجاعي كياسري، نماينده ساري خبر انتصاب خود و محمدجواد آرين‌منش نماينده مردم مشهد به عضويت شوراي سياست‌گذاري تئاتر فجر را اعلام كرد.

سخنگوي هيات رييسه مجلس نيز روز سه‌شنبه با حضور در راهروي مجلس درباره قاچاق كالا و ارز و تنش پيش آمده بين نماينده مردم فريمان و رييس سازمان هدفمندسازي يارانه‌ها سخن گفت.

محسن كوهكن جلسه غيرعلني مجلس درباره قاچاق كالا و ارز را به دليل محرمانه بودن مطالب قابل بيان ندانست اما افزود: خروجي جلسه اين بود كه قاچاق كالا به ملت و دولت آسيب مي‌زند، ملت مجبور به خريد كالاي فاقد استاندارد و ضمانت‌هاي لازم مي‌شوند و دولت هم به دليل نرسيدن به حق و حقوق پيش‌بيني شده در قانون و هزينه براي دستگيري عوامل قاچاق، متضرر مي‌شود.

نرم افزار چند رسانه‌اي «بصيرت» روز چهارشنبه با حضور رييس مجلس شوراي اسلامي و وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي رونمايي شد. تهيه اين نرم‌افزار تصويري هشت ماه زمان و 80 ميليون تومان هزينه در بر داشته است.

رييس مجلس شوراي اسلامي در حاشيه اين رونمايي از كانديداتوريش از شهرستان قم خبر داد و تاكيد كرد: اگر كسي در ميدان رقابت‌هاي انتخاباتي تخطي كند و اخلاق را رعايت نكند و دست به تخريب ديگران بزند، مشخص است كه صلاحيت لازم را ندارد.

وي در عين حال از ماموريت نماينده مردم چناران براي بررسي تنش به وجود آمده بين رييس سازمان هدفمندسازي يارانه‌ها و نماينده مردم فريمان سخن گفت.

در كميسيون‌هاي مجلس چه خبر؟

در هفته‌اي كه گذشت حداقل 10 كميسيون مجلس جلسه برگزار كردند. در جلسات برگزار شده كميسيون آموزش و تحقيقات سند تحول بنيادين آموزش و پرورش، نقشه جامع علمي كشور و مهندسي فرهنگي را بررسي و كميسيون اجتماعي گزارش هيات تحقيق و تفحص از سازمان تامين اجتماعي، بررسي وضعيت صندوق بازنشستگي فولاد، بررسي شركت سيمينه نو اصفهان، استماع گزارش عملكرد بسيج مستضعفان و بررسي مشكلات كاركنان سيمان سپاهان را مورد بحث و بررسي قرار داد.

كميسيون قضايي و حقوقي، لوايح حمايت خانواده و مجازات اسلامي را بررسي و لايحه تجارت را تصويب كرد. در كميسيون برنامه و بودجه مجلس موضوع نرخ ارز در بودجه سال جاري و سال آينده مورد بررسي قرار گرفت.

بررسي لايحه اجازه افزايش سهميه ايران در صندوق بين‌المللي پول در كميسيون اقتصادي، بررسي وضعيت دامداران در كميسيون كشاورزي، بررسي وظايف شوراي نظارت بر صدا و سيما در كميسيون فرهنگي و بررسي سوال نماينده ايلام از وزير نيرو در كميسيون انرژي انجام شد. نمايندگان در كميسيون صنايع از پاسخ‌هاي وزيرارتباطات قانع نشدند.

اعضاي هيات تحقيق و تفحص از صندوق بازنشستگي صنعت فولاد متشكل از علي ادياني‌راد، حميدرضا فولادگر، حسن كامران، محمدكريم شهرزاد، سيد علي‌محمد موسوي، عليرضا محجوب، علي‌اصغر يوسف‌نژاد و محسن كوهكن نيز تعيين شد و جمع‌بندي نهايي پيش‌نويس گزارش تحقيق و تفحص از شوراي عالي ايرانيان نيز به هفته پيش رو موكول شد.

هم‌چنين در اين هفته 15 نفر از نمايندگان مجلس با قرار گرفتن پشت تريبون مجلس به بيان نظرات و ديدگاه‌هاي خود در خصوص مسائل داخلي و خارجي به ويژه انتخابات مجلس نهم، رعايت اخلاق اسلامي، پرهيز از تهمت، افترا، دروغ و شايعه پراكني، پايداري در راه خدا و ولي خدا، بسته شدن آب بر روي مردم استان سيستان و بلوچستان از سوي دولت افغانستان، 9 دي، مسائل و مشكلات حوزه‌ي انتخابيه، فضاسازي‌هاي بين‌المللي عليه ايران و... پرداختند.

علي مطهري، حسين نجابت، لاله افتخاري، نصرالله كماليان، فريدون حسنوند، احمدعلي كيخا، سيدفتح‌الله حسيني، نادر قاضي‌پور، عبدالرضا مرادي، محمد‌رضا خباز، محمدحسن دوگاني، بهمن محمدياري، احمدعلي مقيمي، سيدفاضل موسوي و عباسعلي نورا ناطقان اين هفته مجلس را تشكيل دادند.

انتهاي پيام

جمعه|ا|9|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 195]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن