تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 23 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):افطارى دادن به برادر روزه دارت از گرفتن روزه (مستحبى) بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1828770219




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نظریه استاد مطهری در تحلیل جنبش ها 1


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: نظریه استاد مطهری در تحلیل جنبش ها 1
f81jg
حال سؤال اساسي اين است كه آيا استاد در باب تحليل انقلاب‌ها نظريه و تئوري خاصي داشته‌اند و يا به صورت توصيفي و نه نظري بحث نمودند؟ و از سوي ديگر اينكه: آيا از مباحث استاد در اين زمينه مي‌توان به يك تئوري جامع در تبيين علل چرايي و چگونگي انقلاب دست يافت؟معرفت بشري محصول زحمات و تلاش‌هاي بزرگان علم و فرهنگ است كه با تحمل مشقات و سختي‌ها، خشت خشت بناي فكر بشري را با استمداد از حضرت حق بر روي هم نهادند تا كه خزينه‌اي چنين ذي‌قيمت و با ارزش به دست ما رسيده است. اين انديشه‌ها، انسان جستجوگر و تشنه واقعيت را در رسيدن به مقصد رهنمون مي‌سازد. لذا ما وام‌دار انديشه‌هاي آنها هستيم و مبانى تفكرات و نقطه نظرات آنها راهگشا و جاده باز كن براي ما هستند. از اين رو براى شناخت و بازبينى عميق آثار، افكار و انديشه‏هاى متفكران برجسته‏اى كه نقشى اساسى در جامعه و تاريخ انسان‏ها داشته‏ و تحولات فكرى را موجب شده‏اند و طرحى نو در افكنده‏اند بايد تلاش نمود و به لحاظ روش شناسي افكار و ايده‏هاى آنان را در ابعاد مختلف بررسي و توليدات علمي و فكري ايشان را استخراج نمود، تا آنكه اولاً: به مقام علمي و زحمات ايشان ارج نهيم؛ ثانياً: در مقام عمل بتوان تئورى‏هاى آنان را به كار بست و راهكارهاي مناسبي جهت تنگناهاي علمي و معرفتي بشر از ميان آنها استخراج كرد؛ ثالثاً: چراغ توليد علم و پيشروي علم را زنده نگهداريم.در عرصه انديشه‏هاى ‏اجتماعى و جامعه‌شناختى، با انديشمندان و متفكران برجسته‏اى روبه رو هستيم كه شناخت زواياى فكرى آنان براى جوامع و به خصوص براى علم جامعه‏شناسى و انديشه سياسي در اين ديار ضرورت بسيار دارد(1) كه از جمله اين شخصيت‌ها، شهيد آيةالله مرتضي مطهري(ره) است كه در آثار فراواني كه از او بجاي مانده، نظرات بديع و مهمي ‌را در عرصه‌هاي مختلف علم بر جاي نهاده است.استاد شهيد مطهري از دانشمندان اسلامي است كه عمر خود را در راه احياي معارف اسلامي و هدايت بشر بر پايه عقل و مذهب صرف نمود. او در صدد توجيه عقلاني معارف ديني و انساني و پاسخ صحيح به نياز‌هاي زمان بود. ايشان پس از كسب علوم اسلامي اعم از فقه، اصول، حكمت، عرفان و تفسير قرآن با كوله باري از معارف ديني را به صورت تخصصي و اجتهادي فرا گرفت و پس از هجرت به تهران و ارتباط با دانشگاهيان در صدد پاسخ‌گويي به بسياري از مسائل و مقتضيات زمان برآمد. او با كوله بار معرفت ديني خود و ارتباط با عناصر فرهنگي، با فرهنگ و دانش جديد آشنا شد و در فهم بهتر آن تلاش مي‌كرد و پس از فهم نظريات جديد به تطبيق آن با آموزه‌هاي اسلامي و ديني مي‌پرداخت. استاد مطهري ار جمله انديشمنداني بودند كه با دريافت درست از مقتضيات زمان درصدد فهم و پاسخ گويي روشمند و علمي به پرسش‌هاي انسان معاصربود. قلمرو معرفتي و آثار به جاي مانده از استاد را مي‌توان در چهار حوزه الف: فلسفه و حكمت؛ ب: دين‌شناسي؛ ج: انسان‏شناسى و د: علوم اجتماعي تقسيم نمود.استاد مطهري در حوزه علوم اجتماعياستاد مطهري اگر چه در حوزه علوم اجتماعي به صورت آكادميك تحصيل ننموده است، اما به عنوان عالم زمان شناس و مصلح اجتماعي در متن اجتماع زندگي نمود و دغدغه اجتماع را داشت و با مباحث اجتماعي آيات و روايات ارتباط نزديك و آثار متفكران اسلامی را در اين حوزه مطالعه کرده بود. اما با تلاش پيگير خود با آثار اجتماعي جديد آشنا شد و از اساتيد اين فن كمك مي‌جست تا به فهم صحيحي از معارف اجتماعي دست يابد. لذا با وسعت اطلاعات و ذهن خلّاق و پرسشگر خود در اين حوزه مطالعاتي وارد شد.رويكرد غالب مباحث استاد در اين حوزه، بيشتر حول فلسفه تاريخ و نقد مكاتب مهم اجتماعي بود. در آثار و نوشته‏هاى استاد مطهّرى، انديشه‏هايى از قبيل تاريخ جوامع، تحولات‏اجتماعى و جامعه‏شناسى دينى، اساس انديشه‏اجتماعى دراسلام، انسان‏شناسى، بررسى عمده‏ترين مسائل‏اجتماعى عصر جديد، مبانى اقتصاد اسلامى و طرح انديشه بعضى از جامعه‏شناسان بزرگ(مانند اميل دوركيم، كارل ماركس، هربرت اسپنسر)، روش علمى فلسفه تاريخ و نقد مكاتب مختلف مطرح شده است.(2) از ويژگي‌هاي مباحث اجتماعي استاد، عقلاني و تحليلي بودن و تكيه بر معارف ديني و فطري است. كتب مهمي چون، جامعه و تاريخ، فلسفه تاريخ، نقدي برماركسيسم، حق و باطل، اسلام و مقتضيات زمان، قيام و انقلاب مهدي(عج)، پيرامون انقلاب اسلامي، پيرامون جمهوري اسلامي، بررسي اجمالي نهضت‌هاي صدساله اخير و... از آثار اين حوزه است.يكي از موضوعات مهم در حوزه علوم اجتماعي مباحث تغيير و دگرگوني‌ اجتماع و خصوصاً چگونگي رخدادها و شكل‌گيري و صعود و افول انقلاب‌ها است. مطالعه و بررسي انقلاب از دوران باستان تا عصر حاضر ادامه داشته و از قرن 19 ميلادي به بعد بر حجم آنها بسيار افزوده شده است. امروزه نظريه‌پردازي در چرايي و چگونگي انقلاب و تحولات اجتماعي جايگاه خاصي در علوم سياسي و اجتماعي دارد. لذا يكي از مباحث عمده در علوم اجتماعي و فلسفه تاريخ، «تئوري‌هاي انقلاب»است و متفكران در اين زمينه نظريات متفاوتي ارائه كرده‌اند.(3) از موضوعات مطرح شده در مباحث اجتماعي استاد مطهري، علل تحولات و تغييرات اجتماعي و محرك تاريخ است و در همين راستا به ارزيابي انقلاب‌هاي مهم از جمله انقلاب فرانسه، روسيه، مشروطيت و انقلاب اسلامي‌ ايران مي‌پردازد.حال سؤال اساسي اين است كه آيا استاد در باب تحليل انقلاب‌ها، نظريه و تئوري خاصي داشته‌اند و يا به صورت توصيفي و نه نظري بحث نموده‏اند؟ و از سوي ديگر اينكه: آيا از مباحث استاد در اين زمينه مي‌توان به يك تئوري جامع در تبيين علل چرايي و چگونگي انقلاب دست يافت؟قسمت دوم را اینجا ببینید  نوشته سید مهدی موسوی

منابع:1. غلامعباس توسلى، ده‏مقاله در جامعه‏شناسى و فلسفه‏تاريخ، چاپ اول، انتشارات قلم، تهران‏1369ص‏36.2. باقر نصرآبادي، علي، انديشه‌هاي اجتماعي استاد مطهري،  دفتر تبليغات اسلامي قم-1377.3. براي آشنايي با نظريه‌هاي انقلاب به اين كتاب ها مراجعه كنيد:"  كوهن ،آلوين استانفورد ،تئوري هاي انقلاب،ترجمه عليرضا طيب،چاپ دوم نشر قومستهران 1381"  ملكوتيان دكتر مصطفي،سيري درنظريه‌هاي انقلاب . نشر قومس چاپ چهارم   تهران1384"  مشيري زاده حميرا، در آمدي نظري بر جنبشهاي اجتماعي. پژوهشكده امام خميني وانقلاب اسلامي چاپ اول 1381





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 439]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن