تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 26 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):فريب نماز و روزه مردم را نخوريد، زيرا آدمى گاه چنان به نماز و روزه خو مى كند كه ا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815974110




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

وفور لامپ هاي كم مصرف غير استاندارد در بازار


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: وفور لامپ هاي كم مصرف غير استاندارد در بازار
«لامپ هاي كم مصرف غيراستاندارد اما ارزان را نخريد». اين هشدار را مدير دفتر مديريت مصرف توانير، داده و گفته است كه اين روزها شاهد ورود لامپ هاي كم مصرف تقلبي در بازار هستيم كه معمولا قيمتي كمتر از ديگر نمونه هاي مشابه خود دارند.

«عليرضا احمدي يزدي» به ايسنا گفت: مشتركان بايد در خريد لامپ هاي كم مصرف به برچسب انرژي توجه ويژه اي داشته باشند و اصل ضمانت نامه معتبر يك ساله لامپ را از فروشنده بگيرند و اگر مشتركان، لامپ كم مصرفي را با قيمتي ۴۰ تا ۵۰ درصد كم تر از نمونه هاي مشابه در بازار مشاهده كردند، در بي كيفيت بودن آن شك نداشته باشند. به گفته وي قيمت ارزان اين لامپ ها نبايد باعث فريب مشتريان شود، زيرا اين گونه لامپ هاي ارزان قيمت به علت توان مصرفي بيشتر از عدد درج شده بر روي لامپ، باعث تحميل هزينه بيشتري به مصرف كنندگان مي شود.

وفور لامپ هاي غيراستاندارد در بازار

به اعتقاد كارشناسان، ميليون ها لامپ كم مصرف غيراستاندارد وارد بازار شده و حتي گاهي با قيمت يارانه اي به فروش مي رسد.

يك مقام مسئول در توانير با اشاره به ورود گسترده لامپ هاي غيراستاندارد و بي كيفيت به بازار برق ايران به «مهر» گفت: اين لامپ ها به صورت قاچاق وارد كشور شده اند و وزارت نيرو استفاده از لامپ هاي وارداتي غيراستاندارد را به هيچ وجه به شهروندان توصيه نمي كند.

عليرضا احمدي يزدي افزود: اين لامپ ها هيچ گونه نشان استاندارد و ضمانت نامه اي ندارند و مشكلات فني متعددي دارند.وي با بيان اين كه لامپ هاي وارداتي با توان ۴۰ وات تنها به اندازه ۲۵وات روشنايي توليد مي كنند، اظهار داشت: همچنين اين كالاها ساعت كاركرد بسيار پاييني دارند. به طوري كه لامپ استاندارد بايد ۸ تا ۱۰ هزار ساعت روشنايي داشته باشد اين لامپ ها كمتر از اين ميزان كاركرد دارد.

وي پايين بودن ميزان درخشندگي را يكي ديگر از مشكلات فني لامپ هاي غيراستاندارد عنوان كرد و افزود: با توجه به اين كه لامپ ها به صورت قاچاق و از مبادي غيررسمي وارد كشور مي شود قيمت بسيار پاييني دارند.

اين كارشناس مسئول با بيان اين مطلب كه كارايي اين لامپ ها در مقايسه با نمونه هاي ساخت داخلي خيلي پايين است، گفت: بر اين اساس مشتركان بايد به جاي يك لامپ ايراني در يك دوره مشخص ۳ تا ۴ عدد از اين لامپ ها را خريداري كنند كه اين موضوع هزينه هاي خانواده ها را هم افزايش مي دهد.

وي با اعلام اين كه هم اكنون امكان ساخت سالانه حدود ۵۰ ميليون شعله لامپ استاندارد در داخل كشور وجود دارد گفت: با توجه به ظرفيت توليد داخل هيچ گونه مشكلي در تامين نيازهاي كشور وجود ندارد .

علت خريد مردم چيست؟

وزارت نيرو تلاش مي كند تا با ارائه الگوي مصرف صحيح، روش هاي استفاده مناسب از انرژي برق را به خانواده نشان دهد. به موازات اين نوع تلاش ها به منظور كاهش مصرف برق در كشور، بحث توليد و فروش لامپ هاي كم مصرف به ميان آمد و مصرف كنندگان و مشتريان لامپ هاي كم مصرف هم اين راه را كوتاه ترين مسير براي صرفه جويي مي بينند و با همين قصد از خريد انواع و اقسام لامپ هاي كم مصرف استقبال مي كنند.

«مهرداد اميني» كارمند بانك، تبليغات گسترده درباره لامپ هاي كم مصرف را عامل مهمي در خريد اين نوع لامپ ها مي داند و مي گويد: به اشكال مختلف انواع و اقسام لامپ هاي كم مصرف تبليغ مي شود. البته درست است كه كاهش مصرف برق نياز به فرهنگ سازي دارد و خانواده ها بايد به مرور به اين نتيجه برسند كه مصرف برق خود را مديريت كنند اما از زماني كه بحث لامپ هاي كم مصرف مطرح شد بيشتر افراد بر اين باور بودند كه استفاده از اين نوع لامپ ها، مسير استفاده درست از انرژي برق را براي آن ها كوتاه مي كند.

به همين دليل مردم به سمت خريد اين نوع لامپ ها روي آوردند و به تبعات و مضرات اين لامپ ها فكر نكردند و حتي نمي دانند كدام نوع لامپ كم مصرف استاندارد است.

«افشين سرابي» با ۱۵ سال سابقه برق كاري و انجام كارهاي الكتريكي با بيان اين مطلب كه تبليغات استفاده از لامپ هاي كم مصرف در خريد آن ها تأثيرگذار است مي گويد: در بيشتر كارهاي پيمانكاري و تعميراتي كه براي مشتريان دارم آن ها بر استفاده از لامپ هاي كم مصرف تأكيد دارند و تصور مي كنند كه با استفاده از لامپ هاي كم مصرف مي توانند مصرف برق خود را به طور چشم گيري كاهش دهند و فقط هم به اين جنبه موضوع فكر مي كنند و اين در حالي است كه كارشناسان صنعت برق بارها نسبت به مضرات نور لامپ هاي كم مصرف هشدار داده اند اما مشتريان باز هم به ارزان بودن لامپ ها توجه دارند و با اين باور كه لامپ هاي كم مصرف باعث صرفه جويي در مصرف مي شود، اقدام به خريد آن ها مي كنند.

فرهنگ مصرف

درست از زماني كه لامپ هاي كم مصرف به بازار آمد، حرف و حديث هايي هم درباره كم مصرف بودن اين لامپ ها و خطرناك بودن آن ها مطرح شد اما شايد در ابتداي كار، هدف از استفاده از لامپ هاي كم مصرف اين بود تا از اين طريق بتوانند فرهنگ مصرف صحيح استفاده از انرژي برق را در بين مردم ترويج كنند و اين كه در صورت استفاده از لامپ هاي كم مصرف استاندارد شده در اقتصاد ملي به اهداف مورد نظر در مصرف صحيح انرژي برق هم برسيم.

مهندس «حسين زاده» مدير دفتر مديريت مصرف شركت توزيع برق مشهد در اين باره مي گويد: از سال ۸۸ موضوع استفاده از لامپ هاي كم مصرف با نگاه به اشاعه فرهنگ صحيح مصرف مطرح شد و به همين دليل دولت، كار ترويج فرهنگ مصرف برق را با برخي لامپ هاي يارانه اي كم مصرف شروع كرد تا در كنار عرضه لامپ هاي كم مصرف با استانداردهاي مشخص، بتواند فرهنگ مصرف درست را هم به مردم آموزش دهد.

وي با بيان اين مطلب كه در خريد لامپ ها بايد به استاندارد بودن آن ها توجه كرد مي گويد: به عنوان مثال در سال ۷۹ نمونه اي از لامپ هايي كه در بازار عرضه مي شد، مورد آزمايش قرار گرفت و مشخص شد كه لامپ هاي ۳۵ واتي كه در بازار فروخته مي شد، ۲۰ واتي بود اما روي لامپ ۳۵ وات نوشته شده بود. طبيعي است كه طول عمر لامپ ۲۰ واتي نسبت به ۳۰ واتي كم است و اين نوع لامپ ها، يك بار مصرف محسوب مي شود بنابراين استانداردهاي لازم در اين نوع لامپ رعايت نشده بود.

وي مي افزايد: تقريبا ۹۰درصد لامپ هاي كم مصرف كه به صورت قاچاق وارد كشور مي شود و در بازار به فروش مي رسد ممكن است استانداردهاي لازم را نداشته باشد.

در واقع ممكن است لامپ هاي موجود كم مصرف هم باشد و تحت همين عنوان هم به مشتري فروخته شود اما مشكل زماني به وجود مي آيد كه لامپ ها استانداردهاي لازم را نداشته باشند و در حال حاضر هم بيشتر لامپ هاي غيراستاندارد وارداتي استانداردهاي مورد نظر را ندارد. يك لامپ استاندارد بايد طول عمر مفيد داشته باشد همچنين شعاع نوري لامپ را بايد مورد توجه قرارداد و ابزارهايي كه در داخل لامپ به كار مي رود بايد استاندارد باشد.

مزاياي لامپ هاي استاندارد

البته كارشناسان مزاياي استفاده از لامپ هاي كم مصرف را از منظر اقتصاد ملي و اقتصاد خانوار مورد توجه قرار مي دهند.

مهندس افروخته كارشناس برق از همين منظر به موضوع نگاه مي كند و مي گويد: با پيشرفت فناوري، لامپ هاي كم مصرف ساخته شده است و واقعا اين لامپ ها به اقتصاد ملي هم كمك مي كند و در مجموع مصرف انرژي را در كشور كم مي كند. به عنوان مثال گفته مي شود كه ميزان انرژي مصرف شده در ايران به اندازه كشور چين است.

بنابراين براي كاهش ميزان انرژي بايد در درجه اول فرهنگ سازي كرد تا مردم راه هاي استفاده صحيح از انرژي را ياد بگيرند و وقتي گفته مي شود كه اگر هر خانوار با خاموش كردن حتي يك لامپ اضافه مي تواند به مصرف انرژي در كشور كمك كند، ترويج اين فرهنگ ما را در ميزان مصرف انرژي ملي كمك خواهد كرد بنابراين فرهنگ سازي بايد در اولويت قرار بگيرد و به اشكال مختلف بايد تبليغ كرد تا يك باور مثبت در وجود افراد نهادينه شود. در واقع ميزان انرژي مصرفي در كشور ما بالاست و به همين دليل طرح هدفمندكردن يارانه ها را در حوزه مصرف انرژي به عنوان يك اولويت دنبال مي كنيم اما در كنار اين نوع فرهنگ سازي ها، استفاده از لامپ هاي كم مصرف بايد در دستور كار باشد و شايد دولت به همين دليل از ابتدا با طرح توزيع لامپ هاي يارانه اي وارد عمل شده تا از اين طريق استفاده از لامپ هاي كم مصرف را در سبد خانوارها جاي دهد. ولي شرط استفاده از لامپ هاي كم مصرف هم اين است كه اين لامپ ها استانداردهاي لازم را داشته باشد.

مضرات لامپ هاي تقلبي و غيراستاندارد

از زماني كه توزيع لامپ هاي كم مصرف يارانه اي با هدف كاهش مصرف انرژي در كشور شروع شد، وزارت نيرو هم تبليغات گسترده اي را مبني بر استفاده از لامپ هاي كم مصرف آغاز كرد و در طول مدت اين تبليغات، شهروندان زيادي به استفاده از لامپ هاي كم مصرف گرايش پيدا كردند و حتي لامپ هاي كم مصرف به شكل وسيعي در ادارات، كارخانه ها و دواير دولتي خريداري، توزيع و مصرف شد و اين در حالي بود كه هم زمان با تبليغ گسترده وزارت نيرو براي استفاده از لامپ هاي كم مصرف به منظور صرفه جويي در مصرف برق و بهره وري از روشنايي بيشتر اين لامپ ها وزارت بهداشت نيز به كرات هشدارهايي را درباره عوارض و مضرات اين لامپ ها به شهروندان مي دهد.

كارشناسان درباره عوارض لامپ هاي كم مصرف به خستگي زودرس، افسردگي، ضعف و بي حالي، از دست دادن تمركز، كاهش بهره وري يا بازده كاري و افزايش تنش هاي روحي اشاره مي كنند.

يك كارشناس ارشد مدارهاي باز الكترونيكي با بيان اين مطلب كه لامپ هاي موجود در بازار به ۲ دسته مهتابي (فلورسنت) و آفتابي(رشته اي خلاء) تقسيم مي شود، مي گويد: در لامپ هاي آفتابي حدود ۹۵ درصد انرژي الكتريسيته تبديل به گرما مي شود و تنها ۵درصد صرف روشنايي و توليد نور مي شود و استفاده از اين لامپ ها هيچ توجيه علمي ندارد و تقريبا در تمامي دنيا استفاده از اين لامپ ها منسوخ شده است.

وي درباره لامپ هاي مهتابي هم مي گويد: در صنايع خانگي حدود ۲۰ سال است كه استفاده از اين لامپ ها رايج شده و گاهي راجع به معايب آن ها هم مطالبي منتشر مي شود. به عنوان مثال، لامپ هاي فلورسنت، داراي شرايط تغيير فركانس نوري هستند به اين معنا كه در هر لحظه چندين بار نور آن شدت و ضعف دارد كه البته با چشم غيرمسلح ديده نمي شود و تنها دستگاه هاي الكترونيكي فركانس سنج اين موضوع را مي تواند به خوبي تشخيص دهد و اين تغيير فركانس براي چشم انسان بسيار خطرناك است. همچنين خاصيت يونيزاسيون نور لامپ هاي مهتابي به اثبات رسيده است و در بلندمدت مي تواند ضايعات عمقي در بافت و ضايعات سطحي پوست انسان و موجودات زنده ديگر ايجاد كند. علاوه بر اين، نور اين لامپ ها بر بافت هاي گياهي زنده، يون هاي موجود در آب وهوا و توليدات صنعتي كه در ساخت آن ها از بافت هاي زنده استفاده شده نيز اثر منفي دارد و از اين رو هيچ گاه توصيه نمي شود كه در مرغداري ها، گلخانه ها، لابراتوارهاي داروسازي و همچنين در موسساتي كه از پوست و چرم، محصولات مختلف توليد مي شود از اين لامپ ها استفاده شود، زيرا بر بافت طبيعي اثر منفي دارد و موجب فساد زودرس آن مي شود.

خطر بمب شيميايي!

«محمود عابدي خرسند» مدير گروه تحقيقاتي فناوري سبز كه در مورد لامپ هاي كم مصرف فلورسنتي يا مهتابي تحقيق كرده معتقد است كه لامپ هاي كم مصرف همانند لامپ هاي فلورسنتي لوله اي هستند كه براي توليد نور سفيد به ميزان ۵ ميلي گرم جيوه استفاده مي شود و لامپ هاي مهتابي برخلاف لامپ هاي رشته اي كه ۵درصد انرژي را به نور تبديل مي كنند قادر هستند كه ۹۵درصد انرژي را به نور تبديل كنند.

وي با تاكيد به اين كه جيوه ماده سمي است به «مهر» گفت: انتشار اين ماده در محيط آثار نامطلوبي بر روي مغز جنين، عقيم شدن، سردرد و كاهش حافظه دارد. از اين رو در حال حاضر در دنيا استفاده از اين ماده در توليد «ترموستات» و «دماسنج ها» ممنوع اعلام شده است. اين محقق با تاكيد بر اين كه مشكل اصلي اين ماده سمي زماني است كه لامپ هاي كم مصرف شكسته مي شود و جيوه آن در محيط منتشر مي شود، گفت: تنكستن موجود در لامپ هاي رشته اي به مرور مستهلك و حباب شيشه اي آن به پودر «سيليس» تبديل مي شود. ولي زماني كه لامپ هاي فلورسنتي فشرده شكسته مي شود پودر جيوه بر روي وسايل و اشياي موجود در محيط مي نشيند كه در اين صورت لازم است ضمن استفاده از دستكش و دستمال هاي تنظيف، سيستم هاي تهويه، برودتي و جاروبرقي خاموش شود تا از انتشار آن در محيط زيست جلوگيري شود. علاوه بر اين، لامپ هاي كم مصرف بايد در مراكز بازيافت ويژه اي جمع آوري شود تا با زباله هاي معمول معدوم نشود.وي افزود: لامپ هاي كم مصرف از تغيير فركانس (شدت و ضعف نور) برخوردارند، كه اين موجب آسيب رساندن به چشم و ايجاد بيماري هايي چون آب مرواريد مي شود.

چكيده گزارش

با اجرايي شدن طرح هدفمندي يارانه ها، قيمت حامل هاي انرژي و خدمات زيربنايي افزايش يافت و راهكارهاي استفاده صحيح از انرژي در دستور كار دولت قرار گرفت كه در اين ميان عرضه لامپ هاي كم مصرف يارانه اي مطرح شد و همواره بر استفاده از اين نوع لامپ ها براي كاهش مصرف انرژي برق تبليغ مي شود. مردم هم شايد ساده ترين راه كاهش مصرف برق را در استفاده از لامپ هاي كم مصرف مي دانند اما به مرور زمان هشدارهايي هم نسبت به خريد و مصرف برخي لامپ هاي كم مصرف غيراستاندارد و ارزان قيمت داده شد.عوارض ناشي از استفاده لامپ هاي كم مصرف به صورت خستگي هاي زودرس، بي حالي، از دست دادن تمركز، كاهش كارآمدي و افزايش تنش هاي روحي و.... بروز مي كند. به همين دليل كارشناسان نسبت به خريد لامپ هاي كم مصرف غيراستاندارد وارداتي در بازار هشدار مي دهند.

يکشنبه|ا|25|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 523]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن