تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 16 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه (مردم) امر به معروف و نهى از منكر نكنند، و از نيكان خاندان من پيروى ننمايند،...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814193725




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

لامپ هاي كم مصرف، بايدها و نبايدها


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: لامپ هاي كم مصرف، بايدها و نبايدها
واحد مركزي خبر: دفتر مطالعات زيربنايي اين مركز با اشاره به اينكه در قانون بودجه سال 1387 مبلغ يك هزار ميليارد ريال براي تهيه و توزيع لامپهاي كم مصرف و ترويج استفاده از آنها اختصاص يافته است، افزود: در صورتي كه استفاده از اين لامپها بدون توجه به مشكلات فني گسترش يابد، فايده‌اي كمتر از زيان آن در پي خواهد آورد زيرا عملكرد لامپ‌هاي كم مصرف نشان مي‌دهد كه آنها علاوه بر تضعيف ضريب توان، هارمونيك قابل ملاحظه‌اي بر شبكه تحميل مي‌كنند و بررسي مدل يك مجتمع مسكوني نيز نشان مي‌دهد كه استفاده انبوه از اين لامپ‌ها نياز به پيش‌بيني‌هاي واقع بينانه‌ دارد اگر چه استفاده از آنها گامي عملي به سوي گسترش فرهنگ صرفه‌جويي است، ولي اين امر مستلزم حركت با ديد باز است.

مركز پژوهشها در ادامه براي كاهش آثار سوء ناشي از جايگزيني لامپ‌هاي كم مصرف با لامپ‌هاي معمولي پيشنهاد كرد با توجه به كاربرد محدود لامپ‌هاي كم مصرف براي روشنايي، به منظور كاهش مصرف در ساعات پيك، (اوج مصرف) حداكثر در 30 تا 40 درصد لامپ‌هاي مصرفي از آنها استفاده شود.

همچنين پس از به كارگيري لامپ‌هاي كم مصرف در هر منطقه T.H.D آن اندازه‌گيري و حتما فيلترهاي مناسب در مناطق مورد نياز نصب شود، ضمن اين كه كاربرد اين لامپ‌ها در مناطقي از شهر كه ميزان T.H.D بالاست (مانند مناطق صد درصد اداري) حتما با فيلتر انجام گيرد و از توسعه بي حد آن در اين مناطق نيز جلوگيري شود. در همين زمينه وزارت نيرو هم بايد حداكثر T.H.D قابل قبول شبكه را تبيين كند.

از سوي ديگر با توجه به بالا بودن هزينه اوليه خريد لامپ‌هاي كم مصرف، دولت يارانه معمول را پرداخت كند و در همين حال هتل‌ها، سالن‌هاي اجتماعات، مساجد ، حسينيه‌ها و ساير اماكن عمومي هم كه اغلب شدت نوري بالاتر از 200 لوكس دارند و محيط آنها همواره روشن است موظف به استفاده از اين لامپ‌ها شوند.

مركز پژوهشها در همين حال تصريح كرد كه وزارت نيرو كاملا اميدوار به كاهش مصرف (با كاربرد اين نوع لامپ‌ها) نباشد و برنامه مديريت بار را با دقت و عمق بيشتري دنبال كند.

آخرين توصيه مركز پژوهشها نيز اين بوده كه در مناطقي كه از لامپ‌هاي كم مصرف به مقدار زياد استفاده شده – بهتر است- كنتورهاي الكترومغناطيسي جمع‌آوري و به جاي آنها كنتورهاي ديجيتالي نصب شود.

در بخش ديگري از اظهارنظر مركز پژوهشها در اين زمينه آمده است: انرژي برق گران‌ترين انرژي شناخته شده‌اي است كه تاكنون بشر به آن دسترسي پيدا كرده است زيرا توليد و به كارگيري اين انرژي ، سرمايه‌گذاري زيادي را طلب مي‌كند و اگر چه منابع متنوعي براي توليد اين انرژي در دسترس است كه از جمله آنها مي‌توان «سوخت‌هاي فسيلي، نيروي اتم، پتانسيل‌هاي آبي، انرژي ناشي از باد، جزر و مد (آب درياها)، تشعشع آفتاب، زمين گرمايي (ژئوترمال) و Bio Mass را نام برد، ولي با اين اوصاف هزينه توليد انرژي برق همچنان بالا بوده و اين در حالي است كه انرژي برق چهارراه ارتباطي بين انرژي‌ها به شمار مي‌رود به همين دليل در آينده‌اي نه چندان دور تمام انرژي‌ها نخست به انرژي الكتريكي تبديل مي شود و بعد از آن به صورت انرژي مكانيكي، حرارتي، روشنايي و شيميايي مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

از سوي ديگر در بين كاربردهاي انرژي الكتريكي، انرژي نوراني حاصل از آن هم از ويژگي خاصي برخوردار است، به طوري كه با هيچ انرژي ديگري قابل جايگزيني نيست و مردم ناچارند در زمينه روشنايي، از انرژي الكتريكي بهره گيرند كه با استفاده از انرژي نفت و گاز براي اين منظور، قابل مقايسه و جايگزيني نيست.

بنابراين، سرمايه هنگفت مورد نياز در صنعت برق و استفاده انحصاري روشنايي از اين انرژي و سهم بالاي مصرف روشنايي در ايران و قيمت بالاي انرژي الكتريكي برق توليد شده به علت ضريب بار نسبتا پايين «63 درصد » از يك سو و نبود اعتبارات مورد نياز براي سرمايه‌گذاري هاي جديد در صنعت برق از سوي ديگر، مسئولان وزارت نيرو را بر آن داشته كه ضمن بالا بردن ضريب بهره‌وري و استفاده بهينه از امكانات موجود به اعمال مديريت بار Load Management توجه بيشتري مبذول دارند و يكي از اساسي‌ترين بخش‌هاي مديريت بار روش Peak Shaving است كه در اين روش حتي‌المقدور قله مصرف تراشيده مي‌شود و براي كاهش ارتفاع قله مصرف، تمهيدات فراواني به كار گرفته مي‌شود كه يكي از اين سياست‌هاي شناخته شده، كاهش بار روشنايي در ساعات اوج است.

اين گزارش مي‌افزايد: معمولا در ايران «غير از مناطق جنوب در تابستان» اوج با بار روشنايي حادث مي‌شود و هر قدر اين بار كاهش پيدا كند، به تبع آن اوج منحني بار نيز كمتر خواهد شد و در نتيجه ضريب بار بيشتر مي‌شود و بخشي از اهداف مديريت بار تحقق مي‌يابد.

ضمن اين كه كاهش بار روشنايي با ترويج لامپ كم مصرف امكان‌پذير است و به همين سبب سعي مي‌شود كه لامپ‌هاي كم مصرف جايگزين لامپ‌هاي با مصرف زياد شود، ولي بايد توجه داشت كه كاربرد بدون مطالعه آنها نه تنها سودي در بر نخواهد داشت بلكه ممكن است در بعضي از حالات زيانبار هم باشد.
 چهارشنبه 1 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 371]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن